Moderators: C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance, Coby, Neonlight
Matheno schreef:Dat pak ik net zo aan als met rijden.
Zo zacht mogelijk, maar zo hard als nodig is.
Avalanche schreef:Tempowisselingen, zorgen dat je paard oplet, en nooit 2x dezelfde hulp geven als ze je negeren want je leert ze effectief om je te negeren.
Luusje_Kviek schreef:Mijn paard was in het begin liever lui dan moe en vond in de kraal werken maar saai. Slecht te motiveren en traag.
Hoe ik het heb aangepakt;
- als ik iets van hem vraag zeg ik duidelijk "Os, let op!" Hij weet dat ik dan iets ga vragen.
- Commando geef ik maar 1x, hij weet dondersgoed wat ik bedoel. Als ik geen reactie krijg werk ik eerst met een strenge stem "hey hallo let op drrrraaff". Negeert hij dat krijg hij echt ff een tikkie met de zweep hoor.
- ik beloon heeeel veel met stem. Als hij snel reageert beloon ik dat zeker!
- veel tempo wisselingen, houd ze bezig waardoor ze meer op je gaan letten
Nu is hij gericht op mij en wat ik van hem vraag. Hij reageert (meestal) gelijk
Hoe longeer je verder? Hoe is je lichaamshouding? Misschien rem je onbewust waardoor je stemhulp tegenstrijdig is met je houding
Luzerna schreef:Avalanche schreef:Tempowisselingen, zorgen dat je paard oplet, en nooit 2x dezelfde hulp geven als ze je negeren want je leert ze effectief om je te negeren.
Ja, goede. Ook de 1,2,3 methode (steeds de hulp duidelijker geven)? Maar ze is lastig vooruit te krijgen op commando (kan wel echt prachtig lopen)
Luzerna schreef:Matheno schreef:Dat pak ik net zo aan als met rijden.
Zo zacht mogelijk, maar zo hard als nodig is.
Bij het rijden, gaat dit goed. Bij longeren, weet ik niet goed hoe ver ik kan/ moet/ mag gaan... Heb een zweep uiteraard maar die gebruik ik enkel om kracht bij te zetten. Die raakt het paard nooit. Laatst zei iemand dat dat echt wel zou mogen... En dat een tik geen kwaad kan...
Luzerna schreef:Ja, goede. Ook de 1,2,3 methode (steeds de hulp duidelijker geven)? Maar ze is lastig vooruit te krijgen op commando (kan wel echt prachtig lopen)
Sintara schreef:Wat ik doe met een zweep (bij 3) is een zwaai naar de plek waar het paard al niet meer hoort zijn, als hij het commando heeft opgevolgd. Dat snappen ze heel goed, ook echt je energie op die plek richten. Ze hebben dan zelf de controle en zullen ook nooit bang worden voor de zweep, of dat je ze een tik geeft
Luzerna schreef:Dank allen! Ik denk dat ik inderdaad niet consequent en/ of duidelijk genoeg ben. Ik ga vrijdag aan d e slag met jullie tips. Ik heb ook les hoor. En nu ook een boek aangeschaft. Aan de hand en onder de man gaat het echt heel goed. En longeren gaat echt al beter, maar moet gewoon scherper. Ik houd jullie op de hoogte!