Longeertopic van a tot z?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27977
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 13:39

k_m schreef:
Ik wil hier ook even een vraag stellen! Ik heb een groene 7 jarige gekocht. Momenteel ben ik bezig met longeren met haar. Vorige week is er een instructeur bij geweest voor het longeren. Het probleem is dat ze haar achterhand er uitdraait en dan voor je gaat staan en evt enkele passen achteruit zet.

Met de instructeur hebben we haar altijd terug op de volte gevraagd en dan achterhand terug begrenzen met lichaamstaal en doorgaan. Vandaag heb ik haar nog eens zelf gelongeerd en ze blijft het echt zo vaak doen. Momenteel gebruik ik geen zweep meer, het effect was hetzelfde en ze werd hier erg angstig van. Hebben jullie nog tips? Ik ga natuurlijk nog verder op de tips van de les gever, maar moest iemand hier nog trucjes kennen!


Ik zou toch voorzichtig de zweep weer herintroduceren. Achterhand eruit krijgen ze namelijk niet voor elkaar als ze voldoende voorwaarts worden gehouden.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 13:48

Ik heb toevallig vandaag een filmpje gemaakt van de stap, de start ging niet goed maar dag was mijn schuld, op het laatst doet ze het nog een keer. Ze was totaal niet actief maar wou vandaag even focussen op gewoon de volte te blijven lopen. Ik wou daarna nog wat actiever gaan werken maar het regende ineens veel te hard. Voorlopig probeer ik het nog zonder zweep, omdat ik toch denk dat het wat communicatie problemen zijn, de instructeur longeerde ook zonder zweep dus om hier consequent in te blijven lijkt me dat voorlopig het beste. Tips en opbouwende kritiek zijn welkom, in het filmpje draait ze er de laatste keer uit volgens mij omdat ik haar niet actief genoeg houd. Het echte probleem is pas goed zichtbaar in draf, maar zo krijgen jullie toch al een idee.


Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 15:03

Wat ik zie naar gelang het filmpje, het starten in stap niet meegepakt:

- Je houdt je drijvende arm erg hoog naar mijn mening, en de elleboog is vrij ver gestrekt. Die zou lager en meer ingeknikt mogen om op die manier ook te kunnen nuanceren in minder of meer drijvende kracht.
- Jij verhoudt je t.o.v. je paard steeds anders. Eerst weer bij de schouder, dan bij de buik, dan flank en dan weer achter bij de staart. Dat kan ruis geven
- *Grootste punt* : Jouw navel is constant vóór de neus van je paard gericht. De drijvende "energie" moet vanuit je navel komen, niet vanaf je arm. Jouw navel moet naar het heupbot gericht zijn, dat betekent dat je overdreven als een krab moet gaan lopen. Later wordt het natuurlijker en krijg je daar meer souplesse in.
Oftewel: als er een stokje uit je navel zou steken :+ zou die parallel met jouw drijvende arm moeten zijn.

Ik zie vooral armen die aan het werk zijn, ipv het hele lichaam.


Nu drijf je je paard met je hand, waar hij wonderwel heel braaf op reageert, maar ondertussen roept jouw lichaam constant "Nee, je moet naar achteren/de andere kant op/halthouden".

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 15:26

Ik longeer zelf met lichaamstaal, in dit geval is dus mijn rechterhand de leidende merrie: 'die kant op graag...!'
Blijft het dier langer dan een paar seconden tegenover mij staan, word ik de drijvende hengst "Luisteren naar de merrie!!" (= ik hol naar de achterhand en drijf krachtig).
Dat was idd niet nodig, de leidende merrie is veel belangrijker dan die hele hengst.

Even een tip tussendoor: altijd de longe alvast goed 'opschieten' vlak voor je je dier uit de box haalt en dan meteen 'handzaam' aan het halster doen.

En mij vielen nog 2 (kleine?) dingen op.
* als je dier voor de camera langs loopt, zie ik de linkerknie. Het lijkt alsof ze haar pas net niet af maakt (l.a.been komt naar voren en opeens 'boem' wordt het been neergezet).
* ik herkende een spelletje van mijn merrie, vlak voor ze na 3 minuten omdraaide. 'Dan zijn er opeens 10 dingen veel interessanter dan haar mens' - ik heb mij aangewend om zodra ik dit vermoed, direct aandacht te vragen.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-17 16:00

Ik zie n.a.v het fimpje diverse dingen die anders/beter zouden kunnen.

Ten eerste is je hele houding traag, afwachtend, aarzelend (voor een paard dus: onduidelijk, net alsof je niet méént wat je bedoelt ).

Je stapt diverse keren achteruit, uit de weg van het paard...hoe moet paard dan begrijpen welke kant je hem/haar op wilt hebben in de beweging?

Je staat voortdurend op een niet juiste plek met je lichaam, t.o.v. wat je wilt dat het paard doet.
Het paard sukkelt (in dit geval in stap) maar wat rond, omdat jij niet actief en assertief aangeeft wat de bedoeling is.
Je houdt de longeerlijn als een slappe boog; ik begrip dat je paard niet in de mond wilt trekken, maar de longeerlijn behoort een mooie soepele aangevende verbindingslijn naar de mond te zijn, niet een losgeschoten stuk slappe waslijn.
Je bent niet consequent, je verandert in dezelfde gang continu je lichaamspositie t.o.v. het paard, die daardoor niet goed begrijpt waar je hem/haar nou heen wilt hebben.

Je kijkt naar het hoofd van het paard als je hem/haar vooruit wilt hebben, je zou in dat geval naar de achterhand moeten kijken (een paard ziet buitengewoon goed waar jouw ogen op gericht zijn).

Je stapt óver met je been, dat doen enorm veel longerende mensen, maar dat is niet de juiste manier. Je hoort met het been aan de drijvende kant (dus je rechterbeen als het paard rechtsom gelongeerd wordt) naar voren en naar buiten te stappen, niet over te crossen met rechts over links. Dus niet het ene been voor het andere langs neer te zetten.

Zo zie ik nog wel meer "beginnersfouten", maar het heeft weinig zin daarop in te gaan als je je niet genoeg bewust bent van wat je met je eigen lichaam eigenlijk vertélt aan het paard.
Dit is uiteraard wel te léren, zodat je naar je paard duidelijk overkomt.

Neem eens longeerles en/of verdiep je eens serieus in de lichaamstaal van paarden onderling en het verschil tussen onze eigen natuurlijke lichaamstaal, zoals wij roofdieren zijn, en vanuit die achtergrond van nature een lichaamstaal bezigen, die voor een vluchtdier als een paard totaal onbegrijpelijk is.

Longeren is echt niet heel moeilijk, als je het wezen paard begrijpt en hoe het reageert op de kleinste lichaamsnuances van een mens. Echter, je moe je wél verdiepen daarin, d.w.z. voor het grootste deel zeggen dat je als mens je lichaamstaal-roofdierbewegingen dient áf te leren en lichaamtaal-paards moet leren spreken.

Er staan op YT overigens ook een behoorlijk aantal GOEDE fimpjes waarop het belang van juiste lichaamspositie en beweging echt heel goed wordt getoond (er staan overigens ook heel veel ontzéttend slechte filmpjes op qua longeren, maar die kun je onderscheiden omdat men daarin alleen maar bezig is het paard een eindje rond te slingere/uit diens eigen ruimte te houden... dat is geen longeren).

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 16:21

Ehm, dat overstappen zie ik niet...?

Omdat ik vanuit lichaamstaal longeer kan er natuurlijk wel "matching" ontstaan (graag zelfs!) samen in hetzelfde ritme bewegen. (Of: paard zet 2 passen, ik eentje.)

En hoezo zou het binnenbeen het drijvende been zijn...?
(Ik kan me iets voorstellen bij assertief richting achterhand lopen, but please enlighten me...! Op 'deurne' moest je officieel met je rechterhiel een gaatje in de grond boren - om de gedachte te bepalen.)

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 17:10

Bedankt voor de vele tips, hier ga ik zeker mee aan de slag. Ik ben mij wel degelijk bewust dat lichaamstaal belangrijk is en ik ben hier wel mee bezig. Ik heb ook op YT enorm veel filmpjes bekeken van te voren en ik heb een les gehad die enkel en alleen op het longeren was gebaseerd.

Volgende keer ga ik dit dus zo goed mogelijk proberen toepassen en dan gewoon nog eens filmen en zelf achteraf kijken, ik zag nu aan dit filmpje ook veel dingen die ik zelf niet helemaal juist deed. Ik wil binnenkort ook graag nog eens een extra les nemen om dit allemaal goed te krijgen. :) In ieder geval bedankt voor de tips en ik ga er mee aan de slag.

De instructeur zei ook wel dat ik idd een meer zekere houding moet aannemen, ik ben altijd een beetje onzeker dat ik dit doe en dat ik haar daardoor angstig ga maken en dat ze dan net er uit gaat draaien, terwijl dit eigenlijk wel helpt. Ik ga de volgende keer iets duidelijker zijn en zorgen dat ik zelf ook op de correcte plek blijf staan, dit is ook iets wat ik doe uit onzekerheid. Ik ben liever te soft dan dat ik te hard ben en haar ermee angstig maak, maar dat is natuurlijk niet echt duidelijk voor haar.

Waar ik me niet in kan vinden is de oog communicatie, volgens mijn lesgever moest ik haar net aankijken en bij vertragen eerst richting het zadel kijken, voor stoppen naar de achterhand en dan afwenden. Dat lijkt me ook logischer eerlijk gezegd.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-17 17:43

@Janneke: je ziet niet dat longeuse haar ene (buiten, drijvende) been voor haar andere kruist? Ik zie het toch wel, ik heb het net teruggekeken.

Waar zeg ik eigenlijk dat het BINNENBEEN het drijvende been van de longeur is? Ik zeg precies het tegenovergestelde, het been dat bijv. rechtsom aan de buitenkant is (dus het rechterbeen) is de drijver (of zou het moeten zijn). En omgekeerd linksom. Het spilbeen (waar hij of zij op draait) kan nooit een drijvende functie hebben. Door er met het drijfbeen kruislings voor te stappen, krijg je een vrij verwarrende boodschap naar het paard toe.

Het "drijfbeen" dient een klein beetje meer voorwaarts (richting paard) te stappen, liefst me een lichte buitenzwaai.

Hoop het een beetje duidelijker gemaakt te hebben.

Ik begrijp wel wat jij bedoelt: synchroniteit, gelijke passen, gelijk opgaan, maar dat is in het geval van het filmpje nog helemaal niet aan de orde. Daarvoor moeten longeur en paard elkaar toch wel écht goed begrijpen.

Aan TS qua blikvoering: je vroeg om meningen, ik gaf mijn mening. Het is je goed recht om daar anders tegenaan te kijken natuurlijk.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 17:52

Ik ben ook heel blij met je tips! Ik heb op YT ook nog heel wat bekeken nu en kan er alleen maar van bij leren. Merk gewoon op dat dat het tegenover gestelde is van wat mijn instructeur zegt, dus ben nu wel benieuwd wat het juiste is! Wat is jou mening over het mee wandelen met dit paard? Ik zie in veel filmpjes veel terug komen om het binnen been idd iets vast te zetten, het overkruisen begrijp ik jou uitleg ook.

Heb gelijk zin om morgen weer aan de slag te gaan en te proberen, ik wil het graag ook zo duidelijk mogelijk doen voor mijn merrie en heb het gevoel veel op gestoken te hebben nu!

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 18:45

terpentijn schreef:
Je hoort met het been aan de drijvende kant (dus je rechterbeen als het paard rechtsom gelongeerd wordt) naar voren en naar buiten te stappen, niet over te crossen met rechts over links. Dus niet het ene been voor het andere langs neer te zetten.

Met uitleg in je volgende posting begrijp ik dit als volgt:
op de rechterhand is rechts het spilbeen
en dus is het linkermensenbeen het drijvende been.
Daar kan ik volledig in mee.

Dat zou ik zo niet uit deze tekst halen. (Sterker nog: ik denk dat in de eerste regel 'dus je linkerbeen op de rechterhand' hoort te staan.)

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 19:52

terpentijn schreef:
Waar zeg ik eigenlijk dat het BINNENBEEN het drijvende been van de longeur is? Ik zeg precies het tegenovergestelde, het been dat bijv. rechtsom aan de buitenkant is (dus het rechterbeen) is de drijver (of zou het moeten zijn). En omgekeerd linksom. Het spilbeen (waar hij of zij op draait) kan nooit een drijvende functie hebben.

Op de rechterhand is je rechterbeen het binnenbeen en spilbeen, die blijft dus staan. Je linkerbeen is aan de kant van het paard, die is drijvend. Dus niet rechts ;)

Ik ben het wel eens met wat er al gezegd is. In aanvulling:
- het ziet er inderdaad erg traaag uit. Pak wat tempowisselingen mee, draaf een keer aan. Dat hoeft niet vier rondjes, maar gewoon wegdraven, paar passen draf, terug naar stap.
- ik vind dat jij erg veel loopt. Je paard loopt op een cirkel van 20 meter, jij op een cirkel van 17 meter. Je hebt nog ongeveer 4-5 meter longeerlijn in je handen die je prima kunt gebruiken.
- je paard loopt een heel aantal rondjes braaf om je heen (terwijl dat eerder niet zo was), en helaas gaat het dan uiteindelijk toch "mis" (zo heftig was het nou ook weer niet, maar het was niet wat je wilde). Haal 'm de volgende keer een stuk eerder naar binnen, beloon 'm en stuur 'm weer de cirkel op. Dan doorbreek je even het patroon en leer je ze ook wachten op jouw teken. De hoeveelheid rondjes kun je steeds iets meer uitbreiden.
- het stoppen met de cirkel zou ik duidelijker aanpakken. Op zich is de methode die je toepast goed, maar bij een paard wat al snel vindt dat je te veel aan de voorkant (leidend) komt, zou ik daar gebruik van maken. Stap overduidelijk het leidende gebied in, kijk hoe ze zich naar je toe draait, draai zelf een kwartslag en 'hengel' je paard naar je toe. Uitgebreid belonen en weer op weg sturen. Zo leer je haar ook wanneer het draaien wél het goede antwoord is.
- handschoenen...

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 19:55

Bedankt voor de tips Hillary heel leerrijk! Ik ga er zeker mee aan de slag. Heb geen handschoenen aan omdat mijn vinger in een spalk zit dus dat kan even niet, vanaf dat dit weer kan gaan ze weer aan. :)

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 20:00

Eén handschoen gewoon aan en eentje slopen? Of een groooote maat kopen? Brandblaren op je handen zijn ook zo zonde...

Ik heb trouwens nog ergens een setje handschoenen die ik standaard als voorbeeld gebruik als mensen zeggen dat ze handschoenen maar onzin vinden of niet lekker vinden zitten. Ze zijn nog nét niet doorgesleten; paard schrok van iets banketstaaf en trok de lange lijnen door m'n handen.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-17 13:02

SORRY MENSEN! Jullie hebben gelijk, in mijn eerste tekst (zoals door @Janneke aangehaald) zég ik het idd. verkeerd, haalde links en rechtsom weer eens door elkaar.
Ik bedoelde natuurlijk dat het been van de longeur, dat het dichtste bij de achterhand van het paard is (dus bij rechtsom je linkerbeen en bij linksom je rechterbeen) het "drijvende"been is, wat niet hoort over te kruisen voor je standbeen langs.

Hopelijk is het tóch duidelijk geworden wat ik bedoelde, ondanks mijn uitleg-fout...

Marocje
Berichten: 5606
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 13:21

Haha, ik ging er idd vanuit dat je het rechtsom verwarde, want in de rest kon ik me zeker vinden!

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 13:31

...ja - en dan gaat 'overkruisen' iets betekenen als:
trek een lijn van het oog van het paard naar je spilbeen,
blijf beter achter die lijn met je drijvende been.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-17 13:01

Precies, dat is nog eens helder uitgelegd!

MaaikeMarlou
Berichten: 491
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Mariaparochie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 05:06

Hi! Leuk en leerzaam topic! Ik heb ook een vraag.

Mijn paard wil maar op één kant longeren. Als ik haar om wil draaien draait ze weg, loopt ze achteruit of breekt uit. Ze is erg dominant van karakter, maar het niet willen omdraaien komt voort uit het feit dat ze scheef is, en misschien icm een paar keer gewonnen te hebben met dit gedrag en proberen hierdoor ergens onderuit te kunnen komen. Als ik aan haar rechterkant wil komen draait ze al weg om mij geen mogelijkheid te geven haar om te draaien.
Ik moet haar dus gaan rechtrichten..

Hoe los ik dit op? Ik longeer in de bak, zonder omheining. Maar in een omheinde buitenbak en de binnenbak doet ze het ook.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27977
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:33

Gebruik je een zweep?

MaaikeMarlou
Berichten: 491
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Mariaparochie

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 23:55

Ja, ik gebruik wel een zweep.

Cerastes

Berichten: 2402
Geregistreerd: 04-07-13
Woonplaats: Noord-Holland, Schermer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 08:51

O ik ga volgen!

Erg leerzaam denk ik!

Elisa2

Berichten: 37156
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 18:43

mlO_uu schreef:
Hi! Leuk en leerzaam topic! Ik heb ook een vraag.

Mijn paard wil maar op één kant longeren. Als ik haar om wil draaien draait ze weg, loopt ze achteruit of breekt uit. Ze is erg dominant van karakter, maar het niet willen omdraaien komt voort uit het feit dat ze scheef is, en misschien icm een paar keer gewonnen te hebben met dit gedrag en proberen hierdoor ergens onderuit te kunnen komen. Als ik aan haar rechterkant wil komen draait ze al weg om mij geen mogelijkheid te geven haar om te draaien.
Ik moet haar dus gaan rechtrichten..

Hoe los ik dit op? Ik longeer in de bak, zonder omheining. Maar in een omheinde buitenbak en de binnenbak doet ze het ook.


Wat je kunt doen is de bak afzetten in het midden met lint en prikpaaltjes. Ga je merrie eerst maar eens gewoon "los" longeren. Begin op de voorkeur kant en daarna laat je haar omdraaien door gewoon haar richting te blokkeren {in de stap dan uiteraard} zodat je op de andere kant uit komt en zorg er voor dat je lichtjes schuin achter haar blijft met je zweep {dus gericht op haar achterhand} op die manier ben jij een drijvende hulp met je zweep..je eigen positie is in deze het allerbelangrijkste.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 21:24

Hallo!

Ben ik weer! Longeren gaat ondertussen heel fijn! Paard draait bijna nooit meer uit, en over het algemeen gaat het heel goed. Tot ze afgeleid geraakt. Gisteren bijvoorbeeld alles ging helemaal goed, tot de paarden van de weide af gingen. Gelijk omdraaien staart in de lucht en lopen lopen lopen. Heb haar even stil gezet en gewoon gekeken en gewacht.

Achteraf gezien was dit mss niet de beste optie. Wat zouden jullie hier mee doen? Achteraf hebben we nog wel even bezig geweest tot de spanning er af was, maar eens ze dan terug op mij gefocust is gaat het helemaal goed. Iemand hier tips voor? Vooral die focus bij mij houden is nog moeilijk vaak.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 21:50

Ik werk dan juist door en geef snel op elkaar volgende opdrachten. Veel schakelen en overgangen binnen weinig meters. Daarbij ben ik wel streng; draf is draf en wel nu, niet over 10 meter.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 22:23

Ja ik had misschien ook beter door gepakt, maar schakelen zit er dan echt niet in. Het is gewoon lopen lopen lopen dan en als ze de kans ziet gelijk omdraaien. Terwijl ze dit niet doet als er geen afleiding is.