Als eerst wil ik even zeggen dat ik weet waar ik aan begin en dat je consequent moet zijn om te zorgen dat ze het niet ongevraagd doen. Stel ze doet het ongevraagd dan zet ik dr achteruit. Dus ik weet waar ik aan begin voordat mensen hierover gaan reageren. Maar nu is mijn vraag hoe je ze nou leert om hoger te gaan en hoe je ze hier nou als het ware voor "motiveert". Mijn pony snapt wat ze moet doen en heeft al wel 3/4 mooie stijgers laten zien die netjes waren zonder benen uit te klappen. Maar meestal zijn het meer hupsjes. Dus hoe leer je ze nou hoger te gaan?
Hele gewicht moet naar de achterhand verplaatst worden, zeker bij beheerst stijgeren. Achterhand trainen dus, stijgeren zelf zal dat deels doen, maar dat geeft te snel teveel spierpijn (en dus geen motivatie om het weer te doen). Je zal dus via ander werk al dan niet onder het zadel aan het werk moeten om de juiste bespiering te kweken.
Grit
Geplaatst: 24-06-17 21:39
Ik ben even op mijn handen gaan zitten, maar ik kan het toch niet aanzien. Het is steigeren, niet stijgeren.
LittleCastle
Geplaatst: 06-08-17 22:53
Het ene aard doet een oefening anders dan een andere, dus misschien moet je het gewoon accepteren.
Vanuit spelen in een keer stil staan en heel overtuigend je handen omhoog en vragen te steigeren. En pas belonen wanneer ze het iets hoger doet dan normaal, en dat steeds herhalen!