Ik heb een geweldig lief en leuk paard, heb hem al vanaf dat hij weg mocht bij zijn moeder en heb een hele goed band met hem. Hij heet Yoeri en is een 7-jarige Tinker ruin. Ondanks dat het een geweldig paard is, loop ik tegen veel problemen aan met hem. Hij is erg onvoorspelbaar, gaat er zomaar vandoor, ziet spoken, doet wat hij zelf wil. Ik denk dat Yoeri mij meer als maatje ziet dan als leider en dit is natuurlijk niet de bedoeling en daarom ben ik een tijd geleden met zijn heropvoeding begonnen. Weer bij de basis begonnen, veel aan de hand met hem lopen en op stem oefenen en longeren.
Tot vandaag ging dat longeren eigenlijk wel aardig, doe dit wel altijd zonder longeerlijn omdat hij met longeerlijn niet op de rechterhand wil lopen, maar zonder longeerlijn gaat dit prima. Heb een longeerbak dus daarin gaat dat altijd goed. Tot vandaag. Yoeri heeft altijd veel respect voor de zweep, blijft tijdens het longeren altijd bij mij uit de buurt en loopt zo goed als op de hoefslag.
Vandaag zette ik hem in de bak, haalde het touw van zijn halster en stuurde hem naar de hoefslag, dit ging goed. Maar na 1 rondje lopen komt hij richting mij lopen. Ik zwaai met de longeerzweep zijn kant op maar loopt hier dwars doorheen en negeert de tikken die hij krijgt en komt strak naast me staan. Ik loop weer van hem weg maar hij blijft mij volgen, ondanks dat ik met de zweep richting hem zwaai en komt weer strak naast me staan, en dit gaat de hele tijd zo door. Er was niks meer te beginnen met hem, hij ging gewoon niet naar de hoefslag, wat ik ook deed. Stomverbaasd heb ik het na een kwartier opgegeven... Ik weet gewoon even niet meer wat ik met hem moet. Waar komt dit gedrag vandaan? Waarom doet hij dit? En nog belangrijker, hoe stop ik dit gedrag?
Ik heb op een gegeven moment geprobeerd te filmen wat hij deed: (let niet op het achtergrond muziekje, past totaal niet bij de situatie

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen! Alvast bedankt voor het lezen.