Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Elpharo schreef:Hoi hoi, in dit geval denk ik dat het heel goed op te lossen is door wat grondwerklessen...als je leert dat je haar weg kan sturen, dan is de rest waarschijnlijk geen probleem. Er wordt geopperd om een lijn naar haar kont te gooien, maar die is al weg, je wil juist haar schouder weg hebben in de eerste instantie.
De reden dat ik les opper is omdat pony's soms wel even pittig kunnen reageren (hoeft niet, maar kan wel) en dan is het wel goed om er even een handig iemand naast te hebben. Vaak is het een handigheid en overtuigendheid die je even moet ontwikkelen...succes ermee!
Sophie_Wind schreef:Elpharo schreef:Hoi hoi, in dit geval denk ik dat het heel goed op te lossen is door wat grondwerklessen...als je leert dat je haar weg kan sturen, dan is de rest waarschijnlijk geen probleem. Er wordt geopperd om een lijn naar haar kont te gooien, maar die is al weg, je wil juist haar schouder weg hebben in de eerste instantie.
De reden dat ik les opper is omdat pony's soms wel even pittig kunnen reageren (hoeft niet, maar kan wel) en dan is het wel goed om er even een handig iemand naast te hebben. Vaak is het een handigheid en overtuigendheid die je even moet ontwikkelen...succes ermee!
lijkt mij ook slim om te doen, maar waarom zou een lijn werpen niet goed zijn? mijn pony gaat dan altijd gewoon lopen, en draait niet zijn billen weg.
Hilary schreef:Sophie_Wind schreef:
lijkt mij ook slim om te doen, maar waarom zou een lijn werpen niet goed zijn? mijn pony gaat dan altijd gewoon lopen, en draait niet zijn billen weg.
Wat vaak gebeurt, is dat paard/pony met het hoofd bij de longeur blijft terwijl die probeert bij de kont van het paard te komen om 'm weg te sturen. Beetje het idee van een Weense wals
Tijdens een lesje kan de instructeur je leren om op de goede plek te gaan staan en dan paard/pony weg te sturen. Waarschijnlijk sta je te veel aan de voorkant van de pony en ziet ze dat als "stop" en/of "kom maar naar binnen". Gebeurt dit herhaaldelijk en geeft de longeur dan op of wordt het paard bijv geaaid, dan wordt het gedrag beloont. Hoe vaker dit gebeurt, hoe lastiger het gedrag te doorbreken is. Grote kans dat paard/pony vervolgens "boos" doet; dat is niet echt 'boos', maar voornamelijk verwarring door de verandering.