hoe leer ik mijn paard Commando's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

chantal17

hoe leer ik mijn paard Commando's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-17 12:38

Hallo :D

Ik wil mijn paard graag dingen aanleren, bijvoorbeeld als ik zeg kom, dat mijn paard komt,

Nu vraag ik me af hoe jullie dat jullie paarden aanleren , iemand tips? _/-\o_

Effects

Re: hoe leer ik mijn paard Commando's

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 19:40

Goede vraag!
Wil je dit goed doen, dan kun je je het beste gaan verdiepen in leertheorie. Klassiek en operant conditioneren.
In het kort komt het erop neer dat je eerst de situatie moet zien te krijgen dat je paard komt. Dus bijvoorbeeld door voor elke poging dat je paard naar je toe komt te klikken (clickertraining) en een beloning te geven. Durf je er een euro om te verwedden dat je paard naar je toe komt in een bepaalde situatie, dan ga je net voor het moment dat je paard komt het commando geven. Uiteindelijk leert je paard het zo op commando doen.

chantal17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-17 21:55

Oke, dankjewel voor de tip, kun je op deze manier alle commando's aanleren of kan ik hierover ergens filmpjes vinden op bokt of een andere website.?

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 10:19

Ja, want dit is gebaseerd op de wetten van de klassieke en operante conditionering en die zijn in bijna alle situaties van toepassing waarin een paard nieuw gedrag leert.
Ik heb zelf op mijn website www.effectief-trainen.nl helaas nog geen specifieke informatie hierover staan, maar als je hulp zoekt, mag je me altijd pb'en. Je kunt ook op de website van Inge Teblick kijken, ingeteblick.be en zij heeft ook goede boeken geschreven. Ook https://hippologicblog.wordpress.com/ is een goede site.

chantal17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-17 11:37

Super dankjewel, ik ga even rond kijken op de website. dankjewel