Longeertopic van a tot z?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37161
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 09:57

Ik zou haar gewoon door laten lopen, ookal is schakelen even geen optie..laat haar maar eens lekker flink galloperen als ze zo'n bui krijgt. Je zult zien dat je na 10 min weer een ontspannen briesend paard krijgt die zich wel weer laat bewerken.

xLiez

Berichten: 1894
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 14:56

Elisa2 schreef:
Ik zou haar gewoon door laten lopen, ookal is schakelen even geen optie..laat haar maar eens lekker flink galloperen als ze zo'n bui krijgt. Je zult zien dat je na 10 min weer een ontspannen briesend paard krijgt die zich wel weer laat bewerken.


Dit doe ik met de mijne ook altijd. Die wil ook graag met zijn vriendjes mee als die uit de wei gehaald worden. Ik laat hem dan flink galloperen en na een paar rondjes is de lol er voor hem ook af en kunnen we weer verder. Werkt bij die van mij prima!

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 16:50

Ga ik dan toch eens proberen! Had het met mijn instructeur overlegd en die zei dat het puur kuddegedrag was, maar ik vind zelf dat ze toch echt gewoon naar mij moet luisteren als we aan het werk zijn. Dus binnenkort eens proberen. Probleem is dat ze zooo snel is met omdraaien dat is echt amper voor te zijn. Flink door galloperen gaat het dus worden haha.

Elisa2

Berichten: 37161
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 16:54

Haha herkenbaar, moet je gewoon zelf nog sneller gaan zijn...

Het is ook kuddegedrag, maar jij bent de baas dus ze moet gewoon naar jou luisteren ongeacht wat de andere paarden doen.

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 17:00

Bovenal zou ik nog als tip geven; mild zijn. Niet toegeeflijk(!), maar mild naar je paard en naar jezelf, en geef je paard de tijd om stress even eruit te rennen.

Een fijne manier van inwerken vind ik overigens een academische, goed passende kaptoom. Daarmee kan ik subtiele hulpen geven voor iets meer buiging, extra zakken en toch ook een beetje "sturen". Wanneer ik bijvoorbeeld mijn paard op commando laat draaien begeleid ik dmv de kaptoom zodat hij het omkeren iets ruimer maakt, terwijl hij graag krap rechts/linksomkeert maakt.
Wat vinden jullie prettig?

xLiez

Berichten: 1894
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 18:28

Ik longeer mijn pony ook altijd aan de kaptoom. Ik heb een rambo micklem multi en dat is ideaal. Zo kan ik eventueel voor/tijdens/na het longeren hem ook nog los maken aan de hand. En ik kan mijn pony beter begeleiden aan de kaptoom.

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 19:31

Hmm ik ben al heel lang aan het twijfelen over de rambo micklem. Ik ben bang dat het enorm veel leer op een relatief klein hoofd zal zijn (ijslander). Jij hebt een pony, hoe valt ie daarbij?

xLiez

Berichten: 1894
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 22:17

Nachtlampje schreef:
Hmm ik ben al heel lang aan het twijfelen over de rambo micklem. Ik ben bang dat het enorm veel leer op een relatief klein hoofd zal zijn (ijslander). Jij hebt een pony, hoe valt ie daarbij?


Ik heb een haflingerxfries. Hij heeft hier een full om!

Afbeelding
Afbeelding

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 22:43

Dank voor de foto! Ik denk dat een cob dan zou passen.. Hoofd is hier vooral kort, ruimte tussen mondspleet en kaakronding/oog is gewoon heel kort :')

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 07:20

Nachtlampje schreef:
Dank voor de foto! Ik denk dat een cob dan zou passen.. Hoofd is hier vooral kort, ruimte tussen mondspleet en kaakronding/oog is gewoon heel kort :')


Hou er wel rekening mee dat ze kleiner vallen

vidya

Berichten: 305
Geregistreerd: 23-12-07
Woonplaats: Wolvega

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 15:49

Hallo, ik heb ook een vraagje.

Toen ik mijn tinker kocht had hij weinig ervaring met bakwerk, en longeren kent hij wel, maar ik merk dat hij het nog best lastig vind om goed het evenwicht te vinden. In het begin liep hij als een jong paard, dan weer heel snel, dan heel langzaam om daarna weer te versnellen.. Nu heb ik hem constant in alle gangen linksom en rechtsom en probeer ik wat meer stelling naar binnen te vragen (cirkels zijn nog steeds halve eieren).

Ik merk dat als hij warm wordt en echt voorwaarts begint te sjouwen, zijn hoofd dan van links naar rechts zwaait per pas. Dus rechterbeen omhoog, neus naar links, linkerbeen omhoog, neus naar rechts. Het doet me denken als iemand zonder conditie die aan t joggen is (puf puf). Is dit schadelijk, moet ik dit corrigeren of hoort dit bij het cadans van een grover paard? Iemand die dit kent?

Elisa2

Berichten: 37161
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 09:47

Ik vind het lastig om daar wat van te zeggen zonder beeldmateriaal..laat hij op een gegeven moment zijn hoofd helemaal zakken? Ik denk dat als de circels nog steeds halve eieren zijn en blijven dat hij toch nog niet helemaal van achter naar voor loopt.

vidya

Berichten: 305
Geregistreerd: 23-12-07
Woonplaats: Wolvega

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 00:37

Nee hij vind 't lastig te ontspannen, loopt niet met de neus in de lucht maar echt zakken lukt nog niet.

Misschien lukt t eens een filmpje te maken maar als ik longeer is t vaak donker :) anders rijd ik wel haha.

Cerastes

Berichten: 2402
Geregistreerd: 04-07-13
Woonplaats: Noord-Holland, Schermer

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 22:19

Ff een schopje omhoog!

Ik ga beginnen het topic door te lezen.
Wil deze lente/zomer beginnen met onze 3,5 jarige merrie te gaan longeren als voorbereiding van het beleren onder het zadel.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

MaaikeMarlou
Berichten: 491
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Mariaparochie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 21:32

Elisa2 schreef:
mlO_uu schreef:
Hi! Leuk en leerzaam topic! Ik heb ook een vraag.

Mijn paard wil maar op één kant longeren. Als ik haar om wil draaien draait ze weg, loopt ze achteruit of breekt uit. Ze is erg dominant van karakter, maar het niet willen omdraaien komt voort uit het feit dat ze scheef is, en misschien icm een paar keer gewonnen te hebben met dit gedrag en proberen hierdoor ergens onderuit te kunnen komen. Als ik aan haar rechterkant wil komen draait ze al weg om mij geen mogelijkheid te geven haar om te draaien.
Ik moet haar dus gaan rechtrichten..

Hoe los ik dit op? Ik longeer in de bak, zonder omheining. Maar in een omheinde buitenbak en de binnenbak doet ze het ook.


Wat je kunt doen is de bak afzetten in het midden met lint en prikpaaltjes. Ga je merrie eerst maar eens gewoon "los" longeren. Begin op de voorkeur kant en daarna laat je haar omdraaien door gewoon haar richting te blokkeren {in de stap dan uiteraard} zodat je op de andere kant uit komt en zorg er voor dat je lichtjes schuin achter haar blijft met je zweep {dus gericht op haar achterhand} op die manier ben jij een drijvende hulp met je zweep..je eigen positie is in deze het allerbelangrijkste.


Bedankt! Bedoel je dan een cirkel afzetten? Los in de bak gaat ze wel beide kanten op, alleen op de volte niet.

Heb nog een gebroken voet, maar zodra het kan ga ik het proberen!

Elisa2

Berichten: 37161
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 12:11

Ja een circel afzetten, of gewoon de bak door 2en zeg maar en dan heb je een grote volte waar je los op kunt longeren.

Nilda

Berichten: 132
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Jistrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 17:12

Hierbij even een vraag.

Zelf ben ik menner en heb geen rijbak tot mijn beschikking. Wel een groot weiland waar ik ook op train.

Nu wil ik een longeercircel aanleggen op het weiland. Hebben jullie tips hoe ik dit kan aanpakken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 19:07

Hoi, ik heb een 3-jarige ruin die stilletjes aan aan het werk kan. 1 probleem: ik heb nooit leren longeren en vind longeren absoluut niet leuk en oersaai. Dit breng ik natuurlijk ook over op mijn gup. Hoe maak ik het leuk voor mij en mijn paard?

Misschien nuttig om te zeggen dat mijn gup een gangenpaard is.

Zo zijn we nu aan het klungelen.
https://youtu.be/RBZ7QAh8k0w

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 20:01

Punten die ik zie;

Je zou je eigen energie meer mogen gebruiken als drijvende kracht. Dus navel richting de flank en zelf iets achter het schoftpunt staan.

De ondergrond is daarnaast wel echt heel onregelmatig, dat is echt lastig met longeren, laat staan leren longeren. Paarden worden voorzichtig op grond die wegzakt of opeens muller wordt.


Om het leuker te maken; ik longeer wel eens in het bos op een open plek, of half door het water heen bij een vijver/plas.

Daarnaast kunnen balkjes leuk zijn.

Oefeningen die ik veel gebruik (ook een gangenpaard);
- op stem stap, draf, galop en hoo-halt
- van halt naar draf springen
- vloeiend keren zonder van gang te wisselen
- stap - galop aanspringen


Met een clicker kun je het extra leuk maken, door je paard uit te dagen om uit zichzelf dingen te gaan aanbieden in de hoop voor een click. Dat kun je vervolgens gaan shapen door een betere beweging in dat wat je vraagt (een nette aanzet van halt naar draf bv) en daarvoor te clicken.

Elisa2

Berichten: 37161
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 08:26

Nilda schreef:
Hierbij even een vraag.

Zelf ben ik menner en heb geen rijbak tot mijn beschikking. Wel een groot weiland waar ik ook op train.

Nu wil ik een longeercircel aanleggen op het weiland. Hebben jullie tips hoe ik dit kan aanpakken?


Je kan gewoon een hoek afzetten met bijv hout en palen, dat je een roundpen maakt. Ook zijn er van die panelen te koop waarmee je een longeercircel kunt bouwen.

Elisa2

Berichten: 37161
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 08:30

SVRL schreef:
Hoi, ik heb een 3-jarige ruin die stilletjes aan aan het werk kan. 1 probleem: ik heb nooit leren longeren en vind longeren absoluut niet leuk en oersaai. Dit breng ik natuurlijk ook over op mijn gup. Hoe maak ik het leuk voor mij en mijn paard?

Misschien nuttig om te zeggen dat mijn gup een gangenpaard is.

Zo zijn we nu aan het klungelen.
https://youtu.be/RBZ7QAh8k0w


Wat een jeugdig dier nog, hier zou ik nog niet teveel mee gaan doen.
Om op je vraag terug te komen, ik vind het altijd makkelijk om jonge paarden los te leren longeren in een afgezet stuk/ roundpen. Op die manier zit je niet te klungelen met de lijn wat je nu ziet, en paarden leren makkelijk dat ze zo op een volte moeten lopen. Je kunt zelf dan alle aandacht besteden aan het drijvende gedeelte wat Nachtlampje al zegt.

Als hij eenmaal door heeft dat ie allebei de kanten op een volte om je heen moet lopen en de stemcommando's een beetje kent kun je dan eens een longeerlijn toevoegen. Zolang hij nog niet bevestigd is zou ik niet naar een open plek gaan of balkjes erbij pakken. Eerst even stap voor stap de basis onder de knie krijgen.

Kaatje

Berichten: 1678
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 10:57

Wat is een goede sterke kaptoom?

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 13:54

Kaatje schreef:
Wat is een goede sterke kaptoom?


Een willekeurige academische zit je altijd goed volgens mij.

Yltje
Berichten: 1275
Geregistreerd: 04-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 20:30

Sinds 1,5 maand heb ik mijn oude paard weer terug. We zijn lekker relaxed bezig veel longeren (uiteraard niet elke dag) en sinds kort ook aan de dubbele longe, nu nog over dr rug omdat ze wat paniekerig kan zijn met zomaar achter dr benen langs. Maar ik vond het voor een 2de keer best aardig gaan!

Mijn doel is nog relaxer over dr rug en actiever van achter, maar we zijn hard aan het oefenen <3

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

KittyDylan

Berichten: 8885
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 22:34

'Oud' topic omhoog.. maar heb een vraag over longeren.

Ik longeer mijn 3.5 jarige nu met pessoa. Ik merk dat ze zich ontzettend opkrult, terwijl ze in principe genoeg ruimte heeft om haar hals te kunnen laten strekken. Om het nog dramatischer te maken trekt ze ook haar mond wijd open.
Mijn conclusie is dat ze de druk achter haar kont niet fijn vind. Zodra ze die voelt gaat ze dan ook flink bokken. Na een paar minuten is ze rustig, maar het opkrullen blijft.

Tja en dan mijn vraag... hoe te verhelpen? Gewoon door gaan? Laag vast zetten?

Afbeelding
Zoals te zien hangt het touw dus in een boogje, en achter haar kont heel laag...
En ja, er zitten momenten bij dat ze gewoon goed loopt. Met neusje er uit. Maar heel kort, dan kruipt ze terug naar deze houding.