Dubbele lijnen: paard trekt onverwacht een sprintje

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marigo
Berichten: 1046
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Dubbele lijnen: paard trekt onverwacht een sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-22 23:30

Hoi!

Als onderdeel van de revalidatie van mijn 14-jarige ruin doen we nu 2-3 per week werken op de grond met dubbele lijnen. Hij is helemaal ok met de lijnen en heeft dit ook bij voorgaande eigenaren geleerd. Vaak gaat het super. Maar soms krijgt meneer een prik in de kont en trekt hij onverwacht een sprintje. De lijnen verlies ik dan. Hij loopt vervolgens even nog een rondje of 3-4 als een gek rond. Ik hou dan mijn hart vast. Want die lijnen bungelen nog achter hem aan. En ik moet er niet aan denken wat er kan gebeuren als hij op die lijnen zou staan of in zou verwikkelen.
Vanavond gebeurde het weer. We waren al een kwartiertje heel fijn bezig in stap. Paar balkjes meegepakt en pionnen. Schuimmondje, lekker doorstappen, focus bij mij en dan…poef! Kijk ik een schetend en bokkend paard na.
Hoe los je zoiets op? En is het een idee paniekhaken aan de lijnen vast te maken?

Sherivey
Berichten: 9112
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Dubbele lijnen: paard trekt onverwacht een sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 23:32

Heb je een mogelijkheid om de bak af te zetten, bvb met hindernismateriaal of rood/wit lint?

Dan kan ie niet zo ver en verlies jij ze lijnen niet.

SIEMxFUNNY

Berichten: 5669
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: Alblasserdam

Re: Dubbele lijnen: paard trekt onverwacht een sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 07:57

Ik zou met name op zoek gaan waar dit gedrag vandaan komt. Zie je spanning oplopen?
Vanuit dat aspect kun je gaan kijken naar de oorzaak i.p.v. de omgeving aanpassen. De omgeving aanpassen is in mijn ogen symptoombestrijding.

Heb je een instructrice? Beeldmateriaal?

pluisje88

Berichten: 8291
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Dubbele lijnen: paard trekt onverwacht een sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 08:08

Mijn paard deed dit ook. Als ik de bak afzette deed ze het niet. Was onzekerheid/overprikkeling bij haar.

Marigo
Berichten: 1046
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Dubbele lijnen: paard trekt onverwacht een sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-22 09:03

Bedankt voor de tips! Ja ik denk ook dat het een stukje opbouw van spanning is. Omdat ik achter hem loop, zie ik niet goed wanneer hij dat punt bereikt. Waar de spanning vandaan komt en waarom is nog een vraagteken. De ene keer gebeurt het wel en de andere keer niet. Vandaar de vraag hier of mensen ervaring hebben.

Ik heb les in lange lijnen. Tijdens de les gebeurt het niet. Dan heeft hij misschien toch steun aan iemand op de grond die hij wel kan zien. Goed om te weten: hij is in zijn jonge jaren beleerd voor de wagen.

pluisje88

Berichten: 8291
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 09:32

Marigo schreef:
Bedankt voor de tips! Ja ik denk ook dat het een stukje opbouw van spanning is. Omdat ik achter hem loop, zie ik niet goed wanneer hij dat punt bereikt. Waar de spanning vandaan komt en waarom is nog een vraagteken. De ene keer gebeurt het wel en de andere keer niet. Vandaar de vraag hier of mensen ervaring hebben.

Ik heb les in lange lijnen. Tijdens de les gebeurt het niet. Dan heeft hij misschien toch steun aan iemand op de grond die hij wel kan zien. Goed om te weten: hij is in zijn jonge jaren beleerd voor de wagen.


Ik zou even proberen om in een afgezete grote volte te trainen. Als hij het dan niet of minder doet dan weet je denk ik genoeg. Bij die van mij was het inderdaad het gebrek aan steun en het idee dat ze het ineens alleen moest doen.

Flubberboot

Berichten: 3136
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Dubbele lijnen: paard trekt onverwacht een sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 09:35

Wij hadden een shetlander gehad die dit wel eens deed. Grondwerk heeft toen enorm geholpen. Bij haar was het een stukje vertrouwen wat zij miste.