Longeertopic van a tot z?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xLiez

Berichten: 1895
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 19:43

Heeft iemand van jullie ooit longeerles gevolgd? Ik ben eigenlijk nog best nieuw met longeren maar ik merk dat mijn pony het wel fijn vind. Ik longeer momenteel gewoon zonder hulpmiddelen maar aan de longe wil hij niet echt ontspannen. Ik heb een longeerhulp te leen van een vriendin maar ik vind het toch wel wat spannend om hem zomaar te gebruiken omdat ik er geen ervaring mee heb. Nou leek het me wel een leuk idee om eens longeerles te krijgen, zo kan ik beter worden in longeren en ook aan de commando's werken. Mijn pony stopt namelijk ook pas twee rondjes na ik het commande gegeven heb.

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 19:54

xLiez schreef:
Heeft iemand van jullie ooit longeerles gevolgd? Ik ben eigenlijk nog best nieuw met longeren maar ik merk dat mijn pony het wel fijn vind. Ik longeer momenteel gewoon zonder hulpmiddelen maar aan de longe wil hij niet echt ontspannen. Ik heb een longeerhulp te leen van een vriendin maar ik vind het toch wel wat spannend om hem zomaar te gebruiken omdat ik er geen ervaring mee heb. Nou leek het me wel een leuk idee om eens longeerles te krijgen, zo kan ik beter worden in longeren en ook aan de commando's werken. Mijn pony stopt namelijk ook pas twee rondjes na ik het commande gegeven heb.

vroeger heb ik wel een aantal "lessen" gehad waarin ik leerde longeren van vriendinnen en van een stal waar ik reed. Maar nooit met Tess. Ik vond het heel handig want ik leerde toch een groot aantal verbeterpunten die ik zelf niet wist waarvan ik ze verkeerd uitvoerde.

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 20:02

ik combineerde rijles met longeerles. eerst samen met mijn instructrice 20 min longeren, en dan nog 20 min rijles. Zo heb ik veel geleerd. Ook door te kijken wanneer iemand anders longeert kan je veel leren.
Nieuwe methodes, zoals dubbele longe of pessoa, deed ik ook altijd samen met iemand die er ook ervaring mee had.

xLiez

Berichten: 1895
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 20:13

Ik zal bij mij op stal eens rondvragen of iemand mij kan helpen met longeren! Hier in friesland zijn vrij weinig mensen die longeerles geven volgens google.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 21:16

Ik heb alles geleerd door te lezen, filmpjes op te zoeken en rond te kijken. Longeren wordt in mijn omgeving vooral gebruikt als losgooimethode of uitraasrondjes rennen. Dubbele lijnen krijg ik heul vaak rare blikken om :))
En nog meer als ik vertel dat ik regelmatig wissel met dubbele.lijnen, balkjes etc.

malih

Berichten: 4668
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Almere

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 22:27

Hoe vinden jullie mijn pony zo lopen? Hebben jullie nog tips? Het was de eerste keer met touwtjes. Afbeelding
Afbeelding

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 23:18

xLiez schreef:
Ik zal bij mij op stal eens rondvragen of iemand mij kan helpen met longeren! Hier in friesland zijn vrij weinig mensen die longeerles geven volgens google.

Silke Boersma geef les in dubbele lange lijnen, zij werkt via het Freestyle Systeem (Emiel Voest).

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 06:09

xLiez schreef:
Ik zal bij mij op stal eens rondvragen of iemand mij kan helpen met longeren! Hier in friesland zijn vrij weinig mensen die longeerles geven volgens google.


Ik geef ook longeerles en maak 1x in de maand een rondje door friesland.

Edit:
Morgen op de laptop zal ik ook even reageren op de andere posts :)

OliLau
Berichten: 517
Geregistreerd: 17-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:04

Nele80 schreef:
@Olilau: als ik de foto's zo zie neemt je paard steun op de bijzets. Wat ik soms doe als ik met bijzets longeer is het volgende: ik doe enkel de buitenste bijzet vast - aan de binnenkant doe ik longe door het bit naar de singel, ofwel laag ofwel iets hoger als het paard te diep komt. Mijn ervaring is dat de mijne zich dan minder vastzetten. Door de longe door het bit te doen kan je toch stelling vragen.


Thanks voor de tip, zo heb ik inderdaad de longe ook bevestigd op de foto's.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:28

@Malih: ik zou de touwtjes iets langer zetten. Op de eerste foto loopt je pony lichtjes achter de loodlijn en als die verder naar voor wil zakken dan kan die nu niet anders dan in een krul gaan lopen.

Halsstrekken in een proef wordt ook verwacht tot kniehoogte en met het neusje er (lichtjes) uit. Daar moet je naartoe werken in je voorwaarts neerwaarts. Je loopt anders kans, als je dat later ohz gaat vragen, dat je pony ofwel niet verder zakt dan de boeg (waar die nu loopt op de foto) of dat die wel zakt, maar opgekruld. Indien je wedstrijd zou starten gaat je dat flink punten kosten, om nog maar te zwijgen dat het geen gezonde houding is.

Wil je vooral voorin begrenzen, dan zou ik kijken voor een nog iets actiever achterbeen. Dat kan je verkrijgen door te werken met balkjes (ben ik weer :+ ) of door echt bewust te gaan letten op instappen in zowel stap als draf. 1 voetje overstappen mag ook, 2 voetjes zie ik als middengang en 3 voeten als gestrekt. Dat strekken zou ik nog niet doen, middengang wel. Paar passen midden, paar passen arbeid, paar passen midden, weer paar arbeid. Tussendoor ook overgangen naar halt of draf. Voornaamste is dat ze achterin actief zijn en voorin de welving maken vanuit de schoft. En bij het aandraven geen huppeltje maken. Het moet naar voor zijn, niet ter plekke.

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 15:00

@Malih: Ik vind dat ze erg hangt in de touwtjes en achter niet meekomt. Doordat ze hangt in de touwtjes, valt ze als vanzelf op de voorhand. Ik zou de touwtjes weglaten en doormiddel van het aanspreken van de juiste lichaamsdelen, het actief houden, balkjes lopen ed, haar trainen in aan de longe.

Ik heb vandaag ook ff aan de enkele lijn gewerkt met de bodywrap en voor de geïnteresseerden daar even een foto van gemaakt. Ik had ook een filmpje/foto willen maken tijdens het werk. Maar harde wind, klapperende kuilpakken en rennende paarden in de paddock naast de bak waren geen goede combi. Ik had zonder camera al m'n handen vol.


Afbeelding

OliLau
Berichten: 517
Geregistreerd: 17-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 15:42

ijssnuiver schreef:
@Malih: Ik vind dat ze erg hangt in de touwtjes en achter niet meekomt. Doordat ze hangt in de touwtjes, valt ze als vanzelf op de voorhand. Ik zou de touwtjes weglaten en doormiddel van het aanspreken van de juiste lichaamsdelen, het actief houden, balkjes lopen ed, haar trainen in aan de longe.

Ik heb vandaag ook ff aan de enkele lijn gewerkt met de bodywrap en voor de geïnteresseerden daar even een foto van gemaakt. Ik had ook een filmpje/foto willen maken tijdens het werk. Maar harde wind, klapperende kuilpakken en rennende paarden in de paddock naast de bak waren geen goede combi. Ik had zonder camera al m'n handen vol.


[ [url=m/cTH58I.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat is precies wat jij wilt bereiken met die bodywrap? Ziet er interessant uit en ben erg benieuwd

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 17:37

In het geval van dit paard gebruik ik hem om zich bewuster te maken van zijn lijf. Hij vind het moeilijk om achter met voor te verbinden en loopt makkelijk in 2 of meerdere 'delen'. Door de bodywrap kan hij makkelijker 1 geheel worden/maken van zichzelf. Het biedt hem dus net even de extra steun/hulp die hij nodig heeft nu.

In andere gevallen zet ik de bodywrap ook in om paarden bewust te maken van hun achterhand, net even wat de helpen met ondertreden.
Eigenlijk gebruik ik de bodywrap vrij veelzijdig.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 18:48

Zou het graag eens proberen! Dus je maakt dat met bandages? Kan je die ook voor/achter aan een longeer singel knopen?
Ga Dat wel pas doen als ik weer op mijn weiland sta. Op stal krijg ik nu al rare blikken genoeg om mijn experimenten met balkjes en lange lijnen :))

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 19:05

Varekaj schreef:
Zou het graag eens proberen! Dus je maakt dat met bandages? Kan je die ook voor/achter aan een longeer singel knopen?
Ga Dat wel pas doen als ik weer op mijn weiland sta. Op stal krijg ik nu al rare blikken genoeg om mijn experimenten met balkjes en lange lijnen :))


Jahoor, gewoon met van die goedkope, elastische bandages. Hij kan inderdaad ook prima aan een longeersingel vast geknoopt.
Haha, dat herken ik wel! Ik kan je vertellen dat ze vanzelf gaan wennen op stal. Hier kijken ze al niet meer vreemd

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 20:12

Oh dat blijft hier wel. Ben de enige die überhaupt longeer als training en niet om eentje even te laten uitrazen. Paard weet dus prima dat longe = werk en geen gekke 10 minuten. Dat doet ie maar als hij los mag.

malih

Berichten: 4668
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Almere

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 22:08

@ Varekaj dankjewel voor je feedback daar kan ik wel wat mee. Hoeveel langer denk je dat nodig is? 10 per kant? Balkjes wilde ik inderdaad gaan mee pakken. Alleen de balken liggen bij de bak. Ik longeer nu in de paddock omdat hij vrij is. Overdag zijn alle paddock's bezet en mag je longeren in de rijbak. Dan kan ik makkelijker balkjes er bij pakken. Heb je tips om haar ruimer te laten stappen. Als ik haar namelijk actiever wil laten stappen heeft ze snel de neiging om te gaan aandraven of om juist overhaast te gaan stappen en beide zijn niet de bedoeling.

Ijsnuiver. Bedankt voor je feedback, ik zal het mee nemen.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 22:59

Ruimer stappen deed ik bij mijn ruin door de balkjes op een afstandje te leggen dat ertussen stappen nét niet ging en hij dus over twee balken (met een kleine tussenruimte) moest stappen. Dan moest hij een beetje extra rekken. Deed hij prima, maar ik heb het door verhuizing van stal en daarna geen balken meer (wel een bos O:) ) niet veel meer gedaan.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 08:50

Kijk eerst wat een normale paslengte is en leg ze daarna iets verder uit elkaar. Dat hoeft niet veel te zijn, 5cm is soms al genoeg. Bij mijn paard van 165 met korte pas is 5x mijn voetenlengte normaal en 6x is richting middenstap.

Wat ik ook wel eens doe is er dichtbij naast stappen met een menzweep of dressuurzweep en elke keer als binnenachter opgetild gaat worden, een fractie ervoor, een tikje net boven of onder de sprong en een ferme "stap" erbij en die herhaal ik dan om de seconde. Na een tijdje gaat je paard vanzelf ruimer stappen als je dan op dat ritme die stemhulp geeft. Weer verder in je training kan je die stemhulp gebruiken ohz als je richting middenstap wil gaan.

De lengte van de touwtjes... denk dat 10cm zeker mag. Dat ga je een beetje moeten uitzoeken. Ik heb mijn paarden vwnw geleerd met balkjes en elke keer alsn ze goed liepen uitgebreid belonen. Pessoa kon ik niet gebruiken voor het grote paard wat ik rij, die is te kort. Ik trok hem massaal in de krul ipv vnwn.
Bij balkjes zakken ze bijna vanzelf omdat ze sowieso de eerste keer willen zien waar ze overheen gaan en rekken is makkelijker met hun hoofd wat lager. En zo krijg je mits goede timing van belonen de rest.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 09:10

Ik longeer ook erg veel. Niet met hulpteugels want je kan je paard veel beter krijgen zonder hulpteugels. Ik longeer altijd aan een enkele of soms dubbele lijn. Ik heb niet het hele topic door gelezen, dus misschien geef ik een tip die al genoemd is, maar ik heb longeerlessen gevolgd bij stal Mireille (www.stalmireille.nl). Dat zou ik iedereen willen aanraden. Zij kan je heel goed uitleggen dat hulpteugels onzin zijn en laat je zien dat je met een enkele longeerlijn een paard kan longeren dat daardoor in balans en compleet nagefelijk is. Het is absoluut niet moeilijk en scheelt een hoop gesjouw met tuig. Mijn pony heb ik zo veel beter in balans gekregen en veel rechter. Haar blogs zijn ook heel goed om te lezen!

Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 10:11

Joysieee schreef:
Helaas is mijn zicht te slecht om filmpjes te bekijken. Ik typ ook met een voiceover en alles wordt voorgelezen.
Ik had je bericht erover idd gelezen, maar omdat ik de filmpjes niet kan bekijken kon ik er niet zo veel uithalen. :)


Joysie ik weet niet waar je woont maar anders wil ik je wel uitnodigen om de verschillen te laten zien met en zonder bodywrap. En ook uitleggen hoe je de bodywrap goed aanlegd en waar je op moet letten.

Anouk91

Berichten: 371
Geregistreerd: 23-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 23:10

Hoi iedereen,

Ik kom even jullie topic binnen gevallen, mijn excuus.!

Ik heb op dit moment een jong trekpaard die ik wil beleren. Het ging best goed tot afgelopen zaterdag.
Ik longeerde haar in de rijbak in een afgezet stukje met prikpaaltjes en draad. Dit ging best goed, soms probeerde ze wel om te draaien maar kon dit goed voorkomen, netjes stap/draf op commando etc. Ik longeerde dan aan het halster met hoofdstel er onder.
Afgelopen zaterdag ging t mis, ze schrok en denderde dwars door de draad heen, hups door het bakhek naar de stal -O-
Nu is het probleem dus, nu blijft ze dit telkens doen. Heb al vanalles geprobeerd maar ik weet het ff niet hoe nu..? Iemand tips?
Bij mijn vorige paarden altijd veel gelongeerd, (ook niet altijd de makkelijkste). Maar nu gebruik deze tante echt haar kracht/gewicht om er onderuit te komen. Erg lastig dus :(

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 12:49

Antoiinette schreef:
Hoi iedereen,

Ik kom even jullie topic binnen gevallen, mijn excuus.!

Ik heb op dit moment een jong trekpaard die ik wil beleren. Het ging best goed tot afgelopen zaterdag.
Ik longeerde haar in de rijbak in een afgezet stukje met prikpaaltjes en draad. Dit ging best goed, soms probeerde ze wel om te draaien maar kon dit goed voorkomen, netjes stap/draf op commando etc. Ik longeerde dan aan het halster met hoofdstel er onder.
Afgelopen zaterdag ging t mis, ze schrok en denderde dwars door de draad heen, hups door het bakhek naar de stal -O-
Nu is het probleem dus, nu blijft ze dit telkens doen. Heb al vanalles geprobeerd maar ik weet het ff niet hoe nu..? Iemand tips?
Bij mijn vorige paarden altijd veel gelongeerd, (ook niet altijd de makkelijkste). Maar nu gebruik deze tante echt haar kracht/gewicht om er onderuit te komen. Erg lastig dus :(


Mijn eerste vraag zou zijn: hoe is je lichaamshouding/taal en wat het je allemaal al geprobeerd?
Kun je eens (laten) filmen wat er gebeurd?

Jessol

Berichten: 1985
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Gavere, België

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 12:57

Dat probleem heb ik ook wel een beetje. Mijn fjordje had een reputatie van echt onmogelijk deftig gelongeerd te kunnen worden, meestal liep hij na een paar rondjes gewoon weg. Bij mij is dit allemaal nog niet zo gebeurd, hij ging enkel soms stoppen.
Gisteren had ik hem na een hele tijd terug gelongeerd, in een paddock, er was ook wel heel veel wind, maar hij heeft hem nu toch voor de eerste keer losgetrokken bij mij. Ik ben een beetje teleurgesteld want ik dacht dat ik zo goed bezig was en durf nu eigenlijk ook niet meer zo goed in de gewone piste longeren. Ik ben wel niet gestopt, en gewoon blijven doorgaan tot hij een paar rondjes normaal kon draven en dan ben ik gestopt.
Hoe kun je dit dan met je lichaamstaal gaan beïnvloeden?
Bij ons op stal is daar ook niet echt iemand mee bezig, ik zou zo graag een beetje hulp hebben, maar dat zit er niet zo snel in vrees ik.

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 18:52

Een goed passende (academische) kaptoom maakt veel verschil. Met de ring bovenop de neus kun je fijne aanwijzingen geven wanneer goed in samenwerking, maar ook een paard uit balans halen wanneer hij bijvoorbeeld jou het nakijken geeft door bv los te trekken.

@Jessol; maak het jezelf makkelijker. Zet de paddock goed af zodat je al een cirkel hebt, en houdt het paard eerst binnen zweepbereik aan een korte lijn. Maak samen cirkels waarbij je de zweephand gebruikt om de achterhand en buik naar buiten te brengen. Met de andere hand geef je impulsen om het hoofd naar binnen te vragen.
Dit mag in het begin best wat extremer als je uiteindelijk wilt, om te voorkomen dat je paard de nek erop zet en ervandoor vliegt.

Je navel richt je op de flank wanneer je je paard voorwaarts wil houden (dit betekent dat je in het begin onhandig zijwaarts loopt, als een krab) en op de schouder bij vertragen.

Ik gebruik de zweep ook als stop, door hem traag óver de lijn te zwiepen naar voor het paard met het commando hoo-halt.

Duldt geen dominant gedrag van je paard. Wanneer je paard steeds dichter bij jou gaat lopen en je uiteindelijk bijna omver loopt, is een goed gemikte mep, elleboog of por/schop soms een prettige aanvulling op een harde gil om te laten schrikken.

Ten slotte; je kunt beter 10 keer 20 minuten longeren en alleen stap gedaan hebben (gymnastische stapoefeningen) dan gelijk de 2e keer draf, waarna het fout gaat.