7 jaar geleden was het alweer dat Ump en ik voor het laatst bij Piet gelest hadden. Maar Piet was weer even enthousiast als altijd en we zijn 45 minuten flink aan het werk gezet!
We zijn voornamelijk met de galop en de piaffe bezig geweest. Hier lopen we namelijk een beetje tegen hetzelfde probleem aan; Umpire moet meer gaan zitten en vindt dat een spannend gebeuren waardoor hij zichzelf er uit wil drukken. Piet was hier heel duidelijk in; zo verzameld als Umpire aan kan springen, dan kan hij dat ook gemakkelijk langer volhouden dan een paar passen. Dus ik moest aan de bak! Op het juiste moment tegengas geven dat hij niet naar voren gaat maar terug blijft, en net zo snel weer loslaten als het goed gaat. En dan precies op tijd weer op de rem als hij weer weg wil. Moeilijk hoor!!
Overigens blijken de momenten tussen het aanspringen net zo waardevol te zijn als de galop zelf. Dit is namelijk het moment dat ie echt moet gaan verzamelen en daar hebben we in de andere oefeningen ook weer profijt van. Ook dat is wel mooi op beeld te zien vind ik.

Hier piept ie er tussenuit. Het was soms ook moeilijk bij te benen hoor! Dat maakt de galop extra lastig vind ik, je bent soms ook je eigen balans kwijt.

En wat bewegend beeld van de galop:
Daarna was het tijd voor het piaffe werk. We pakten het deze keer op vanuit de stap en met nog een voorwaartse beweging erin. Umpire wil nog wel wat gaan krabbelen en door wat voorwaarts te blijven gaan blijft ie daar niet in hangen. Ook hier is timing essentieel, en dan is het fijn om iemand als Piet naast je te hebben die het zo precies aan kan geven wanneer je wat moet doen.

Tjoep en weg is ie

Nog wat bewegend beeld van de aanzet van de piaffe. Oh oh oh wat moet ie hier nadenken!
En nog wat momenten tussendoor:

We hebben er weer van genoten!