Ik heb een inmiddels 3,5 (12-05-2017) jarige kwpn ruin. Ik heb hem nu een jaar in mijn bezit en na een hobbelig begin ging het eigenlijk snel al heel goed tussen ons. Ik begon hem wat vaker te longeren vanaf februari en 12 mei ging ik voor het eerst echt op hem zitten. Vanaf het begin van het beleren is hij eigenlijk super braaf en zet geen pas verkeerd. Ik heb de keuze om zo vroeg te beginnen gemaakt omdat ik een gebrek aan luxe heb op mijn weiland. Er is namelijk geen electrischiteit en dus geen verlichting. En nu de klok verzet is, is het gewoon al donker als ik rond half 6 kom voeren. Dus vanaf nu heeft hij vakantie de komende 3 of 4 maanden en dan volgend jaar als hij bijna 4 is ga ik hem weer oppakken.
Maar ik heb 1 ""probleem"" met hem. Hij is niet echt enthousiast als ik hem uit de wei wil pakken. Hij rent niet voor me weg, maar blijft staan waar hij staat. Ik kan dan gewoon naar hem toe lopen en hem zijn halster om doen. Maar als ik hem dan mee wil nemen loopt hij heel traag mee en gaat onderweg steeds stilstaan om niet mee te hoeven. Het is absoluut geen gevecht hij probeert niet weg te lopen of om te draaien word niet druk of wild. Maar geeft gewoon aan naah, ik kom mee omdat het moet maar weet je je mag me ook laten staan, zo'n houding. Soms weet ik hem met stem en koekjes te motiveren om toch mee te lopen, soms moet ik even met het uiteinde van het touw een tikje op zijn billen geven. Als hij weer mee loopt beloon ik hem natuurlijk enthousiast met mijn stem. Op de poetsplaats staat hij tegenwoordig netjes stil behalve als het te lang duurt dan gaat hij wel eens schrapen met zijn voorbenen. Hij is iets draaierig als ik het zadel erop leg maar hij vind het gewoon niet fijn als ik hem te snel aansingel, hier let ik nu op en ik singel echt gaatje voor gaatje aan tijdens het poetsen nog en loop dan ook in de bak eerst wat rondjes aan de hand. Hij blijft hierdoor tegenwoordig dus ook beter staan als ik het zadel opleg, dus ik heb het idee dat dit hem in ieder geval al bevalt. Als hij opgezadeld is sjokt hij braaf mee naar de bak, ik kan gewoon op stappen en rijden zonder dat hij moeilijk doet hij is goed voorwaarts zonder dat ik constant moet blijven vragen. Dus eigenlijk gaat het best goed met rijden, maar het zit me dwars dat hij gewoon niet wat leuker mee komt als ik hem pak. Uiteraard pak ik hem ook regelmatig gewoon voor een borstelbeurt, een wandeling aan de hand of longeren dus het meenemen betekend echt niet altijd rijden werken en moe worden.
Nu wil ik hem dus de komende 3 maanden zeker vakantie geven, dat wil zeggen niet rijden en niet longeren. Maar ik vraag me af wat voor oefeningen kan ik met hem doen om hem wat enthousiaster te krijgen als ik hem mee wil nemen. Hij hoeft van mij echt niet in galop naar me toe te komen of meteen voor aan de draad klaar te staan, maar gewoon braaf meelopen zonder gemiep lijkt me echt een stuk fijner. Nu voel ik mij dus steeds een beetje schuldig als ik hem wil meenemen, terwijl ik in het rijden en wandelen en longeren gewoon echt een meewerkend paard heb dus ik heb absoluut niet het idee dat hij het niet leuk vind.
En ik twijfel dus ook een beetje moet ik hier wel mee gaan oefenen of kan ik hem beter écht helemaal vakantie geven.
Wat belangrijke informatie;
-Hij staat 24/7 buiten, in de zomer met 24/7 toegang tot gras. Nu voornamelijk op het zand en overdag word hij 5 uurtjes op het gras gezet. Uiteraard krijgt hij voldoende hooi.
-Hij staat met een andere pony.
-Hij is behandeld door een tandarts een ostheopaat, een masseuse en er is een zadelpasser langs geweest. Dus ik weet eigenlijk zeker dat het geen lichamelijk ongemak is. (Alles preventief, niet omdat er problemen waren)
Ik ben dus op zoek naar advies of ik hier mee aan de slag zal gaan de komende maanden, of ofdat ik hem beter echt helemaal vrij kan geven en alleen pakken voor een borstelbeurt. Of dat ik hiermee wel aan de slag zal gaan en wie weet dan leuke oefeningen? Als ik ga oefenen, dan kan dat op dit moment dus ook alleen in het weekend overdag. Want van maandag tm vrijdag is het nu donker dus dan kom ik alleen om de beestjes te voeren en daarna ga ik weer.
Dankjewel alvast voor het lezen, ik hoop dat het een duidelijk verhaal is.
Nog even een leuke foto van ons samen.