Oppakken Longeren

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Gabriellevdv

Oppakken Longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-17 20:10

Hoi allemaal!
Ik ben weer rustig aan begonnen met het longeren van mijn Tinker ruin van bijna 15. Hij heeft lange tijd enkel op de wei gestaan doordat ik zelf een blessure had. Nou ben ik zelf vrij groen met het oppakken van longeren dus vroeg ik me af of jullie tips voor me hebben!

Naomie v Sundance - Appaloosa merrie, Oleander x Sannika-n 15-07-1998
Heelke - Friese ruin, 04-04-2002
Spirit - Tinker ruin, ? x Pebbles 18-09-2002

Elisa2

Re: Oppakken Longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 09:39

Ja, het makkelijkste is om bij het beginnen dat in een afgezet stuk te doen door bijv. de rijbak door de helft te doen als je geen longeerbak hebt.

Begin rustig met 10 min stap/ draf..weet niet wat voor een blessure hij heeft gehad maar longeren kan nogal belastend zijn.

Het makkelijkste is om een hoofdstel in te doen en de longeerlijn door beide bitringen te halen en onder het bit weer vast te maken. Of om een longeerstukje te gebruiken.

Zorg dat je altijd in een driehoek blijft staan, voorste arm naar de schouder/ hoofd gericht en achterste arm met de zweep naar de achterhand gericht zodat jouw paard in dat driehoekje daar tussen loopt zeg maar.

Voor de rest is het afhankelijk van hoe bovenstaande vergaat en is het misschien een idee voor je om er hulp bij in te schakelen van een ervaren longeur/ trainer.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 09:57

Wat is je doel met het longeren en kent het paard het longeren al goed? Als ie helemaal geen conditie heeft en niks meer gewend is zou ik het eerst bij stappen houden, 5 minuutjes links 5 minuutjes rechts.
Als je 'm alleen een beetje wil rondslingeren om de conditie weer op te bouwen en paard is braaf dan volstaat een goed aansluitend halster ook wel. Hoofdstel kan natuurlijk ook, ik persoonlijk ben voorstander van het door de binnenste bitring halen, achter de oren langs en aan de buitenste vastklikken. Moet je wel steeds verwisselen als je de andere kant op gaat, maar ik vind het een stuk fijner inwerken dan een longeerstukje of door de bitringen halen, dat gaat heel snel scheve druk geven, vooral als je zelf nog niet zo handig bent met de lijn.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie