Wat is hier aan de hand?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

YoeriTinker

Wat is hier aan de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 20:37

Hoi bokkers,

Ik heb een geweldig lief en leuk paard, heb hem al vanaf dat hij weg mocht bij zijn moeder en heb een hele goed band met hem. Hij heet Yoeri en is een 7-jarige Tinker ruin. Ondanks dat het een geweldig paard is, loop ik tegen veel problemen aan met hem. Hij is erg onvoorspelbaar, gaat er zomaar vandoor, ziet spoken, doet wat hij zelf wil. Ik denk dat Yoeri mij meer als maatje ziet dan als leider en dit is natuurlijk niet de bedoeling en daarom ben ik een tijd geleden met zijn heropvoeding begonnen. Weer bij de basis begonnen, veel aan de hand met hem lopen en op stem oefenen en longeren.

Tot vandaag ging dat longeren eigenlijk wel aardig, doe dit wel altijd zonder longeerlijn omdat hij met longeerlijn niet op de rechterhand wil lopen, maar zonder longeerlijn gaat dit prima. Heb een longeerbak dus daarin gaat dat altijd goed. Tot vandaag. Yoeri heeft altijd veel respect voor de zweep, blijft tijdens het longeren altijd bij mij uit de buurt en loopt zo goed als op de hoefslag.

Vandaag zette ik hem in de bak, haalde het touw van zijn halster en stuurde hem naar de hoefslag, dit ging goed. Maar na 1 rondje lopen komt hij richting mij lopen. Ik zwaai met de longeerzweep zijn kant op maar loopt hier dwars doorheen en negeert de tikken die hij krijgt en komt strak naast me staan. Ik loop weer van hem weg maar hij blijft mij volgen, ondanks dat ik met de zweep richting hem zwaai en komt weer strak naast me staan, en dit gaat de hele tijd zo door. Er was niks meer te beginnen met hem, hij ging gewoon niet naar de hoefslag, wat ik ook deed. Stomverbaasd heb ik het na een kwartier opgegeven... Ik weet gewoon even niet meer wat ik met hem moet. Waar komt dit gedrag vandaan? Waarom doet hij dit? En nog belangrijker, hoe stop ik dit gedrag?

Ik heb op een gegeven moment geprobeerd te filmen wat hij deed: (let niet op het achtergrond muziekje, past totaal niet bij de situatie :\ ) https://www.youtube.com/watch?v=247NZsgPZBA

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen! Alvast bedankt voor het lezen.

HorseTopShop

Re: Wat is hier aan de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 20:41

Volgens mij snapt hij niet wat de bedoeling is.
Heb je weleens normaal gelongeerd? Dus met de longeerlijn en de zweep een driehoek maken.

YoeriTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 20:43

HorseTopShop schreef:
Volgens mij snapt hij niet wat de bedoeling is.
Heb je weleens normaal gelongeerd? Dus met de longeerlijn en de zweep een driehoek maken.

Maar ik doe dit zo vaak en hij snapte het altijd, sinds vandaag ineens niet meer...

Ja met longeerlijn gaat het ook minder goed omdat ik hem dan ook niet op de hoefslag krijg. Op de linkerhand wel maar rechterhand niet.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 20:45

Op het filmpje zie ik alleen een paard die niet snapt wat er van hem gevraagd wordt.

Misschien kan iemand je helpen met het aanleren van longeren?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 20:46

Het kunnen 2 dingen zijn:
- hij heeft geen idee wat je van hem wilt
- hij verteld je dat jij niet bepaald waar hij moet lopen.

Het eerste is een kwestie van longeerles nemen, het tweede is een groter probleem.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 20:52

Wat doet hij als je de zweep eens laat knallen?
Als hij het altijd goed gedaan heeft heb ik eerder het idee dat hij gewoon maling aan je heeft.
Op het moment dat hij naar je toe loopt loop jij ook braaf achteruit. Wie longeert wie? :D
Ben wat stranter (euh volgens mij is dat dialect, brutaler) . Wijs hem de goede kant op met je lichaam, hup weg. Zo niet knal eens met die zweep.

YoeriTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 20:56

bruintje123 schreef:
Wat doet hij als je de zweep eens laat knallen?
Als hij het altijd goed gedaan heeft heb ik eerder het idee dat hij gewoon maling aan je heeft.
Op het moment dat hij naar je toe loopt loop jij ook braaf achteruit. Wie longeert wie? :D
Ben wat stranter (euh volgens mij is dat dialect, brutaler) . Wijs hem de goede kant op met je lichaam, hup weg. Zo niet knal eens met die zweep.

Hahaha, ja dat achteruit lopen was een poging tot in een driehoek komen te staan met hem en hem dan op de hoefslag te krijgen :') beetje mislukt.

Maar dat knallen ook geprobeerd, doet hem niks. Stond op een gegeven moment met een halstertouw te draaien voor me en hij kwam nog steeds op me af lopen, ik bleef door zwaaien met het touw, zelfs tegen ze hoofd aan maar het boeide hem niks...

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 20:57

Ik zie een paard wat geen enkel respect heeft voor de zweep.. :n
Heeft hij wel eens een goeie klap gehad..? Zodat hij weet wat een zweep betekend??
En er dus respect voor krijgt..?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 20:58

Dan zou ik maar als de wiedeweerga de verhoudingen weer omdraaien voor het gevaarlijk wordt.
Drijgen met de zweep en dan achteruit lopen is echt vreselijk niet handig.
Voor je paard een duidelijke boodschap: blaffende honden bijten niet.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 20:59

Hij heeft geen respect voor je, een beetje zoals bruintje123 ook al zegt. Hij komt ondanks jouw pogingen hem weg te sturen gewoon binnen jouw persoonlijke ruimte. Hij bepaalt in dat opzicht dus de regels. Maak je groot en vorm een leider die hem vertelt dat hij buiten jouw ruimte moet blijven. Blijft hij tóch komen, dan mag je hem best op zijn plaats zetten. Een paar keer flink op de grond meppen tussen jullie in werkt ook vaak wel! Jij longeert hem, niet andersom.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 20:59

Sizzle schreef:
Dan zou ik maar als de wiedeweerga de verhoudingen weer omdraaien voor het gevaarlijk wordt.
Drijgen met de zweep en dan achteruit lopen is echt vreselijk niet handig.
Voor je paard een duidelijke boodschap: blaffende honden bijten niet.

Dat bedoel ik dus met mijn bericht hierboven.. :o

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 21:01

Als je paard linksom wel makkelijk loopt en rechtsom niet zou ik de fysio eens naar hem laten kijken. Een paard wat ervandoor gaat en spoken ziet is vaak een paard wat niet helemaal lekker in zijn lijf zit. Dit gedrag van het filmpje kan nog wel eens ook daarmee te maken hebben.

YoeriTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 21:02

Casarell schreef:
Ik zie een paard wat geen enkel respect heeft voor de zweep.. :n
Heeft hij wel eens een goeie klap gehad..? Zodat hij weet wat een zweep betekend??
En er dus respect voor krijgt..?

Vandaag niet. Heeft wel wat tikken gehad zoals je kan zien maar niet heel hard. Ik was bang dat als ik een klap op zn komt zou geven dat hij zich direct zou omdraaien en een trap geven. Hij heeft me verder nog nooit getrapt ofzo maar hij is wel heel snel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 21:04

Op het filmpje ziet het eruit als: achteruit dus 'volg me' en een beetje draaien met een zweep maakt hem dan niks uit. Je geeft dubbele signalen, daarom snapt hij je niet.. Loop zijn ruimte in/richting hem en 'dreig' hem weg door je groot te maken, mocht hij niet reageren op een tikje dan maar een keer een knal dat hij weet dat hij respect voor de zweep moet hebben.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 21:05

Het idee dat je denkt dat hij dat zou kunnen gaan doen is natuurlijk wel al hoe het gevoel van de verstandhoudingen zijn.
Hij moet het verdorie niet in zijn botte hoofd halen dat te denken, laat staan te doen.Echt veel strenger gaan worden.
Jij wilt, dat gebeurt.
Bij alles. Kleine dingen op de wasplaats, met wandelen, bij alles.
Pas als de verstandhouding weer goed is ga je in die zin weer wat losser worden.

YoeriTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 21:05

Bedankt voor jullie reacties. Hoe kan ik dit volgens jullie het beste aanpakken, de rollen omdraaien?

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 21:06

Juist door z'n antwoord begrijp ik dat hij het overwicht heeft.
Flink streng zijn jij bepaald waar die loopt niet andersom.
Een klap met dr zweep niet eens nodig maar wel het respect naar jou. Misschien lesje grondles ?

YoeriTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 21:08

bruintje123 schreef:
Het idee dat je denkt dat hij dat zou kunnen gaan doen is natuurlijk wel al hoe het gevoel van de verstandhoudingen zijn.
Hij moet het verdorie niet in zijn botte hoofd halen dat te denken, laat staan te doen.Echt veel strenger gaan worden.
Jij wilt, dat gebeurt.
Bij alles. Kleine dingen op de wasplaats, met wandelen, bij alles.
Pas als de verstandhouding weer goed is ga je in die zin weer wat losser worden.

Hmm. Ik denk dat het gewoon uit de hand is gelopen vroeger had hij namelijk veel meer respect voor me en ik kan niet precies plaatsen vanaf wanneer dit minder is geworden. Ik ben er een paar weken geleden ook voor de eerste keer vanaf gevallen en ik merk aan mezelf dat ik sinds toen ook banger en onzekerder ben geworden. Ik probeer dit natuurlijk niet te laten merken maar dat doe ik onbewust wel denk ik en Yoeri is echt geen dom paard die merkt dat meteen

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 21:08

Snelheid van je reactie is het allerbelangrijkste. Tussen de hoefslag en jou zitten heel wat meters. Hij staat niet ineens naast je. Loopt hij op de hoefslag en besluit hij naar je toe te komen dan moet je op dat moment duidelijk maken dat dat niet de bedoeling is. Het hoofd gaat jouw kant op, voorhand komt van de hoefslag, dan moet jij al gereageerd hebben.

Word je bewust van kleine signalen, reageer je daar direct en duidelijk op dan kan ook jouw reactie klein blijven. Hoe trager je bent met reageren, des te groter zal jouw reactie moeten worden. Kijk maar eens naar paarden onderling, een oor naar achter, een beweging van de hals, is genoeg om een paard lager in rang te laten reageren. Op afstand.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 21:11

Dit ziet er uit al hoog tijd voor een serie grondwerklesjes, vooral voor jouzelf.
Zoals hierboven al beschreven, jij wordt gelongeerd en hij heeft door dat je niet door durft te zetten wanneer ie het niet doet.
Dat geeft niet, maar wil je niet tegen meer problemen aan gaan lopen moet je wel energie in de verhoudingen gaan steken en leren hoe je je paard hierin kan corrigeren.

Ik zou dit niet zonder begeleiding aanpakken, je moet timing en de juiste druk leren, dat gaat beter, leuker en sneller door daarin les te krijgen.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 21:13

Vaak is het ook een soort 'te lief zijn'. Men is vaak geneigd bepaalde kleine dingen door de vingers te zien of te vergeven, en niet consequent te corrigeren. Bijvoorbeeld: Jij wilt dat jouw paard stil staat wanneer je wandelt, maar hij wilt tóch nog even dat lekkere plukje gras een meter verderop pakken. Je staat dit toe, want ja, het is ook een schat. Verstandhoudingen tussen mensen zijn anders dan tussen mens en paard.

Je kan misschien beginnen met simpelweg in de bak jezelf als leiderfiguur opstellen, gewoon aan een halster. Loop jij? Dan loopt hij mee. Stop jij? Dan stopt hij ook. Niet één pasje verder. Zo wel, in zijn achteruit en opnieuw.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 21:17

Wauw... waarom loop JIJ ergens anders naartoe om ruimte te maken voor de zweep? Stuur dat paard gewoon weg als je meer ruimte wil.

Je tink ziet er niet uit alsof hij het niet begrijpt. Hij ziet eruit alsof hij denkt te bepalen wat jullie gaan doen. Die van mij heeft ook zo z'n momenten. En soms heeft hij ook echt een punt: gisteravond wou hij ineens kroelen (wil hij anders niet zo gauw) dus oké, aangezien ze verharen heb ik 'm wat gekrabbeld. Maar vandaag wéér. Bleek dat hij last had van een boon waar hij hulp bij wilde. Daarna was het gezellige ook gauw over :')

Mijn paard mag best af en toe een activiteit voorstellen. Maar als dat niet iets heel dringends is dan doet hij dat maar ná zijn werkje. En dat weet hij ook. En wat er ook gebeurt: ik laat me niet door hem longeren :') Tijd dat je tinkie dat ook door gaat krijgen.
Laatst bijgewerkt door Koper op 12-03-17 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

YoeriTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 21:18

ual_95 schreef:
Vaak is het ook een soort 'te lief zijn'. Men is vaak geneigd bepaalde kleine dingen door de vingers te zien of te vergeven, en niet consequent te corrigeren. Bijvoorbeeld: Jij wilt dat jouw paard stil staat wanneer je wandelt, maar hij wilt tóch nog even dat lekkere plukje gras een meter verderop pakken. Je staat dit toe, want ja, het is ook een schat. Verstandhoudingen tussen mensen zijn anders dan tussen mens en paard.

Je kan misschien beginnen met simpelweg in de bak jezelf als leiderfiguur opstellen, gewoon aan een halster. Loop jij? Dan loopt hij mee. Stop jij? Dan stopt hij ook. Niet één pasje verder. Zo wel, in zijn achteruit en opnieuw.

Dat aan de hand lopen doen we ook regelmatig en dat gaat juist heel goed. Als ik zeg ho schiet hij echt meteen in de remmen en zet geen stap extra. Als ik zeg stappen loopt hij meteen met me mee...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 21:20

ual_95 schreef:

Precies, dat is wat ik eerder al bedoelde met vanaf nu ga je bij alles strenger zijn, elk klein dingetje.
Tegenwoordig heet dat al snel grondwerk, voor mij oude knar is dat gewoon dagelijkse omgansvormen leren ;)
En je voelt je misschien dan tijdelijk niet zo lief, maar uiteindelijk is het dat wel, want elk paard vind duidelijkheid het fijnste.

En ook wat Stefje schrijft, ben er veel eerder bij.
Voorst een paard van de hoefslag bij jou is heeft hij al enkele meters overbrugt.
Daar ga jij al actief met je lichaam staan met een houding van, nee je gaat door. Doet hij dat niet en dan heb je het niet over meters maar over de volgende seconde, hou je de zweep die al omhoog zat, dus niet naar de grond wees, tussen jou en je paard richting achterhand en klap je een keer. Geen reactie, seconde later.
Dan geef hem maar een tik, ja daarvoor zal je moeten zwiepen met je zweep anders kom je niet zoveel meters ver.
Maar het zwiepgeluid en de tik is meestal dan wel voldoende om voorwaarts te gaan.
Zo niet dan sla j maar eens echt een keer.
Want dan heeft hij genoeg kansen gehad. Het is geen paard dat het nog niet snapt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 21:20

YoeriTinker schreef:
Dat aan de hand lopen doen we ook regelmatig en dat gaat juist heel goed. Als ik zeg ho schiet hij echt meteen in de remmen en zet geen stap extra. Als ik zeg stappen loopt hij meteen met me mee...

Als hij het aan de hand snapt, en je hem vaker gelongeerd hebt, is het een kwestie van stemhulp voor stap + kijken waar hij naartoe moet. Niet kijken naar je paard. Kijk naar waar hij naartoe moet lopen. Anders leg je de focus en dus het initiatief bij hem. En daar speelt hij handig op in. Hij windt je om zijn hoefjes.

Wanneer je met 'm wandelt kijk je ook naar waar je naartoe loopt (en hij dus ook). Doe dat ook wanneer je hem longeert.