Ik heb al een paar keer het volgende probleem gehad bij longeren of los werken in de bak.
Mijn paard doet het goed luistert naar mijn commando's etc, is wel steeds gespannen (gespannen houding durft in draf niet lang-laag lopen) Gaat plots mesten en de ene keer is er niks aan de hand, maar de andere keer kan die zo schrikken van zijn eigen mest (tegen zijn benen) dat hij het op een vluchten zet. Zowel aan de longe als los in de bak.
Aan de longe is hij dan helaas niet meer vast te houden zo hard gaat hij er vandoor. Gelukkig kalmeert hij wel redelijk snel, dit was voorheen ook niet het geval dan bleef die rennen.
Het enige probleem, bij het vluchten rent hij tegen de bakrand, (houten platen die wat scheef naar buiten staan) op die platen staan al enkele krassen door zijn hoeven. Ik wil niet dat hij zich verwond door een keer met de hoef dóór een plaat te gaan (dit is namelijk wel mogelijk).
Piste afspannen heeft ook geen nut, hij rent doorheen alles bij zijn vluchtreactie.
Laatste keer had ik de hindernisstaanders naast de bakwand gezet en hij liep er gewoon achterdoor!!! Was thans een smalle doorgang.
Iemand tips om hem bij deze reactie snel weer onder controle te krijgen?
Het gebeurt soms ook dat hij van zijn staart schrikt.

Zou hij dan zo gefocust zijn dat hij noet beseft dat hij zichzelf aantikt met zijn staart of dat hij aan het mesten is?