Krijg paard niet in draf? Help

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ElineDw98

Krijg paard niet in draf? Help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-17 17:15

Hey allemaal, ik zit met een probleem. Ik heb een nieuwe pony sinds twee maand. Ze is 5 jaar en heeft al een zadel opgehad enzo maar ik zou graag onze band wat willen versterken door grondwerk. Nu probeer ik dus gewoon wat oefeningen aan het touw en ik probeer haar gewoon mee te laten draven aan het touw naast mij maar ze vertikt het gewoon. Ik kan sleuren wat ik wil, ze draaft gewoon niet aan... Ik ben ook gewoon niet sterk genoeg en zij is gewoon afgrijselijk koppig en lui.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik dacht een vriendin even mee te laten komen en die een mep op haar billen te laten geven, maar misschien bestaan er vriendelijkere manieren waar ik even niet op kom
En nee, ze heeft geen lichamelijk problemen want zonder het touw draaft ze wel gewoon in de wei. Ze is gewoon lui en koppig.

Domino_2006

Re: Krijg paard niet in draf? Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 17:19

Zoek een goede grondwerk instructeur en ga samen aan de slag. Leer hoe je jouw lichaamstaal kan gebruiken hierbij.

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 17:23

Zweepje in de (linker)hand houden en zacht tikje geven op de plek van een normale beenhulp. Bij mijn paard heb ik een klikje met m'n tong eraan 'gekoppeld' en nu reageert hij ook op stem.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 17:23

Domino_2006 schreef:
Zoek een goede grondwerk instructeur en ga samen aan de slag. Leer hoe je jouw lichaamstaal kan gebruiken hierbij.

Ook je eigen mindset maakt een verschil. Een paard is namelijk nooit lui of koppig en al helemaal niet om jou te pesten.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 17:25

Tja lui of koppig. Ik denk dat je het sowieso al verkeerd bekijkt. Je moet je paard motiveren. Nu leg je het probleem volledig bij je paard want die is lui en koppig maar blijkbaar weet je het paard niet te motiveren. Leg het probleem niet gelijk bij het paard maar ga samen werken aan een oplossing. En sterk tja niemand hier is sterk genoeg om een paar 100 kilo vooruit te trekken. Je zult een andere benadering moeten zoeken. Zoals hier boven is gezegd zoek iemand die je goed les kan geven en ook de theorie uit kan leggen. Je instelling is ook belangrijk als je iets voor elkaar wil krijgen met paarden.
Als nu al gewoon rijles hebt zou je een kunnen vragen of je instructeur je een keer kan helpen vanaf de grond.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 17:29

Die van mij hebben het ook moeten leren, elke keer een stapje extra.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 18:53

Negeert je paard je aanwijzing alleen als je er naast staat, of ook als je erop zit? Als het alleen zo is als je er naast loopt kan het wezen dat hij je gewoon niet begrijpt.

Wat al meerdere mensen zeggen: het probleem ligt niet bij je paard. Je paard reageert niet op jou, en dat is een slechte zaak (in mijn ogen moet een paard naar je luisteren ook al vind hij het even saai/niet interessant/moeilijk etc.). Als ik het zo lees heeft je paard gewoon geen respect voor je, dit is erg lastig om op te lossen voor veel mensen (vind ik ook). Het is misschien handig om een (grondwerk) instructeur in te schakelen.

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 18:56

Niet sterk genoeg? Je moet d'r ook niet vooruit trekken ;)

Ik had dit probleem ook, zorg ervoor dat je paard er gewoon enorm veel plezier in krijgt, misschien wordt ze dan wel lekker enthousiast en draaft ze vanzelf aan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 19:34

ElineDw98 schreef:
Hey allemaal, ik zit met een probleem. Ik heb een nieuwe pony sinds twee maand. Ze is 5 jaar en heeft al een zadel opgehad enzo maar ik zou graag onze band wat willen versterken door grondwerk. Nu probeer ik dus gewoon wat oefeningen aan het touw en ik probeer haar gewoon mee te laten draven aan het touw naast mij maar ze vertikt het gewoon. Ik kan sleuren wat ik wil, ze draaft gewoon niet aan... Ik ben ook gewoon niet sterk genoeg en zij is gewoon afgrijselijk koppig en lui.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik dacht een vriendin even mee te laten komen en die een mep op haar billen te laten geven, maar misschien bestaan er vriendelijkere manieren waar ik even niet op kom
En nee, ze heeft geen lichamelijk problemen want zonder het touw draaft ze wel gewoon in de wei. Ze is gewoon lui en koppig.

Als jij moet trekken heeft zij niet geleerd te wijken voor druk. Niks lui/koppig, ze snapt niet wat je wil.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 19:40

Snapt het paard überhaupt wel dat je wil dat ze aandraaft?
Mijn huidige rijpaard snapte eerst ook echt niet als ik aan het touw trok dat ze moest draven. Die ging gewoon aan het stappen, ging hangen in het touw en keek gewoon enorm boos. Ik ben een paar keer gaan oefenen met hulp van een extra persoon die dreef met een zweepje erachter en nu snapt ze wat ik bedoel als ik ga rennen en aan het touw trek.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 19:48

Welk ras is je paard?

faytjefay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 19:55

Ik weet niet of je een trailer/vervoer hebt maar een grondwerkles bij 2lazy7 ranch is heel leerzaam!

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 00:09

Sommige paarden hebben mensen het afgeleerd om te draven aan de hand. Aan jou om te laten zien dat dat bij jou wel mag. Maar inderdaad is de beste tip hulp in te schakelen van iemand met ervaring met grondwerk oid.
Ik weet niet in welke omgeving je woont (gemeente ofzo). Dan kunnen we misschien kijken wie van de omgeving kan langs komen.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 01:00

Mijn paard heb ik jong gekocht en hij vond het heel raar om aan de hand mee te draven, dus ik heb het zo aangepakt (even heel kort uitgelegd):

1. Draf is 2x klikken met de tong
2. Zorg dat je paard dit beheerst aan de longe en goed op je stemhulp reageert. Helemaal makkelijk wordt het als je grondwerk doet en je al weet hoe je het paard met je lichaam kan sturen.
3. Ga naast je paard lopen, net achter het voorbeen. Zo heeft je paard de ruimte om naar voren te gaan en zet je hem niet per ongeluk op de rem, doordat je voor hem loopt. Als je linksom loopt, houd je het touw in je linker hand en de stick of het zweepje in je rechter hand.
4. Geef de stemhulp en moedig je paard aan om in draf te gaan. Lukt dit niet, geef dan een kleine hulp met het zweepje. Zodra je paard het goed doet, belonen! Uiteindelijk laat je het zweepje natuurlijk achterwege en kan je je paard normaal aan de hand begeleiden.

Misschien dat je paard in het begin een soort kleine volte om je heen probeert te lopen, omdat hij dit gewend is van het longeren. Houd hem in draf, jog gewoon mee met je paard en begeleid hem dan rustig vooruit.

Hopelijk heb je hier wat aan en ik zou ook zeker even kijken of er iemand is die je kan helpen met grondwerk.

Dylana_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 18:11

Hoi!
Je moet je paard motiveren! En zeker niet door een ander een tik op zijn kont te laten geven!!
Een zweep is enkel een verlening van je hand. Neem je zweepje in je linkerhand en laat je vriendin of iemand anders aan de over kant staan met brokjes of iets dat geluid maakt. En motiveer je paard! Geef kleine tikjes tegen de plek waar je normaal aandrijft als je erop zit. Mijn paard deed het eerst pas als ik een tijd zat te ''trekken'' En nu doet ze het als ik aanren en een kleine druk op het touw leg. Dus het is ook gewoon een kwestie van tijd. Doe die het ook tijdens het rijden? Of aan de longe?
En als die ook maar 1 of 2 passen aandraaft, Beloon hem dan uitbundig!