Paard komt naar binnen bij longeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

durkje2007

Paard komt naar binnen bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-17 20:58

Hey allemaal!

Zoals jullie aan de titel hebben gezien heb ik een probleem met het longeren. Mijn pony (merrie fjord) komt naar mij toe zonder dat ik het vraag. Een stalgenootje helpt me hier mee, maar die is er ook niet altijd om te helpen. Omdat ik dit probleem heb, heb ik het longeren best lang niet meer gedaan. Maar ik wil het wel weer proberen.
Eerst lag het heel erg aan (het ligt denk ik nog steeds aan mij), namelijk aan mijn houding. Ik stond zeg maar als leider, dus ze hoorde achter me aan te lopen eigenlijk. Maar toen heb ik mijn houding verbeterd, naar een drijvende houding. Hierdoor gaat het iets beter, ze blijft iets langer bij me weg, en ook gemakkelijker.
Ik hoop dat jullie het tot nu toe nog snappen

Hebben jullie hier tips voor?

Blijf aub wel vriendelijk❤

Groetjes mij

Azmay

Re: Paard komt naar binnen bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 20:59

Die van mij doet het ook als ik net een beetje verkeerd ga staan, heel simpel op te lossen door niet verkeerd te gaan staan :')

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 21:05

Laat eens een filmpje maken als je longeerd, dan kunnen ze hier beter advies geven

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 21:15

Ik lees even mee. Die van mij kon ik eerst prima longeren, maar sinds ik hem geleerd heb mij altijd te volgen, wat hij braaf doet, krijg ik hem niet meer van me af.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 21:30

Als je hem kan leren volgen moet wegsturen toch ook niet zo'n probleem zijn?

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 22:02

Is je pony wel bekend met longeren/op de cirkel lopen?
Of ging het eerst wel goed en is het naar binnen komen later begonnen?

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 22:16

Bij mij ging het eerst heel goed. Ook stemcommando's draf, stap, galop, werden precies opgevolgd. Maar sinds hij mij volgt krijg ik hem niet meer van me af. Wegsturen, hoe dan?

SannaFotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 22:23

mischien filmpjes van andere kijken die longeren en dat na doen of anders zelf een filmpje maken dan kunnnen we zien wat er gebeurd

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 23:27

Longeer je met of zonder zweep? Je positie ten opzichte van het paard is vaak al voldoende, zorg dat je erachter komt en drijf hem van je af door met je arm hem weg te sturen, vaak kan je met een zweep dat wat duidelijker maken, of je slingert met het eind van je longeerlijn.

durkje2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-17 07:29

Mandarijn schreef:
Is je pony wel bekend met longeren/op de cirkel lopen?
Of ging het eerst wel goed en is het naar binnen komen later begonnen?

Ja, ze is bekend met het longeren. Dit heb ik ook vaak zonder longeerlijn gedaan, maar ze heeft me 1 keer best wel laten schrikken. Ze kwam op me afgaloperen(ik bleef gewoon staan) en op het laatste nippertje stopte ze en draaide ze zich om. Sindsdien doe ik het niet meer los. En sinds ik met grondwerk en vrijheidsdressuur ben begonnen is het longeren achteruit gegaan.

durkje2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-17 07:33

Charaz schreef:
Longeer je met of zonder zweep? Je positie ten opzichte van het paard is vaak al voldoende, zorg dat je erachter komt en drijf hem van je af door met je arm hem weg te sturen, vaak kan je met een zweep dat wat duidelijker maken, of je slingert met het eind van je longeerlijn.

Ik longeer met zweep, ik kan haar niet goed van me weg sturen omdat ik niet in de goede houding kan staan. Ze blijft met het hoofd bij mij, en ik heb juist geleerd dat je bij de kont moet staan(wel op afstand natuurlijk). En als ik dus bij hoor kont wil komen dan draait ze zelf mee, dus dan sta ik weer bij het hoofd!

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 07:45

En als je nou gewoon blijft staan waar je staat, je paard achterwaarts stuurt (hij moet eerst uit jouw ruimte als wegsturen zo'n probleem is), tot hij een meter of 5 van je vandaan is. Dan zorg je dat hij daar blijft staan terwijl jij een stukje naar zijn zijkant loopt en zijn schouder opzij stuurt zodat hij de volte op loopt.

Hier ook een pony waarmee we jaren dat probleem gehad hebben, toen twee lessen grondwerk gekregen en we wisten hoe we het aan moesten pakken. Super handig nooit meer ongewenst een pony bijna op je schoot. Ik weet niet waar je woont? Ik geef ook grondwerk lessen, dan is het probleem zo opgelost.

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 08:00

Ik vind je paard heel netjes dat hij naar je toedraait als je bij zijn kont gaat staan. Ik zou gewoon blijven staan en met een zweep of stick&string de voorhand wegdrijven (nek/schouder). En dan pas druk geven meer naar achter. Eerst richting, dan impuls

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 08:08

Longeer je in deze houding?

Afbeelding

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 08:26

De houding op het plaatje van nontie wil ik je adviseren, zo heb je op alle fronten controle over je paard/pony

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 08:33

meggiemeg schreef:
De houding op het plaatje van nontie wil ik je adviseren, zo heb je op alle fronten controle over je paard/pony

Precies, en mocht je pony naar je toekomen, gewoon met de zweep weer naar buiten drukken. Mijn paard loopt ook het liefst alleen maar achter me aan maar hij weet ook; longeren is afstand, zweep is afstand.

Wat je ook kan proberen is met een bijzet en dan de buitenkant iets strakker als binnen zetten waardoor ze naar buiten 'gestuurd' wordt. Niet extreem natuurlijk maar gewoon net als met rijden. Meer druk op de 'buitenteugel'.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 09:51

Charaz schreef:

Met zweep, maar die maakt totaal geen indruk.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 09:53

meggiemeg schreef:

Heel logisch, maar dan moet je hem wel eerst zover krijgen. Gaat moeilijk als hij met zijn hoofd aan je gekleefd staat.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 10:37

Dan zal je toch duidelijker moet worden in lichaamstaal en hulpen. Pas dan zal het ook doorkomen.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 12:46

Ja, dat snap ik. Maar hoe dan?

Het gekke is dat het paard ontzettend goed luistert verder. En ook mijn persoonlijke ruimte respecteert. Bijvoorbeeld makkelijk door mij te hanteren is met bijvoorbeeld in de wei zetten, terwijl hij bij anderen dan heel dominant kan zijn.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 12:57

durkje2007 schreef:
Charaz schreef:

Ik longeer met zweep, ik kan haar niet goed van me weg sturen omdat ik niet in de goede houding kan staan. Ze blijft met het hoofd bij mij, en ik heb juist geleerd dat je bij de kont moet staan(wel op afstand natuurlijk). En als ik dus bij hoor kont wil komen dan draait ze zelf mee, dus dan sta ik weer bij het hoofd!

Het klinkt een beetje alsof je paard je bewust niet de ruimte geeft om je hulpen te geven. Je kunt proberen om het lief en aardig op te lossen, maar dan heb je eigenlijk een tweede persoon nodig om je te helpen. Een andere benadering is om heel erg streng te zijn en duidelijk te maken wat je bedoelt. Op het moment dat je haar op de volte wil zetten dan hoeft ze niet te volgen en bij je te blijven. Sterker nog, dan moet ze het tegenovergestelde doen. Ga op je punt staan en zorg dat je krijgt wat je vraagt.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 13:19

durkje2007 schreef:

Dus je houding is het probleem? je hebt een zweep in je handen en die gebruik je niet?. Ze moet naar voren blijven en dat doe je door streng te zijn met de zweep. Een fjord is eigenwijs en sterk van wil en dat moet je zien te winnen dat betekend dat je best hem mag laten weten dat JIJ de baas bent. De zweep is ervoor om hem voorwaarts maar ook van je af te houden.. dus niet luisteren is voelen... na paar keer heeft hij het heus wel door. Als hij het spelletje hier al kan winnen dan kan dit overal mis gaan en dat wil je toch niet?.

De softies zullen het wel niet mee eens zijn maar dat is dan jammer... zie helaas veel te veel ongelukken doordat mensen te te soft doen en niet meer van aanpakken weten. Denk in dit geval dat 2 a 3x al voldoende is en je voor jezelf een grens moet stellen in alles wat je doet met haar... JIJ bent de BAAS.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 13:28

Bloodymary schreef:
Ja, dat snap ik. Maar hoe dan?

Het gekke is dat het paard ontzettend goed luistert verder. En ook mijn persoonlijke ruimte respecteert. Bijvoorbeeld makkelijk door mij te hanteren is met bijvoorbeeld in de wei zetten, terwijl hij bij anderen dan heel dominant kan zijn.

Film jezelf eens tijdens het longeren, kan heel leerzaam zijn en confronterend, vaak zie je dan zelf wel het punt waarop het fout gaat.
Vanachter een pc kan iedereen allerlei tips geven, alleen hoe het eerst gaat en hoe deze tips eventueel uit worden gewerkt is iets heel anders.
Toen ik nog fanatiek reed filmde ik mezelf regelmatig, ook als ik longeerde, dat was enorm confronterend op sommige punten. Ik zette de camera in een hoek op de lepel van een hindernisstaander, ging perfect.

DeKanjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 13:36

Zoals al door meer opgemerkt is het niet je houding, maar de houding van de zweep.
deze moet voorwaarts naar buiten drijvend zijn.
Je mag hem best een keer raken als hij naar binnen valt. Wat Urbant schrijft niet luisteren is voelen.
Laat hem weten wat je bedoelt met de aanwijzing van je zweep. Voorwaarts drijvend, ondersteunend naar buiten of beide.