Vrijheidsdressuur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 19:51

Amable schreef:
yarkayunda schreef:
Is er iemand in midden limburg die les van jesse of eva wil die bij mij kan komen? Ik heb een bak om in te werken en ik wil heel graag een keer les maar met groep is goedkoper. Ik woon in Ell (ligt dicht bij weert)



Geen interesse in les van Eva of Jesse, maar ik woon wel een stuk dichterbij en geef ook al ruim 10 jaar les. Dus wanneer het je om goed les gaat dan kan en wil ik je ook helpen. Mijn site is http://www.amable.nl



Ik vind dit een beetje over komen alsof Jesse en Eva geen goede lessen kunnen geven.... Dus wanneer het je om goed les gaat.....

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 21:42

Dat is hoe jij het leest. Het enige wat ik wil zeggen is dat wanneer het je om goed les gaat ik evengoed les geven kan als zij dat kunnen. Wanneer het je om hun als persoon gaat, tja, ik ben hun niet, dus dan voldoe ik niet aan de verwachting.

Mira283

Berichten: 3526
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Naast mijn buren

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 21:51

Ben zelf ook druk bezig met vrijheidsdressuur. Mis alleen lessen in de provincie Groningen. Loop tegen wat dingen aan namelijk. Wie kan mij helpen met les? Of kent iemand die in de provincie les geeft?

aljavi
Berichten: 25
Geregistreerd: 23-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 23:52

Momenteel zit ik zelf niet meer in de paardensport maar als ik dit (vrijheidsdressuur) zie is dat toch wel erg leuk. Ga dit op bokt toch maar eens in de gaten houden en misschien kan ik eens een keer foto's maken bij een training lijkt me erg leuk.

kiomiamigo
Berichten: 496
Geregistreerd: 15-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 00:10

aljavi schreef:
Momenteel zit ik zelf niet meer in de paardensport maar als ik dit (vrijheidsdressuur) zie is dat toch wel erg leuk. Ga dit op bokt toch maar eens in de gaten houden en misschien kan ik eens een keer foto's maken bij een training lijkt me erg leuk.


Weet niet uit welke regio je komt, maar je bent hier (Nh) altijd welkom!

aljavi
Berichten: 25
Geregistreerd: 23-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 00:14

kiomiamigo schreef:
aljavi schreef:
Momenteel zit ik zelf niet meer in de paardensport maar als ik dit (vrijheidsdressuur) zie is dat toch wel erg leuk. Ga dit op bokt toch maar eens in de gaten houden en misschien kan ik eens een keer foto's maken bij een training lijkt me erg leuk.


Weet niet uit welke regio je komt, maar je bent hier (Nh) altijd welkom!


Ik kom uit Overijssel regio Zwolle dus dat is niet echt in de buurt.

melissac

Berichten: 1008
Geregistreerd: 02-06-13
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 00:39

Mijn oude pony heb ik ook veel geleerd.
Zo kon hij de jambette, buigen, compliment, nee schudden, kusjes geven en hij kon zelfs het licht aan en uit doen. :')

esmee1233

Berichten: 838
Geregistreerd: 03-09-12
Woonplaats: Gelderland

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 02:03

Ik vind het zo leuk om jullie allemaal te horen wat jullie met je paarden doen en hoe fijn dat is! :D
Met mijn shet ben ik inmiddels bezig om de berggeit aan te leren! Gaat opzich al aardig! Afbeelding
Verder kan hij al wel wat:
Jambette, Spaanse pas, spagaat, buiging, compliment, knielen, liggen, zitten, op het blok (springen), flemen, nee schudden, rondje draaien en nog wat meer van die kleine kunstjes haha
Met steigeren ben ik ook begonnen want wauw wat gaat deze pony zijn energie goed kunnen gebruiken als hij omhoog kan! <3
Verder ga ik weer lekker meelezen met jullie verhalen want ik vind het heerlijk :o
Afbeelding

JelskeJ
Berichten: 35
Geregistreerd: 15-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 11:29

Mijn pony is nu 5 jaar en kan al best wel veel zoals
Jambette, compliment, op blok staan, kusjes geven, flemen en ja knikken

ze vindt op het blok staan het leukst als ik het blok neer zet staat ze der al op. :)

xLillith

Berichten: 474
Geregistreerd: 17-12-13
Woonplaats: Friesland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 16:44

Mira283 schreef:
Ben zelf ook druk bezig met vrijheidsdressuur. Mis alleen lessen in de provincie Groningen. Loop tegen wat dingen aan namelijk. Wie kan mij helpen met les? Of kent iemand die in de provincie les geeft?


Ik geef zelf lessen in heel Noord & Midden Nederland. :) http://www.hearthorse.nl/

Dylana_Z

Berichten: 87
Geregistreerd: 18-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 23:16

Amable schreef:
LaniFlexZ schreef:
Ik wil heel graag ook spaanse pas aanleren maar daarmee loop ik vast
Als ik jambette van voor vraag en haar dan naar voor ''trek'' aan het touw want dat is het begin van de spaanse pas dan gaat ze in de spagaat staan... Ze weet het verschil dus niet...
Tips hoe ik er verschil in kan maken?
( Zal straks proberen fotos te maken)


Voor de spaanse pas is meelopen eigenlijk het allerbelangrijkste, dus zog dat je daar eerst op focust. Ga met haar aan de gang met stap voor stap meelopen, dus echt 1 pas, halt houden, weer 1 pas, halt houden. Net zolang tot ze snel reageert op je voorwaartse vraag en je halt houden vraag. Als ze dit echt goed begrijpt (beste oefen je dit langs een omheining) dan vraag je op 1 been een jambette, en daarna ga je weer stap voor stap lopen. Een pas of 3. Dan op het andere been 1 jambette, en weer lopen. Tot ze snapt en weet dat ze na de jambette direct weer in beweging moet komen. Dan kan je het naar meerdere jambette's gaan uitbouwen.

Ik kan je overigens ook in de praktijk komen helpen, heb al meerdere paarden het verschil uitgelegd tussen jambette en spaanse pas. Vaak helpt je dat wel echt direct met een grote sprong vooruit.


Ja dat is wel een handige! Opzich loopt ze wel mee als ik loop en als ik stil sta maar als mevrouw er geen zin in heeft noop dan niet. Heb indd al van jou gehoord! Was al aan het kijken naar een les van iemand haha :) Ik loop ook nog vast met dat Zyalda haar hoofd maar tussen de voorbenen blijft duwen als ik compliment vraag heb het haar ook zo aangeleerd echt heel heel heel heel heel dom van me.. :(
Ben bang dat er dadelijk nog wat met dr nek gebeurd daarom vraag ik die bijna niet meer. En het grootste verschil wat zyalda moet leren maken is tussen jambette en dan aanlopen of de spagaat want als ik dus de jambette vraag en haar dan naar voren vraag gaat ze dus in de spagaat staan.

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 07:25

Hoofd tussen de voorbenen bij het compliment is niet heel dom hoor, maar wel zaak om het weer naar voren te gaan brengen, maar hangt een beetje van je paard af hoe je dat het beste doet. Ik kom je graag een keer helpen, de puntjes die je noemt kunnen we zeker verbeteren :)

Dylana_Z

Berichten: 87
Geregistreerd: 18-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 13:52

Amable schreef:
Hoofd tussen de voorbenen bij het compliment is niet heel dom hoor, maar wel zaak om het weer naar voren te gaan brengen, maar hangt een beetje van je paard af hoe je dat het beste doet. Ik kom je graag een keer helpen, de puntjes die je noemt kunnen we zeker verbeteren :)





Lijkt me heel gaaf heb je je site vernieuwt? En zijn de lessen 60? Of had ik het verkeerd gelezen haha

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 20:31

Jup, site is inderdaad helemaal vernieuwd, losse les is 60 euro. Qua tijd reken ik een uur, maar vaak zijn we een stuk langer bezig :)

EmilyxTessa

Berichten: 75
Geregistreerd: 31-12-16
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 21:06

sorry ben al een hele tijd niet op bokt geweest maar ik heb een vraagje:
weet iemand hoe ik mijn pony shake kan leren want als ik in haar oortje kriebel vind ze dat alleen maar lekker dus daar gaat ze niet van schudden. ik weet het echt niet meer :( /3

yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 23:05

Amable schreef:
Jup, site is inderdaad helemaal vernieuwd, losse les is 60 euro. Qua tijd reken ik een uur, maar vaak zijn we een stuk langer bezig :)

60 euro :? Das heel duur tegenover eva en jesse

nanne02

Berichten: 910
Geregistreerd: 13-04-16

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 20:16

Ohh ik ben zo blij! Ik doe samen met Kylie (ruim 2 jaar nu) ook aan VD, maar vandaag was ik voor ong. de 3e keer bezig met de beginselen van longeren, en ze wilde niet van mij weg en liep dus kleine voltes en toen ineens ging ze liggen! Er schoot vanalles door mij heen: Kylie, dit is longeren, vrijdheidsdressur! Belonginsnoepsjes, de clicker! Voor dat alles was het te laat, dus snel alles gepakt en toen liet ik haar weer op kleine volte lopen, met de neus naar de grond en zeggen: down, down, down. En ja hoor, madame ging weer, gelijk beloont. Maar oh, wat ben ik nu al blij! Ik dacht hoe ga ik dit voor elkaar krijgen, ze bood het als het ware zelf aan, dus morgen weer een klein kwartiertje en dan hoop ik dat ze het op geven moment snel gelijk op de grond kan gaan liggen op commando! *\%/* :))

Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 14:56

Wauw wat goed zeg!

SeaSide

Berichten: 2330
Geregistreerd: 17-11-12
Woonplaats: Groote Keeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 15:51

yarkayunda schreef:
Amable schreef:
Jup, site is inderdaad helemaal vernieuwd, losse les is 60 euro. Qua tijd reken ik een uur, maar vaak zijn we een stuk langer bezig :)

60 euro :? Das heel duur tegenover eva en jesse



Ik denk dat je Danielle niet moet vergelijken met Nalanta... Ik heb van een hoop mensen les gehad in vrijheidsdressuur over de afgelopen jaren incl Jesse & Eva. En zal geen slecht woord zeggen over de les van Eva het was echt een eye opener, en heb een hoop geleerd. Maar Nalanta is nog vrij "jong" in een korte tijd zijn ze uitgegroeid tot iets heel groots wat echt geweldig knap is, maar toen Jesse & Eva nog aan het leren paardrijden waren was Danielle 1 van de eerste in Nederland die vrijheidsdressuur op de kaart zetten.

Ik was ontzettend jong dat ik jaren terug opeens een paard langs zag komen op tv en het is altijd bijgebleven, Danielle was 1 van de eerste mensen die ik vrijheidsdressuur heb zien doen en was ook de reden dat ik begon (samen met Thamar Gothjalpsen en Jolanda Adelaar).



Om Nalanta & Amable met elkaar te vergelijken is denk ik niet echt reƫel beide zijn gewoon goede bedrijven in de vrijheidsdressuur wereld maar heel erg verschillend en daar zullen de prijzen ook naar zijn denk ik.

Harveyy
Berichten: 2
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 14:31

Mijn pony is drie jaar, en omdat ik hem nog niet wil beleren voor de wagen zijn we veel bezig met vrijheidsdressuur! :D
Hij kan voedsel weigeren, kusje geven, gapen, rondje draaien jambette, stil blijven staan en komen op commando, spagaat en beginnetje van het liggen en cirkelen. :)

Noa28
Berichten: 264
Geregistreerd: 27-04-16
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 18:43

Hey Hey, ik weet niet of dit topic nog gebruikt mag worden :? Maar ik hoor wel als dat niet meer de bedoeling is.
Ik heb vandaag mijn verzorgpony de spagaat geleerd, wat ze eigenlijk al na 5/10 minuutjes kon met een lange stok als balkje er tussen. Zonder snapte ze het niet. Aan het eind van de dag heb ik een beginnetje van het compliment gemaakt. Ze legt haar been al op de grond met haar hoofd naar beneden zegmaar, maar zodra de biks in mijn hand op is komt ze weer overeind. Maar zoals ik al zei: het is een beginnetje! :) verder kan ze steigeren, shaken, back (achteruit lopen), graven en voetje.

XkusjesX

Berichten: 44
Geregistreerd: 16-10-16
Woonplaats: Nederland

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 17:07

ik wil graag beginnen met mijn paardje, maar weet niet waar te starten, wat heb ik nodig en hoe zorg ik dat ze het begrijpt?

nanne02

Berichten: 910
Geregistreerd: 13-04-16

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 17:23

De basis is erg handig. Begin eerst gewoon lekker met halster om en gewoon aan het halstertouw. Leer volgen, maar laat haar achter je blijven. Halt houden. Tempo wisselingen, achteruit op druk. Je zou het eventueel ook zonder halstertouw kunnen doen.
Zelf beloon ik met clicker en vervolgens een beloningsbrokje. Zo vinden ze het vanzelf leuk.
Verder zou ik beginnen met natuurlijk als eerst de basis en de kleine trucjes zodat je er zelf ook aan kan gaan wennen: zoals shaken, flemen. Vervolgens maak je het breder naar jambette, spagaat. Internet staat vol met hoe je het moet aanleren.

yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 17:38

Noa28 schreef:
Hey Hey, ik weet niet of dit topic nog gebruikt mag worden :? Maar ik hoor wel als dat niet meer de bedoeling is.
Ik heb vandaag mijn verzorgpony de spagaat geleerd, wat ze eigenlijk al na 5/10 minuutjes kon met een lange stok als balkje er tussen. Zonder snapte ze het niet. Aan het eind van de dag heb ik een beginnetje van het compliment gemaakt. Ze legt haar been al op de grond met haar hoofd naar beneden zegmaar, maar zodra de biks in mijn hand op is komt ze weer overeind. Maar zoals ik al zei: het is een beginnetje! :) verder kan ze steigeren, shaken, back (achteruit lopen), graven en voetje.


Hoe heb je steigeren aangeleerd? Ik ben er nu ook mee bezig maar mn pony snapt t niet echt

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 17:40

Mag ik me hier gezellig melden? :D