Longeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Photograph

Berichten: 1372
Geregistreerd: 29-08-17
Woonplaats: Den Haah

Longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-17 15:04

Hallo, ik zou graag een keer met mijn fries Flambo willen longeren. Ik moet nog een longeertouw halen, maar dat ga ik binnenkort doen. Heeft iemand een stappenlijst hoe ik moet gaan beginnen zodat die het gaat snappen? Bedankt.

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Re: Longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 15:08

Met een ervaren iemand, niet zelf maar wat gaan proberen..
En ondertussen kunnen YouTube filmpjes je wel al een beeld geven van het idee hoe het moet!

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 15:17

Welkom op bokt!

Wat een nuttige voorbereiding kan zijn: "picadero" werk, ofwel de lichaamstaal van het paard proberen te spreken.

Stel: je staat links naast je paard: met je linkerarm wijs je naar voor:"die kant op graag", wat de leidende merrie doet. Met je rechterarm kun je wat wapperen: "Moeder zegt: die kant op." (Alfa / drijvende hengst.)

Veel mensen beginnen met de zweep (...als waren ze de drijvende hengst) paard stapt zoet opzij en komt naast iemands linkerschouder staan.
(En worden dan vaak nog boos ook, zucht.)

Technisch heet dit: geen controle over de voorhand/ richting.

Met een beetje oefenen, al dan niet met een helper en een goed boek van bijvoorbeeld Emiel Voest en veel belonen als het dier jouw 'leidende merrie arm' volgt, moet het lukken.

Daarna is de longve gewoon een begrenzing/ verfijning van deze twee principes.
(Richting aangeven en bijsturen/beperken "leidende merrie" en drijvende hengst. In de kudde is de leidende merrie het belangrijkste.)