Paard ontploft rechtsom

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 00:34

piezze schreef:
Iemand longeren en er zelf op gaan zitten. En anders misschien eens dubbele longeerlijnen. Dan heb je toch wat meer te vertellen.

Ja want op een paard zitten die in een bepaalde situatie bokt, steigert, rent etc is heel verstandig :j
Alsjeblieft TS, bespaar jezelf en doe dit niet.. je riskeert gewoon je eigen leven als je dit doet!
Dubbele longe zou ik ook zeker niet doen met een paard die enkele longe al niet goed kan. Dan heb je nog een touw erbij, als het paard dan gaat bokken, er vandoor gaat etc en hij verstrikt raakt in de touwen ben je nog verder van af.

Beste is gewoon mooi bij de basis beginnen. Daar zit het probleem, dus daar zit de oplossing. Wanneer je alles goed doorloopt zal je merken dat álles in de omgang van je paard beter gaat. Van het halster omdoen tot het rijden :) zoek eens video’s op YouTube op!! Je kan daar al veel van leren. Staat uren video materiaal op.

Weer Piezzee, longeren op de traditionele manier hier in Nederland, nee inderdaad. Dat heeft zeker geen zin en ga je het probleem zeker niet mee verhelpen. Longeren qua circling, ja dat is zeker een belangrijke basis. Maar circling is uitdagend voor je paard en kan je heel veel verschillende dingen mee doen. Dat is heel iets anders dan paard rondjes laten lopen en niks mentaals vragen :) Geen enkel paard vindt een uur lang hersenloos rondjes lopen leuk ;)
Ik zal (morgen) eens een goede video zoeken die ik al wel vaker op bokt heb geplaatst.

Edit; deze bijvoorbeeld
https://youtu.be/wLv3qTysKBo
Gaat dan wel om het op de cirkel zetten en niet zo zeer op de cirkel blijven, maar is toch een super belangrijk deel die 90% vd mensen verkeerd doet. Als je achteruit stapt ipv naar hem toe vertel je hem namelijk “loop over mij heen”. Er zijn nog duizend meer video’s op yt.

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 00:42

Geen paard heeft longeren nodig. Je kan prima rijden zonder dat. En over het longeren terwijl je er op zit. Je zet iemand in het midden van de bak evt met lange zweep en je rijd er een grote volte omheen. Eerst zonder touw. Wow levensgevaarlijk hoor. Mocht hij dan braaf zijn rechtergalopje doen. Doe het eens met lijn. Maar idd als je je leven zeker wil zijn dan ga je er niet mee stunten en sla je het longeren over. Blijkbaar loopt hij onder het zadel prima. We hebben het niet over een oningereden wilde mustang toch dacht ik :')

Ik heb dat filmpje heel ff gekeken. Tja ik denk niet dat dat paard heel vriendelijk geleerd heeft om buiten die cowboy zijn circle te blijven. Ik heb heel wat gelongeerd en zal best een leek zijn maar mijn paard gaat niet zo aan de kant als ik een stap vooruit doet. Die is wel vol vertrouwen en loopt verder netjes haar rondjes. Ach het is maar net wat je wil van je paard en hoe.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 10:48

Maar ik heb het ook niet alleen over longeren :) Ik heb het over de gehele basis op de grond, iets wat bij grotendeels (of bijna alle) van de Nederlandse paarden mist. Als je de basis op de grond goed hebt, dan is de kans klein dat je over het algemeen een paard hebt die steigert, bokt, er van door gaat, tegen de druk in gaat etc. 'longeren' vind ik dus wel iets wat een paard moet kunnen. Ik longeer geen hele rondes maar het is wel een basis dingetje (uit beide ogen kunnen zien, luisteren naar commando's+ lichaamstaal, uiteindelijk met dubbele lijnen zodat je druk op het hoofd aan kan leren, daarna er achter lopen zodat je alles aan kan leren).
En ik vind dat als je een probleem tegen komt, je dit moet fixen. Niet er voor weg draaien en hopen dat het probleem zich vanzelf op lost... Nu is het nog longeren, maar de volgende stap is misschien het rijden of iets anders. Straks kan TS helemaal niks meer met dr paard omdat paard per see haar in de linkeroog wil zien.. Heb het best heftig zien worden hoor. Daarom vind het ik het zeker goed van TS dat ze er iets aan wil doen.

Je moet zelf weten wat jij doet, maar ik raad het TS gewoon hartstikke af. Er zit duidelijk iets mis in de basis, dan ga je dat toch niet oplossen door het er uit te gaan rijden..
Je weet ook al dat het paard bokt in zo'n setting.. Waarom zou je er dan op gaan zitten en jezelf riskeren?
En al lukt het wel, wat los je er dan mee op? Symptoombestrijding is het dan.. Je pakt de wortels van het probleem nog steeds niet aan.
Grappig dat je dat zegt, ik heb toch echt liever een oningereden wilde mustang dan een paard die al getraind is met gedragsproblemen. Heb ze allebei veel (her)ingereden, en een (letterlijk) wild paard is toch echt veel makkelijker te trainen dan een paard met gedragsproblemen hertrainen.

haha :') Misschien eerst onderzoek doen naar wie deze man is en hoe hij z'n paarden traint. Jij weet duidelijk niet heel veel van horsemanship af. Deze man, Jonathan Field, is 1 van de vriendelijkste horsemen die ik ken. Parelli bijvoorbeeld vind ik te agressief, maar deze man heeft geen agressie in zich.. Hij leert alles zeker wel heel vriendelijk aan. En ja, paard gaat van hem weg omdat hij dat zegt met z'n lichaamstaal.. Bij andere filmpjes is te zien dat hij er naar toe kan rennen, springen etc zonder dat het paard een stap verzet. Lichaamstaal is communiceren hoe het paard het snapt. Zijn paarden vertrouwen hem zeker te weten voor 100%. kijk hier maar eens naar
https://www.youtube.com/watch?v=zV5B2MbYz1g

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Re: Paard ontploft rechtsom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 11:55

Sluit me helemaal aan bij Eileen.

Zorg dat alles vanaf de grond 200% werkt voordat je erop gaat! Het kan inderdaad zijn dat het paard nu nog geen problemen toont tijdens het rijden, maar dat wil niet zeggen dat dat niet komt. Zeker bij een probleem als dit.

TS, ben benieuwd hoe het gaat! Hou je ons op de hoogte? :)

_Zoe

Berichten: 1542
Geregistreerd: 12-03-14
Woonplaats: Rotterdam

Re: Paard ontploft rechtsom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 12:07

Annemarie van de toorn zoekt regelmatig probleempaarden voor cursussen, is geheel gratis enkel stalling voor weekend moet worden betaald (€10 per nacht). Denk dat die jullie zeker goed verder kan helpen!

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-18 12:29

Jennanne schreef:
Sluit me helemaal aan bij Eileen.

Zorg dat alles vanaf de grond 200% werkt voordat je erop gaat! Het kan inderdaad zijn dat het paard nu nog geen problemen toont tijdens het rijden, maar dat wil niet zeggen dat dat niet komt. Zeker bij een probleem als dit.

TS, ben benieuwd hoe het gaat! Hou je ons op de hoogte? :)


Ja hoor! Ik hou jullie op de hoogte! :)

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-18 12:30

_Zoe schreef:
Annemarie van de toorn zoekt regelmatig probleempaarden voor cursussen, is geheel gratis enkel stalling voor weekend moet worden betaald (€10 per nacht). Denk dat die jullie zeker goed verder kan helpen!


Ik laat mijn paard liever aan huis staan. Ik vind het woord ''probleempaard'' ook een beetje... In mijn ogen is een probleempaard heel anders dan een paard dat alleen niet rechtsom wil aan de longe. Dat maakt haar bij lange na geen probleempaard.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-18 14:04

Pfff... *&%&*%Camera... |o
Geprobeerd te filmen, maar blijkbaar filmt ie max. 15 seconden... Waarin ik die 15 sec natuurlijk nét buiten beeld ben...

Maar goed, was best grappig om alles rechts te doen haha! Heb eerst met haar aan de hand gestapt, natuurlijk rechts van haar. In het begin probeerde ze wel rechts van me te komen, maar dit liet ik haar niet toe. Na een rondje of 2 ruzie gemaakt te hebben gaf ze het op en begon ze te kauwen. Nog een rondje later liep ze met dr neus op de grond. Tijd om te stoppen dus :) Even flink beloond en haar in haar stal gezet.

Zadel erop via de andere kant, ze gaf geen kick. Met aansingelen dacht ze wel even van huh?! en keek ze me even boos aan. Hoofdstel ging prima. Opstappen vond ze wel heel raar en liep steeds weg als ik mijn voet in de beugel doe. Ik stap altijd op met een krukje dus dat ging niet zo handig. Uit veiligheid toch maar even links opgestapt. Rechts doen we wel als ik iemand erbij heb die haar vast kan houden. Dus even kort gereden. Ze was wat onrustig omdat het flink waait hier en op een gegeven moment ging de buurman met de hogedruk aan de slag waardoor ze helemaal onrustig werd. Toch nog even wat rondjes gestapt en toen werd ze wel wat relaxter.

Om extra stress te voorkomen ook maar links afgestapt. Vond dat ze zich al we genoeg ingespannen heeft vandaag. Lekker beloond met een wortel en haar op de wei gezet.

_Zoe

Berichten: 1542
Geregistreerd: 12-03-14
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 14:29

Pepperrr schreef:
_Zoe schreef:
Annemarie van de toorn zoekt regelmatig probleempaarden voor cursussen, is geheel gratis enkel stalling voor weekend moet worden betaald (€10 per nacht). Denk dat die jullie zeker goed verder kan helpen!


Ik laat mijn paard liever aan huis staan. Ik vind het woord ''probleempaard'' ook een beetje... In mijn ogen is een probleempaard heel anders dan een paard dat alleen niet rechtsom wil aan de longe. Dat maakt haar bij lange na geen probleempaard.


Verwoorde het beetje verkeerd misschien, ze zoekt paarden met problemen oa longeerproblemen. En kan die super oplossen. Maar je moet het natuurlijk helemaal zelf weten. Maar zou er dan wel thuis hulp bij zoeken.

Citaat:
HULP BIJ DE TRAINING VAN JE PAARD?

Het kan in februari bij e-quine.com! Zowel in het weekend van 3, als in het weekend van 10 februari organiseren wij in Oudenhoorn een lesweekend voor onze opleiding tot Instructeur Paard & Gedrag. Hiervoor hebben wij nog een aantal vrije plaatsen voor deelnemende paarden.

Dus, kun jij wel wat hulp gebruiken in de omgang met, of de training van je paard? Bijvoorbeeld omdat hij/zij erg schrikachtig is, zich niet laat longeren, de trailer geen favoriet onderdeel is, je het hele terrein over getrokken wordt als je wilt wandelen, of je misschien wel tegen een hele andere uitdaging aanloopt? Dan is dit je kans! Je betaalt geen vergoeding voor de trailer, enkel een klein bedrag als compensatie voor de stallingskosten.

Voor meer informatie, of voor het aanmelden van je paard kun je contact opnemen via info@e-quine.com!

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Paard ontploft rechtsom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-18 14:36

Dat weekend zou ik sowieso niet kunnen, valt al af.
Ik ben inderdaad al op zoek naar hulp :)

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 23:42

Klopt hoor. Ik ken die trainer verder niet. Ik heb geen interesse in dat soort grondwerk. Ben ik denk ik te ouderwets voor. Gemiste kans haha. Maar zolang ik fijn kan rijden op 2 kanten zou ik inderdaad gerust nooit longeren. En al helemaal niet met touwhalsters en ropes etc etc. Noem het gek maar ik heb eigenlijk nooit noemenswaardige of niet oplosbare zaken gehad. Ik heb echt wel veel ponies en paarden gehad en bereden. Ook ingereden. Ik ben een echte op straat ruiter. Ga overal doorheen. Ach ieder mag zijn manier hebben. Voor TS hoop ik op een oplossing en een veilige.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 10:46

Pepperrr schreef:
Pfff... *&%&*%Camera... |o
Geprobeerd te filmen, maar blijkbaar filmt ie max. 15 seconden... Waarin ik die 15 sec natuurlijk nét buiten beeld ben...

Maar goed, was best grappig om alles rechts te doen haha! Heb eerst met haar aan de hand gestapt, natuurlijk rechts van haar. In het begin probeerde ze wel rechts van me te komen, maar dit liet ik haar niet toe. Na een rondje of 2 ruzie gemaakt te hebben gaf ze het op en begon ze te kauwen. Nog een rondje later liep ze met dr neus op de grond. Tijd om te stoppen dus :) Even flink beloond en haar in haar stal gezet.

Zadel erop via de andere kant, ze gaf geen kick. Met aansingelen dacht ze wel even van huh?! en keek ze me even boos aan. Hoofdstel ging prima. Opstappen vond ze wel heel raar en liep steeds weg als ik mijn voet in de beugel doe. Ik stap altijd op met een krukje dus dat ging niet zo handig. Uit veiligheid toch maar even links opgestapt. Rechts doen we wel als ik iemand erbij heb die haar vast kan houden. Dus even kort gereden. Ze was wat onrustig omdat het flink waait hier en op een gegeven moment ging de buurman met de hogedruk aan de slag waardoor ze helemaal onrustig werd. Toch nog even wat rondjes gestapt en toen werd ze wel wat relaxter.

Om extra stress te voorkomen ook maar links afgestapt. Vond dat ze zich al we genoeg ingespannen heeft vandaag. Lekker beloond met een wortel en haar op de wei gezet.

Wat goed! :) Het is zeker goed om nu te focussen op dat hij (en jij) alles net zo makkelijk doet aan de rechterkant als aan de linkerkant. Dus dat je bijvoorbeeld rechts van hem kan lopen zonder dat hij er van op kijkt. Blijf je dat doen, dan gaat het longeren rechtsom ook al veel makkelijker worden, omdat hij jouw vanuit zijn rechteroog leert zien. Hij zal in het begin zeker nog niet er mee instemmen, maar dat is een kwestie van doorpakken. Nu weet ik niet hoe dat gaat als je hem op de cirkel stuurt hoe de meeste Nederlanders dat doen (dus niet zoals op dat filmpje) maar dat is gewoon uitproberen denk ik :P

juud20
Berichten: 5
Geregistreerd: 27-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 13:56

Piezze, die reactie helpt niet echt. Want:

1. Longeren is heel iets anders dan de dingen die jij noemt, omdat het paard leert op afstand te luisteren
2. De vraag is niet 'kunnen we wat anders doen', maar de vraag is 'dit is mijn probleem, kan iemand helpen'. Dan heeft het dus helemaal geen zin om aan te komen met het antwoord om het dan maar helemaal niet te doen.

Overigens, rechterkant oefenen is sowieso goed voor je paard, of je nou nog wilt longeren of niet. Links en rechts afwisselen helpt je paard ook beter in balans (en het is voor jezelf ook een nieuwe uitdaging)

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Paard ontploft rechtsom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-18 17:06

Wat ik ga doen is komende tijd gewoon veel rechts oefenen. Ik blijf ook wel af en toe links, voordat ze me straks links niet meer accepteert :P

Ik hoef idd geen reacties met dat ik niet hoef te longeren oid. Ik vind dat elk paard gewoon aan de longe moet kunnen lopen. Of het nou een shet of een belg is. Ik vind dit gewoon een enorm belangrijk onderdeel van de opvoeding/training en het is een goede manier om je paard (en andersom ook) te leren kennen.

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Re: Paard ontploft rechtsom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 20:19

Succes ermee hoor ieder doet op zijn eigen manier gelukkig.

janouk
Blogger

Berichten: 17881
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Paard ontploft rechtsom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 20:39

Heb je het oog rechts door veearts na laten kijken? Ik heb vakermeegemaakt dat dit soort problemen bij paarden voort komt uit zicht problemen met het oog. Tot zelfs blind aan 1 oog

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-18 16:18

DA is van de week geweest en heb alles na laten checken. Ze ziet prima met dat oog :)

Waar ik ook achter ben gekomen is dat ze nooit echt op de juiste manier gelongeerd is. Mensen hebben dit wel gedaan, maar omdat zij vervelend begon te doen op rechts hebben ze haar alleen linksom gelongeerd. En daar is het probleem ontstaan. Ze weet nu dus dat als ze op rechts moeilijk gaat doen dat ze lekker links mag lopen. Maar dat laat ik natuurlijk niet gebeuren.

Ik ga echt even helemaal opnieuw beginnen, veel grondwerk doen en veel rechts van haar doen. Zodat ze me leert vertrouwen op rechts en ze (hopelijk) dingen makkelijker toelaat en meewerkt! :)