Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 16:42

AlwaysH schreef:
plutolover, ik heb net gepost dat ik inmiddels les heb, haha.


Sorry helemaal over heen gelezen

Herfstblad
Berichten: 780
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 19:56

Wat vinden jullie van de oefening om pionnen neer te zetten en bij elke pion een overgang? Stap, draf, halt, achterwaarts.. :D

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 20:28

Nature93 schreef:
Wat vinden jullie van de oefening om pionnen neer te zetten en bij elke pion een overgang? Stap, draf, halt, achterwaarts.. :D


Goede oefening voor jezelf om de timing goed te krijgen en je paard krijgt er een gevoel van doel bij, daarnaast is het een fijn focus punt voor jullie beide :D

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 20:29

Nature93 schreef:
Wat vinden jullie van de oefening om pionnen neer te zetten en bij elke pion een overgang? Stap, draf, halt, achterwaarts.. :D


Dat kan juist erg leuk zijn voor je paard en jezelf dan heb je een punt waar je op kan richten. Uiteindelijk gaat je paard dan mee denken omdat ze weten dat er bij de pion wat gaat gebeuren

Herfstblad
Berichten: 780
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 21:33

Vandaag de oefening gedaan met de pionnen. Is nog best lastig die timing haha! Allemaal nog wat slordig. Maar nu ik meer grondwerk heb ik wel echt het gevoel dat het bij elke keer beter gaat! Dit mis ik dus bij het rijden..

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 22:05

Nature93 schreef:
Vandaag de oefening gedaan met de pionnen. Is nog best lastig die timing haha! Allemaal nog wat slordig. Maar nu ik meer grondwerk heb ik wel echt het gevoel dat het bij elke keer beter gaat! Dit mis ik dus bij het rijden..


Klinkt goed! Alleen maar fijn toch :D
Soms helpt het heel erg om een poos puur grondwerk te doen, even op andere punten focussen en de communicatie beter krijgen.
Zo zijn er overigens ook veel grondwerk oefeningen/hulpen om nu te perfectioneren om later ook onder het zadel mee te pakken.
Denk aan het tempo/gang bepalen op stem commando, het halthouden op uitademing, het verplaatsen van de achterhand, het verplaatsen van de schouders, het verlagen van de hals op aanraking, het inparkeren bij het krukje en alles wat je verder nog kan herkennen :j
Overigens is het ook heel leuk om oefeningen zoals je nu doet met de pionnen ook onder het zadel te doen, belangrijkste daarbij is dat het leuk is want rijden wordt vaak snel veelste serieus :+

Herfstblad
Berichten: 780
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 22:22

Cera_D schreef:
Nature93 schreef:
Vandaag de oefening gedaan met de pionnen. Is nog best lastig die timing haha! Allemaal nog wat slordig. Maar nu ik meer grondwerk heb ik wel echt het gevoel dat het bij elke keer beter gaat! Dit mis ik dus bij het rijden..


Klinkt goed! Alleen maar fijn toch :D
Soms helpt het heel erg om een poos puur grondwerk te doen, even op andere punten focussen en de communicatie beter krijgen.
Zo zijn er overigens ook veel grondwerk oefeningen/hulpen om nu te perfectioneren om later ook onder het zadel mee te pakken.
Denk aan het tempo/gang bepalen op stem commando, het halthouden op uitademing, het verplaatsen van de achterhand, het verplaatsen van de schouders, het verlagen van de hals op aanraking, het inparkeren bij het krukje en alles wat je verder nog kan herkennen :j
Overigens is het ook heel leuk om oefeningen zoals je nu doet met de pionnen ook onder het zadel te doen, belangrijkste daarbij is dat het leuk is want rijden wordt vaak snel veelste serieus :+


Ik heb nu ineens zoveel motivatie! Ik wil van alles leren. Van dressuur matige oefeningen zoals het wijken, als een perfecte communicatie creëren dmv horsemanship. Vrijheidsdressuur oefeningen, schriktraining. Net als inparkeren etc.. :D

KittyDylan

Berichten: 8886
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 22:22

Met pionnen is het ook handig. Ik doe het meestal om de zoveel palen. X aantal palen stappen, dan draf, dan stap-halt, draf ect. Worden ze lekker voorwaarts van. Met de hengst nu ook een paar keer gedaan. Aan de longe natuurlijk.

Ik wil nu graag een kaptoom kopen. Wie heeft er een en welke? Wil er graag ook een bit aan kunnen maken.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 22:29

Nature93 schreef:
Ik heb nu ineens zoveel motivatie! Ik wil van alles leren. Van dressuur matige oefeningen zoals het wijken, als een perfecte communicatie creëren dmv horsemanship. Vrijheidsdressuur oefeningen, schriktraining. Net als inparkeren etc.. :D


Wat leuk om te lezen! Het trainen van een paard moet ook gewoon leuk zijn :D

@KittyDylan, wat is je budget? Ik heb zelf de human and horse kaptoom, mega mooi ding van fantastische kwaliteit, goede pasvorm en de mogelijkheid van een bit, maar deze is niet goedkoop...

Afbeelding

KittyDylan

Berichten: 8886
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 22:33

Dat valt er een beetje buiten :=

Ik denk dat er voor <€60,- wel een fijne te koop is? Dat is ongeveer het budget. Moet overigens maat Shet zijn, dus helaas beperkte opties.
Voorkeur leer

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 16:50

KittyDylan schreef:
Dat valt er een beetje buiten :=

Ik denk dat er voor <€60,- wel een fijne te koop is? Dat is ongeveer het budget. Moet overigens maat Shet zijn, dus helaas beperkte opties.
Voorkeur leer


Hi! Ik zou voor een van biothane gaan. ByBaukje of Dabo Design, ben tevreden over hun allebei. Is ook voor shetten en je kan er bitclips bij kopen

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 17:19


KittyDylan

Berichten: 8886
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 00:15

Ik had al naar ByBaukje gekeken maar omdat ik Biothane niet ken ben ik huiverig, ik ga liever voor vertrouwd leer. Is het vergelijkbaar? (Vind het ook niet per se mooier overigens....)

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 00:28

Ik ben juist fan van biothane ik heb van bybaukje, 2 longeerlijnen, halsters, kaptooms, Bitloos hoofdstel, gewoon hoofdstel, teugels.

Makkelijk schoon te houden.. als m’n paard met de kaptoom vsn biothane rolt is even onder kraan en schoon.. gebruik ik m’n leren kaptoom moet ik wachten tot zand eruit is.

Longeerlijnen zijn lekker dun dus heb je niet zo dik touw in je handen wat water opneemt en zand erg blijf plakken,

Halsters gebruik vaak met de paarden wassen omdat de halsters snel droog zijn, terwijl gewoon halster dagen nat blijft..

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 00:36

Ha wat leuk, een grondwerk topic. Ik ben zelf veel bezig met de Clinton Anderson methode. Ook lid ervan en heb de hele trainingskit op DVD. Super leerzaam en verhelderend.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 09:03

KittyDylan schreef:
Ik had al naar ByBaukje gekeken maar omdat ik Biothane niet ken ben ik huiverig, ik ga liever voor vertrouwd leer. Is het vergelijkbaar? (Vind het ook niet per se mooier overigens....)


Qua stevigheid en qua gemak is het ideaal maar vind het zelf ook wat minder mooi dan normaal leer :')
Daarom spreekt die van Lovelance mij meer aan, deze is ook net wat stugger waardoor het minder schuift (mits het goed past).

Herfstblad
Berichten: 780
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 13:43

Na al het serieuze horsemanshippen afgelopen dagen, vanavond maar wat meer focussen op het vrijheidsdressuur! Ze kan de jambette, wijd staan en wat vastpakken. Kijken of we dit kunnen verbeteren en beginnen met wat nieuws aanleren.

Hoe ziet jullie training/week eruit? Fucussen jullie je op één ding? Of doen jullie ook parelli, vrijheidsdressuur, schriktraining, dressuurmatug grondwerk door elkaar? Dus elke trainings moment wat anders?

KittyDylan

Berichten: 8886
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 14:11

Mijn jongste merrie, voordat ze haar veulen kreeg, deed ik zo'n 2 a 3 keer per week longeren (bijzet/vrij/springen afwisselend), 1x in de week/2 weken vrijheidsdressuur, en 1 a 2 keer per week rondje naast de fiets.
Lag er aan hoeveel tijd ik had per week/dag.

Voor mijn hengst nu zoek ik nog balans. Ik wil toch 3 keer per week longeren en dressuurmatig aan de hand training. Vrijheidsdressuur wil ik nog niet doen met hem.
Ik probeer wel veel af te wisselen om het voor beide leuk te houden
Ik wil hem binnenkort wel mee op wandelingen nemen. Dat vind hij leuk. Nu doen we nog alleen de straat af lopen.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 14:39

Nature93 schreef:
Na al het serieuze horsemanshippen afgelopen dagen, vanavond maar wat meer focussen op het vrijheidsdressuur! Ze kan de jambette, wijd staan en wat vastpakken. Kijken of we dit kunnen verbeteren en beginnen met wat nieuws aanleren.

Hoe ziet jullie training/week eruit? Fucussen jullie je op één ding? Of doen jullie ook parelli, vrijheidsdressuur, schriktraining, dressuurmatug grondwerk door elkaar? Dus elke trainings moment wat anders?


Ik doe vaak 2-3 keer in de week dressuurmatig, 2-3 keer in de week rijden (ook vaak dressuurmatig), 1 keer in de week longeren, 1 keer in de week los liberty/spelen en 1 dag in de week vrij.
In de dressuur trainingen pak ik dan wel per keer een andere focus, de ene keer meer op rechtuit en stabiliteit, de andere keer meer op buiging/zijgangen.

Echt NH of schriktraining pak ik nauwelijks mee aangezien onze basis daarin al heel goed is en ik niet de ambitie is om hiermee verder te komen. Vrijheidsdressuur doe ik vaak gewoon 5 min aan het eind van een training als ik dat mee wil pakken.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 17:40

Op bokt is toch ook alles te vinden! Ik zit al een poosje te googlen en op bokt te zoeken maar wellicht mag ik mijn vraag hier stellen?

Ik wil met mijn QH merrie meer grondwerk oppakken om haar sterker te maken. Ik ben bekend met het simpel longeren voor beweging maar ik wil daar voor beide, en mijn verzorgster, meer uitdaging uit halen omdat ik ook zeker geloof dat dit uiteindelijk profijt onder het zadel geeft.

Het rondjes lopen aan een longeerlijn kent ze dus prima, ze staat super 'strak' op de hulpen en reageert goed. Maar ik wil haar lijf meer trainen, meer achterhand en ook sneller naar ontspanning werken. Wie kan advies geven?

Ik heb het idee dat een kaptoom fijner werkt. Een halster of touwhalster vind ik het net niet helemaal. Mijn hoofdstel heeft vaste teugels en ik wil liever ook niet teveel gepiel aan het bit, met je handen is toch anders. Graag wil ik ook kijken naar iets qua hulp om haar makkelijker naar ontspanning 'te longeren', onder het zadel kan je daar meer in begeleiden. Ze loopt niet continu met haar hoofd omhoog maar het mag wat meer trainend gericht ;) Net als de achterhand er bij, want sjokken op de voorhand is lekker makkelijk.

Maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik zie longeerhulpen, pessoa's .. ik heb zelf nog een longeersingel met 'touwtjes' liggen (ooit eens gekocht, 1x gebruikt ofzo).. ook qua kaptooms, man wat is er veel zeg. Waar doe ik nou goed aan? Als ik veel geld uit geef dan liever doelgericht en functioneel. Heb ik een budget? Tsja .. geen 500 euro .. :P En het liefst dus iets wat in combinatie met een kaptoom kan, of is een hoofdstel toch het beste? Ik wil haar niet opsluiten maar stimuleren, leg ik dat zo goed uit?

Boeken kan ik overigens ook aanschaffen maar ik kan mijn concentratie niet goed bij lange teksten houden, dus ik investeer liever een keer in een les maar wil eerst kijken waar ik met de huidige kennis kan komen :)

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 17:56

Ik longeer mijn paard in balans en in ontspannende hals houding op enkele lijn. Hier geen bijzets enzo

Ik zal je morgen een pb sturen met wat meer uitleg

Er zijn ook kaptooms waar je ook bit aan kan hangen

Diegene met ketting op de neus vind ik niet fijn. Ook diegene met bont zo kaptoom halster vind ik niks, je hulpen komen dan niet fijn door is mijn ervaring

Ik heb er eens een blog over geschreven
https://www.paarddansmetmij.nl/blogs/wat-heb-je-nodig

Herfstblad
Berichten: 780
Geregistreerd: 06-09-21

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 20:25

Vanavond wat geoefend met de spagaat. Ze gaat al z'n 4/5 pasjes wijd staan. Is best nog lastig, zijn aan de jambette amper toegekomen. Gaat toch veel tijd in één oefening zitten! En op gegeven moment is ook het lampje uit..

Afbeelding
Afbeelding

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 10:03

Leuk dat dit topic het weer een beetje doet! :D Ik pak eigenlijk van alle methodes wel iets mee, maar ik ben in opleiding bij de 2lazy7 ranch voor de instructeursopleiding. Omdat ik a) mijn examens in 2022 wil gaan halen en b) omdat ik en mijn soms nog wel een beetje clashen ben ik nu voornamelijk daarmee bezig. :+

Ik vind het zo leuk om te doen. Vooral het libertywerk vind ik fantastisch. Dat deed ik voornamelijk met Joep, mijn eerste paard, dat je in eerder in dit topic nog wel voorbij zou komen. Nu ben ik dus weer bezig met de basis. Ook voor het dressuurmatige grondwerk.

KittyDylan

Berichten: 8886
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 14:29

Heeft iemand tips voor een paard die constant het touw in de mond pakt?
Mijn oh zo brave 3 jarige hengst heeft sinds een poosje de neiging om de touwen in de mond te pakken. Tot het punt dat ik gewoon niks meer kan. Hij staat dan ook stil en beweegt niet meer. Ik heb het al zo lief mogelijk geprobeerd op te lossen tot het punt dat ik nu echt met de zweep er achter moet lopen. Hij loopt dan ook niet netjes mee maar draait door, ik kan hem wel sturen maar het is niet ideaal. Ik heb liever dat ik hem rustig naast me heb lopen zonder touw in de mond.
Vandaag was wel het toppunt om hem uit het gangpad van de stal te krijgen. (Overigens na de training, hij was al klaar, alleen naar binnen om zijn spulletjes weg te leggen en een lekkere verdiende wortel te halen) Hij schudde toen ik trok, en daar ging zijn hoofdstel.. ik durf nu dus ook niet meer met hem naar buiten, stel zijn hoofdstel gaat daar af.
Hij doet het bij hoofdstel en halster beide. Ik weet het even niet meer, al zo veel geprobeerd.
Het touw klik ik altijd onder vast, maar hij draait zijn hoofd zo dat hij het toch in de mond kan nemen.

Verder is hij hartstikke braaf en doet netjes wat ik vraag. Alleen meelopen als hij staakt, dan gaat het niet meer.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 14:34

Pfoe lastig in te schatten zo op afstand… maar hij doet het alleen na de training? Of ook ervoor? Als het alleen erna is lijkt het bijna dat miss de training teveel is en hij zich erna afsluit als het ware?
Wat doet hij nu qua training en hoe vaak? Hoe wordt hij verder gehouden? Buiten/binnen, wel of niet met vriendjes etc? Kan allemaal mee spelen.