Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 09:37

Josien_ schreef:
Hier een voorbeeld van mijn halster, deze was inderdaad zo'n 10 euro :Y) .
[ [url=m/TUGSxj.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hij is mogelijk nog wel iets aan de grote kant.


Zou inderdaad kijken of je net een maatje kleiner zou kunnen vinden.
Dit is de pasvorm van die van ons, de echte experts zullen er vast nog wel wat aan op te merken hebben, maar het ligt stabiel en de hulpen komen daardoor goed door. (Mijn halster + touw komen bij Lovelance vandaan).
Afbeelding

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 17:33

Wat ik goed vind aan de Parelli halsters, evenals aan de halsters van Equiplay, is dat de pasvorm gewoon erg goed is. Er zijn extreem veel touwhalsters die niet goed passen, maar Parelli zit meestal heel erg netjes.

Deze is van Equiplay:

Afbeelding

(Sorry, maffe foto :') )
Afbeelding

Voor het perfecte had het neusstuk nog ietsje lager mogen zitten ipv zo vlak onder het jukbeen, maar verder zit hij wel heel fijn om de kaak heen.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 20:00

Josien_ schreef:
Vraagje voor alle mensen die grondwerk doen met een jong paard: welk halster gebruiken jullie?
Ik heb zelf een normaal touwhalster, maar mijn instructrice gebruikt altijd een freestyle halster van Emiel Voest. Heeft zo'n halster nu echt een meerwaarde ten opzichte van een simpel touwhalster?


Ik heb ze beiden, en ben ook gediplomeerd freestyle instructeur. Maar ik pak net zo lief een gewoon geknoopt touwhalster en heb er zelfs een paar zelf geknoopt met ringetje voor meer veiligheid. In geval van nood begeven de fournituren doorgaans het eerst. Dat is ook het fijne aan een freestyle halster. Maar verder merk ik (mits goed passend, en dus ook redelijk aansluitend om de neus) geen verschil in gebruik. Hoewel sommige halsters als die van QHP van vrij dik touw we minder fijn signalen doorgeven dan de 6mm varianten.

Herfstblad
Berichten: 781
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 22:01

Hoi!

Ik heb een vraag over een basis oefening. Over het halthouden en in/uit je ruimte. Wat is jullie 'regel' als je met je paard door de bak loopt en gaat halthouden. Moet het paard direct stil staan? Mag het paard z'n pas nog afmaken? Moet er een bepaalde afstand tussen jou en je paard zijn? Of is het prima dat je paard z'n pasje even afmaakt en naast of schuin/achter je komt staan met neus op schouder hoogte? Ik vind die afstand creëren lastig. Als ik loop en dan mij groot maak, om draai en zeg ho dan staat ze op gepaste afstand (ik denk 1,5/2 meter) van mij af en staat ze stil. Maar met de rug naar haar toe komt ze dichter bij. Ook met lopen vind ik het lastig wat nu een gepaste afstand is.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 07:53

Ik vind het belangrijk dat wandelen soort van in harmonie plaatsvindt. Dat zij me kan spiegelen en we tegelijkertijd stilstaan en ook weer terug in beweging komen. Dat vereist van mij wel een soort voorspelbaarheid, dus ik kan niet ineens boem stilstaan, maar ik zal eerst wat vertragen zodat het paard kan anticiperen en we samen tot stilstand komen.

Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 13:48

In het begin als ik net start met deze oefening wil ik graag dat mijn paard meteen stopt en buiten mijn ruimte. Het verschilt een beetje per paard hoe groot mijn ruimte dan is. Het is maar net ook welke keuze ik maak. Als ik wil dat mijn paard achter me loopt, wil ik ook dat hij achter me stopt. Wil ik dat hij met zijn neus bij mijn schouder loopt, wil ik dat hij daar stopt. Wil ik dat hij naast me loopt met zijn hoofd, wil ik dat hij daar stopt. Etc etc. Dit klinkt misschien een beetje sturend vanuit mij, maar het geeft je paard (en jezelf!) veel duidelijkheid en dat is altijd wel heel prettig. Zoals ik het lees kun je wel je energie omhoogbrengen als je je omdraait, maar vind je dat lastiger als je met je rug naar haar toe staat. Dat is al een goede oefening voor jezelf. En verder gebruik ik altijd mijn lichaam, bijvoorbeeld door te wapperen met mijn armen, ellebogen, uiteinde van mijn touw of zweep, zodat paarden leren uit mijn ruimte te blijven. Meestal snappen ze dat best snel en kun je dit weer afbouwen. Jezelf (laten) filmen is ook een slimme tip want dat is altijd wel verhelderend zodat je kunt zien wat je doet

Herfstblad
Berichten: 781
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 20:47

Sadira schreef:
Ik vind het belangrijk dat wandelen soort van in harmonie plaatsvindt. Dat zij me kan spiegelen en we tegelijkertijd stilstaan en ook weer terug in beweging komen. Dat vereist van mij wel een soort voorspelbaarheid, dus ik kan niet ineens boem stilstaan, maar ik zal eerst wat vertragen zodat het paard kan anticiperen en we samen tot stilstand komen.


Ah, hier kan ik al wat van leren! Ik heb mij vooral gefocust op 'als ik stil ga staan, dan moet mijn paard direct stil staan no matter what.' Ik ga het morgen eens proberen met eerst langzamer lopen en wat meer aangeven wat ik wil. Dank je wel!

Herfstblad
Berichten: 781
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 20:48

Kimmie25501 schreef:
In het begin als ik net start met deze oefening wil ik graag dat mijn paard meteen stopt en buiten mijn ruimte. Het verschilt een beetje per paard hoe groot mijn ruimte dan is. Het is maar net ook welke keuze ik maak. Als ik wil dat mijn paard achter me loopt, wil ik ook dat hij achter me stopt. Wil ik dat hij met zijn neus bij mijn schouder loopt, wil ik dat hij daar stopt. Wil ik dat hij naast me loopt met zijn hoofd, wil ik dat hij daar stopt. Etc etc. Dit klinkt misschien een beetje sturend vanuit mij, maar het geeft je paard (en jezelf!) veel duidelijkheid en dat is altijd wel heel prettig. Zoals ik het lees kun je wel je energie omhoogbrengen als je je omdraait, maar vind je dat lastiger als je met je rug naar haar toe staat. Dat is al een goede oefening voor jezelf. En verder gebruik ik altijd mijn lichaam, bijvoorbeeld door te wapperen met mijn armen, ellebogen, uiteinde van mijn touw of zweep, zodat paarden leren uit mijn ruimte te blijven. Meestal snappen ze dat best snel en kun je dit weer afbouwen. Jezelf (laten) filmen is ook een slimme tip want dat is altijd wel verhelderend zodat je kunt zien wat je doet


Dank je wel! Ik vind vooral het paard op enkele meters achter je laten stil staan moeilijk met met mijn rug naar haar toe. Maar ik ga morgen eens checken hoe dat verschilt in mijn lichaamshouding!

Herfstblad
Berichten: 781
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 19:56

Sadira schreef:
Ik vind het belangrijk dat wandelen soort van in harmonie plaatsvindt. Dat zij me kan spiegelen en we tegelijkertijd stilstaan en ook weer terug in beweging komen. Dat vereist van mij wel een soort voorspelbaarheid, dus ik kan niet ineens boem stilstaan, maar ik zal eerst wat vertragen zodat het paard kan anticiperen en we samen tot stilstand komen.


Deze tip werkte echt goed! Ipv meer abrupt, wat meer voorbereiding. Een commando "let op" vooraf, langzamer gaan lopen en dan commando "ho" en zelf stil staan. Ze deed het super goed! Heel alert.

Als ik door de bak loop gaat alles op links makkelijker dan op rechts. Gewoon simpel er naast lopen en dan tempo wisselingen vragen. Ik denk dat dat met haar makkelijke/moeilijke kant te maken heeft. Hebben jullie ook tips voor oefeningen om dat te verbeteren? Als ik haar inbuig met haar neus naar haar buik/flank gaat dat op links ook makkelijker. Hoe kan ik dat op rechts verbeteren?

Ik ben opzoek naar een instructrice!

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 23:45

Nature93 schreef:
Sadira schreef:
Ik vind het belangrijk dat wandelen soort van in harmonie plaatsvindt. Dat zij me kan spiegelen en we tegelijkertijd stilstaan en ook weer terug in beweging komen. Dat vereist van mij wel een soort voorspelbaarheid, dus ik kan niet ineens boem stilstaan, maar ik zal eerst wat vertragen zodat het paard kan anticiperen en we samen tot stilstand komen.


Deze tip werkte echt goed! Ipv meer abrupt, wat meer voorbereiding. Een commando "let op" vooraf, langzamer gaan lopen en dan commando "ho" en zelf stil staan. Ze deed het super goed! Heel alert.

Als ik door de bak loop gaat alles op links makkelijker dan op rechts. Gewoon simpel er naast lopen en dan tempo wisselingen vragen. Ik denk dat dat met haar makkelijke/moeilijke kant te maken heeft. Hebben jullie ook tips voor oefeningen om dat te verbeteren? Als ik haar inbuig met haar neus naar haar buik/flank gaat dat op links ook makkelijker. Hoe kan ik dat op rechts verbeteren?

Ik ben opzoek naar een instructrice!


Zijn diverse oefeningen voor, vaak start ik met verplaatsen voorhand en achterhand apart van elkaar. Makkelijker de ene kant op buigen heeft te maken met de natuurlijke scheefheid en deze kun je verbeteren door te werken aan de verticale balans door bijv zigzag lijnen te lopen, vierkantjes en dan voor je de bocht in gaat juist eerst iets naar buiten sturen (alleen op de kant waar ze naar binnen op de schouder valt) etc..

Ik weet niet in welke regio je zit, geef ook les in bovenstaande.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 17:07

Wat fijn dat de tip zo goed werkte!!

Het is helemaal niet gek dat alles makkelijker op links gaat hoor. Wat Darkadia zegt klopt als een bus: natuurlijke scheefheid van het paard telt zeker mee, ieder paard heeft een makkelijke en een moeilijke kant (wij zijn zelf ook rechts- of linkshandig). Echter heeft het vaak ook niet alleen met lichamelijke scheefheid te maken, maar ook met een stukje mentale gewenning doordat wij vanaf jongs af aan met een paard eigenlijk de meeste dingen ook vanaf links doen (vanuit onze eigen gewoontes). Daardoor zijn ze vaak links nog net iets meer oké met ons dan aan hun rechterkant. Een vrij eenvoudig toepasbare tip is om gewoon allebei de kanten op evenveel te blijven oefenen en dus niet zelf stiekem vaak voor de makkelijke kant kiezen. Op die manier help je je paard om dingen aan de rechterkant ook steeds makkelijker te gaan vinden.

Ik geef ook les, trouwens, in omgeving Eindhoven-Den Bosch.

Herfstblad
Berichten: 781
Geregistreerd: 06-09-21

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 19:22

Ik zoek een instructrice omgeving Emmen, Drenthe. Voor dat soort oefeningen heb ik echt les nodig.

Ik doe eerst de standaard dingen op rechts. Mee lopen, stil staan, achterwaarts. Wortel therapie. Dus links en rechts inbuigen.

Daarnaast doen we nog wat vrijheidsdressuur oefeningen. Ze kan de jambette en wijd staan. Vanuit het wijd staan wil ik het compliment oefenen. En we zijn een beetje met schikken bezig. Dat ze alleen de voorhand verplaatst ten op zichte van de achterhand. Dus alleen de voorbenen over elkaar kruisen. Maar ja, zonder echt les. Dus zelf een beetje uitvogelen. ;)

KittyDylan

Berichten: 8888
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 21:28

Met kerst heb ik het Dually Halter van Monty Roberts gekregen. Ik kijk er naar uit om er mee te werken ipv het hoofdstel.
Vandaag al meteen gebruikt met longeren. Met dubbele lijnen, dit doe ik eigenlijk nooit, maar wil het er toch bij gaan pakken. Ik ben dus echt een leek op dit gebied, maar ik vond het vandaag al fijner gaan dan "vroeger" (paar jaar terug) met dezelfde pony. Ik ga me er goed op inlezen. Ik vind het wel lastig op om de buitenteugel constante druk te behouden.
(Ik heb hem wel hoger gehangen dan op de foto te zien is)
Afbeelding
Afbeelding
Foto maken zo gaat vrij lastig :Y)

Mocht iemand nog goede boeken, tips, tricks ect hebben, graag. Misschien dat ik ook eens een lesje neem.

Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 19:23

Longeren met takt is een heel interessant boek over nageeflijk longeren zonder hulpteugels :)