Parelli en dressuursport, ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Veronica2
Berichten: 2669
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 11:02

Gizeppie schreef:
Lante schreef:
Ik heb het ook geprobeerd, maar het is niet mijn ding.
Instructrice heb ik ervaren als erg vol van zichzelf en weinig opbouwend. Haar eigen paarden waren in mijn ogen conditioneel niet okay en rijtechnisch helemaal geen voorbeeld voor wat ik na wilde streven.
Met mijn vierjarige, net aangereden paard zou ze even laten zien hoe het moest, maar hij snapte er niks van en haar vaardigheden kwamen niet uit de verf. Dat lag aan het paard, want hij was volgens haar ‘dangerous’ (ik reed er buitenritten mee, was net wat begonnen met springen en was er alleen mee op pad met de trailer). Ik vond het weinig verfijnd met veel grote hulpen. Nu kan dat natuurlijk kleiner gemaakt worden naarmate het paard het gaat snappen, maar voor mij had ik het gevoel dat het niet echt iets toevoegde.
Ik heb het nadat ik gestopt ben nog wat gevolgd van de zijlijn, maar de mede cursisten waren erg anti dressuur, reden met touwhalsters en barebackpads op in mijn ogen halfkreupele paarden met holle ruggen en dat was allemaal wel heel ‘wonderfull’.. Misschien heb ik net de verkeerde instructrice getroffen, dat kan natuurlijk, maar het heeft mijn beeld wel wat negatief ingekleurd over het hele NH gebeuren.


Er zijn zoveel mensen in NH land. Ik zelf denk dat er maar een handje vol is die echt weet wat ze doen.

Het mooie is dat je aan het begin dingen aan het doen bent dat je denkt waar ben ik mee bezig, maar daarna wordt het een geheel. Het zijn zeven losse basis games die je later toepast in moeilijkere oefeningen, waardoor het een geheel wordt. Ik vind het alleen heel jammer dat mensen altijd zo zweverig doen.

Het grondwerk is ‘mental’ training geen lichamelijke training. Overigens denk ik dat er maar weinig grondwerk soorten het paard lichamelijk super goed trainen.. ik ben t eens dat paarden die alleen maar NH worden gereden/mee wordt gewerkt slechte bespiering hebben.

Grondwerk kan enorm nuttig zijn voor mentale training, maar je moet wel de juiste instructeur hebben.

Naar mijn idee worden er soms waardes aan de effecten toegekend die niet helemaal relevant zijn, dat komt ook door de zweverigheid die er aan hangt.

Maar heel concreet leert een paard al die basisdingen toch ook gewoon van andere paarden en van de mens tijdens de verzorging. Het is voor mij bijvoorbeeld heel logisch dat een paard voor mij aan de kant gaat en dat hij dat ook direct doet als ik dat vraag. Een paard gaat ook aan de kant voor zijn moeder of zijn tante en zodoende heeft hij dat begrip al. Hij hoeft wat mij betreft niet te weten welk been hij eerst moet bewegen, als hij maar gaat. BIj het voeren, poetsen, hoefsmid en alle andere basisregels leert je paard dit toch ook? Waarom moet je het dan onnodig vaag en ingewikkeld maken met games en attributen? Een carrotstick is een variant op een zweep, niks meer en niks minder.
Je stuurt en begeleidt een paard naar het juiste gedrag en dat beloon je, zo simpel is het.

Solistar

Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 11:12

Ik heb alleen het openingsbericht bekeken. Maar kan zeker: kijk eens naar Karen Rohlf (Dressage Naturally), een GrandPrix amazone die ook NH combineert (ook Parelli dingen). In NL zit een instructrice die ook op deze manier lesgeeft: https://www.sporthorsemanshipunited.nl/website/.

Dat zijn ook echt wel fanatieke sportruiters.

Jessix

Berichten: 16451
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 11:19

@ Pipodipo: Ik heb even niet de tijd om een heel verhaal te typen, maar deel je mening niet. Bijvoorbeeld een carrot stick geeft een heel ander gevoel dan een zweep, want deze zwiept niet. Geef jezelf maar eens een tik met de zweep en daarna met de stick. Daarbij kun je met een stick ook duwen. Zweverig wil ik het ook zeker niet noemen. Er zit een heel duidelijke uitleg van paardengedrag achter.

Het gaat ook wel even verder dan de basis dingetjes die jij nu noemt. Dat zou het zelfde zijn als ik ga niet op dressuurles, want ik kan sturen, stoppen, in stap, draf en galop. :)

Het meest belangrijke is, is dat het een heel leuk iets is om samen met je paard te doen. Zelfs na 30 jaar eigen paarden, had en heb ik nog diverse "Aha..!!" momenten. Nou kan het natuurlijk helemaal je ding niet zijn, dat is ook prima. Maar dat geldt natuurlijk voor alles in paardenland. De een loopt warm voor Anky en de andere voor Parelli, en sommige voor beide.

@ Solistar, Karen Rohlf is inderdaad een inspiratie om te zien hoe mooi je beide kan combineren.

Veronica2
Berichten: 2669
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Parelli en dressuursport, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 11:44

Je moet je standpunt kennelijk versterkten met onderstrepingen en uitroeptekens?

Een springzweep zwiept ook niet, dus wat wil je nou met die carrotstick? Het is gewoon commercieel gelul om onzekere mensen te beinvloeden en er geld aan te verdienen. Je hebt het niet nodig als je ouderwetse paardenmannetjes hebt om van te leren.

Janine1990

Berichten: 43818
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-20 11:48

Pipodipo schreef:
Je moet je standpunt kennelijk versterkten met onderstrepingen en uitroeptekens?

Een springzweep zwiept ook niet, dus wat wil je nou met die carrotstick? Het is gewoon commercieel gelul om onzekere mensen te beinvloeden en er geld aan te verdienen. Je hebt het niet nodig als je ouderwetse paardenmannetjes hebt om van te leren.


Het touwtje aan de stick is als het ware je staart.

Ik dacht het wel met een menzweep af te kunnen, maar heb een stick besteld omdat ik het toch echt aangenamer vond handelen.

Solistar

Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 11:58

Klopt, ik heb een instructrice die ook veel van Karen Rohlf meeneemt in haar lessen en ik heb hier veel aan. De opbouw van de hulpen, intentie, visualiseren, rijden op zit en vooral ook het bewust niets doen.. Natuurlijk zou dit bij reguliere dressuurles ook zo moeten werken, maar ik heb nog nooit een instructrice gehad die het zo logisch en stapsgewijs uitlegde allemaal en het ook weet te koppelen met dingen die je vanaf de grond uit kunt leggen aan een paard. Ik had zelf al best wat NH ervaring vanaf de grond (niet direct met Parelli), maar met deze lessen pas het idee dat alles logisch bij elkaar komt met rijden (en nee ik rij niet met stick of zonder teugels oid).

Ik denk dat het zeker kan werken, zolang je je niet vastknoopt aan 1 methode en eruit pikt wat voor jou werkt. Voor mij is het vooral belangrijk dat je communiceert met lichaamstaal en dit ook in het rijden toe kan passen, en ook dat je je verdiept in de psychologie (hoe paarden leren).

Jessix

Berichten: 16451
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 13:37

Pipodipo schreef:
Je moet je standpunt kennelijk versterkten met onderstrepingen en uitroeptekens?

Een springzweep zwiept ook niet, dus wat wil je nou met die carrotstick? Het is gewoon commercieel gelul om onzekere mensen te beinvloeden en er geld aan te verdienen. Je hebt het niet nodig als je ouderwetse paardenmannetjes hebt om van te leren.

Ik heb nergens uitroeptekens gezet, wel onderstreept omdat het de essentie van mijn verhaal is. Horsemanship is gewoon leuk!

Ik vind een carrot stick fijner. Springzweep heeft niet de lengte en ook gen touwtje, maar ik zal wel een onzeker meisje zijn. Ook prima! :)

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 13:37

Gizeppie schreef:
Lante schreef:
Ik heb het ook geprobeerd, maar het is niet mijn ding.
Instructrice heb ik ervaren als erg vol van zichzelf en weinig opbouwend. Haar eigen paarden waren in mijn ogen conditioneel niet okay en rijtechnisch helemaal geen voorbeeld voor wat ik na wilde streven.
Met mijn vierjarige, net aangereden paard zou ze even laten zien hoe het moest, maar hij snapte er niks van en haar vaardigheden kwamen niet uit de verf. Dat lag aan het paard, want hij was volgens haar ‘dangerous’ (ik reed er buitenritten mee, was net wat begonnen met springen en was er alleen mee op pad met de trailer). Ik vond het weinig verfijnd met veel grote hulpen. Nu kan dat natuurlijk kleiner gemaakt worden naarmate het paard het gaat snappen, maar voor mij had ik het gevoel dat het niet echt iets toevoegde.
Ik heb het nadat ik gestopt ben nog wat gevolgd van de zijlijn, maar de mede cursisten waren erg anti dressuur, reden met touwhalsters en barebackpads op in mijn ogen halfkreupele paarden met holle ruggen en dat was allemaal wel heel ‘wonderfull’.. Misschien heb ik net de verkeerde instructrice getroffen, dat kan natuurlijk, maar het heeft mijn beeld wel wat negatief ingekleurd over het hele NH gebeuren.


Er zijn zoveel mensen in NH land. Ik zelf denk dat er maar een handje vol is die echt weet wat ze doen.

Het mooie is dat je aan het begin dingen aan het doen bent dat je denkt waar ben ik mee bezig, maar daarna wordt het een geheel. Het zijn zeven losse basis games die je later toepast in moeilijkere oefeningen, waardoor het een geheel wordt. Ik vind het alleen heel jammer dat mensen altijd zo zweverig doen.

Het grondwerk is ‘mental’ training geen lichamelijke training. Overigens denk ik dat er maar weinig grondwerk soorten het paard lichamelijk super goed trainen.. ik ben t eens dat paarden die alleen maar NH worden gereden/mee wordt gewerkt slechte bespiering hebben.

Grondwerk kan enorm nuttig zijn voor mentale training, maar je moet wel de juiste instructeur hebben.


+1, eens!

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 13:44

ach het is zo simpel:

Grondwerk draagt bij aan ontspanning
7 december 2019, 07:00 - Edited on 6 december 2019, 22:22 - Nancy Versluis-Borsboom


Paarden waarmee regelmatig grondwerk wordt gedaan zijn meer ontspannen wanneer ze gereden worden. Dat is een van de uitkomsten van een Duits onderzoek naar teugellengte en spanning. Het verband tussen grondwerk en ontspanning maakte geen deel uit van de studie, maar kwam wel duidelijk naar voren in de resultaten.

Lagere hartslag
In de resultaten kwam duidelijk naar voren dat paarden, die regelmatig grondwerk of of werk aan de hand deden een lagere hartslag als ze gereden werden dan paarden die geen grondwerk of werk aan de hand deden. De lagere hartslag geeft aan dat ze ontspannen waren en een van de mogelijke conclusies van de onderzoekers was dat ze meer vertrouwen in hun ruiter hadden vanwege het grondwerk.

De tijd
Er zijn meerdere verklaringen genoemd in het onderzoek en de eerste is dat het mogelijk te maken heeft met de tijd, die een trainer extra investeert met het grondwerk. ‘Paarden die regelmatig met grondwerk worden getraind, zijn meer ontspannen omdat hun trainers meer ontspannen zijn. Het is mogelijk dat mensen die de tijd nemen om hun paarden vanaf de grond te onderwijzen, minder gericht zijn op snel een doel behalen en meer betrokken zijn bij het proces. Ze zijn over het algemeen meer ontspannen en zorgen voor dezelfde ontspanning bij hun paarden. Zoals je bent, zo is je paard.’

Balans
Een tweede verklaring zou kunnen zijn dat paarden die regelmatig met grondwerk worden getraind beter in balans zijn voor ze gereden worden. Deze paarden hebben trainers die veel bezig zijn met het evenwicht en de balans van een paard. Deze paarden leren in de juiste balans te bewegen waardoor ze zich lekker voelen en daarom meer ontspannen zijn. Fysieke balans is emotionele balans.

Begrip
De derde mogelijkheid, die wordt genoemd is dat paarden beter begrijpen wat hun trainer van ze wil als ze gereden worden. Paarden die regelmatig met grondwerk worden getraind, begrijpen de hulpen van de trainer beter. Ze hebben geleerd welk antwoord ze moeten geven op welke hulp en dat maakt het makkelijker om dat ook onder het zadel te kunnen doen. Zij kunnen meer ontspannen onder het zadel, omdat we weten wat de trainer vraagt en ze niet in de war raken van de hulpen.

Hulp
Net als bij nieuwe dingen in het rijden is het wel verstandig om eerst te zorgen dat je weet wat het grondwerk dat je met je paard zou willen gaan doen, precies inhoudt. En ook om iemand in te schakelen die je dit kan leren.

Haast
Het toevoegen van het grondwerk aan de training van je paard is ook goed voor de variatie. Bovendien is het een manier om je paard nog wat extra tijd te geven in een wereld waarin alles ‘nu’ moet gebeuren. Goed opgeleide dressuurpaarden zijn als grote meesterwerken, die worden niet in een dag gecreëerd, artiesten hoeven zich niet te haasten. Onderzoeken als deze laten zien dat het goed is voor een paard om de tijd te nemen. Een echte opleiding daar ben je jaren mee bezig.

Bron: Spelboundhorses

Tags: Werk aan de hand

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 13:47

Janine1990 schreef:
Nou ik ga ff shoppen voor een halster en een stick enzo...

Vond het echt heel erg leuk en eenvoudig. Stalgenoot die het heeft geintroduceerd is van mening dat ik er een goede portie gevoel voor heb. Dat is natuurlijk geweldig om te horen!
Vooral omdat ik het idee zelf had er totaal geen gevoel voor te zullen hebben.

We gaan lekker huiswerk maken en over twee weken weer verder. Zin in!



we lezen graag je bevindingen

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 13:55

Jessix schreef:
@ Pipodipo: Ik heb even niet de tijd om een heel verhaal te typen, maar deel je mening niet. Bijvoorbeeld een carrot stick geeft een heel ander gevoel dan een zweep, want deze zwiept niet. Geef jezelf maar eens een tik met de zweep en daarna met de stick. Daarbij kun je met een stick ook duwen. Zweverig wil ik het ook zeker niet noemen. Er zit een heel duidelijke uitleg van paardengedrag achter.

Het gaat ook wel even verder dan de basis dingetjes die jij nu noemt. Dat zou het zelfde zijn als ik ga niet op dressuurles, want ik kan sturen, stoppen, in stap, draf en galop. :)

Het meest belangrijke is, is dat het een heel leuk iets is om samen met je paard te doen. Zelfs na 30 jaar eigen paarden, had en heb ik nog diverse "Aha..!!" momenten. Nou kan het natuurlijk helemaal je ding niet zijn, dat is ook prima. Maar dat geldt natuurlijk voor alles in paardenland. De een loopt warm voor Anky en de andere voor Parelli, en sommige voor beide.

@ Solistar, Karen Rohlf is inderdaad een inspiratie om te zien hoe mooi je beide kan combineren.


Helemaal eens! Grondwerk is echt echt anders dan t traditionele Engels. Het is ook hoe hoog je de lat legt. Ik wil graag dat mijn paard op zo n klein mogelijke beweging reageert. Voor sommige is alleen naar binnen halen na t longeren al prima.

Sintara

Berichten: 7420
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Parelli en dressuursport, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 14:05

Warwick Schiller heeft ooit in een van zijn filmpjes gezegd dat het niet uitmaakt of je naar hem luistert, of naar Pat, of Tristan.. Want alle goede paardentrainers doen hetzelfde. Ze leggen het alleen op hun eigen manier uit.
Dus kies de trainer die je het meest aanspreekt/ waarbij je het beste voor je kunt zien wat ze bedoelen en ga lekker spelen zou ik zeggen :D .

Ik ben wel benieuwd wat je merkt aan het rijden dus updates zouden fijn zijn ;)