Pony snapt longeren en zelfstandig lopen niet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VdH88
Berichten: 4
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Benschop

Pony snapt longeren en zelfstandig lopen niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-20 20:31

Hallo,

Een klein jaartje terug hebben wij via via een wat ouder shetje bij ons thuis gekregen als gezelschap voor onze bejaarde falabella nadat haar maatje was weggevallen. Er is weinig tot niets bekend van zijn verleden.
De pony zou bereden zijn geweest en laat het ook toe dat mijn 4 jarige dochter aan de hand op stapt met een zadeltje. Poetsen etc vind hij heerlijk.

Ze wil graag echt zelfstandig leren paardrijden. Maar zodra ik de pony los laat en weg loop blijft hij staan, of loopt hij achter mij aan. Hulpen van stem en zweep etc begrijpt hij niet. Ook longeren begrijpt hij niet. Hij blijft aan mij geplakt en loopt alleen als een ander hem begeleid.

Heeft iemand tips hoe we rustig met hem kunnen oefenen zodat hij straks zelfstandig een rondje kan lopen, de hulpen begint te begrijpen en gelongeerd kan worden?

Alvast bedankt voor de tips.

Anoniem

Re: Pony snapt longeren en zelfstandig lopen niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 20:33

les nemen in het longeren/grondwerk

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 20:34

brokjes schreef:
les nemen in het longeren/grondwerk



Precies. Ik weet vrij zeker dat een ervaren grondwerkjuf het in een uurtje voor elkaar heeft.

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 20:34

Ik zou eerst eens een les nemen in loswerken met de pony. Vanuit het loswerken kun je uiteindelijk ook toe gaan werken naar longeren.

VdH88
Berichten: 4
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Benschop

Re: Pony snapt longeren en zelfstandig lopen niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-20 20:42

Okee bedankt, dan ga ik daar eens naar op zoek.

lies1998

Berichten: 357
Geregistreerd: 02-05-11

Re: Pony snapt longeren en zelfstandig lopen niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 21:17

Mijn shet merrie is ook erg van het plakken. Longeren was erg lastig en ging eigenlijk niet: 1x les genomen van iemand die ook naar mij kritisch keek. Nu is het probleem zo goed als opgelost! Dus zoals de andere zeggen: neem les :D

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Pony snapt longeren en zelfstandig lopen niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 16:24


tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Pony snapt longeren en zelfstandig lopen niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 16:33

Dat een pony maat shet gewend is aan dingen boven hem is niet vreemd, alleen er naast lopen en verzorgen leren ze daar al een groot deel van. Dan leunt die mens een paar keer er op/overheen en bij een beetje brave die basis opvoeding heeft gehad kan je er al bijna iemand op zetten. Dat betekent niet dat pony ingereden is, enkel dat iets op de rug geen paniek geeft of die paniek opgelost wordt door pony door aan mens te plakken en daar dus hulp te zoeken.

Ga er dus niet zo van uit dat de pony ingereden is en weet hoe het zit met hulpen en aanwijzingen krijgen van de ruiter op zijn/haar rug. Zeker niet omdat de meeste mensen dan met longeren beginnen, iets wat deze pony kennelijk niet kent.