Oefeningen paard bomproof maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
evie2333
Berichten: 89
Geregistreerd: 01-03-22

Oefeningen paard bomproof maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-22 16:18

Hallo *\o/*

Ik ben sinds kort met 1 van mijn paarden regelmatig bezig met schriktraining en meer grondwerk. Dit onder andere omdat ik haar 'bomproof' wil maken. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat ze niet meer schrikt, maar wel minder en als ze schrikt, haar reactie minder heftig is. Nou kan ze nog weleens wegspringen met een bokkenreeks :(

Ze pakt alles al heel goed op. Tussen vlaggetjes door, over het zeil en vandaag heb ik zelfs het zeil over haar heen kunnen hangen! Ik begrijp dat 'bomproof' maken een kwestie is van veel oefenen en tijd geven, maar weten jullie nog leuke oefeningen?

Haar grootste angst is trouwens koeien :') , daar is ze een keer door op hol geslagen. Dus dat moet zeker ook geoefend worden. Maar hoe kan dat op een veilige manier? Langs de koeien wandelen kan, maar ik heb daar geen afgesloten ruimte dus kan ze weer wegrennen.. hoor graag wat!

Oskarrino
Berichten: 797
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 17:09

Ik heb een paard die ook weleens weg wilt rennen bij angstige situaties. Nu zover dat hij weet dat hij beloond wordt zodra hij iets wilt inspecteren!

Ik gebruik buiten (voor trekkers, vrachtwagens etc) een trainingshalster. Mijn paard reageert hier super fijn op! Zo mag hij wel schrikken (dribbelen, snuiven, aan de kant springen) maar hij trekt zich niet los :)

Hier een foto;

Afbeelding

Heeft zoals je ziet een mooi release systeem waardoor hij gelijk beloond wordt zodra de druk eraf gaat (ipv wegrennen weer stapje naar voren zetten)

Andere optie is iemand vragen waarbij je wel in een afgesloten ruimte met koeien kan oefenen :')

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Oefeningen paard bomproof maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 17:32


mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 17:43

Ik denk ook vooral meters maken.
Bijvoorbeeld vlaggetjes op eigen terrein kun je 1000 x oefenen, maar staan ze op een andere plek is het opeens weer spannend.

Mijn merrie was in het begin ook erg bang voor koeien.
Ik heb dat opgelost als ik inde bak gereden had om dan langs de weg uit te stappen.
Dan moest ik 150 meter langs de weg en dan linksaf een onverharde weg op.
En dan ging je dus langs allemaal weilanden met koeien.
Mijn merrie ging dan stilstaan en kijken, en zo hebben we dus de eerste tijd heel veel staan kijken :)
Gewoon ontspannen, losse teugel en niks vragen.
Als ze dan toch weer vooruit wou even nog een klein stukje doorstappen en dan weer terug naar huis.
Zo hebben we dat langzamerhand uitgebreid en op den duur vond ze de koeien dood normaal.
Ik kon ook haast niet anders dan deze manier, want als ze dwang/druk/spanning voelde ging het al sowieso niet meer want dan was je weer terug bij af.
Op deze manier ben ik het eerste jaar bezig geweest zodat ik alleen met haar naar buiten kon.
Niet alleen met de koeien maar het hele buiten rijden en naar het bos.
Het heeft een tijd geduurd, maar deze manier ging ze me vertrouwen en ik heb nog jaren lang alleen buitenritten met haar kunnen maken.

Deze methode ging heel goed voor mijn paard.
Maar er zijn ook paarden waar dit juist totaal niet werkt.
Mijn paard had vertrouwen en tijd nodig.
Een ander paard heeft eerder een schop onder kont nodig, zeg maar.
Dat moet je toch even uitvinden, hoe zit jouw paard in elkaar en wat heeft hij nodig.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 19:06

alle paarden en pony's beginnen bij ons met lopen in de rijbak en tussen de lange lijnen. dan zeiltjes, fitness ballen , tennisballen om hun heen gooien onder het lopen, menzweep over de grond, over hun heen en wapperen door de bladeren van de bomen. paraplu's open en dicht enz. je kunt het zo gek niet bedenken. als dat goed gaat gaan we naar buiten wandelen. koeien/ schapen opzoeken, bruggetjes, ook met een zweep rammelen door de zand/ struiken, dennenappels naast/ op hun laten vallen. en met alles veel belonen met je stem en knuffels.
als je dat dan maanden gedaan hebt en ze ook op die manier verkeersmak, ( treinen en tractors , auto's laten zien enz.), en bos-proof maakt kun je ze zo inspannen of mee wegrijden.
daardoor hebben we paarden ( gehad) en nu pony's die echt alles voor ons willen doen en echt nergens bang voor zijn. niks brengt ze van hun stuk. het kost veel tijd maar dan heb je wel iets om trots op te zijn.

Qimm

Berichten: 15165
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Oefeningen paard bomproof maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 19:10

Ik leer mijn paarden spannende dingen aanraken, als het enigzins (veilig) kan. Zo heeft vandaag mijn schijtluizerige 4-jarige een mini graafmachientje gelikt (en alle afzethekken en paaltjes) :')

Ik ga er zelf gewoon bij staan en elke beweging richting het spannende ding is een grote beloning. Na een tijdje (zo gaat het tenminste met mijn oudste) moet ik ze wegsleuren bij spannende dingen :P

janouk
Blogger

Berichten: 17875
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Oefeningen paard bomproof maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 19:17


evie2333
Berichten: 89
Geregistreerd: 01-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-22 19:30

Luusje_Kviek schreef:
Ik heb een paard die ook weleens weg wilt rennen bij angstige situaties. Nu zover dat hij weet dat hij beloond wordt zodra hij iets wilt inspecteren!

Ik gebruik buiten (voor trekkers, vrachtwagens etc) een trainingshalster. Mijn paard reageert hier super fijn op! Zo mag hij wel schrikken (dribbelen, snuiven, aan de kant springen) maar hij trekt zich niet los :)

Hier een foto;

[ [url=m/HdBzwR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heeft zoals je ziet een mooi release systeem waardoor hij gelijk beloond wordt zodra de druk eraf gaat (ipv wegrennen weer stapje naar voren zetten)

Andere optie is iemand vragen waarbij je wel in een afgesloten ruimte met koeien kan oefenen :')


Oh handig! Zal er eens naar kijken :D

evie2333
Berichten: 89
Geregistreerd: 01-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-22 19:31

Mizora schreef:
Door plassen laten lopen.
Verder ook vooral veel laten meemaken.

Ik heb een aantal jaar terug een topic gemaakt over de basisopvoeding van een paard, misschien dat je daar nog leuke/nuttige dingen uit kan halen: [OPG] Wat hoort bij een optimale basisopvoeding van een paard?


Ja idd goed idee. Zal eens kijken!

evie2333
Berichten: 89
Geregistreerd: 01-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-22 19:32

Barbet schreef:
Ik denk ook vooral meters maken.
Bijvoorbeeld vlaggetjes op eigen terrein kun je 1000 x oefenen, maar staan ze op een andere plek is het opeens weer spannend.

Mijn merrie was in het begin ook erg bang voor koeien.
Ik heb dat opgelost als ik inde bak gereden had om dan langs de weg uit te stappen.
Dan moest ik 150 meter langs de weg en dan linksaf een onverharde weg op.
En dan ging je dus langs allemaal weilanden met koeien.
Mijn merrie ging dan stilstaan en kijken, en zo hebben we dus de eerste tijd heel veel staan kijken :)
Gewoon ontspannen, losse teugel en niks vragen.
Als ze dan toch weer vooruit wou even nog een klein stukje doorstappen en dan weer terug naar huis.
Zo hebben we dat langzamerhand uitgebreid en op den duur vond ze de koeien dood normaal.
Ik kon ook haast niet anders dan deze manier, want als ze dwang/druk/spanning voelde ging het al sowieso niet meer want dan was je weer terug bij af.
Op deze manier ben ik het eerste jaar bezig geweest zodat ik alleen met haar naar buiten kon.
Niet alleen met de koeien maar het hele buiten rijden en naar het bos.
Het heeft een tijd geduurd, maar deze manier ging ze me vertrouwen en ik heb nog jaren lang alleen buitenritten met haar kunnen maken.

Deze methode ging heel goed voor mijn paard.
Maar er zijn ook paarden waar dit juist totaal niet werkt.
Mijn paard had vertrouwen en tijd nodig.
Een ander paard heeft eerder een schop onder kont nodig, zeg maar.
Dat moet je toch even uitvinden, hoe zit jouw paard in elkaar en wat heeft hij nodig.


Idd, een paar meter verder zijn ze veeeel enger _/-\o_
Dat klinkt ook wel zoals ik het zou willen doen. Helaas is mijn pony mishandeld in het verleden, dus lomp doen maakt veel meer stress

evie2333
Berichten: 89
Geregistreerd: 01-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-22 19:33

dingogirl schreef:
alle paarden en pony's beginnen bij ons met lopen in de rijbak en tussen de lange lijnen. dan zeiltjes, fitness ballen , tennisballen om hun heen gooien onder het lopen, menzweep over de grond, over hun heen en wapperen door de bladeren van de bomen. paraplu's open en dicht enz. je kunt het zo gek niet bedenken. als dat goed gaat gaan we naar buiten wandelen. koeien/ schapen opzoeken, bruggetjes, ook met een zweep rammelen door de zand/ struiken, dennenappels naast/ op hun laten vallen. en met alles veel belonen met je stem en knuffels.
als je dat dan maanden gedaan hebt en ze ook op die manier verkeersmak, ( treinen en tractors , auto's laten zien enz.), en bos-proof maakt kun je ze zo inspannen of mee wegrijden.
daardoor hebben we paarden ( gehad) en nu pony's die echt alles voor ons willen doen en echt nergens bang voor zijn. niks brengt ze van hun stuk. het kost veel tijd maar dan heb je wel iets om trots op te zijn.


Die balletjes zijn een goed idee 8-)

evie2333
Berichten: 89
Geregistreerd: 01-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-22 19:34

Qimm schreef:
Ik leer mijn paarden spannende dingen aanraken, als het enigzins (veilig) kan. Zo heeft vandaag mijn schijtluizerige 4-jarige een mini graafmachientje gelikt (en alle afzethekken en paaltjes) :')

Ik ga er zelf gewoon bij staan en elke beweging richting het spannende ding is een grote beloning. Na een tijdje (zo gaat het tenminste met mijn oudste) moet ik ze wegsleuren bij spannende dingen :P


Aah wat leuk *\o/*

evie2333
Berichten: 89
Geregistreerd: 01-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-22 19:35


Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 19:47

Vooral lekker naar buten gaan en wandelen waar het veilig kan ts. De mijne heb ik buiten ingereden en die schoot ondanks alle trainingen buiten nog steeds weg, zal wel een dennenappel gevallen zijn, dat was ik nét vergeten te trainen! :+
Je kunt ook iets met geluiden doen, daar schrikt de mijne nog wel eens van. Van die klapperhandjes, ballonnen laten sissen(knappen als je al wat verder bent met de trainingen), longeerzwepen maken ook veel geluid als je ermee zwiert en op de grond slaat, heel veel plastic flesjes en daardoorheen lopen, je kunt van alles verzinnen.
Ook ik leer de mijne ernaar toe te draaien, aan te raken en te ontspannen. Als hij buiten loopt ze zeuren leidt ik hem af met kunstjes die hij al kent. Qua koeien had ik ooit een pre die er als de dood voor was, dus ik ben samen met hem naar een koeienweiland gelopen en heb daar lekker een uur gezeten, koeien kwamen nieuwschierig kijken (pre in de stress) maar uiteindelijk begon het gras belangrijker te worden.

evie2333
Berichten: 89
Geregistreerd: 01-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-22 20:56

Anastasia24 schreef:
Vooral lekker naar buten gaan en wandelen waar het veilig kan ts. De mijne heb ik buiten ingereden en die schoot ondanks alle trainingen buiten nog steeds weg, zal wel een dennenappel gevallen zijn, dat was ik nét vergeten te trainen! :+
Je kunt ook iets met geluiden doen, daar schrikt de mijne nog wel eens van. Van die klapperhandjes, ballonnen laten sissen(knappen als je al wat verder bent met de trainingen), longeerzwepen maken ook veel geluid als je ermee zwiert en op de grond slaat, heel veel plastic flesjes en daardoorheen lopen, je kunt van alles verzinnen.
Ook ik leer de mijne ernaar toe te draaien, aan te raken en te ontspannen. Als hij buiten loopt ze zeuren leidt ik hem af met kunstjes die hij al kent. Qua koeien had ik ooit een pre die er als de dood voor was, dus ik ben samen met hem naar een koeienweiland gelopen en heb daar lekker een uur gezeten, koeien kwamen nieuwschierig kijken (pre in de stress) maar uiteindelijk begon het gras belangrijker te worden.


Oh haha :')

Ja lekker veel oefenen dus. Dankje!

Dat is ook een goede ja, lekker grazen bij de koetjes }:0

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: Oefeningen paard bomproof maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 21:02

Wat voor mij fijn werkt is dat als het paard iets engs vind en er toch naar toe gaat...er dan iets lekkers ligt.

Zo hadden we een oude koelkast buiten staan met de deur open. Paard onderzoekt het en vind uiteindelijk wat snoepjes, paard is ontspannen snuffelt verder en loopt happy en ontspannen weg.

Dag later zat de koelkast deur dicht.. nou ze kreeg het open _O-

Belangrijkste is dat ze blijven staan, dat het controleerbaar is. Ze mogen het eng of spannend vinden maar ze moeten blijven staan.

Tot nu toe werkt het voor de jonge paarden erg fijn.

AnnickT

Berichten: 1468
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 23:03

Een tip is nog om eens te kijken naar CAT-H, bij Warwick Schiller vind je daar bijvoorbeeld video's over. Het gaat er daarbij niet om met hoeveel verschillende dingen je oefent, maar meer de manier waarop je iets doet.
Hierdoor leer je heel bewust te kijken naar de signalen van je paard en een fijne bijkomstigheid is dat je paard ook vertrouwen krijgt in jou.

Deze twee video's vind ik heel waardevol. De eerste is echt de uitleg en beeldmateriaal van CAT-H en hoe het toegepast wordt.
De tweede is meer een voorbeeld voor dat je niet met alles hoeft te oefenen wat je ooit mogelijk tegen kunt komen om je paard te leren er oké mee te zijn. De manier van omgaan en een goede vertrouwensbasis leggen de fundering voor een "bomproof" paard.



evie2333
Berichten: 89
Geregistreerd: 01-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-22 07:45

Daan13 schreef:
Wat voor mij fijn werkt is dat als het paard iets engs vind en er toch naar toe gaat...er dan iets lekkers ligt.

Zo hadden we een oude koelkast buiten staan met de deur open. Paard onderzoekt het en vind uiteindelijk wat snoepjes, paard is ontspannen snuffelt verder en loopt happy en ontspannen weg.

Dag later zat de koelkast deur dicht.. nou ze kreeg het open _O-

Belangrijkste is dat ze blijven staan, dat het controleerbaar is. Ze mogen het eng of spannend vinden maar ze moeten blijven staan.

Tot nu toe werkt het voor de jonge paarden erg fijn.



Dat is een goede idd. Alleen heb je dan toch nog soms geluiden, of bv koeien :')

evie2333
Berichten: 89
Geregistreerd: 01-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-22 07:46

AnnickT schreef:
Een tip is nog om eens te kijken naar CAT-H, bij Warwick Schiller vind je daar bijvoorbeeld video's over. Het gaat er daarbij niet om met hoeveel verschillende dingen je oefent, maar meer de manier waarop je iets doet.
Hierdoor leer je heel bewust te kijken naar de signalen van je paard en een fijne bijkomstigheid is dat je paard ook vertrouwen krijgt in jou.

Deze twee video's vind ik heel waardevol. De eerste is echt de uitleg en beeldmateriaal van CAT-H en hoe het toegepast wordt.
De tweede is meer een voorbeeld voor dat je niet met alles hoeft te oefenen wat je ooit mogelijk tegen kunt komen om je paard te leren er oké mee te zijn. De manier van omgaan en een goede vertrouwensbasis leggen de fundering voor een "bomproof" paard.
[ Video ]

[ Video ]


Heel mooi! Zal eens kijken

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 09:41

Qua geluiden,ken je de pagina hersenwerk op facebook?

Afgelopen week had ik een kruiwagen gevuld met;

Een harde badeend.
Plastic zak.
Voetbal.
Tennisbal.

Daartussen wat snoepjes gedaan en nog een broekzak vol met snoepjes :+

Paard is eerst afwachtend,twijfeld maar na even te hebben gekeken wordt het nieuwsgierig en voila het eerste snoepje wat bovenop ligt is gevonden en het paard begint heel geïnteresseerd te zoeken.

Even later word de badeend met een boogje de kruiwagen uit gegooid,gevolgd door de plastic zak die nog even met de wind mee waait maar hè das niet interessant meer :+

Vervolgens gaat de rest erachter aan en uiteindelijk kiept ze rustig de kruiwagen om en schrikt bijna niet van het lawaai wat ze zelf veroorzaakt.

Ondertussen sta ik half juichend haar te belonen en loop ik met een blij en iets "opener" paard terug naar de kudde terwijl we het slagveld achter ons laten :')

Volgende keer piep speeltjes en noppetjesplastic erbij gooien :P

Sanne_Batsje

Berichten: 8
Geregistreerd: 29-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 10:14

AnnickT schreef:
Het gaat er daarbij niet om met hoeveel verschillende dingen je oefent, maar meer de manier waarop je iets doet.
Hierdoor leer je heel bewust te kijken naar de signalen van je paard en een fijne bijkomstigheid is dat je paard ook vertrouwen krijgt in jou.


Precies! Dit is het allerbelangrijkste. Ik heb mijn paardje die ik nu heb zelf beleerd en opgeleid, veel grondwerk en zo vertrouwen opgebouwd. Ik heb haar aangeleerd dat ik haar kan helpen als ze wat spannend vind. Te lang verhaal om zo uit te leggen maar in de basis heb ik haar geleerd dat als ze ergens bang voor is, ik haar om stelling vraag, stelling is namelijk ontspanning, en ontspanning betekend nieuwsgierigheid/niet willen wegrennen. Ze was nog nooit van het terrein afgeweest en daar ook geboren. Eerste keer op buitenrit keek ze naar alles, maar had vol vertrouwen in mij en zette geen stap verkeerd. Als je je paard kan laten inzien dat jij altijd het beste met hem of haar voor hebt, hoef je geen schriktrainingen of wat dan ook te doen.

Met de andere (ongeveer) 120 paarden die ik heb beleerd heeft dit ook elke keer weer gewerkt. Zoals Annick al zei is Warwick Schiller een goeie, maar Yvet Blokesch heeft ook een enorm uitgebreide cursus waarin ze deze trainingstechnieken uitlegt.

evie2333
Berichten: 89
Geregistreerd: 01-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-22 11:42

Sanne_Batsje schreef:
AnnickT schreef:
Het gaat er daarbij niet om met hoeveel verschillende dingen je oefent, maar meer de manier waarop je iets doet.
Hierdoor leer je heel bewust te kijken naar de signalen van je paard en een fijne bijkomstigheid is dat je paard ook vertrouwen krijgt in jou.


Precies! Dit is het allerbelangrijkste. Ik heb mijn paardje die ik nu heb zelf beleerd en opgeleid, veel grondwerk en zo vertrouwen opgebouwd. Ik heb haar aangeleerd dat ik haar kan helpen als ze wat spannend vind. Te lang verhaal om zo uit te leggen maar in de basis heb ik haar geleerd dat als ze ergens bang voor is, ik haar om stelling vraag, stelling is namelijk ontspanning, en ontspanning betekend nieuwsgierigheid/niet willen wegrennen. Ze was nog nooit van het terrein afgeweest en daar ook geboren. Eerste keer op buitenrit keek ze naar alles, maar had vol vertrouwen in mij en zette geen stap verkeerd. Als je je paard kan laten inzien dat jij altijd het beste met hem of haar voor hebt, hoef je geen schriktrainingen of wat dan ook te doen.

Met de andere (ongeveer) 120 paarden die ik heb beleerd heeft dit ook elke keer weer gewerkt. Zoals Annick al zei is Warwick Schiller een goeie, maar Yvet Blokesch heeft ook een enorm uitgebreide cursus waarin ze deze trainingstechnieken uitlegt.


Idd! Alleen omdat ik haar niet beleer, maar ze al beleerd is en getraumatiseerd is aan verschillende dingen, lijkt het me prima nog wel schriktrainingen te doen

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 11:54

De beste (schrik) training is goed gebruik maken van de uitdagingen in de omgeving.
Ga een keer expres met hagel en onweer aan het werk, ga gecontrolleerd wandelen op momenten dat de velden gesproeid worden. Ga gericht met heel veel tijd en zonder druk in de buurt van jonge koeien grazen.
Laat je paard kijken naar voetballende kinderen of een tampoline.
Ga expres rijden terwijl de paarden uit de wei komen.
Uiteraard doe je zit soort dingen niet in de spits langs een provinciale weg, maar je kunt ze vaak heel gericht opzoeken zodat te later langs die provenciale weg ook geen probleem zijn.

AnnickT

Berichten: 1468
Geregistreerd: 14-07-15

Re: Oefeningen paard bomproof maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 12:07

Juist bij een getraumatiseerd paard lijkt het mij van belang om hem eerst tools te geven om ergens mee om te gaan. Dan kun je dat weer meenemen in de schriktraining.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Oefeningen paard bomproof maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 12:12

Wat heet geteaumatiseerd in dit geval?
Een mishandeld dier heeft immers niet automatisch angst voor vlaggen of koeien, dat is enkel als het geen vertrouwen heeft in jou.
Als het dier geen vertrouwen heeft dan zou ik echt bij stap 0 beginnen (gewoon ontspannen met elkaar omgaan) en nog niet gaan denken aan schriktraining.