Zit weer in de knoop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Izzamdl
Berichten: 24
Geregistreerd: 31-10-22

Zit weer in de knoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-23 20:05

Ik wil na mijn zomervakantie een pony aan schaffen.
Even over me zelf ik ben bijna 30 jaar maar heel klein 1.50 en ook een lichtgewicht niet zwaarden dan 50 kilo.
Ik heb 14 jaar geleden een heel zwaar rij ongeluk gehad met mijn fjord.
Niet de schuld van mij en niet van mijn paard.
Hier door heb ik een enorme angst ontwikkeld voor rijden.
Ik heb een tijd lang zonder angst kunnen rijden op een kwpner maar die is helaas weg door omstandigheden ( deze is nooit van mij geweest)

Mijn kinderen zitten allebei op school nu dus mama heeft tijd over en wilt weer een pony jeeej.
Door mijn angst stond rijden niet op mijn agenda hier door was mijn gedachten een shetje en dan grond werk en eventueel uiteindelijk iets van slepen. Maar voor al lekker wandelen grondwerk enzovoort.

Nu ben ik me zelf aan het bij scholen dus ik grond werk van vrijheidsdresuur naar parelli enzovoort ik wil hier ook in gaan lessen hoor.

Maar nu dacht ik stel je krijgt een hele goede band met het paardje enzo zou ik dan uiteindelijk er toch niet op willen.
Na even zoeken op internet kwa draag gewicht van de pony zou ook ook een B pony kunnen nemen. Dan kan ik er wel op.

Hoe is dat voor jullie blijft het bij grond werk of ?

Love2sk8
Berichten: 418
Geregistreerd: 20-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 20:09

De combinatie gewicht en soort pony/paard kan ik je niet zo mee helpen. Maar ik weet wel dat juist de kleinere pony’s vaak het ondeugendst zijn. In dat geval past misschien een C of D juist beter.

Mocht je geïnteresseerd zijn om begeleid te worden in je paardrijden voor je er zelf een aanschaft. Dan weet ik een heel fijn adres met echt ontzettend brave paarden (ijslanders) en een heel fijne instructrice. Ze kan je vast ook helpen met het zoeken naar een paardje dat perfect bij je past. Je mag me een pb sturen voor meer informatie als je wil :)

Happy_Hippie

Berichten: 875
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 20:11

Als ik jou was zou ik voor een (bomproef) ponytje gaan die al veel kent gereden is etc en niet kijken naar een specifiek "ras" zou wel richting een C pony/ Kleine D gaan :)

Waar je gewoon lekker de basis mee kan gaan doen evt als je het rijden wel wilt laten onderhouden als jij dit nog niet genoeg durft er een bijrijder bij nemen die dat stukje van je overneemt?
En ik zou je zoektocht zeker niet alleen doen!

Toevoegen:

Ik doe zelf met beide paarden heel veel vanaf de grond van een rondje buiten wandelen (doen we heel veel) tot dressuur aan de hand en vrijheidsdressuur, helaas mijn interesse en motivatie in het "echt" rijden verloren.
Maar ik vind het bijvoorbeeld heeeerlijk (en belangrijk) om een rondje buiten te stappen met lange teugel door de polder samen met mijn pony kunnen genieten!

Daarom zou ik gaan voor een pony die ook gereden en braaf is zodat mocht het toch gaan kriebelen je gewoon kan proberen en wellicht zoals ik eerder al zij om het rijden te onderhouden iemand nemen die der lekker mee rond rijd af en toe.
Laatst bijgewerkt door Happy_Hippie op 05-02-23 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 20:13

Ookal weeg je maar 50kg, ik zou met jouw lengte niet op en B pony gaan. Dat blijft altijd een beetje een gek gezicht en geeft vaak ook uitdagingen in de balans, van jou en je paard.

Kijk naar een braaf en stabiel ras, bv freiberger, tinker oid. Het hoeft geen 1.60 te zijn, maar idd zo cat D.

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 20:14

Ik zou gewoon qua maat rond een D-pony kopen waar je in principe mee kunt rijden mocht je dat willen. Maar mocht je toch niet op willen stappen is er natuurlijk ook geen man over boord. Je zou evt een bijrijder kunnen zoeken die je pony wel blijft rijden.
En je kunt altijd goede hulp zoeken om weer op te stappen. Ik ben zelf ook ruitercoach en combineer psychologie met paardrijles, en ik ben daarin niet de enige.

Izzamdl
Berichten: 24
Geregistreerd: 31-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-23 20:17

Happy_Hippie schreef:
Als ik jou was zou ik voor een (bomproef) ponytje gaan die al veel kent gereden is etc en niet kijken naar een specifiek "ras" zou wel richting een C pony/ Kleine D gaan :)

Waar je gewoon lekker de basis mee kan gaan doen evt als je het rijden wel wilt laten onderhouden als jij dit nog niet genoeg durft er een bijrijder bij nemen die dat stukje van je overneemt?
En ik zou je zoektocht zeker niet alleen doen!


Kwa ervaring heb ik genoeg in huis. Jaren project paarden en pony’s gereden en gedaan. Ow en daar ook nooit van afgevallen ik zit als een huis en als ik weet dat een pony wat doet ben ik ook niet bang. Mijn fjord was bom proef te noemen hij is aan de ren gegaan door een kinderwagen met een kindje er in naast de bak en het kindje deed iets met zijn arme en ik bleef de rodeo rit uitzitten dat was dus ook het probleem niet maar ik verwachte dat die tank van mij een nood rem bij het hek zou maken dat deed hij alleen niet waar door hij af ging en ik rechtdoor.

Happy_Hippie

Berichten: 875
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 20:21

Izzamdl schreef:
Happy_Hippie schreef:
Als ik jou was zou ik voor een (bomproef) ponytje gaan die al veel kent gereden is etc en niet kijken naar een specifiek "ras" zou wel richting een C pony/ Kleine D gaan :)

Waar je gewoon lekker de basis mee kan gaan doen evt als je het rijden wel wilt laten onderhouden als jij dit nog niet genoeg durft er een bijrijder bij nemen die dat stukje van je overneemt?
En ik zou je zoektocht zeker niet alleen doen!


Kwa ervaring heb ik genoeg in huis. Jaren project paarden en pony’s gereden en gedaan. Ow en daar ook nooit van afgevallen ik zit als een huis en als ik weet dat een pony wat doet ben ik ook niet bang. Mijn fjord was bom proef te noemen hij is aan de ren gegaan door een kinderwagen met een kindje er in naast de bak en het kindje deed iets met zijn arme en ik bleef de rodeo rit uitzitten dat was dus ook het probleem niet maar ik verwachte dat die tank van mij een nood rem bij het hek zou maken dat deed hij alleen niet waar door hij af ging en ik rechtdoor.


Oh zo sorry dat had ik er niet uit begrepen!

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 20:22

Maar alle ervaring gaat teniet als er angst om de hoek komt kijken. Dan stopt men meestal met rijden en kan de angst alleen maar groter worden. Zelfs wanneer een paard niks geks uit spookt.

Izzamdl
Berichten: 24
Geregistreerd: 31-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-23 20:27

Earth schreef:
Maar alle ervaring gaat teniet als er angst om de hoek komt kijken. Dan stopt men meestal met rijden en kan de angst alleen maar groter worden. Zelfs wanneer een paard niks geks uit spookt.


Nou ik ben alleen maar bang voor brave paarden ‍ ja verklaar me maar voor gek ik weet niet.
Die kwpner was ook een project paardje en daar kon ik prima mee door 1 deur.
Maar dat wil ik dus niet, een groene pony is prima maar geen paard die een gebrek heeft in opvoeding en dus op oudere leeftijd al zijn kracht tegen je gaan gebruiken ik wil gewoon ontspannen aan de slag. Ja het klinkt allemaal een beetje vreemd ik weet het

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 20:27

Eens met Earth.

Plus dat je als volwassen persoon echt niet op een B-pony kunt gaan zitten. Eerst met die angst aan de slag.

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Zit weer in de knoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 21:25

Oh ik oordeel niet hoor, ieder zijn eigen voorkeuren :) Als je ervaring hebt, is een jonge groene pony helemaal zo gek niet.

Izzamdl
Berichten: 24
Geregistreerd: 31-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-23 21:32

Earth schreef:
Oh ik oordeel niet hoor, ieder zijn eigen voorkeuren :) Als je ervaring hebt, is een jonge groene pony helemaal zo gek niet.



Dat was dus mijn eerste op zet een shetje tussen de 3 a 6 jaar. En dan lekker mee aan de slag van vrijheidsdresuur dubbele longe daar is dan Parelli bij gekomen en eventueel lekker wandelen.

Het rijden kriebelt wel maar ik weet niet of mijn lichaam dat zowiezo nog kan ik heb 8 rugwervels niet goed zitten door de val van mijn fjord en ook een kantelde bekken en hier door 1 versleten knie en de ander gaat komen.
Uitstappen deed ik al nooit ik deed de paarden altijd voor af in de stap molen daar na rijden ( tuurlijk nog even in stappen) en dan uit stappen aan de hand zo dat ik me spieren weer recht kon trekken en als ze nog warm waren weer de stap molen in. Sinds een half jaar weet ik dus dat ik slijtage in me knieën heb door de van 14 jaar geleden. Ik vind het gewoon heel moeilijk wat ik precies wil.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Zit weer in de knoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 22:00

Kun je niet misschien een verzorgpony vinden? Dan kun je vast naar hartenlust grondwerken en alles terwijl je uitzoekt wat je echt wilt

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 22:03

Kijk anders eerst naar een verzorgpony in de buurt waar je mee kan grondwerken ect.. Genoeg mensen die willen dat hun pony op die manier aandacht krijgt.