Leadrope, hoe en wat?

Moderators: petraaken, A_nouk, C_arola, Nicole288, Dyonne, SayaJones, Apple, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

_Jody_

Leadrope, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-18 22:03

Hoi hoi,

Binnenkort heb ik met mijn bijrijdpaard een lesje in horsemanship om aan onze verstandhouding te gaan werken.
Nu heb ik al een touwhalster, daar moet alleen nog een leadrope bij. Heb al rondgekeken op internet voor wat meer informatie, maar kom er nog niet helemaal uit.

In de bak is hij braaf, maar wel kijkerig. Buiten ziet hij alles graag en als iets spannend is gaat hij op de rem of probeert weg te komen de andere kant op, ook kruipt hij errug graag in je broekzak :+

Maar welke lengte is voor ons handig, welke sluiting is geschikt en wat is het verschil tussen een leertje en een touwtje aan het uiteinde? (Kan het verschil nergens vinden op internet)

Alvast bedankt voor het lezen en je hulp.

;) Elke minuut dat je je druk maakt om je verleden, gaat af van je toekomst! ;)
F.N.R.S F14+2 Boktlid*2991

Maddoxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 22:22

Voor een eerste intro les volstaat een gewoon halstertouw of een longeertouw ook. Laat je dan tijdens de les adviseren over wat je precies nodig hebt of wat bij jullie past, dat kunnen wij moeilijk van achter een beeldscherm zeggen.

Qua sluiting zou ik altijd voor een musketon gaan of zo'n teugelclip. Ik ben zelf geen fan van paniekhaken aangezien paarden soms door krijgen hoe ze het open kunnen krijgen. Daarmee kunnen ze dan zichzelf losmaken en óf ervandoor gaan óf voor een valse beloning in de vorm van wegvallen van druk zorgen.

Van de andere kant zou ik er wel eentje met een sluiting nemen en niet aan het touwhalster vastknopen. Een leadrope aan een touwhalster vastgeknoopt kan op geen enkele manier kapotgaan en mocht hij zich dan op een of andere manier in paniek vastzetten, kan het echt slecht eindigen.

Het verschil tussen touwtje en leertje is de heftigheid van het contact. Het leertje heeft een flink zweep-effect als je er per ongeluk wat harder mee beweegt, een touwtje heeft dat niet zo snel (zolang je niet als een leeuwentemmer ermee gaat zwiepen :') , maar daarvoor zijn ze meestal toch te kort).

❤ Bayron 6/4/2014 ❤ Titan 6/7/2016 ❤
[ITP] Screw the prince, I'll take his horse!
True horsemanship is trusting a horse under your bum more than your own two feet.

Mariett

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 22:25

Als je nog geen ervaring hebt met een leadrope zou ik voor één van ongeveer 4,5 meter gaan. Ik werk zelf met één van 6 meter (een lange lijn) en vind die erg fijn, maar als je net begint is dat vooral een hele hoop touw dat je ergens kwijt moet.
Er bestaan ook leadropes van 3 meter, dit is eigenlijk echt te kort. Je kan je paard dan niet genoeg ruimte geven als hij schrikt en dan word je al snel meegesleurd.

Ik zou voor een niet te zware sluiting gaan, een musketon bijvoorbeeld. Een paniekhaak maakt je leadrope onprettig zwaar en kan tegen de kaak komen bij een gekke sprong of beweging, ook niet zo lekker. Een leertje of touwtje maakt mij helemaal niks uit, ik heb allebei gehad en heb er niks anders aan gemerkt.

Check mijn facebookpagina! B Maarsingh fotografie

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie