Rechtrichten: wie, wat, waar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wijslander

Berichten: 5780
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 13:20

Juist een boeiend topic! Helemaal eens dat het een trend lijkt, terwijl het niets meer dan onderdeel van de basis moet zijn.

Mijn IJslanders en ik beleven veel plezier in het werken/rechtrichten aan de hand. Met de juiste instructie en begeleiding toont de ene nu een correcte schouderbinnenwaarts en travers. Sinds kort oefenen we de travers los van de wand, dit gaat steeds beter. Met de ander ben ik bezig met de beginselen van de schouderbinnenwaarts: stelling en een ondertredend binnenachterbeen.

Ik heb een geschiedenis als manegemeisje en ik vind het een enorme verrijking om op deze manier aan de hand bezig te zijn. Ook gaaf om te zien hoe het paardenlijf erdoor verandert.

Afbeelding

De communicatie wordt daarnaast enorm verfijnd, mijn paarden worden er oplettend van en behoorlijk fanatiek ook.

Dus... ik klets wel mee. :D

knollentuin
Berichten: 10400
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 13:27

elisedcl schreef:
[***] schreef:
Ik sluit me compleet aan bij knollentuin.

TS goed dat je er mee bezig bent, maar ik lees nog steeds nergens "wat" je doet? Hoe krijg je die "mooie buigingen"?



Stelling vragen en haar achterbeen mooi onder de massa krijgen. Dat is waar ik mee bezig was...

Op dit moment krijg ik begeleiding van Thalya Willems onder het zadel en is het werk aan de hand wat verwatert. Voorlopig zijn we vooral bezig met het achtief houden van mijn paard en goed laten reageren op been. Het echte dressuurwerk is voor daarna...

De bedoeling was natuurlijk niet om een discussie topic te starten dus mijn excuses als dat er wel van is gekomen :/

Jij hoeft je nergens voor te verontschuldigen, je start een mooi topic en je bent ergens bewust mee bezig, en door 't openen van Dit topic laat je meelezers meeleren, bewust worden van hoe en wat.
Gekvanfleur, jij kan het een hopeloze actie vinden om mensen bewuster te willen krijgen, maar ik blijf hoop houden en proberen.
Daarbij vind ik het nog wat om het gros hier af te schilderen als manegemeisjes die niks weten, ik zie soms liever manegemensen op een aard zitten dat verbeten dressuur types, ik kom er veel tegen met een keurig stille hand, rustig been en een eigen balans, dat is uitgangsmateriaal waar ik graag mee aan de slag ga, ik hoef ze nog niet zoveel zelfaangeleerde gewoontes af te leren.
Toets je instructie, ga bij je instructie kijken als ze zelf trainen, als ze les hebben, vanwie hebben zij les? Hebben ze nog wel les?? Waarom niet meer?? Staat hun manier van rijden je aan? Waarom, wel? Waarom niet? stel vragen als je iets niet snapt, als je denkt precies te doen wat ze zeggen en het lukt niet, stapt je instructie dan zelf op of kunnen ze het je op een andere manier uitleggen??
Zelf toetsen hoeft zo ingewikkeld niet te zijn hoor

Anoniem

Re: Rechtrichten: wie, wat, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 14:15

@wijslander, wat moet ik aan verandering zien behalve dat je pony wat kilotjes kwijt is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 14:32

Dat rechtrichten aan de hand is ook zo iets wazigs.
Ik ken ook een rechtrichtclub die alleen rechtrichten aan de hand. (train bewust rust) Deze dame heeft wat cursusjes gedaan en zich goed gepromoot en hoppa, een hele meute mensen lopen er achter aan. En dan te weten dat ze niet eens fatsoenlijk op een paard kan zitten.
Zo af en toe komt Ton Duivenvoorden daar clinics geven.
lekker een stang in de mond van zijn paard en trek hem in de krul. Dan wordt de trucendoos open gehaald en iedereen loopt daar weer achter aan.

Ik zou van dit soort 'zelfbenoemde' instructeurs ver weg blijven.

Een voorbeeldfoto
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5A55D819
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-09-17 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 14:34

Ik ben groot voorstander van klassieke dressuur en werken aan de hand, maar krijg ook regelmatig de kriebels van wat ik hoor/lees over rechtrichten. Bijvoorbeeld een paard dat structureel op de voorhand loopt dat afleren door lekker veel laten ondertreden en zijgangen laten doen aan de hand... Je wilt niet weten wat voor een lichamelijkeproblemen er allemaal onder dat op de voorhand lopen kunnen schuilen, de meeste daarvan worden niet beter gemaakt door veel in stelling/buiging/zijgangen te lopen en nog een deel van die problemen wordt juist alleen maar slechter van die nadruk op stelling/buiging/zijwaarts/ondertreden.

In dat opzicht vind ik heel veel rechtrichtinstructeurs in feite net vrijheidsdressuurtrainers: als het paard niet in de buiging wil (kan!) dan doen we gewoon een touwtje om het voorbeen zodat hij dat wel kan, of geven we hem nog lekkerdere snoepjes zodat hij toch door zijn lichaam heen gaat. In de rechtrichtwereld zie je sterk de 'fake it untill you make it'-strategie: als het neusje maar op de loodlijn zit en de pootjes scharen, dan heb je een zijgang en als je dat nou gewoon maar vaak genoeg herhaalt dan wordt hij uiteindelijk vanzelf een goede en lichamelijk versterkende zijgang. En in tussentijd maak je je paard kapot omdat die al die tijd op een verkeerde en overbelastende manier op de voorhand zijwaarts loopt.

Toevallig was hier deze week de osteo en die vroeg wat ik deed met mijn paard. Ik zei dat ik nu alleen werkte aan de hand, waarop zij reageerde dat rijden dan misschien nog wel beter is omdat je dan veel meer rechtdoor gaat. Dat vond ik apart, want werken aan de hand is bij mij gewoon rechtdoor op de binnenhoefslag, grote voltes en af en toe 10 meter zijgang - maar zij zag dus bij rechtrichters, academische rijkunsters en de gemiddelde werk-aan-de-hand mensen eindeloos veel gepriegel op voltes, zijgangen en alles wat recht is maar inbuigen. En die paarden betaalden dus haar levensonderhoud.

Als je een goede rechtrichtinstructeur wilt zien, dan herken je die in mijn ogen vooral aan hoe weinig oefeningen ze doen (en die inderdaad ook gewoon zonder stang kan rijden ;) ). Niet meteen de eerste les onderstappen, de tweede les schouderbinnen/buitenwaarts en de derde les travers en de vierde les alles in draf, maar gewoon de basis van het recht over rechte lijnen lopen en licht naar binnen buigen op hele grote voltes. Geen extremen, geen kunstjes, niet kijken naar wat de lesklant wil maar erkennen hoeveel tijd een slecht in elkaar zittend paard nodig heeft om alleen al een correcte overgang stap-ho te maken en hem voor die tijd dus niet al stalken met zijgangen en pirouettes.
Natuurlijk zal een kerngezond en getalenteerd paard veel sneller bij de 'echte oefeningen' komen, maar de meeste mensen gaan juist 'rechtrichten' omdat ze een brak paard hebben, slecht gebouwd en op de voorhand lopend, en die zijn juist lichamelijk níet in staat om een oefening te leren en dan net zo lang te herhalen tot deze vanzelf goed gaat.

Ik denk stiekem ook wel eens dat slechte rechtrichtinstructeurs zoveel aanhang krijgen omdat hun lessen gewoon een stuk minder saai zijn dan die van traditionele goede trainers; niet eindeloos rechte lijnen perfectioneren en een correct tempo volhouden, maar meteen lekker knutselen met oefeningetjes op de vierkante centimeter. Dan heb je tenminste het gevoel dat je iets doet als mens, en als je instructeur daar dan ook nog het sausje overheen giet van dat schouder binnenwaarts altijd beter is voor je paard, dan snap ik wel dat veel mensen daar naartoe zwerven. :)

Anoniem

Re: Rechtrichten: wie, wat, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 14:42

Herkenbaar @xyzutu2, veel van dat soort rechtrichtinstructeurs laten hun leerlingen al snel verzamelde oefeningen doen zoals aantreden en piaf. Terwijl ze nog niet eens een paard voorwaarts op 2 teugels kunnen rijden.

Anoniem

Re: Rechtrichten: wie, wat, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 14:48

Volgens mij is dat gewoon menselijk, en eigenlijk ook precies de reden waarom laag-rond-diep zo'n enorme aantrekkingskracht had; in plaats van wachten tot je paard 'vanzelf' aan de teugel kwam na heel lang saai rijden, kon je hem al meteen in een aantrekkelijke kromming rijden en heb je tenminste ook het gevoel dat je iets doet en dat er iets gebeurt. Bij LDR ging de kin op de borst, bij het oefening-gerichte rechtrichten moet de neus altijd naar links of rechts. Alleen doe je dat niet voor het paard maar voor de mens, want juist de paarden die niet vanzelf aan de teugel gaan of niet vanzelf de juiste stelling/buiging opzoeken doen dit over het algemeen omdat ze hier nog niet toe in staat zijn, dus ze alvast in die houding zetten/vragen/houden maakt zijn problemen alleen maar groter. Want als je al niet normaal rechtdoor kunt als paard, hoe kun je dan wel correct opzij?

@ TS: weer on topic: als je een instructeur zoekt, kijk dan eens naar hoe deze zelf traint of een ander lesgeeft; hoeveel procent van de tijd zit het paard in een zijgang of een (kleine) volte? Is dat 50% of meer, dan zou ik wegwezen.

daydream

Berichten: 598
Geregistreerd: 18-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 14:51

*volg!

Ik doe ook rechtrichten en werk veel aan de lange lijnen daarmee. Ik heb een KWPN merrie.

Wijslander

Berichten: 5780
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 15:00

Grobbebol schreef:
@wijslander, wat moet ik aan verandering zien behalve dat je pony wat kilotjes kwijt is?


Nou dat bijvoorbeeld?

Wat een negatief afzeiktopic is dit zeg... Jammer voor TS, want weet zeker dat ze het niet zo bedoeld heeft.

Anoniem

Re: Rechtrichten: wie, wat, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 15:05

Nou ja, ik schrijf dat ik ook rechtricht aan de hand, toch? En ook hoe ik dat doe, dus op de 1e twee vragen van haar wie, wat & waar topictitel geef ik toch echt antwoord. :)
Alleen dat betekent niet dat er geen rechtricht-beunhazen zijn die rechtrichtoefeningen gebruiken om in te spelen op de wensen/ambities van de mens (lekker samen knutselen) in plaats van op de gezondheid van het paard.

knollentuin
Berichten: 10400
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 15:11

Wijslander schreef:
Grobbebol schreef:
@wijslander, wat moet ik aan verandering zien behalve dat je pony wat kilotjes kwijt is?


Nou dat bijvoorbeeld?

Wat een negatief afzeiktopic is dit zeg... Jammer voor TS, want weet zeker dat ze het niet zo bedoeld heeft.


Jammer zo een reactie, waarom ben je zo snel op je tenen getrapt? Afvallen is toch niet een bijzonder doel of resultaat uit rechtrichten?
Er wordt hier niemand afgezeken en jouw reactie vind ik erg overdreven.

Wijslander

Berichten: 5780
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 15:15

elisedcl schreef:
Misschien leuk om een topic te maken over alle mensjes die ook aan rechtrichten doen? :D Zo kunnen we elkaar helpen en zeggen hoever we staan! :)


Doel van het topic lijkt me duidelijk, daar wordt gewoon overheen geramd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 15:30

Wijslander schreef:
elisedcl schreef:
Misschien leuk om een topic te maken over alle mensjes die ook aan rechtrichten doen? :D Zo kunnen we elkaar helpen en zeggen hoever we staan! :)


Doel van het topic lijkt me duidelijk, daar wordt gewoon overheen geramd.

Daar heb je wel een beetje een punt.

Maar ik vraag me daadwerkelijk af of de meesten die zich melden in dit topic en aan "rechtrichten" (net of iets is wat heel bijzonder is ipv gewoon een deel van je paard opleiden) doen bij één of andere zelf benoemde goeroe, echt leren wat rechtrichten precies is en inhoudt.

Het is absoluut niet de bedoeling om TS af te vallen, ik vind het nl superknap dat ze er zo bewust mee bezig.

Daarbij zie ik aan de foto's bij jouw paarden niet meer verschil dan dat het 2 verschillende foto's zijn en dat ze inderdaad iets slanker zijn. Ik zie gewoon 2 leuke paarden, maar sprake van een verbeterd lijf (afgezien van het gewicht) zie ik niet.


Citaat:
Ik denk stiekem ook wel eens dat slechte rechtrichtinstructeurs zoveel aanhang krijgen omdat hun lessen gewoon een stuk minder saai zijn dan die van traditionele goede trainers; niet eindeloos rechte lijnen perfectioneren en een correct tempo volhouden, maar meteen lekker knutselen met oefeningetjes op de vierkante centimeter. Dan heb je tenminste het gevoel dat je iets doet als mens, en als je instructeur daar dan ook nog het sausje overheen giet van dat schouder binnenwaarts altijd beter is voor je paard, dan snap ik wel dat veel mensen daar naartoe zwerven.


Dit is helemaal waar en daarom denk ik dat het helemaal niet erg is om kritisch te kijken naar het "rechtrichten" en de daarbij behorende instructie.

edit; typefout
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-09-17 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Wijslander

Berichten: 5780
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 15:36

En dit topic moet daar dan de plek voor zijn? Heb tot nu toe meer mitsen, maren en andere kritische noten gelezen dan ervaringen en vorderingen. Ik ontstip hier maar weer, veel plezier met de discussie!

Anoniem

Re: Rechtrichten: wie, wat, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 15:45

Dankjewel!

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 15:52

Grobbebol schreef:
knollentuin schreef:
Op het moment dat je ervoor kiest om op een paard te gaan zitten voor jouw plezier hangt daaraan vast dat je de verantwoordelijkheid hebt voor dat dier zijn welzijn, serieus weten wat je doet en daar begeleiding bij zoeken.
Elke les hoort volgens de basis begrippen houding, zit, passend harnachement en correcte beweging als gevolg van juist rijden in te houden. Daaronder hoort het "recht" maken van je paard het is niet een nieuw iets, dat mensen er zo een ding van maken verbaasd me oprecht, want wat deden jullie allemaal eerst dan? En snapt iedereen wat het inhoudt? Recht richten, recht stellen.

Ik verbaas mij ook dat er zoveel zogenaamde rechtricht opleidingen er zijn.
Alsof het een nieuwe manier van rijden is.
Als je op een correcte manier leert laardrijden is rechtrichten daar een heel belangrijk onderdeel van. Maar sommige mensen denken er een speciale school van te moeten maken. :+

Dit.
Het is de basis van de basis.
En elke fatsoenlijke instructeur zal je daar mee aan de slag laten gaan. De instructeurs die het als apart doel aanbieden vind ik ook niet juist. Dat is inderdaad altijd met teveel op de achterhand willen zetten in een tergend langzaam tempo als een paard dat nog niet aan bied.
Sla aub het voorwaarts neerwaarts niet over en vooral het voorwaartse niet.

kwii
Berichten: 1747
Geregistreerd: 23-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 16:05

Ik begrijp de discussie echt niet eigenlijk.
Recht richten is de basis, en volgens mij is iedereen het daar mee eens in dit topic. Dat een ontzettende hype is, weinig instructeurs echt goed lesgeven is ook wel bekend. Maar dat alles betekend toch niet dat je je bewust mag zijn van wat je doet, en daar dan een topic voor opent?
Ik zie het namelijk zo: Eerst ga ik mijn pony rechter maken, dat is tenslotte onderdeel van de basis. Daarna komt de rest.

Alles wat er verteld word over de methodes goed/slecht is wel interessant zeg. Het is goed om kritisch te kijken naar wat rechtrichten dan precies inhoud. Leerzaam!
Laatst bijgewerkt door kwii op 09-09-17 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37349
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 16:17

Ik haak hier graag even inhoudelijk op in..rechtrichten is een begrip waar heel veel verwarring over bestaat.

-Je bent niet aan het rechtrichten als je je paard oefeningen laat doen als schouderbinnenwaarts/ travers e.d., dan ben je je paard aan het gymnastiseren.

-Lengtebuiging is erg belangrijk voor het rechtrichten, maar ook met alleen lengtebuiging richt je je paard nog niet recht.

-Als je paard op de voorhand loopt en je wilt hem meer op de achterhand hebben..ben je ook niet bezig met rechtrichten maar met "horizontaal" evenwicht.

- Horizontaal evenwicht en voorwaarts/ neerwaarts rijden zijn belangrijk om je paard goed over de rug te rijden en gezond te houden.


Het grootste probleem en misverstand wat ik tegenkom bij en met rechtrichten is dat de meeste mensen de achterbenen vergeten..
Een "scheef" paard zet altijd een achterbeen er minder onder dan de ander, en dat is het achterbeen aan de holle kant.
Op het moment dat je beide achterbenen goed activeert en die impuls onderhoud ga je merken dat het paard de teugel aan de holle kant aan gaat nemen.
Een scheef paard zal altijd meer gewicht op de teugel willen nemen op de bolle kant en de holle kant niet aannemen.
Op het moment dat je paard de teugel aan de holle kant aan gaat nemen kun je pas rechtrichten want alleen dan kun je met je been aan de bolle kant de schouders dusdanig verplaatsen dat je ze precies voor de achterhand plaatst. En pas dan heb je je paard op twee teugels en klaar voor de verzameling.

Het is niet voor niks dat rechtrichten voor de verzameling staat in het skala, het is de laatste stap in de africhting van je paard voordat je echt kunt verzamelen.

*Ik wil ook nog even een punt maken dat er een groot verschil is tussen een echt scheef paard "rechter" maken door middel van gymnastiseren en lengtebuiging. Of echt "rechtrichten", dat laatste kan alleen bij een paard die aan beide zijden al behoorlijk gelijkmatig ontwikkeld en getraind is door het gymnastiseren*

kwii
Berichten: 1747
Geregistreerd: 23-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 16:38

Elisa2 schreef:
Het is niet voor niks dat rechtrichten voor de verzameling staat in het skala, het is de laatste stap in de africhting van je paard voordat je echt kunt verzamelen.

*Ik wil ook nog even een punt maken dat er een groot verschil is tussen een echt scheef paard "rechter" maken door middel van gymnastiseren en lengtebuiging. Of echt "rechtrichten", dat laatste kan alleen bij een paard die aan beide zijden al behoorlijk gelijkmatig ontwikkeld en getraind is door het gymnastiseren*


Maar het skala is verglijdende schaal, dus dat je daar mee bezig bent is dan opzich niet raar?

Ik moet zeggen, ik heb eens wat andere filmpjes opgezocht aan de hand van jouw post. Ik keek namelijk iets van uit 1 a 2 namen. Als ik dat zo zie en lees is mijn begrip van rechtrichten inderdaad niet helemaal kloppend. Dus dank voor je post.

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 16:58

Grobbebol schreef:
Dat rechtrichten aan de hand is ook zo iets wazigs.
Ik ken ook een rechtrichtclub die alleen rechtrichten aan de hand. (train bewust rust) Deze dame heeft wat cursusjes gedaan en zich goed gepromoot en hoppa, een hele meute mensen lopen er achter aan. En dan te weten dat ze niet eens fatsoenlijk op een paard kan zitten.
Zo af en toe komt Ton Duivenvoorden daar clinics geven.
lekker een stang in de mond van zijn paard en trek hem in de krul. Dan wordt de trucendoos open gehaald en iedereen loopt daar weer achter aan.

Ik zou van dit soort 'zelfbenoemde' instructeurs ver weg blijven.

Een voorbeeldfoto
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5A55D819


Heb je ook een rijfoto van jezelf, hoe het volgens jou wel moet? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 17:02

Nirvana_ schreef:
Heb je ook een rijfoto van jezelf, hoe het volgens jou wel moet? :)

Ja hoor die heb ik.
Alleen doe ik mijzelf niet voor als instructeur en lijkt mij een foto dus ook niet helemaal relevant.
Wanneer je het voorbeeld denkt te zijn (zoals Ton van Duivenvoorde) en anderen instructie geeft dan moet je natuurlijk niet zulke foto's van jezelf plaatsen. Al zijn er zat mensen die er in trappen maar gelukkig ook een heel groot deel niet.

knollentuin
Berichten: 10400
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Rechtrichten: wie, wat, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 17:25

Op een foto zie je toch niet of een paard gelijk is? Ik vind de voorbeeldfoto eerder gepost ook een onaangenaam beeld geven, maar aan die foto zie ik eerder spanning, een stugge houding, en een strakke hand en open mond, ik zie daar niks aan hoe goed dat paard toch wel mogelijk zou kunnen gaan. Dus in eerste instantie zeg ik daar hé bah, nee laat maar, maar als ik die persoon in real life zou zien rijden veranderd m'n mening misschien

Elisa2

Berichten: 37349
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 17:39

kwii schreef:
Elisa2 schreef:
Het is niet voor niks dat rechtrichten voor de verzameling staat in het skala, het is de laatste stap in de africhting van je paard voordat je echt kunt verzamelen.

*Ik wil ook nog even een punt maken dat er een groot verschil is tussen een echt scheef paard "rechter" maken door middel van gymnastiseren en lengtebuiging. Of echt "rechtrichten", dat laatste kan alleen bij een paard die aan beide zijden al behoorlijk gelijkmatig ontwikkeld en getraind is door het gymnastiseren*


Maar het skala is verglijdende schaal, dus dat je daar mee bezig bent is dan opzich niet raar?

Ik moet zeggen, ik heb eens wat andere filmpjes opgezocht aan de hand van jouw post. Ik keek namelijk iets van uit 1 a 2 namen. Als ik dat zo zie en lees is mijn begrip van rechtrichten inderdaad niet helemaal kloppend. Dus dank voor je post.


Graag gedaan :) nee het is niet raar om mee bezig te zijn, en inderdaad sommige dingen van het skala worden weleens door elkaar gehusseld. Maar het is wel belangrijk dat de basis an sich voor elkaar is voordat je gaat rechtrichten/ gymnastiseren. En in mijn optiek is dat een paard die ontspannen voorwaarts/ neerwaarts loopt en zijn rug goed gebruikt in horizontaal evenwicht. En dat is voor sommigen al een hele kunst. :+

knollentuin
Berichten: 10400
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Rechtrichten: wie, wat, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 17:50

Idd Elisa, daarom vroeg ik hier ook meerdere malen naar. deze theorie zou iedereen paraat moeten hebben en dat is dan weer de taak vN de instructeurs naar mijn idee, dus weet waar je mee bezig bent en of degene die je hiervoor inhuurt om je te begeleiden dit goed doet en je de juiste info geeft.

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-17 19:14

Ik vind dat mijn instructeur dan wel niet slecht is... zoals ik al zei wilt zij nu eerst dat mijn paard vlot voorwaarts gaat en vlot reageerd op mijn been. Van voltes of cirkels is er nog geen sprake. Eerst haar actief laten leren lopen... en als dat oke is gaan we naar de volgende stap.

Durf bijna niks meer zeggen met de schrik dat ik iets verkeerd zeg :')

Wel al interessante stukken gelezen :) Bedankt daarvoor!