longeerhulp juist ingesteld?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Waaslander

longeerhulp juist ingesteld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-17 14:57

Vandaag tinker Jack voor de eerste keer gelongeerd met FRA longeerhulp, bedoeling om om hem wat meer zijn rug te laten gebruiken gezien we enkel buitenrijden en geen piste hebben voor echt dressuurwerk. Met tussendoor longeren wil ik hem toch wat actief houden op dagen dat ik geen buitenritten kan maken en zijn bespiering wat aansterken

Hij heeft het echter moeilijk om de longeerhulp naar beneden te volgen. Is dat iets wat hij nog moet leren? moet hij veel korter of is dit te moeilijk in het begin?
Alvast bedankt voor alle tips
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Re: longeerhulp juist ingesteld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 15:04

Wat ik altijd deed, was eerst tien minuten zonder, dan 10 minuten zo strak zoals jij m op de foto hebt en erna nog wat strakker, zodat de hals echt wat meer gebogen moet worden. Wel goed voorwaarts houden dan!

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 23:57

Wat je wilt bereiken dat je paardje vanuit zijn schoft zijn nek laat vallen, zich vanuit daar lang mag maken : hij wil zich uitstrekken naar het bit, zijn buikspieren meer gaan gebruiken en zo beter jou kan dragen op zijn rug.
Een longeer hulp kan daarbij helpen, net zoals een simpel stoot teugeltje dat kan doen.
Deze l.hulp is niet mijn favoriet, je ziet vooral in draf dat er elke voorbeen beweging een snokje naar bit gaat...

Wat je zeker niet moet doen is de longeersingel zo kort zetten dat hij zijn nek niet meer lang kan maken, zoals net wordt gezegd.
Een opgekrulde nek is iets wat niet moet gaan opzoeken.
Ten alle tijde moet je paard zijn neus eruit kunnen doen, zeker bij compacte paarden als tinkers moet je zeker geen buiging in nek gaan afdwingen.
Je zult zien dat je paard vanuit zichzelf de werkhouding gaat opzoeken, alleen dat kost veel meer tijd en vergt spieropbouw bij je paardje.
Neem je daar de tijd voor krijg je straks het nageven en aanleunen als kado erbij met als toetje een vederlicht mondcontact , en das zoooooo fijn :j

Een goede indicatie voor fijn ruggebruik zijn o.a. Beide lange rugspieren die je duidelijk ziet ontwikkelen en in actie ziet in draf.
Zie je in stap je paard lekker losjes swingen met ritmische hoofdbeweging en in draf lekker zijn lijf flubberen dan weet je dat je goed bezig bent.
Pas dan kun je meer gaan vragen af en toe kwa verruiming e.d.

Voorwaarde voor de kracht ontwikkeling is vooral bovenaan de voorwaartse drang, opwaarts aandraven, achterhand die diep onder je paard komt maar dus niet meer snelheid.
Zeker meer kracht als hij hier toont op de foto momentopname.

Paardjes die net beginnen met deze ontwikkeling maken n.l. snelheid en voelen ohz of ze zwalken.
Klopt helemaal is het eigen balans zoeken , neem daar gerust maanden de tijd voor.
Voor een lerend paard is en voorwaarts en neerwaarts hard werken !!
Geeft je meteen de mogelijkheid op rechtstel oefeningen mee te pakken.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 00:09

Geef het de tijd, als maar strakker zetten werkt echt niet, het enige wat je daar van krijgt is een hoop verzet.

Wat hier boven genoemd is ben ik helemaal mee eens, komt heus goed maar geef het de tijd.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 00:44

Ik ben het ook eens met Peetstap!

Als je paard niet gewend is om zijn rug te gebruiken, moet je die spieren de tijd geven om te wennen. Het moet opgerekt worden en sterker worden, dat voelt vaak niet heel fijn (bedenkt maar eens hoe het bij jezelf voelt als je lastige oefeningen hebt gedaan: spierpijn!!).

Is je paard wel actief/voorwaarts? Anders zou ik eerst aan de slag gaan met tempo, overgangen maken en tempowisselingen. Zorgen dat hij goed op zijn eigen benen gaat lopen en actief is. Dan wordt het zakken ook makkelijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 00:49

Ik zou als eerste je pony eens goed actief laten draven, je ziet nu duidelijk aan de beenzetting dat ze helemaal niet actief draaft. Een paard draaft pas enigzins actief als het achterbeen spoort in de afdruk van het voorbeen. Met andere woorden, ze moet haar achterbeen neerzetten op de plek van het voorbeen. Op de eerste foto is te zien waar het voorbeen wordt opgetild, en waar het achterbeen wordt neergezet, en dat is heel ver uit elkaar.
Dus, lekker actief laten draven. En ja, dan zal het hoofd wellicht eerst nog alleen maar omhoog gaan, dus laat deze hulpteugel dan even weg. Even helemaal niks om, leer je pony maar eerst om actief te draven en hierin haar balans te vinden. Pas als ze dat goed doet, kun je gaan beginnen met een hulpteugel. Dat kan deze zijn, maar ook andere manieren. Dat ligt er helemaal aan per paard.

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 08:19

bedankt voor de tips allemaal! we gaan hiermee aan de slag

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 16:59

Ts, je hebt al veel bruikbare tips gekregen daar ga ik me niet aan wagen. Maar wil je wel een compliment geven dat je niet (zoals velen) je paard gelijk helemaal in de krul vastzet :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 17:17

Marieke1495 schreef:
Ts, je hebt al veel bruikbare tips gekregen daar ga ik me niet aan wagen. Maar wil je wel een compliment geven dat je niet (zoals velen) je paard gelijk helemaal in de krul vastzet :j

Nou, daarover van mij ook een compliment!

Verder vind ik het rotdingen om dezelfde reden die Peetstap aangeeft: bij elke pas geeft het een rukje in de mond omdat het koord langs de benen loopt. Ik heb die van mij weggedaan om die reden. Maar ik ken veel mensen die er op de een of andere manier dolenthousiast over zijn... Ik word er niet enthousiast van als ik een paard de hals zie inkrullen of achter de hulpteugel zie lopen om contact met het bit te vermijden.

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 21:06

nu meteen een perfecte houding wensen zou echt te veel gevraagd zijn, paardje had vorig jaar nauwelijks nog spieren, we zijn dit langzaam terug aan het opbouwen

vinden jullie een longeersingel met touwtjes een vriendelijkere hulpteugel?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 21:13

Het vriendelijkst vind ik longeren met dubbele lange lijnen of dubbele longe. Je kunt op elk gewenst moment een hulp geven, voelen wat er gebeurt en ook op elk gewenst moment alle druk van de lijnen halen.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 21:18

Ik heb zelf wel fijne ervaring met de longeerhulp, maar ik bind de beide delen op de plek van de singel (dus recht onder de buik) wel bij elkaar met een touwtje. Dat heb je niet of nauwelijks werking in de mond door de beweging van beide voorbenen. Ik snap niet dat de hulp verkocht wordt zonder dat onderdeel.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 21:24

Ik gebruik hem alleen met bitstukje ertussen, dan vind ik hem fijner inwerken. Dan heb je ook dat geruk niet. Verder gebruik ik de simpele touwtjes of dubbele longe. Ligt aan het paard en wat ik wil bereiken. Bij een enkele longe bevestig ik die wel altijd op de neus. Gewoon uitproberen wat je vindt werken.