Opbouw paard, rustig houden aan de dubbele longe

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Opbouw paard, rustig houden aan de dubbele longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-23 11:33

Ik ben mijn pony al enige tijd aan het opbouwen na een nare griffelbeen breuk. Na 4 maanden volledige boxrust, daarna 4 maanden boxrust met stap opbouwen zijn we nu zo'n 2,5 maand bezig met de draf opbouwen.
Dat valt niet mee, want pony gaat volledig uit haar dak zodra ik er niet meer naast loop.
Het advies van de dierenarts was draf heeeel langzaam opbouwen, als je dacht dat je langzaam ging nog net iets langzamer. (om een idee te geven, we hebben 6 weken gedaan om de stap op te bouwen naar 6 minuten stappen)

Ik probeer de draf op te bouwen aan de dubbele longe zodat ik haar makkelijker op zo'n groot mogelijke volte/ovaal kan houden. En tussendoor hoefslag kan volgen zodat ze niet zo lang op een volte loopt. Dat gaat eigenlijk al maanden goed. Maar de laatste 2 weken is ze niet meer te houden, ze wil alleen maar bokken, galop en sjeezen. Plat door de bochten scheuren en heel vrolijk kijken.

En ik krijg haar niet meer terug, dat ze er even vandoor gaat of wat bokken geeft, of ongewenst toch een stukje galop meepakt heb ik geaccepteerd. Ik snap ook wel dat ze na ruim 10 maanden af en toe letterlijk uit haar vel springt. Maar ik kreeg haar eigenlijk altijd wel weer met een paar passen terug, nu trekt ze me de halve bak door. Trek ik haar neus naar haar borst gaat ze gewoon door, naar een kleine volte gaat ze vrolijk door. In volle galop op de kleine volte wil ik haar eigenlijk helemaal niet, maar dat is nu de enige manier waarop ik haar terug krijg. Dan stap ik praktisch voor haar om haar tot halt te krijgen en dan kijkt ze me echt veelste vrolijk aan.

Gister heb ik haar voor het eerst een paar rondjes maar laten galopperen in de hoop dat ze het dan daarna maar kwijt was, maar helaas begon de lol daarna pas.
Ze lijkt zuiver, dus misschien moet ik het wat meer los laten. Maar we zijn al zolang bezig dat ik ook wel een beetje bang ben dat ik dan nu eigenlijk te snel ga.

Ik ga over een ruime week mijn teugel les omzetten om hier even hulp bij te krijgen maar wellicht hebben jullie nog tips?

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Opbouw paard, rustig houden aan de dubbele longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 11:39

Als na 10 maanden een griffelbeentje niet vastgegroeid is, groeit het nooit meer vast.
Als het losse stuk sowieso operatief is verwijderd, zou er na 10 maanden ook niets meer aan de hand moeten zijn.
Wat is de reden dat er zo bizar langzaam opgebouwd moet worden?

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-23 11:55

Het is wel vastgegroeid, het was bij de laatste foto's alleen nog niet volledig uitgehard.
De breuk zat vlak onder de sprong en daardoor niet operabel en flink kapot waardoor het helaas nogal lang duurt voor het volledig genezen is.

Het langzame opbouwen moet omdat (als ik het goed begrepen heb) er door meer bewegen meer druk komt te staan op beide kanten van het bot. Aangezien het (toen) nog niet volledig uitgehard was is teveel druk risicovol. Daarbij had ze door de breuk wat kleine plekjes op de pees, die tijdens de boxrust weer genezen is, maar ook daarvoor extra rustig opbouwen.

Ik mag dus rustig door opbouwen en dat doe ik wellicht veelste rustig maar ik wil gewoon geen risico lopen. We zijn tijdens haar blessure verhuist naar een nieuwe stal, waar ze dingen spannend vond, ik ben zelf op vakantie geweest, bak bevroren geweest. We hebben ook niet alle weken volop bezig geweest waardoor er ook wel eens een week alleen gestapt werd en de vooruitgang dus stil heeft gestaan.
We zijn inmiddels wel zover dat ze echt wel weer wat mag doen maar we slaan op dit moment even een stap (draf verlengen) over.
Laatst bijgewerkt door Lenexa op 27-01-23 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 11:58

Gaat ze ondertussen wel naar buiten? Want 10 maanden op stal dan breken ze allemaal de boel af, zodra ze de kans krijgen.

Lichte verdovingspasta misschien?

Edit: Braver onder het zadel/voor de wagen. Ik kon mijn paard mentaal laten geloven dat ze iets had gedaan door op te zadelen en alleen maar saai rondjes te stappen met een beetje draf tijdens haar peesblessure. Longeren/wandelen was onbegonnen werk, want dan ging ze ook uit haar plaat

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-23 12:01

Moonlight17 schreef:
Gaat ze ondertussen wel naar buiten? Want 10 maanden op stal dan breken ze allemaal de boel af, zodra ze de kans krijgen.

Lichte verdovingspasta misschien?


Ja ze staat inmiddels sinds eind november hele dagen buiten, de eerste 1,5 maand op een klein stukje zodat ze niet te gek kon doen. Inmiddels sinds twee weken op een groter stuk, waar ze trouwens niet veel extra stappen zet behalve van het hooi naar het water :)
Ze is met buiten wandelen ook ontzettend braaf, ze lijkt echt haar kans te pakken zodra ik draf van haar vraag aan de dubbele longe.

Ik heb nog tranquigel liggen, dus dat is best een goed idee.

Haar zadel past nu niet, ik stap af en toe een stukje buiten op met een barebackpad. Dat gaat goed, maar dan stappen we alleen op het harde. Ik durf er zonder zadel (en zelfs misschien met zadel) nu niet op als ze zo doet in de bak en buiten durf ik niet met haar de berm in. Ze is in de winter altijd al fris en ik niet zo'n held.

Roodvos

Berichten: 6664
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 12:14

Is dit opbouw programma gegeven door de dierenarts of jouw invulling van rustig opbouwen?

Weliswaar een voorbeen, maar ik heb jaren geleden eentje gehad met een gecompliceerde open griffelbeenfractuur. Ook niet operabel.
Ook vanwege de andere verwondingen maanden op stal gestaan. Toen die eindelijk weer wat mocht doen zat er een bult als een duivenei op wat nog spannend was voor de pezen.
Ik heb toen eerst een paar weken opgebouwd aan de longe en rustig gereden. Zoals je dat met een jong paard zou doen. En ben er toen mee naar buiten gegaan om langs de weg kracht en conditie weer op te bouwen.
Na ca 6 mnd liep die weer zijn eerste Z2 proef.

Dus ik denk dat je paard je probeert te vertellen dat het wel een beetje saai wordt zo.
En als het na zoveel maanden nog niet goed is, dan vrees ik dat het ook niet meer goed wordt.

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Re: Opbouw paard, rustig houden aan de dubbele longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-23 12:23

@roodvos, ja ik denk inderdaad ook dat ze me dat probeert te vertellen.

Zij heeft inderdaad ook een hele grote schiefel met risico op irritatie aan de pezen. Maar ik heb geen reden om te denken dat het niet goed is, ze loopt goed, been is nooit warm of dik.

Ik heb geen langdurig opbouw schema gekregen toen we door mochten naar draf. Behalve dat het heel rustig moest en dat ik heel goed haar been in de gaten moest houden. Hij verwachte geen irritatie aan de pees omdat het op de foto glad genoeg leek maar hij gaf ook aan dat dat geen garantie was.
Het duurt dus inderdaad al langer dan ik in mijn hoofd had, maar het is best lastig na zo'n lange slepende blessure om het los te laten. Het zou in de zomermaanden al een stuk sneller gaan, want dan zou ik inderdaad meer naar buiten gaan voor lekker lange rechte stukken. Nu ben ik toch beperkter en misschien onterecht te voorzichtig.

dioni

Berichten: 826
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Opbouw paard, rustig houden aan de dubbele longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 14:02

Misschien via zo'n revalidatiecentrum? Dan is de kop er af voor jou zelf, en kun je misschien wel erop om verder op te bouwen.
En anders toch maar wat meer gaan doen, beter gecontroleerd wat meer aan het werk dan als een idioot door de bak.

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Opbouw paard, rustig houden aan de dubbele longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 14:05

Of gewoon nog 3 maanden paddockrust geven, wachten tot het beter weer is, en dan onder het zadel gaan opbouwen.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 14:22

Als ze aan de hand braaf is zou je ook eens kunnen gaan fietsen met haar. Wel eerst goed laten wennen eraan in stap. En daarna korte stukjes draf. Als dat goed gaat kan je de draf steeds verder uitbouwen. Ze leren zo ook heel fijn op stemcommando te reageren.

Ik vond het een fijne manier toen ik een paard aan het revalideren was die niet op de volte mocht.

Floret

Berichten: 29
Geregistreerd: 24-01-23
Woonplaats: Middle of Nowhere

Re: Opbouw paard, rustig houden aan de dubbele longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 15:37

Ik zou eens kijken of je met haar aan de hand naar buiten kunt. Dan hoef jij er niet op met fris weer wat misschien wat meer vertrouwen geeft aan beiden. Buiten hebben ze toch wat meer prikkels om naar te kijken dan in de bak of aan de longe, dus misschien doet dat ook mentaal haar wel goed (als ze verder op stal / in de paddock staat). Als dat goed gaat, zou je altijd nog op de fiets kunnen of korte stukjes ernaast in draf doen.

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-23 16:02

Bedankt voor de tips nog! Ik doe ook echt zelf iets fout, ze pakt haar kans zodra ik op afstand ben en op een of andere manier voed ik dan haar energie. Zodra ze namelijk stil staat en ik stuur haar weg, stiert ze er weer in galop vandoor. Ik vermoed dat mijn irritatie haar heel enthousiast maakt en we daardoor in een cirkeltje zitten. Want zodra we de eerste horde over zijn, is ze in principe gewoon weer braaf.

Ik heb haar de afgelopen week wel op verzoek laten galopperen ipv alleen als ze er vandoor stiert en dan kan ze wel fatsoenlijk terugkomen. Kortom, tijd voor les :)
En ze is jullie dankbaar voor de adviezen in godsnaam wat meer te mogen doen O:)

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-23 11:55

Bijna een jaar later en zitten we weer een beetje in dezelfde situatie.

Vorig jaar hebben we dus toch te snel de opbouw losgelaten, de blessure aan de pees speelde toch weer op.
We zijn dus sinds april bezig met een peesblessure, eerst maanden alleen stappen en nu weer rustig aan het opbouwen. We zitten inmiddels op 11 minuten draf en ze wordt wel weer fris.
We mogen elke week een minuut draf erbij, maar ik ga pas naar de volgende minuut als we toch een keer of 5/6 het aantal minuten gedaan hebben. Soms duurt dat dus wel eens 10 dagen.
Hoe doen andere mensen dat? Ik snap nl best dat ze fris is, zeker met onrustig weer.

Ze wordt gereden en ze loopt naast de fiets, dan draven we alles op het harde. Dat doe ik dus liever niet te veel (11 minuten draf op het harde door het dorp valt niet mee) maar is wel een beetje de veiligste optie nu.
Het is niet erg als we de hele winter op dit blijven hangen, maar ik gun haar inmiddels ook wel meer. Maar dan moeten we door met de opbouw.