Ik heb een drie jarig shetlander hengstje. In de omgang een schat van een dier, weinig tot geen hengstengedrag. Loopt keurig mee aan het touw, braaf met poetsen enz. Nu is hij op een leeftijd gekomen dat ik wil beginnen met longeren. Uiteindelijke doel is om te gaan mennen met hem. Maar mijnheer heeft blijkbaar heel andere plannen. Zodra ik iets met hem wil doen dat op grondwerk lijkt wordt hij super enthousiast en verandert in een bijtende piranya. Lopen ho maar, gaat vierkant stil staan en reageert nergens op. Ik beloon met aaien en mijn stem, dus niet met voer. Hoe krijg ik hem aan het verstand dat het de bedoeling is dat hij om me heen gaat lopen? Iemand tips?
Nog liever meppend achteruit ipv vooruit... Hij snapte de ballen niet van longeren. Ik ben echt vanaf nul begonnen met grondwerk, dus eerst voorhand en achterhand verplaatsen op commando (wijzen), dan op een cirkel vragen, één pasje, meteen terug laten stoppen (beetje 'let him quit before he quits on you' principe) en zo echt stapje per stapje opgebouwd. Nu een aantal maanden later kunnen we toch een paar cirkels in zowel stap draf als galop
hij kijkt wel extreem boos nog steeds
. Hij is nog onzeker, misschien nog in de pubertijd, wat logisch is. Ik werk altijd met kaptoom en een zweepje als aanwijsstokje/verlenging van mijn arm. Kleine, zeer korte sessies doen in het begin en natuurlijk uitgebreid belonen (zonder voedsel), dat doe he al, toch? Hoe oud is hij?