Op welke manieren kan je met een paard eigen land bewerken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Op welke manieren kan je met een paard eigen land bewerken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 07:51

Dreams do come true. Binnen enkele maanden kunnen wij verhuizen naar ons eigen boerderijtje met paarden aan huis *\o/* Nu heb ik een tinker merrie die beleerd is voor de koets en dat eigenlijk wel goed deed :) Ik zelf heb ze nooit voor de koets gehad btw.


Nu is mijn idee dus om ons stukje land (80 are) zelf te bewerken met haar. Maar ik kom momenteel niet verder dan de mest open trekken op het land en de weide in het voorjaar luchtig slepen. Wat kun je zo nog meer doen qua landbewerken? Dan denk ik op vlak van eventueel hooien, bemesten etc. Je hebt daar ook aangepast tuig voor nodig veronderstel ik? En wie kan mij dat nu eigenlijk leren? Kun je daar nog les in volgen?
Wie oh wie kan mee helpen en werkt zelf nog met het paard op het land?

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 08:51

Je hebt vooral aangepaste apparatuur nodig om met je paard land te bewerken. Ook een sleep moet een door een paard te trekken sleep zijn, en datzelfde geldt voor een maaier, een schudder of een kunstmeststrooier. En die apparatuur is moeilijk aan te komen. Een simpel sleepje is nog zelf te maken, maar de rest...

Tuig is in principe hetzelfde als wat je voor een kar gebruikt - bij zwaar werk zoals ploegen wordt wel meestal een gareel gebruikt ipv een borsttuig - en meestal is het tuig in zwaarder leer uitgevoerd.

Belangrijkste verschil met voor een kar lopen is dat je paard comfortabel moet zijn met in de losse strengen te werken, want je hebt geen lamoenen.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 04-06-18 09:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 09:05

Welke regio woon je ?
Anders eens contact opnemen met een vereniging van trekpaarden in de buurt.
Die mensen leggen je met alle plezier alles van 0 uit en kan je ook in real life gaan kijken en eventueel oefenen.
Althans, hier is dat zo met die vereniging :P

Anoniem

Re: Op welke manieren kan je met een paard eigen land bewerken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 09:09

Rand Hasselt :) Ga die eens opzoeken dan!

Ibbel: Ik vermoede al dat het tuig en apparatuur aangepast moest zijn :j Ik zou er zeker les in willen krijgen en niet zo maar even zelf wat proberen. Zie dat niet goed komen met mijn merrie :P

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 09:12

Ah, das hier een eindje uit de buurt (Kampenhout). Spijtig.
Maar ik veronderstel dat er in Limburg ook nog boertjes met hun trekpaarden verenigen en werken :j

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 11:21

Betuigd zijn helpt zeker, maar slepen, etc. is anders dan kar trekken. Zeker geluiden, flink rommelen achter paard (dus in blinde vlek) langer kunnen stilstaan en per stap vooruit ipv forse afstanden doorlopen. Verwacht niet dat je zo een koetspaard voor de weidesleep/ploeg/etc. kan knopen, andersom is veel minder ingewikkeld.

En let ook op met kleppen, bij werk heb je vaak meer communicatie tussen paard en "menner" nodig en dat is meestal stem en aanraking, teugels zal nog wel lukken, maar zweep bv zit je al snel in de weg. Oogcontact kunnen maken met je paard is veelal een voordeel hierbij, maar dan moet je paard wel 200% vertrouwd zijn met van alles naast en achter zich.

jowien
Berichten: 977
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 11:42

Zoek eens op paardentractie. Ik weet niet waar zij zitten maar daar kun je vanalles leren. En voor jezelf zou je alvast wat menlessen kunnen nemen om gevoel met mennen en hoe tuig werkt op te doen.

Edit:
zelf even gezocht: het is www.paardentractie.nl en ze geven workshops!