Longeren met longeerhulp, osteopaat raadt het af..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 09:05

BarbaravdW schreef:
Mij is ie juist aangeraden door een osteopaat... ik gebruik em niet meer omnde redenen die jullie ook noemen, het rukken aan t hoofd (ik gebruik een kaptoom). Maar werd me dus echt aangeraden om te gaan gebruiken!



dan zou ik een andere osteo uitzoeken, idd

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 09:14

VisibreTeam schreef:
Top osteopaat dus!

Filmpje dat ik onlangs heb gemaakt met mijn "juf".

[ Video ]



Mooi filmpje en zegt precies wat ik er ook van vind, Kan nooit goed zijn!

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 10:01

VisibreTeam schreef:
Top osteopaat dus!

Filmpje dat ik onlangs heb gemaakt met mijn "juf".

[ Video ]


En zo wordt een topic ook informatief +:)+
Hebben jullie toevallig ook een video over het bijzetten met touwtjes ?

Enne leuk en uiteraard nuttig je visie op bokt plaatsen, maar wat doe je als stalgenoot heilig gelooft in dit soort hulpmiddelen ?

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 10:04

Def: zal ongetwijfeld wel een doel aan zitten om iets overdreven te laten zien, maar ik zou zelf nooit aanhaken direct op binnenring bit naar hand.

NikkivanOlst

Berichten: 7830
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 10:04

Peetstap schreef:
VisibreTeam schreef:
Top osteopaat dus!

Filmpje dat ik onlangs heb gemaakt met mijn "juf".

[ Video ]


En zo wordt een topic ook informatief +:)+
Hebben jullie toevallig ook een video over het bijzetten met touwtjes ?

Enne leuk en uiteraard nuttig je visie op bokt plaatsen, maar wat doe je als stalgenoot heilig gelooft in dit soort hulpmiddelen ?


Filmpje laten zien? Jezelf verdiepen in biomechamica zodat je het uit kan leggen?

Nee hebben we niet, maar zal eens kijken of er in overleg meer gemaakt kan worden komend schooljaar!

maralyn

Berichten: 10424
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Longeren met longeerhulp, osteopaat raadt het af..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 10:38

Stalgenoot is een stalgenoot.
En ook die moet je eigenlijk in de waarde laten.

Ik zou dus niks doen. Tot ze jou vragen waarom jij zo longeert op jouw manier.
Dan komt het minder aanvallend en betweterig over en willen ze het vaak of wel aannemen of ze gaan er bewust over na denken.

daydream

Berichten: 598
Geregistreerd: 18-10-04

Re: Longeren met longeerhulp, osteopaat raadt het af..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 11:09

Wat Maralyn zegt

xMadelene9
Berichten: 156
Geregistreerd: 08-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 11:28

Mijn masseur raadde het ook af inderdaad. Ben alleen vergeten te vragen wat je dan eventueel kunt gebruiken. Ik longeer nu met halster, maar hij neemt vaak de foute stelling aan (naar buiten). Hoe kun je dit dan oplossen?

NikkivanOlst

Berichten: 7830
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 12:19

xMadelene9 schreef:
Mijn masseur raadde het ook af inderdaad. Ben alleen vergeten te vragen wat je dan eventueel kunt gebruiken. Ik longeer nu met halster, maar hij neemt vaak de foute stelling aan (naar buiten). Hoe kun je dit dan oplossen?


Met de minste druk op het halster tijdens longeren, druk je eigenlijk het hoofd naar buiten. Een halstertje is dan ook eigenlijk helemaal niet geschikt voor het wat serieuzere longeerwerk. Leuk om even wat energie mee kwijt te raken maar daar houd het op.

Correct longeren met kaptoom (enkele lijn) of met dubbele lijnen kun je veel meer spelen met houding en stelling :)

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 13:10

VisibreTeam schreef:
Top osteopaat dus!

Filmpje dat ik onlangs heb gemaakt met mijn "juf".

[ Video ]


En zo wordt een topic ook informatief +:)+
Hebben jullie toevallig ook een video over het bijzetten met touwtjes ?

Enne leuk en uiteraard nuttig je visie op bokt plaatsen, maar wat doe je als stalgenoot heilig gelooft in dit soort hulpmiddelen ?[/quote]



Filmpje laten zien? Jezelf verdiepen in biomechamica zodat je het uit kan leggen?

Nee hebben we niet, maar zal eens kijken of er in overleg meer gemaakt kan worden komend schooljaar![/quote]

Jaa zou super zijn, wat meer van zulke filmpjes, zag pas op FB ook een super mooi filmpje iets in de trant van het perfecte parcours en de afsprong en landing en de afstanden van de galopsprongen. en daar hadden een soort reken/ computer animatie door heen gemixed.
Zat echt briljant in elkaar. Jammer dat ik zelf niet zoiets kan. zou me tof lijken als dat er zou zijn. dan heb je iets om te laten zien, hoe en wat een hulpteugel bijv doet.
Of het effect van scheef zitten en inzakken van schouders en hoofd etc etc etc.
Gewoon om het bewust wordingsproces duidelijker te krijgen.
En is zo veel onwetendheid betreft het hele paardengebeuren. sta er iedere keer weer versteld van.
word er eigenlijk best wel wat triest van. Zeker hier ook op bokt, wat een onzin er dagelijks voorbij komt. bizar.

Amber_anne

Berichten: 6924
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Longeren met longeerhulp, osteopaat raadt het af..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 13:22

Zulke filmpjes zou ik ook super interessant vinden

Moet meteen denken aan dat animatie filmpje over wat het bit doet in de paardenmond

NikkivanOlst

Berichten: 7830
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Re: Longeren met longeerhulp, osteopaat raadt het af..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 13:39

We vloggen momenteel wel de schooldagen en mijn afstudeer project word het maken van een serie video's over het werk vanaf de grond, maar zal eens kijken of ik (wellicht ook in samenwerking met een DA) wat meer biomechanica + modetrends video's kan gaan maken :j

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 14:49

Peetstap schreef:
Def: zal ongetwijfeld wel een doel aan zitten om iets overdreven te laten zien, maar ik zou zelf nooit aanhaken direct op binnenring bit naar hand.


Daar zit inderdaad een goed onderbouwde reden achter. Volgens mij staat er zelfs een blog over op de site, maar dat weet ik niet zeker. Die kan ook eens voorbij gekomen zijn op Mireille haar Facebook.
Als je dat niet wilt kun je deze methode ook prima met de kaptoom of aan het halster doen.
Het gaat erom dat je met deze methode heel veel aandacht besteed aan de scheefheden en balans.
De theorie is belangrijk zodat je weet waarom je iets doet.
Er zijn zoveel mensen die longeren als een erbij dingetje doen.
Longeren is een vak apart en je kan er fantastisch mee trainen op elk niveau.
Als je jezelf er handig mee maakt door les te nemen en de theorie tot je te nemen.
Ik kan er zelf altijd slecht tegen als er wordt gezegd ‘ ik longeer mijn paard alleen maar zodat hij even kan loslopen en zijn ei kwijt kan’. Daar maak je meer mee kapot dan dat je er goed aan doet.

Mijn paard heeft haar hele leven geen touwtje of hulpteugel gezien en is altijd gelongeerd op een correcte manier. Zo is haar basis altijd sterk geweest en dat zag je terug aan de punten op wedstrijden (tm Z2 dressuur).

driebergen
Berichten: 1588
Geregistreerd: 22-09-06
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 15:15

ALLE touwtjes, banden en hulpteugels voeren een bepaalde dwang uit op je paard.
als je ze zelf niet in de hand hebt, zitten ze ALTIJD in de weg.
we willen juist dat een paard correct loopt, met zo min mogelijk druk. dus GEEN hulpteugels bij longeren.

de enige goede longeerhulp is Mireille :D :D :D
(en andere instructeurs die je goed kunnen uitleggen om zonder hulpteugels te longeren)

boek daar lekker een longeerles, ik zag net dat nieuwe data zijn!! (www.stalmireille.nl)

Anoniem

Re: Longeren met longeerhulp, osteopaat raadt het af..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 15:36

Mijn instructrice, fysio en osteopaat raden het ook alle 3 af :j
Ik zou inderdaad kijken of je ergens een paar goede longeerlessen kan nemen! Ik longeer nu met kaptoom en enkele longe, en mijn merrie loopt beter door d'r lijf dan ze ooit met een hulpteugel gedaan heeft :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41645
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 15:37

Afbeelding

Ik gebruik de longeerhulp wel en ben er eigenlijk heel tevreden over. Bit ligt rustig in de mond, touw drukt niet en staat ook niet strak.

Wel interessant topic dit. Maandag ga ik weer longeren, normaal gesproken ook weer met de longeerhulp. Maar ik ga dit topic wel in t achterhoofd houden. Dubbele lijnen doen we ook, dus misschien maar volledig daarop overstappen.

Hoewel dat denk ik hetzelfde effect geeft op de cirkel. De buitenste lijn ligt immers op de volte om de achterhand en die beweging komt ook door naar de mond, ondanks de longeersingel die eraan zit, correct me if I'm wrong.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Longeren met longeerhulp, osteopaat raadt het af..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 16:13

@San87, de rukjes naar de mond is maar 1 ding, dat zou het grootste probleem ook nog niet zijn, overigens vind ik dit bij sommige paarden aan de dubbele longe ook nog wel een probleem, maar daarbij moet je je "buitenhand" ook goed mee laten komen in de beweging en niet vast zetten.
het feit is ook dat het 'ding' over de schoft loopt, waarvan je ten eerste wilt dat hij het opricht, maar tegelijkertijd geeft de longeerhulp er druk, dus nodigt het niet uit.
Maar ook het (welliswaar iets kleinere kans op) risico, dat als je paard zich eens te pleuris schrikt het een énorme druk geeft op de schoft, met dus weer mogelijke blessures ten gevolge.
Met touwtjes aan de zijkant zou je al niet de druk op de schoft hebben, wat het daarmee al "beter" maakt.
Ik heb nog 1 hulpteugel, met elastiek, en katrollen, die ik nog wil gebruiken voor het leren wennen aan druk op het bit, die geeft ook geen rukjes, en kan niet anders ingesteld worden op links/rechts maar is los. Echter gebruik ik in 95% gewoon de enkele longe of de dubbele, en niet de hulpteugel

xVerax

Berichten: 5073
Geregistreerd: 02-05-10
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 16:13

Ik ben eigenlijk ook een heel tevreden gebruiker van dit hulpmiddel. Vind hem super makkelijk in gebruik en paard loopt er fijn mee weg. Touw hangt ook vrijwel altijd los, komt geen druk op dus ook niet op de schoft. Soms is de verbinding zelfs zo los dat het touw naar achter gaat schuiven op de rug i.p.v. dat hij op de schoft blijft liggen. Moet er wel zelf erg goed mee bezig blijven dat het paard van achteruit bezig blijft, maar dan gaat ze over het algemeen altijd wel fijn sjouwen met dit ding om.

Vraag me dan vooral af of het in zo'n geval ook afgeraden zou worden qua gebruik, aangezien er dus geen druk op de schoft ontstaat.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41645
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 16:27

siskeh schreef:
@San87, de rukjes naar de mond is maar 1 ding, dat zou het grootste probleem ook nog niet zijn, overigens vind ik dit bij sommige paarden aan de dubbele longe ook nog wel een probleem, maar daarbij moet je je "buitenhand" ook goed mee laten komen in de beweging en niet vast zetten.
het feit is ook dat het 'ding' over de schoft loopt, waarvan je ten eerste wilt dat hij het opricht, maar tegelijkertijd geeft de longeerhulp er druk, dus nodigt het niet uit.
Maar ook het (welliswaar iets kleinere kans op) risico, dat als je paard zich eens te pleuris schrikt het een énorme druk geeft op de schoft, met dus weer mogelijke blessures ten gevolge.
Met touwtjes aan de zijkant zou je al niet de druk op de schoft hebben, wat het daarmee al "beter" maakt.
Ik heb nog 1 hulpteugel, met elastiek, en katrollen, die ik nog wil gebruiken voor het leren wennen aan druk op het bit, die geeft ook geen rukjes, en kan niet anders ingesteld worden op links/rechts maar is los. Echter gebruik ik in 95% gewoon de enkele longe of de dubbele, en niet de hulpteugel

Die druk op de schoft ervaar ik helemaal niet met de longeerhulp, eerlijk gezegd.

Deze ligt zo los over de rug dat ie naar voren of naar achteren schuift en daardoor totaal geen druk geeft.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 16:32

driebergen schreef:
ALLE touwtjes, banden en hulpteugels voeren een bepaalde dwang uit op je paard.
als je ze zelf niet in de hand hebt, zitten ze ALTIJD in de weg.
we willen juist dat een paard correct loopt, met zo min mogelijk druk. dus GEEN hulpteugels bij longeren.

de enige goede longeerhulp is Mireille :D :D :D
(en andere instructeurs die je goed kunnen uitleggen om zonder hulpteugels te longeren)

boek daar lekker een longeerles, ik zag net dat nieuwe data zijn!! (http://www.stalmireille.nl)


* Hebben jullie soms aandelen in BV Mir ?? :D :') , gelukkig keuze genoeg in goede longeer trainers landelijk....


Ik vindt het best zorgelijk dat een fiks deel paard beginnend en gevorderd eigenaars hier naar zit te loeren:
https://www.youtube.com/watch?v=ZgAuTneufEI
En het is al eerder in dit topic al gezegd: de basis kennis van spiergebruik bij paard is blijkbaar minimaal, en daar zit meteen het risico in van het botweg overnemen van gedrag van anderen wat nu veel gebeurd.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 16:34

Def schreef:
Peetstap schreef:
Def: zal ongetwijfeld wel een doel aan zitten om iets overdreven te laten zien, maar ik zou zelf nooit aanhaken direct op binnenring bit naar hand.


Daar zit inderdaad een goed onderbouwde reden achter. Volgens mij staat er zelfs een blog over op de site, maar dat weet ik niet zeker. Die kan ook eens voorbij gekomen zijn op Mireille haar Facebook.

.
Leg me de goed onderbouwde reden achter is uit, wil graag bijleren en mijn wellicht verkeerde ideeen hierover bijstellen.

Hoefde niet zover te zoeken:
https://www.stalmireille.nl/blog/10593- ... en-met-bit

En in deze contekst kan ik er prima in meekomen dat ze het bewust dus zo doet:
"Ik denk dat als je groot moet corrigeren, een bit sneller resultaat geeft. Begrijp me goed; het gaat me niet om het snelle resultaat, het gaat me er om dat ik steeds probeer het paard zo kort mogelijk in een houding te laten lopen die slecht is voor hem."
Laatst bijgewerkt door Peetstap op 05-10-18 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Longeren met longeerhulp, osteopaat raadt het af..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 16:47

Ach in dat filmpje wordt hij heel strak voorgesteld, dat is natuurlijk niet verplicht maar wel een mooie aanleiding voor de goeroes om hem af te keuren. Ik
Gebruik hem mooi los en ze loopt er fijn op.

xMadelene9
Berichten: 156
Geregistreerd: 08-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 17:04

VisibreTeam schreef:
xMadelene9 schreef:
Mijn masseur raadde het ook af inderdaad. Ben alleen vergeten te vragen wat je dan eventueel kunt gebruiken. Ik longeer nu met halster, maar hij neemt vaak de foute stelling aan (naar buiten). Hoe kun je dit dan oplossen?


Met de minste druk op het halster tijdens longeren, druk je eigenlijk het hoofd naar buiten. Een halstertje is dan ook eigenlijk helemaal niet geschikt voor het wat serieuzere longeerwerk. Leuk om even wat energie mee kwijt te raken maar daar houd het op.

Correct longeren met kaptoom (enkele lijn) of met dubbele lijnen kun je veel meer spelen met houding en stelling :)



Bedankt dan ga ik daarvoor kijken!

Risvdm
Berichten: 6
Geregistreerd: 04-10-18

Re: Longeren met longeerhulp, osteopaat raadt het af..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 17:07

als de logeerhulp geen druk heeft kan het gewoon. Het is ook dat als je paard ontspant en je ziet het ook dat het dus helpt en kan je ermee door gaat. Als er echt verbetering komt kan je het natuurlijk steeds minder gaan gebruiken.

x

loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Re: Longeren met longeerhulp, osteopaat raadt het af..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 21:33

Hier ook een fijn lopend paard met de longeerhulp.
Ook gebruikt bij een friese hengst die alleen maar in zijn eigen houding wilde lopen.Na een maand longeren met de longeerhulp liep hij veel ontspannender en langer in de hals.