Dun paard trainen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Equisync

Dun paard trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-17 14:16

Hi all!

Ik ben even op zoek naar jullie meningen.
Ik zit momenteel met een dun/schraal/iel paard. Hij mag er zeker zo'n 50-100 kilo bij en heeft ook geen spiermassa meer.

JA, de dierenarts is al langs geweest en heeft dit bevestigd, en ik wacht inmiddels op uitslag van een bloedonderzoek. Ontwormd is hij ook recent.

Nu vraag ik me af, kan ik hem toch beweging geven? In de zin van longeren? Ik doe sowieso wel wat grondwerk met hem zo'n 2x in de week, maar dit is niet erg intensief natuurlijk.
Rijden stel ik nog maar even uit, ik denk dat mijn zadel namelijk enorm gaat klapperen als ik het er nu op leg(westernzadel, op hem aangemeten toen hij in topconditie was).

Uiteraard wordt hij inmiddels aan alle kanten bijgevoerd waar dit kan en mocht er iets uit het bloedonderzoek komen dan doe ik hier natuurlijk meteen wat aan. Mijn grote vraag op dit moment: is het verstandig om hem lichte beweging te geven? Dus 2/3 keer per week een kwartiertje longeren bijvoorbeerd?

Alvast bedankt :)

Pepperrr

Re: Dun paard trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 14:20

Mij lijkt het verstandig om eerst even het bloedonderzoek af te wachten want wie weet wat daaruit komt. Verder lijkt het me prima om gewoon met hem te wandelen en kleine stukjes te draven. Vraag niet te veel van hem en bouw dit allemaal héél langzaam op. Mijn advies is om sowieso wel even iemand in te schakelen die hier veel verstand van heeft!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 14:24

Toen mijn pony in ongeveer dezelfde situatie zat (hoewel we bij haar wisten dat ze te mager was door tekort aan ruwvoer) ben ik wel heel rustig met haar aan het 'werk' gebleven. Rijden deed ik haar toch al niet meer (ik ben te groot), maar ik nam haar wel mee voor rondjes wandelen of een rustig rondje naast de fiets. Ook werkte ik één of twee keer per week 20-25 minuten met haar aan de dubbele lange lijnen (voornamelijk stappen, veel voltes / slangevoltes).

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 14:28

als je paard gezond is (bloedonderzoek afwachten), dan zal je naast extra voeren toch moeten gaan trainen. Spieren kan je er niet aan voeren, die moet je "kweken".
Als je paard echt schraal is, kan je eerst het werken aan de hand uitbouwen, maar ook stappen aan de hand (zeker als je in heuvelachtige omgeving woont) of cavaletti's tot kleine sprongetjes, longeren en daarna weer onder eht zadel

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-17 14:29

Ik hoor hopelijk morgen en anders maandag meer over wat er uit het bloedonderzoek komt. Wandelen wil ik sowieso gaan doen naast het grondwerken inderdaad.
Uiteraard snap ik dat ik spieren er niet op kan voeren :)
Maar ik doelde meer op het idee van hoeveel ik kan "opbouwen", omdat hij een tijdje terug nog "gewoon" in training stond en hij toen ook al zeer weinig spieren aanmaakte. Hij was toen niet té dun maar wel netjes op gewicht. Bij hem is het juist altijd moeilijk om hem niet te dik te laten worden, vandaar dat ik nu niet goed weet hoe dit aan te pakken.

Enjoyx2; wat bedoel je precies met iemand die er veel verstand van heeft? Bedoel je hierin iemand die veel weet van voeding of van trainen?

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 14:35

SuperAssie schreef:
Enjoyx2; wat bedoel je precies met iemand die er veel verstand van heeft? Bedoel je hierin iemand die veel weet van voeding of van trainen?

Ik denk van allebei.. Ik weet niet hoeveel verstand je er zelf van hebt, maar het is altijd handig om er een expert bij te vragen. Misschien ziet die dingen die jij over het hoofd ziet ;)

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-17 14:36

Ah zo, hierin denk ik dat ik wel iemand kan vinden. Ik ken iemand die namelijk beide dingen doet(paardenvoeding en lesgeven) dus wellicht kan ik haar eens contacteren! Dankje :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 15:48

-> training vanaf de grond

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 15:56

idd eerst bloed onderzoek afwachten , en daarna lekker aan de longe gaan werken , lange lijnen , als het kan mee naast de fiets of naast een ander paard. ons jonge paard moet ook veel in bespiering aankomen die krijgt muscle build van pavo, maar dit helpt niet door het alleen te geven, je moet er wel wat voor met ze doen.

elinefoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 13:20

Ik zou hem eerst op gewicht brengen! daarna kan je z'n spieren gaan trainen! Een paard bij mij op stal werd ook gereden met ondergewicht, hij was toen heel sloom en je kon er eigenlijk bijna niet meer op rijden, nu hij weer op gewicht is heeft hij weer heel veel energie! Maar ik zou hem dus eerst op gewicht gaan brengen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 13:33

Mijn ervaring is ook dat het prettiger werkt om het paard eerst op gewicht te zien krijgen, of in ieder geval al over de helft te zijn met vetjes kweken.

Als ze flink te mager staan, is er ook geen energie meer over voor beweging. Zelfs al meegemaakt dat paarden er gewoon slecht door liepen ook. En toen de vetjes er weer wat beter opzaten zon paard ook gewoon een stuk beter bewoog.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 19:54

Bedankt!
Ik hoor hopelijk morgen van de dierenarts wat er uit het bloedonderzoek komt. Inmiddels heb ik ook stappen ondernomen zelf.

Hij verhuist namelijk a.s. dinsdag naar een nieuwe stal. Hier zal hij 24/7 in een kudde komen met loopstal en ong. 10 hectare weiland. én onbeperkt ruwvoer!
Ik blijf hem ook nog een tijdje elke dag een emmer pulp/muesli/lucerne geven als extra en dan zou hij hopelijk snel bij moeten komen(tenzij er ook nog iets uit het bloedonderzoek komt natuurlijk)!

Firehorse78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 16:43

Ik denk dat je wel rustig aan af en toe een drafje mag proberen.
Maar niet te veel!
Wacht voor de rest eerst bloedsonderzoek af.
(Dat is wat ik zou doen /3 )

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 16:51

ik heb zelf ook zo'n 'scharminkel'..
gelukkig wel wat spier, maar echt net wat te slank.. hier gaat het om 30-50 kilo die er wel bij mogen om de ribben wat weg te werken en het kontje er weer wat meer op te zettten.. spier heeft hij an sich wel..

hij vreet het meest van stal (e pony v.s. 1.80 paard, mijn pony vreet meer weg), onbeperkt ruw, muesli met kruiden, paar flinke handen daily plus en een flinke emmer slobber per dag..

geen wormen, kwam niets uit het bloedonderzoek..

en ik heb wat bezorgd gevraagd aan de dierenarts, moet ik m nog wel rijden, of meer aan de hand trainen, in hoeverre moet hij rust krijgen of juist beweging..

advies van de dierenarts was hier:
het is gewoon geen vetklep en zal het waarschijnlijk nooit worden, onverklaarbaar waarom hij iets is afgevallen, maar het afvallen is al gestopt.. Rustig beweging, veel stap, matig tot gemiddeld drafwerk zodat hij wel aan het werk gaat, zowel belast als onbelast..

inmiddels is hij heeeeeeeeeeeeeeeel langzaam aan het bijtrekken en af en toe verdwijnen ineens de zwevende ribben ineens even.. ik hoop hem weer zover te krijgen dat hij op rust alleen een glimp van de ribbenkast vertoond en onder het werken mag het dan wel iets meer zichtbaar zijn.. als ik hem zover krijg ben ik al heel gelukkig.. Dik zal hij nooit worden, met moeite op een enigzins normaal ogend gewicht dan ben ik al heel blij.

ook al is hij niet 'te mager' aldus de veearts.. de gemiddelde mens en zelfs ruiter in Nederland is toch een heel ander beeld gewend. en dan heeft hij dus nog wat ondergewicht ten opzichte van wat normaal is.. en daarboven zit nog wat men tegenwoordig als 'normaal' ziet

zonder werken zal hij geen spieren kweken en of je dit belast of onbelast en in welke vorm je dat het beste kunt doen denk ik dat je moet overleggen met je dierenarts.. die heeft het beste zicht op de conditie van je pony, wat het doel zou moeten zijn en hoe je daar het meest effectief heen kunt werken..

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 22:41

Heel benieuwd wat er uit gekomen is. Hoop dat je een oorzaak hebt kunnen vinden voor het plotselinge afvallen.

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 22:47

ik heb hetzelfde met mijn paard, mag flink aankomen da is erbij geweest en bloedonderzoek kwam ook niets noemenswaardig uit, in overleg met da besproken om naast meer dan voldoende voer ook beweging te geven, paard wordt namelijk totaal gek van al het voer en de energie die hij niet kwijt kan.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 11:25

Uit het bloedonderzoek is niets gekomen. Alleen vitamine E is nog niet binnen, dit hoor ik nog. Voor de rest waren zijn waardes prima.
Ligt dus toch aan het voer vermoedelijk.

Hij is gister verhuisd en ik wilde hem vanmorgen zijn eten gaan geven, maar ik denk dat hij vannacht zoveel heeft gegeten(ruwvoer en gras) dat hij vol zat want hij hoefde het niet haha.
Als ik vandaag niet hoef te werken ga ik straks nog even met hem wandelen!

Bedankt voor het meedenken allemaal :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 11:28

wat wandelen en kleine beetjes longeren lijkt me nooit kwaad kunnen. Serieus trainen en spieren er op zetten, daarvoor zou ik inderdaad eerst even een laagje reserve er op zetten, en van daaruit aan de slag om spieren te trainen. Spiermassa vraagt ook weer extra energie, dus alleen al daarom lijkt een laagje extra vet me wel lekker voor hem.

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 11:31

Als hij maagzweren heeft is draven niet zo prettig maar stappen kan meestal geen kwaad.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 11:57

Nou hij gallopeert keihard door de wei dus echt last van z'n maag zal hij niet hebben denk ik :)

Gewoon lekker rustig aan doen en inderdaad weer bijkomen en daarna onder het zadel aan de slag.
Op de nieuwe stal hebben we geen bak dus zal lekker buiten gaan opbouwen.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 14:17

SuperAssie schreef:
Uit het bloedonderzoek is niets gekomen. Alleen vitamine E is nog niet binnen, dit hoor ik nog. Voor de rest waren zijn waardes prima.
Ligt dus toch aan het voer vermoedelijk.

Hij is gister verhuisd en ik wilde hem vanmorgen zijn eten gaan geven, maar ik denk dat hij vannacht zoveel heeft gegeten(ruwvoer en gras) dat hij vol zat want hij hoefde het niet haha.
Als ik vandaag niet hoef te werken ga ik straks nog even met hem wandelen!

Bedankt voor het meedenken allemaal :)

Wat fijn dat alles prima is! Ik wens je nog heel veel plezier met hem!

Dylana_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 18:15

Als de uitslag van het bloedonderzoek binnen is, Kan je dat gaan doen. Nu zal ik even wachten, je kan wel met hem gaan wandelen of indd grond werk wat je al doet.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-17 20:28

Uit het bloedonderzoek is gebleken dat er niks met hem aan de hand is. Alle waardes waren perfect. Het lag dus echt aan het (te kort van) ruwvoer.
Gelukkig staat hij nu zo'n 1,5 week op zijn nieuwe plekje waar hij 24/7 buiten staat en ook 24/7 gras en ruwvoer kan eten en zie ik hem nu al voller worden. Zijn buik is in ieder geval weer lekker vol ipv opgetrokken.

Zodra hij nog wat bij is gekomen ga ik weer langzaam ohz met hem aan de slag. Wandelen en grondwerk doe ik inderdaad, en vanaf nu ga ik ook iedere week 1x equikinetic met hem doen voor zijn spieren!

LiesBakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 22:09

Ik zou heel voorzichtig zijn met hem beweging geven. Hij verbrand de calorieën die je zo graag wilt dat hij in zich houdt. Goed dat je wel wat grondwerk met hem doet. Hij moet natuurlijk wel beweging hebben. Hij staat toch ook wel in een paddock of wei?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 22:18

heb je een foto van hem?Fijn dat het bloed o.k was!