Tips blijven liggen

Moderators: Coby, Dyonne, Nicole288, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Tenno7

Tips blijven liggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-22 18:13

Haaii!

Met mijn cremello pony bezig met vrijheidsdressuur. Nu kan hij op commando liggen, ook zonder nat maken etc..maar hij staat vrij snel weer op. Iemand ervaring hiermee? En hoe op te lossen? Gouden tip?

Dit was vandaag!
Afbeelding

Heb het boek van Jesse & Eva waaruit ik werk en hopelijk binnenkort ook een les van Eva. Maar misschien dat jullie me al iets verder kunnen helpen!

Hoodie

Re: Tips blijven liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 19:45

Super leuk!
Je lichaamstaal is vaak leidend voor wat een paard (uit zichzelf aangeleerd) doet, dus stel hij ligt en jij gaat van hurken naar staan zal je paard ongetwijfeld meedoen.
Ik zou proberen om het commando te blijven geven, gehurkt te blijven en te blijven belonen zodat hem duidelijk is wat er bedoeld word. Vervolgens zelf iets omhoog komen en direct weer hurken, commando blijven geven en als je hurkt weer belonen. Dit uitbouwen tot je kan staan.
Als dat tenminste hetgeen is waar je tegenaan loopt.

Captain

Re: Tips blijven liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 20:41

Je beloning steeds een seconde langer uitstellen. Dus niet direct belonen zodra hij ligt maar een seconde wachten en dan belonen. Dan wacht je nog een seconde en beloon je weer.

De volgende keer wacht je 2 seconden met belonen etc. voor je de daadwerkelijke voedselbeloning geeft wel natuurlijk heel enthousiast met je stem blijven belonen!

Fientj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 20:45

Naast bovenstaande hielp het bij mijn pony ook heel erg om het opstaan ook op commando te zetten.
Dit commando was meteen ook handig om de buiging oefeningen te verlengen.

Lilly, Fientje, Shine

†Beauti, Tedje

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-22 22:54

Captain schreef:
Je beloning steeds een seconde langer uitstellen. Dus niet direct belonen zodra hij ligt maar een seconde wachten en dan belonen. Dan wacht je nog een seconde en beloon je weer.

De volgende keer wacht je 2 seconden met belonen etc. voor je de daadwerkelijke voedselbeloning geeft wel natuurlijk heel enthousiast met je stem blijven belonen!

Ahhh hele goeie inderdaad!! Ik beloon nu vrijwel direct en dan gaat hij weer staan. Dankjewel!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie