Manieren van longeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ellen1983

Berichten: 106
Geregistreerd: 18-03-18

Manieren van longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 16:32

Hey

Ik zoek wat uitleg over deze manieren van longeren, wie kan me een beetje wijzer maken over deze methodes wat er positief of negatief aan is:

- enkel aan de binnenste bitring
- aan de buitenste bitring, achter de oren en door de binnenste ring
- een bitstukje
- aan de D-ring of singel en door de binnenste ring

(Indien het hier niet juist staat, geef maar seintje)

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 16:37

- enkel aan de binnenste bitring
Je sleurt heel het bit door de mond als ze een keer gek doen
- aan de buitenste bitring, achter de oren en door de binnenste ring
Het bit wordt omhooggetrokken, niet erg prettig voor het paard
- een bitstukje
Je trekt altijd aan de buitenste bitring dus paard zal nooit goed door het lijf buigen met goede stelling
- aan de D-ring of singel en door de binnenste ring
Dit is op zich prima. Op deze manier kun je wat stelling vragen als je dat wil. Voor paarden die graag naar buiten vallen is het ook niet ideaal, want dan trek je hem met z'n neus naar de singel.

Beste is imo met kaptoom of dubbele longe

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Manieren van longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 16:49

Ik sluit me aan bij Nies.

Wat ook een mogelijkheid is, is de longe om de binnenste bitring slaan en knip aan de buitenste. Dan kun je het bit niet zo makkelijk door de mond trekken, maar je moet wel oppassen dat je de ringen niet onder zijn kin naar elkaar trekt, als dit wel gebeurt, kun je een extra slag om de binnenste bitring proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 16:56

Je mist er nog twee:

- Longeerlijn door de binnenste bitring heen, achter de neusriem langs halen en dan weer aan zichzelf vastklikken. Dat is de beste manier van longeren met bit omdat je niet direct aan het bit zit maar er gewoon doorheen en dan hou je ook paarden die over de schouder naar buiten willen vallen met de neus op de juiste plek. Hier is een foto, het handigst is als je een knoopje in je longeerlijn hebt gemaakt waar je de clip achter vastmaakt zodat de clip niet zo opgekropt zit tegen de zijkant:
Afbeelding

- De beste manier van longeren in mijn ogen is nog steeds de longeerlijn gewoon onderaan een loszittend halster clippen, de longeerlijn als basishouding in een bocht laten hangen (= geen druk op het hoofd) en de zweepr gebruiken voor het vragen van stelling en buiging en een voorwaarts neerwaarts bewegen.
Eventueel kun je hier ook een kaptoom voor gebruiken en hem bovenop de neus vastmaken, maar zaak zijn kaptooms zo gemaakt dat je die behoorlijk vast moet aantrekken omdat ze anders gaan draaien en daar ben ik geen voorstander van.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 16:58

Enkel aan de binnenste bitring:
- trekt het bit door de mond indien het geen kneveltrens betreft.

Aan de buitenste bitring, achter de oren en door de binnenste ring:
- bedoel je niet binnenste bitring-achter de oren-buitenste ring? Anders loop de longeerlijn eerst onder de kin door. Maar het zorgt voor een katrolwerking waardoor er extra veel kracht op het bit gezet kan worden.

- Bitstukje:
Een gewoon bitstukje heeft een vaste ring in het midden van het riempje. Dan werkt de druk in op de buitenste bitring in plaats van dat het gelijk verdeeld wordt. Je leert het paard dus tegen de druk in te gaan en rare hulpen aan te nemen. Waardeloos voor longeren in mijn ogen.

- aan de D-ring of singel en door de binnenste ring
Stevige katrolwerking waarbij er overmaatse buiging van het paard gevraagd wordt en je het paard bijna dwingt om over de schouder weg te lopen.

Ellen1983

Berichten: 106
Geregistreerd: 18-03-18

Re: Manieren van longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 17:30

Het liefst longeer ik inderdaad dat de lijn wat doorhangt, dus behalve het gewicht van het touw, geen druk.

Ik heb geen kaptoom, ik longeer als onderdeel van training en soms rijd ik nog even ontspannen stap/draf na de longe, dan is kaptoom niet zo handig.

Voor het ogenblik spreekt mij de manier onder de neusriem wel het meeste aan.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70550
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 18:57

Ik verplaats dit topic naar Training vanaf de grond.

faunty

Berichten: 1791
Geregistreerd: 06-06-13

Re: Manieren van longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 19:13

Kaptoom is in mijn ervaring het allerfijnst.
Ts , er bestaan ook kaptoomneusriemen waar je je bit aan kan doen , waardoor he daarna kan rijden.
Ik heb deze zelf van barefood en het werk zo veel fijner !!

Ellen1983

Berichten: 106
Geregistreerd: 18-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 19:23

faunty schreef:
Kaptoom is in mijn ervaring het allerfijnst.
Ts , er bestaan ook kaptoomneusriemen waar je je bit aan kan doen , waardoor he daarna kan rijden.
Ik heb deze zelf van barefood en het werk zo veel fijner !!

Ik zoek dit even op, bedankt voor de tip!

Pleun02
Berichten: 675
Geregistreerd: 17-01-15

Re: Manieren van longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 19:26

Het rambo micklem multi bridle kun je gebruiken als kaptoom, hoofdstel met bit en op 3 manieren bitloos :j Ik vind hem ideaal!

faunty

Berichten: 1791
Geregistreerd: 06-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 19:30

Ellen1983 schreef:
faunty schreef:
Kaptoom is in mijn ervaring het allerfijnst.
Ts , er bestaan ook kaptoomneusriemen waar je je bit aan kan doen , waardoor he daarna kan rijden.
Ik heb deze zelf van barefood en het werk zo veel fijner !!

Ik zoek dit even op, bedankt voor de tip!


http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Hoofd ... esson.html
Wat ook nog fijn is aan deze neusriem tov een micklem is dat je drie ringen hebt om later bijvoorbeeld ook mee te rijden en om te longeren met een dubbele longe. En dit neusje is ook nog een sidepull ! Ik vind hem ideaal , fijn zacht leer , fijne brede neus en mooie kwaliteit zoals gewent van barefoot.

ChristelJ
Berichten: 177
Geregistreerd: 08-12-17
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 21:33

Nies_ schreef:
- enkel aan de binnenste bitring
Je sleurt heel het bit door de mond als ze een keer gek doen
- aan de buitenste bitring, achter de oren en door de binnenste ring
Het bit wordt omhooggetrokken, niet erg prettig voor het paard
- een bitstukje
Je trekt altijd aan de buitenste bitring dus paard zal nooit goed door het lijf buigen met goede stelling
- aan de D-ring of singel en door de binnenste ring
Dit is op zich prima. Op deze manier kun je wat stelling vragen als je dat wil. Voor paarden die graag naar buiten vallen is het ook niet ideaal, want dan trek je hem met z'n neus naar de singel.

Beste is imo met kaptoom of dubbele longe


ik sluit mij helemaal hier bij aan!