Leren trekken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ereste
Berichten: 217
Geregistreerd: 20-09-17

Leren trekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-22 18:08

Ik twijfelde een beetje in welke rubriek ik dit bericht moest plaatsen. Hopelijk staat het goed.
Ik zou mijn paard graag willen leren de bak te slepen. Hij heeft zoiets echter nog nooit gedaan. Hij is ondertussen wel 15 jaar. Zou ik hem dit nog kunnen leren of doe ik dat beter niet meer? Hij kan lange teugel (vond dit direct ok) en is niet snel onder de indruk van nieuwe dingen. Zeker niet als ik eraan vast hang.
Indien dat wel nog zou kunnen, hoe pak ik dit dan het beste aan, en welk tuig zou ik nodig hebben? We slepen de piste nu met een omgekeerd houten palet en een zitgrasmaaier, alleen is die niet altijd beschikbaar en al op leeftijd. Het lijkt me goed een alternatief te hebben en ook gewoon leuk om het met een paard te doen. Maar misschien is dat niet zo’n goed idee? Zou dat gevolgen kunnen hebben voor het rijden?

Sas_Mon

Berichten: 1638
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Leren trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 18:18

Dat kan prima! Maar ik zou wel een goede meninstructeur zoeken met veel ervaring met beleren hiervoor. Als je paard zijn lichaam goed gebruikt met slepen is het alleen maar een goede afwisseling en heeft het geen negatief effect op rijden. Zoek een goede instructeur en die kan je vast vertellen wat je nodig hebt. Om te beginnen denk ik een lichtere sleep om het aan te leren. Een autoband oid. Een zweng om hem aan vast te maken. En zonder borsttuig valt er niet te slepen. De pasvorm voor borsttuigen is net als bij zadels ook belangrijk dus bespreek dit vooral met een instructeur. Maar ik zie geen reden waarom een 15 jarige dit niet zou kunnen leren! Veel plezier vooral!

Ibbel

Berichten: 49189
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 18:22

Je vraag past mogelijk beter bij AR (aangespannen rijden) - want slepen is soms één van de tussenstappen van het beleren.
Ook een 15-jarige kan het leren, ik heb ooit een 15-jarige volbloed Arabier voor de kar laten beleren en dat ging prima.
Je hebt wel een 'echt' mentuig nodig. Met name het borsttuig moet voldoende breed zijn, en strengophouders zijn misschien ook geen luxe omdat je paard voor een sleep 'in de losse strengen' zal staan.
Rijden en mennen (of slepen) gaat verder prima samen.

Ereste
Berichten: 217
Geregistreerd: 20-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-22 15:32

Dank voor de tips!
Leuk te lezen dat het nog niet te laat is. Ik vreesde al dat jullie instructie gingen aanraden. Niet dat ik daar iets op tegen heb maar het zal alleen niet eenvoudig worden goede instructie te vinden in de buurt waar mijn paard gestald is. Ik ken niemand uit de menwereld. Moesten jullie een idee hebben voor een goede lesgever: mijn paard staat in Munkzwalm, Oost-Vlaanderen.
Ik zou trouwens ook het bericht willen verplaatsen naar AR maar vind niet hoe ik dat zelf kan doen?

Ibbel

Berichten: 49189
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Leren trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 15:45

Verplaatsen kan je niet zelf, moet je even een mod aan haar mouw trekken.

Zijn er menverenigingen / rijverenigingen met een menafdeling in jouw buurt? Dat is vaak de makkelijkste weg.

Ereste
Berichten: 217
Geregistreerd: 20-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-22 08:19

Ik heb geen idee of ze een menvereniging in de buurt is maar ik zou denken van wel. Ik ga eens informeren. Ik ken wel mensen die mij daar waarschijnlijk mee zullen kunnen verder helpen. Moet lukken om iets te vinden.