Longeertopic van a tot z?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
3timesmom

Berichten: 1322
Geregistreerd: 10-02-07
Woonplaats: België

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 15:29

Dat is herkenbaar the cat. Mijn merrie reageert ook zo.
Wat bij haar vaak helpt is om ze eerse even uit te laten razen (lees: galop aan de longe) en dan begin ik met 1 balk, daarna 2 balken en bouw het zo op.
Ook doe ik een halsverlenger aan zodat ze niet zo makkelijk omhoog kan met dr hoofd en dan de benen kan nemen. Want zonder dat ding is er geen beginnen aan.

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 15:33

uitrazen helpt niet, ik doe als ik balkjes leg dat als laatste, en dan heeft hij ineens nog adem genoeg :+

loveslimpie

Berichten: 1725
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 15:33

Ik ken een paard wat nog niet lang onder het zadel is en moeite heeft met voltes. Gewoon longeren loopt hij netjes zn rondje maar met de ruiter op de rug is dit nog niet zo rond. Dit komt natuurlijk wel maar hoe zou jij dit oplossen met longeren, ter ondersteuning dus van het rijden?

Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 15:36

The_Cat schreef:
uitrazen helpt niet, ik doe als ik balkjes leg dat als laatste, en dan heeft hij ineens nog adem genoeg :+

Oh dat is lastig. Wel herkenbaar :')
Wat hier goed helpt is gewoon volte iets verkleinen, goed bij de voorhand blijven staan en eventueel doe ik zelfs wel eens de zeep voor de borst, dan remmen ze meestal wel af.

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 15:40

TerraHowrse schreef:
The_Cat schreef:
uitrazen helpt niet, ik doe als ik balkjes leg dat als laatste, en dan heeft hij ineens nog adem genoeg :+

Oh dat is lastig. Wel herkenbaar :')
Wat hier goed helpt is gewoon volte iets verkleinen, goed bij de voorhand blijven staan en eventueel doe ik zelfs wel eens de zeep voor de borst, dan remmen ze meestal wel af.

Dat heb ik nog niet geprobeerd! zal het eens testen!

Caroline52

Berichten: 1056
Geregistreerd: 02-04-15

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 15:53

Ik ben wel benieuwd ik longeer ook veel en er ging echt een wereld voor mij open maar mijn paar vind linksom buigen lastig en met name bij die wervels achter zijn oor loslaten vind hij he erg moeilijk ook met rijden wat zou het beste werken om daar aan te werken met touwtjes longeren en dan de linker kant iets strakker doen?

fjordjes

Berichten: 12037
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 16:40

Hebben jullie voorbeelden van met touwtjes werken? Ik heb altijd het gevoel dat ik het paard helemaal vast zet ipv begrenzen. En wat voor touwtjes gebruiken jullie en op welke manier geknoopt? Eventueel smet uitleg wat het precies doet

hwn
Berichten: 4705
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 16:57

Ik gebruik geen hulpmiddelen/touwtjes/whatever, enkel kaptoom, heb het longeren opgebouwd vanuit het werk aan de hand (met kaptoom). Idd ga je anders snel vastzetten ipv begrenzen, enige optie waarbij ik touwtjes of zo aanvaardbaar vind, is als ze echt lang genoeg zijn zodat het paard niet gaat sterrekijken, maar verder komt de hoofdhouding vanzelf als de rest van het lichaam goed beweegt.

Ik vind ook vrij longeren erg fijn, ga ik soms gewoon wat dollen met mijn paard: rondje laten galopperen, weer bij me roepen, terug laten vertrekken... Heb ook het stemcommando "hoofd" aangeleerd, zodat ik haar hoofd ook in vrijheid omlaag kan vragen als ze gaat sterrekijken.

Voor galop vind ik longewerk ook fijn: ik zit nogal te klungelen bij het aanspringen, en dan lukt het niet altijd, en intussen kan ik haar tussenin toch sterker maken zonder dat we ons zitten te frustreren (aanspringen in galop ohz zullen we aan werken in de volgende lessen).

En mijn jonkie wordt 7, maar is nog steeds niet zadelmak, had ook geen zin om eraan te beginnen omdat ik niet de tijd en discipline heb om het vol te houden. Nu heb ik beslist om hem eerst goed op te leiden aan de hand en aan de longe (minstens t.e.m. zijgangen), en dan zien we wel wanneer er es een zadel en een ruiter op gaat.

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 17:17

Ik ben wel benieuwd naar waarom voor bepaalde hulpmiddelen wordt gekozen. Dus waarvoor zijn touwtjes het meest geschikt, of een elastiek, chambon, dubbele lijnen etc.

Ik longeer zelf met touwtjes. Mijn paard is erg braaf maar lijkt wel wat gestresst aan de longe en drukt zich er snel uit. Onder het zadel loopt hij vrij makkelijk vwnw maar aan de longe blijft hij bovenin hangen en wil moeilijk lekker stretchen. Ik oefen veel met volte openen/sluiten, overgangen en tempowisselingen. Ook balkjes nemen we mee, dat vindt hij wel weer heel leuk maar blijft ook hier bovenin. Ik heb 3x met longeerhulp gelongeerd omdat hij even geen singel om kon, de laatste keer begon hij ietsjes te zakken. Ik ben in het zadel toch wat handiger dan vanaf de grond dus tips zijn welkom.

M_maxx

Berichten: 416
Geregistreerd: 03-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 17:30

Ik heb ook interesse!

Wil graag meer leren over "goed" longeren. Vaak problemen met het niet te houden, en het terugdraaien naar de goede kant als ze hun "slechte" kant op moeten.

amandananana

Berichten: 4111
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 17:44

Ik ben vooral op zoek naar tips voor het sterker maken van de achterhand.

Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 17:55

M_maxx schreef:
Ik heb ook interesse!

Wil graag meer leren over "goed" longeren. Vaak problemen met het niet te houden, en het terugdraaien naar de goede kant als ze hun "slechte" kant op moeten.

Dat ligt vrijwel altijd aan je houding. :) longeerlessen zijn dan erg handig

Achterhand trainen kan je bijvoorbeeld doen door veel te schakelen in draf/galop en door balkjes te draven en galopperen.

https://www.facebook.com/horsephysio.ch ... ED&fref=nf is trouwens ook een fijne pagina mocht je graag ideeën willen voor je (longeer)trainingen

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 18:04

fjordjes schreef:
Hebben jullie voorbeelden van met touwtjes werken? Ik heb altijd het gevoel dat ik het paard helemaal vast zet ipv begrenzen. En wat voor touwtjes gebruiken jullie en op welke manier geknoopt? Eventueel smet uitleg wat het precies doet


In het boek Longeren van Lammert Haanstra staat echt heel uitgebreid hoe je longeren met touwtjes allemaal kan gebruiken.

Voor m'n paarden die sneller sterrenkijken gebruik ik touwtjes van tussen de benen, door het bit, naar de longeercirkel (laagste ring).
Voor m'n paard dat van zichzelf al makkelijk (te) diep loopt, doe ik aan beide kanten een enkel touwtje van bit naar de laagste ring.

Alles op zo'n lengte dat als ze op de goede hals lengte lopen, dat de touwtjes los hangen.
Maar dit is ook per keer weer wat verschillend. En eerst wat langer en lager en daarna wat meer bijgezet.

Maar nogmaals dat boek van Lammert is top! :o

Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 18:15

Ik volg ook! Met mijn verzorgpaard longeer ik het meest met Pessoa. Dit om hem goed te laten werken en zijn rug te laten gebruiken. Ik begin meestal met een minuut of 5/10 instappen, paar rondes losdraven, tempowisselingen, tussendoor weer stappen. Veel overgangen achter elkaar, galop met tempowisselingen, en dan de andere kant hetzelfde. Daarna weer goed uitstappen :)

Alleen, marron gaat vaak als ik de zweep pak gelijk draven of soms zelfs galopperen, hoe los ik dit op? Met mijn stem de overgangen doen zonder zweep lukt niet echt goed. Ik krijg pas reactie na een paar keer herhalen.

joannetaris

Berichten: 27
Geregistreerd: 24-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 18:26

loveslimpie schreef:
Ik ken een paard wat nog niet lang onder het zadel is en moeite heeft met voltes. Gewoon longeren loopt hij netjes zn rondje maar met de ruiter op de rug is dit nog niet zo rond. Dit komt natuurlijk wel maar hoe zou jij dit oplossen met longeren, ter ondersteuning dus van het rijden?


Misschien helpt het om eens te kijken naar straightness training, is onder andere longeren maar ook aan de hand werken. Het heeft voornamelijk als doel om een paard recht te richten en klaar te maken voor het rijden. Meer informatie kan je vinden om de site van marijke de jong, www.straightnesstraining.com

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 18:29

Ik ga volgen! Ik ga hier vooral leren dus weinig inbreng denk ik :o

kwii
Berichten: 1746
Geregistreerd: 23-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 18:31

Jeika schreef:
Ik volg ook! Met mijn verzorgpaard longeer ik het meest met Pessoa. Dit om hem goed te laten werken en zijn rug te laten gebruiken. Ik begin meestal met een minuut of 5/10 instappen, paar rondes losdraven, tempowisselingen, tussendoor weer stappen. Veel overgangen achter elkaar, galop met tempowisselingen, en dan de andere kant hetzelfde. Daarna weer goed uitstappen :)

Alleen, marron gaat vaak als ik de zweep pak gelijk draven of soms zelfs galopperen, hoe los ik dit op? Met mijn stem de overgangen doen zonder zweep lukt niet echt goed. Ik krijg pas reactie na een paar keer herhalen.


Heb je de zweep naar voren gericht? Ik draai hem altijd achter uit, zodat hij niet heel de tijd richting het paard wijst. Misschien werkt dat voor jou ook? Kan trouwens heel makkelijk toch hulpen geven met de zweep door mijn pols te draaien.

Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 18:32

Ik heb mijn zweep achter me aan slepen, om het zo te zeggen :P

Annenas

Berichten: 2598
Geregistreerd: 02-07-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 18:55

fjordjes schreef:
Misschien niet helemaal de juiste vraag hier maar ik heb alleen een buitenbak tot mijn beschikking. Hoe kan ik logeren zonder dat m'n paard gaat trekken? Ik kan niets afzetten daar, ja heb twee hindernissen maar is niet voldoende.



Ik longeer altijd op de volte van B - E, voorheen deed ik dit op de A of C volte en dan had mijn paard er ook weleens een handje van om een flinke snuk aan de lijn te geven door de bakkabouters en er vandoor te gaan. Als je in het midden longeert kun je dit naar mijn ervaring beter opvangen omdat je niet de hele bak door hoeft te rennen achter je paard aan, en hij wordt snel afgeremd door de aankomende bocht.

UMayDream

Berichten: 8959
Geregistreerd: 31-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 18:57

Handig topic, ik volg! Zijn er hier mensen die ervaring hebben met longeren als onderdeel van revalidatie na verwondingen en hoefbevangenheid? Wat waren jullie opbouwschema's? Waar letten jullie het voornaamste op?

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 19:24

Wat een super handig topic, ik volg zeker mee! :)

Een paar weken geleden voordat alles bevroren was heb ik een longeerhulp gekocht en heb ik hem ook geintroduceerd aan mijn paard. Ik heb hem helemaal op zijn langst gemaakt en om gedaan zoals het hoort. De eerste keer durfte hij er niet mee te lopen, alleen achteruit en soms hele kleine mini stapjes opzij. Ik denk dat het door de druk komt die hij een eens krijgt. Daarna heb ik het nog 4 keer geprobeerd en nu durft hij mij te volgen, alleen zodra ik naar het midden toe ga om hem proberen te longeren, dan loopt hij of achter me aan (wat ik eigenlijk wel begrijp omdat hij me al heel de tijd volgde) of hij stopt met lopen en blijft stil staan en dan krijg ik hem niet meer vooruit. Als ik hem weg probeer te sturen om te longeren dan loopt hij of achteruit of opzij. Heeft iemand tips hoe ik hier het beste mee om kan gaan? Ik heb heel erg weinig ervaring met de longeerhulp..

esmee1233

Berichten: 838
Geregistreerd: 03-09-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 19:25

Wat een handig topic, ik volg zeker voor alle tips! Dan meteen mijn vraag...
Mijn pony is nu 13 maar heeft het heel lastig qua balans in de galop. Nu merk ik dat dit aan de longe vele malen makkelijker gaat en wil ik dit nu dan ook zo eerst wat verbeteren voordat ik het onder het zadel verder ga verbeteren. Ik longeer momenteel met dubbele lijnen zodat ik zelf veel kan spelen en kan sturen. Iemand nog andere opties om de galop te verbeteren als in controle en bewustwording van haar achterhand?

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 19:40

Fijn dit topic!ik heb voornamelijk miniatuurpaarden dus rijden is geen optie. Voorheen de 'grote paarden 'geregeld gelongeerd aan de dubbele, maar dit kennen mijn kleintjes nog niet zo.
1 van mijn pony's loopt voor de wagen en ik zou graag aan zijn galop willen werken omdat we voor de wagen al voornamelijk draven.
Momenteel longeer ik enkel aan de kaptoom.
In het verleden bij 1 pony wel de longeerhulp geprobeerd maar ik was er niet zo kapot van. Vind dit veel onrust geven in de mond/druk op de schoft.
Verder heb ik een pessoa liggen die ik best eens wil gebruiken echter dit nog nooit gedaan,dus volg hier graag mee.

@esmee, je zou voor bewustwording van de achterhand een bodywrap om kunnen doen. Verder oefenen met balkjes en galoppassen tellen.

M_maxx

Berichten: 416
Geregistreerd: 03-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 21:32

TerraHowrse schreef:
M_maxx schreef:
Ik heb ook interesse!

Wil graag meer leren over "goed" longeren. Vaak problemen met het niet te houden, en het terugdraaien naar de goede kant als ze hun "slechte" kant op moeten.

Dat ligt vrijwel altijd aan je houding. :) longeerlessen zijn dan erg handig

Achterhand trainen kan je bijvoorbeeld doen door veel te schakelen in draf/galop en door balkjes te draven en galopperen.

https://www.facebook.com/horsephysio.ch ... ED&fref=nf is trouwens ook een fijne pagina mocht je graag ideeën willen voor je (longeer)trainingen


Bedankt voor je reactie! Ik wil inderdaad een keer longeerles nemen, maar hiermee eerst nog even een tijdje wachten tot veulen er is en afgespeend is :), weidemaatje van mijn merrie is nog te jong.

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 21:40

Longeren wordt door velen nog ondetschat qua aanvulling op training. Voor heel wat ruiters is het 'even losgooien'. Hierdoor is dit voor velen ook onbekende leerstof.

Of het een appart sub categorie nodig heeft? Het maakt deel uit van grondwerk. Diezelfde lichaamshouding is de basis van het longeren. Elkaar leren lezen en communiceren vanop afstand door middel van je lichaamstaal.
Het krijgt misschien wel meer aandacht, in zin van 'deel van training' indien het appart staat.