Longeertopic van a tot z?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 11:11

Ik volg heel graag! Longeren is voor mij veel meer dan losgooien alleen.

Balkjes zijn favoriet, en dan zonder hulpteugels. De ene keer gebruik ik ze om de gangen te verruimen of verkorten. De andere keer leg ik ze op een cirkel in waaiervorm om binnenachter beter te laten onderzetten. Galop balken leg ik als ik regelmaat in de galop wil en vanaf de grond de galop meer gesprongen wil krijgen. Soms zet ik piepklein kruisje als krachttraining. Ik gebruik niet graag hulpteugels bij balkjes. Het kan altijd dat ze eens op een balk trappen of struikelen. Ik wil dan absoluut niet dat ze dan een ruk in de mond krijgen of compleet uit evenwicht gaan.

Soms longeerwerk ik gewoon even kort zonder hulpteugels om ze los te maken. Paar rondjes stap, draf en galop aan het halster, paar overgangen en klaar. Dat is meestal als ze de dag ervoor stevig hebben gewerkt.

Verder longeer ik zonder balkjes ook natuurlijk. Soms met maar meestal ook zonder hulpteugels. Doel is vooral de beenzetting verbeteren, soepel maken, bovenlijn losmaken/aansterken. Ik schakel dan veel, wissel heel vaak van richting. Ik doe stukken rechtuit, vergroot en verklein de volte.

Bij dubbele lijnen werk ik meestal met pionnen en/balken om recht te richten en slalom overal tussendoor. Meeste in stap. Doel hiervan is de laterale buiging en soepelheid door het lichaam bewerken.

Als ik al een hulpteugel gebruik zijn het bijzet of pessoa. Maar meestal longeer ik bitloos met kaptoom.

FrankavdT
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-01-06

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 11:25

Ik volg ook. Ontzettend interessant en leerzaam!

UMayDream

Berichten: 8959
Geregistreerd: 31-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 22:04

Wat is de toegevoegde waarde van longeren met kaptoom? Ipv aan het halster of hoofdstel? Of is het gewoon een mogelijkheid naast de andere opties en heeft het niet veel/geen toegevoegde waarde?

fjordjes

Berichten: 12037
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 22:13

Ik ben nog op zoek naar duidelijke foto's hoe je het pessoa tuig kan bevestigen (4 manieren dacht ik) en van de dubbele lijnen.

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 22:16

Interessant topic!
Ik ga later even bijlezen, heb zelf geen vragen. Maar denk wel dat ik een goede bijdrage kan leven qua tips...

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 22:17

fjordjes schreef:
Ik ben nog op zoek naar duidelijke foto's hoe je het pessoa tuig kan bevestigen (4 manieren dacht ik) en van de dubbele lijnen.

Ik werk volgens het systeem van Emiel Voest aan de lange lijnen. Ik zal even een foto zoeken van de manier waarop ik mijn lange lijnen bevestig.

edit: Afbeelding

Paard is inmiddels wat meer uitgezwaard en heeft een maatje grotere singel gekregen. Daar zitten de ringen iets lager, wat ik wat prettiger vind werken. Paard heeft inmiddels ook een ander bit, en ik heb de bodywrap wat vaker om zijn borst zitten dan om zijn achterhand nu. Of helemaal in de wrap.

edit2: ik werk eigenlijk altijd zo als ik longeer (of met de lijnen van Haanstra, omdat de cirkel dan groter kan zijn en ik niet als een debiel mee hoef te lopen). Ik vind dit prettiger werken dan 'vaste' hulpteugels; ik kan mijn teugelhulpen aanpassen aan het paard zonder die steeds naar het midden te moeten halen om wat te verstellen. Longeren aan een enkele lijn doe ik eigenlijk nooit; wel grondwerk aan een enkele lijn als opwarming voor het dubbele lijnenwerk. Maar ik werk dan op lichaamstaal en laat mijn paard cirkels, vierkantjes en klaverblaadjes stappen en draven voordat ik hem aan de dubbele lijnen zet.
Laatst bijgewerkt door Hilary op 01-02-17 22:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 22:17

Ik gebruik een kaptoom vooral omdat het veel minder schuift dan een halster. Ik kan er ook een bit aan bevestigen als ik toch een hulpteugel er aan wil. Dan heeft alleen de hulpteugel invloed op het bit en de longeerlijn niet. En net zoals ik al aangaf waarom ik niet graag met hulpteugels + balkjes in combi longeer: als ze struikelen zit je longe vast op de neus, niet aan het bit en krijgen ze geen ruk in de mond (tenzij de hulpteugel te strak zou staan).

Frenchcore

Berichten: 35
Geregistreerd: 05-12-14
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 22:18

Ik volg! erg interessant :)

fjordjes

Berichten: 12037
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 22:22

Dank je Hillary. Die bodywrap heb ik vaker van gehoord, wat gebruik je daarvoor?

Varekaj, dat is idd een goede, nooit zo over nagedacht. Ik ben al aan het zoeken naar een nette tweedehands kaptoom.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 22:23

fjordjes schreef:
Dank je Hillary. Die bodywrap heb ik vaker van gehoord, wat gebruik je daarvoor?

Een gewone bandage :D (of twee, want anders past het paard er niet in :P)

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 22:24

Hilary schreef:
fjordjes schreef:
Ik ben nog op zoek naar duidelijke foto's hoe je het pessoa tuig kan bevestigen (4 manieren dacht ik) en van de dubbele lijnen.

Ik werk volgens het systeem van Emiel Voest aan de lange lijnen. Ik zal even een foto zoeken van de manier waarop ik mijn lange lijnen bevestig.

edit: [img]m/peclg6.png[img]

Paard is inmiddels wat meer uitgezwaard en heeft een maatje grotere singel gekregen. Daar zitten de ringen iets lager, wat ik wat prettiger vind werken. Paard heeft inmiddels ook een ander bit, en ik heb de bodywrap wat vaker om zijn borst zitten dan om zijn achterhand nu. Of helemaal in de wrap.

edit2: ik werk eigenlijk altijd zo als ik longeer (of met de lijnen van Haanstra, omdat de cirkel dan groter kan zijn en ik niet als een debiel mee hoef te lopen). Ik vind dit prettiger werken dan 'vaste' hulpteugels; ik kan mijn teugelhulpen aanpassen aan het paard zonder die steeds naar het midden te moeten halen om wat te verstellen. Longeren aan een enkele lijn doe ik eigenlijk nooit; wel grondwerk aan een enkele lijn als opwarming voor het dubbele lijnenwerk. Maar ik werk dan op lichaamstaal en laat mijn paard cirkels, vierkantjes en klaverblaadjes stappen en draven voordat ik hem aan de dubbele lijnen zet.


Zo werk ik inderdaad ook:

Afbeelding

Hier is de binnenlijn nog niet door de ring, was 1 van de eerste keren dat de pony de buitenlijn omzich heen had. Dan heb ik altijd de binnenlijn rechtstreeks en de buitenlijn over de rug. Volgende stap is buitenlijn langs de billen en daarna de binnenlijn door de ring.
De bodywrap gebruik ik ook regelmatig

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 22:26

Ja, in de opbouwfase doe ik het ook zo, ijssnuiver. Soms zelfs na het wennen aan de achterlijn tijdens het grondwerk (figure of 8 en follow the lead) eerst loswerken en grondwerk met een bodywrap, dan met een leadrope ipv de bodywrap en dan pas de 'echte' achterlijn. Maar dat is ook geheel afhankelijk van het paard.

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 22:28

Hilary schreef:
Ja, in de opbouwfase doe ik het ook zo, ijssnuiver. Soms zelfs na het wennen aan de achterlijn tijdens het grondwerk (figure of 8 en follow the lead) eerst loswerken en grondwerk met een bodywrap, dan met een leadrope ipv de bodywrap en dan pas de 'echte' achterlijn. Maar dat is ook geheel afhankelijk van het paard.


Ja precies, die gewenningsfase in het grondwerk heb ik dan inderdaad ook al gehad. Dit was een extreem sensibele pony en ik moest de stapjes dan altijd heel klein maken.

Ik doe het trouwens ook wel eens bij een leerling die voor het eerst met de dubbele lijnen gaat werken. Dan hebben ze even wat meer tijd om handig te worden met de buitenlijn, zonder dat deze veel te laag gaat hangen.

Macs

Berichten: 7640
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 22:44

Hoi, ik heb een vraag. Ik heb nu bijna een jaar dit bijrijdpaard en longeer ook veel naast het buitenrijden. Het is een ex-menpaard, belgisch warmbloed en kan een beetje dressuur.
Het longeren gaat superfijn met dubbele of enkele lijn of longeerhulp. Tot dat hij moet galopperen, dan wordt het een wilde hengst die alleen maar wil showen en ineens overal spoken ziet. Daarna in draf resulteert in een middendraf met staart omhoog en nek erop :')
Ik kan qua training dan niks meer behalve hem uit laten razen of terugnemen..

Het is trouwens niet seizoensgerelateerd, hij staat nu 's nachts op stal en in de betere maanden 24/7 buiten. Hij is 21/22 jaar.

Hoe pak ik dit aan? Ik wil hem juist in galop kunnen trainen.

hwn
Berichten: 4705
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 22:52

UMayDream schreef:
Wat is de toegevoegde waarde van longeren met kaptoom? Ipv aan het halster of hoofdstel? Of is het gewoon een mogelijkheid naast de andere opties en heeft het niet veel/geen toegevoegde waarde?


Met een kaptoom kan je een paard makkelijker voorwaarts-neerwaarts uitnodigen door je hand naar voor en omlaag te brengen, terwijl je met druk op hoofdstel of halster het hoofd vooral achteruit trekt, en dan krijg je een paard dat achter de loodlijn of in een valse knik loopt. Hoeft helemaal geen luxe ding te zijn hoor, ik heb hier enkele halsters waar ik bij de zadelmaker voor 5 euro een ring op de neusband heb laten bevestigen, en dat voldoet ook.

Christel1

Berichten: 600
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: noord-holland

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 23:24

heel interessant topic! ik volg even, zal voornamelijk alleen meelezen haha. ben vooral benieuwd naar de verschillende hulpmiddelen en het doel en gebruik hiervan. zie dat meerdere hier geïnteresseerd in zijn

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 14:28

Ik gebruik een rambo Micklem als kaptoom maar net ontdekt dat ik de bitriempjes dus kwijt ben. Maw, mag ook op zoek naar nieuw kaptoom :')

Ik werk heel graag met de dubbele lijnen. Maar ik heb soms een probleem. 1 van de paarden die ik werk vindt het godsheerlijk om vol op de lijnen en het bit te gaan leunen. Ohz doet hij dit ook, dat is keihard werken om hem eraf te krijgen en meer te laten dragen. Hij kan het wel, maar doen...
Losgooien voorin en op zijn neus laten gaan heeft geen nut. Hij doet niks liever dan stofzuiger spelen.
Ohz is het alle hens aan dek met been en zit. Alleen heb ik daar niks aan als ik ernaast sta.
Met bijzet werk ik niet. Hij trekt prinsheerlijk de longeersingel over zijn schoft.

fjordjes

Berichten: 12037
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 14:44

Wat een draak! Ik ga straks eens proberen te longeren met balken op de grond, hopelijk blijft ie daar binnen en gaat ie niet trekken. En nu nog hopen dat de bak niet te nat is...

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27979
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 14:51

Longeren doe ik ook veel, ik ga 's meelezen.

Varekaj schreef:
Hij trekt prinsheerlijk de longeersingel over zijn schoft.


Lammert Haanstra gebruikt hier een een staartriem voor. Als paard dan hangt, hangt hij aan zichzelf. En actief bij blijven drijven natuurlijk, ook als je ernaast staat (--> zweep).

Hét voordeel van een kaptoom is dat je niet aan de onderkaak trekt, zoals met een gewoon hoofdstel + bit, maar dat je invloed uitoefent op het gehele hoofd (via de neus), wat voor een veel betere buiging én nageeflijkheid zorgt.

Met balken gebruik ik ook nooit bijzetteugels (sowieso trouwens nauwelijks meer, alleen nog enkele lijn). Idd, een misstap is gauw gebeurd en dan wil je niet dat ie verstoord wordt in de mond. Zonde van het vertrouwen dat je steeds zo zorgvuldig probeert op te bouwen.

Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 15:17

Hoe vinden jullie dat marron loopt voor zover het te zien is?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Fair
Berichten: 3557
Geregistreerd: 18-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 15:21

UMayDream schreef:
Wat is de toegevoegde waarde van longeren met kaptoom? Ipv aan het halster of hoofdstel? Of is het gewoon een mogelijkheid naast de andere opties en heeft het niet veel/geen toegevoegde waarde?



Met de kaptoom kun je gericht druk uitoefenen achter de oren waardoor het paard leert wijken voor de druk en het hoofd laat zakken alsmede buiging naar de zijkant te vragen zonder hierbij druk in de mond uit te oefenen.

De neusriem werkt vanaf de neusbrug, de bovenkant van de schedel. De bovenkant van de schedel is direct verbonden met de halswervels en daardoor weer verbonden aan de rug- en lendewervels, het heiligbeen en staartwervels. Vanaf de neusbrug kun je dus invloed uitoefenen op de buiging door het hele paard.

Dit krijg je bijvoorbeeld niet of veel moeilijker met een halster voor elkaar, want daar 'hangt' de longeerlijn aan en druk uitoefenen op preciezere manieren is veel moeilijker. Het zelfde verhaal voor een bit. Het is vrij moeilijk om controle over het hele lijf te hebben als je lijn alleen aan het bit vast zit.

Ik heb eerst ook met hoofdstel gelogeerd, toen met een halster, toen met een simpele kaptoom van stof en nu heb ik een anatomische kaptoom. Ik moet zeggen, wauw! Ik heb veel meer controle op mijn paard en kan veel gerichter met mijn paard aan de slag.

kwii
Berichten: 1746
Geregistreerd: 23-04-08

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 15:30

@ Jeika, ik ga een poging doen:

Marron loopt op deze foto's overal achter de loodlijn, zijn neus mag meer naar voren komen. Op die manier gaat hij ook zijn rug beter ontwikkelen.
Aan de hand van deze foto's weet ik niet waarom hij achter de loodlijn kruipt. Kan het zijn dat de pessoa te strak zit, en hij hierdoor tegen druk krijg wanneer hij wel zijn hoofd op de loodlijn brengt?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27979
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 15:32

Paard mag wat meer voorwaarts. Passen kunnen flink ruimer, dus let op je houding en zweepgebruik. Neus zou voor mijn smaak wat meer op(/voor) de loodlijn mogen, maar belangrijker is de activiteit. Dus niet harder, maar actiever. Probeer eens om hele korte stukjes terug te vragen en ook gelijk weer vooruit. En dan weer terug, en weer vooruit. Enzovoort. Afwisseling en activiteit. Hij moet op jou letten. Maar hij moet wel op jou wachten, dus niet zelf gaan denken en beslissen.

En waarom heb je de longeerlijn over het hoofd? :)

Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 15:37

Bedankt voor de adviezen! Losser kan de Pessoa niet. Hij was wel al een maand niet actief gelongeerd door de kou :) ik doe de longerlijn over het hoofd omdat ik dan meer controle heb, zegt de eigenaar :) zelf deed ik eerst door de ene bitring en aan de andere vast.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 15:58

Dan is de pessoa te kort vrees ik. Wanneer je voorwaarts neerwaarts wil werken moet de neus naar voor kunnen. Zoals je paard nu loopt kan dat niet, wat maakt dat je de bovenlijn van de hals laat rekken met enkel druk op de schoft, waar de spieraanhechting zit. Kan de neus wél naar voor, dan kunnen ze de rug ook naar boven duwen. Dit traint de bovenlijn en maakt ze ook soepel. Pas als ze zo goed gedragen en actief kunnen ondertreden moet je voorin gaan werken op iets hoger instellen en meer zitten achteraan.

@ Hilary: ik zie dat jij 2 musketons gebruikt met een ringetje aan waar je lijn doorheen loopt. Ervaar je een makkelijkere release op je lijn? Ik twijfel om dit ook te gaan gebruiken. Hoewel ik een glad touw heb lijkt het soms toch tikje stroef te gaan. Iig niet zo snel als ik zou willen.

@ Rije: hij stapt goed tot zeer goed onder, gebruikt zijn rug ook goed en loopt vlot. Ik kan hem zonder problemen laten schakelen. Zolang hij met zijn neus over de grond mag gaan is hij helemaal happy. Helaas voor paardmans wil ik 'm toch iets meer bij elkaar gaan krijgen en wat hoger instellen, en dat lukt aan de dubbele lijnen dus niet. (met enkele longe ook niet trouwens).
Ik heb geen staartriem liggen. Ja, eentje van het mentuig van mijn shet van 90cm hoog, die zal alleen een flink stuk te kort zijn :))
Laatst bijgewerkt door Varekaj op 02-02-17 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt