Is loswerken onmisbaar om een paard 100% mak te krijgen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Is loswerken onmisbaar om een paard 100% mak te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 14:39

De vraag in de titel dus...
Ik merk dat mijn paard na 2 jaar grondwerk heul braaf is (door sommigen zelfs de makkelijkste van stal genoemd met op wei zetten en dergelijke), maar heb het idee dat ze nog niet zo mak is als paarden in de video's van mensen als Parelli, Warwick Shiller e.d.

Nu heb ik in de tijd dat ik haar heb niet veel en goed kunnen loswerken, omdat beide stallen waar ik gestaan heb ik de enige ben die zich daarmee bezig houdt (de rest vind het onzin en sluit zich ervoor af.) De keren dat ik het doe (de stal waar ik nu sta heeft zelfs een fijne longeercirkel waar het kan) durf ik mijn paard niet helemaal goed te corrigeren, omdat ik bang ben dat andere mensen er raar op reageren.

Zou ze het loswerken nodig hebben om echt die makheid te krijgen die de paarden van hun hebben?

Anoniem

Re: Is loswerken onmisbaar om een paard 100% mak te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 14:41

Mooi dat ze er zich voor afsluiten, kun jij je ding doen toch? Mijn inziens onderschatten veel mensen het belang van grondwerk. Gewoon je ding doen :)

JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 14:42

Bizzybijtje schreef:
Mooi dat ze er zich voor afsluiten, kun jij je ding doen toch? Mijn inziens onderschatten veel mensen het belang van grondwerk. Gewoon je ding doen :)


Hmm ja, zo kun je het ook bekijken inderdaad :')
Ik blijf me er wel zo'n rare bij voelen als ik het doe.. Ben bang dat ik op mijn paard dan ook niet 100% overtuigend over kan komen.

Laurievc

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Is loswerken onmisbaar om een paard 100% mak te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 14:44

Gewoon je ding doen! Ik heb deze zomer zelf mijn 3-jarige zadelmak gemaakt, eerst ook goed grondwerk mee gedaan omdat beestje recht van de opfok kwam. Mensen die haar nu zien schikken zo hard van hoe ze verandert is dat ze zelf grondwerk ook gaan uitzoeken. Leuk als je zo mensen kan inspireren!

Echt gewoon doen waar jij je goed bij voelt, niks mis mee!

JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 14:46

Laurievc schreef:
Gewoon je ding doen! Ik heb deze zomer zelf mijn 3-jarige zadelmak gemaakt, eerst ook goed grondwerk mee gedaan omdat beestje recht van de opfok kwam. Mensen die haar nu zien schikken zo hard van hoe ze verandert is dat ze zelf grondwerk ook gaan uitzoeken. Leuk als je zo mensen kan inspireren!

Echt gewoon doen waar jij je goed bij voelt, niks mis mee!


Haha hier schrikken ze ook als ik zeg dat mijn brave beestje vroeger trapte en je met haar tanden bloot aanviel :') Misschien krijgen ze hier ook ooit door dat het grondwerk écht verschil maakt :)

Bedankt voor de goede woorden alvast beiden, hopelijk durf ik het binnenkort wat op te pakken :D

Leo

Berichten: 50127
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 14:49

Zeker doen! Trek je niets aan van wat anderen misschien wel (of niet ;) ) denken. Grondwerk is niets raars of zweverigs, het is niet meer of minder dan een goede basis leggen en de verhoudingen tussen jou en je paard afstemmen.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 14:50

Wat bedoel je precies met "mak"?

Wat wil je verbeteren of wat is het verschil met de paarden waarmee je vergelijkt?

Makkelijk zeggen dat je gewoon je eigen ding moet doen, maar weet uit ervaring dat het op sommige stallen echt heel lastig is :)

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Re: Is loswerken onmisbaar om een paard 100% mak te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 14:54

Gewoon doen waar je je goed bij voelt. Ik heb mijn paard nu bijna 7 jaar. Heb nog nooit (bewust) los- of grondwerk gedaan. En ze is altijd braaf. Loopt zo de trailer op, overal vol zelfvertrouwen met me mee. Dus nodig, nou volgens mij niet. Maar als jij het belangrijk vindt, kan je dat toch gewoon doen.

JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 17:23

sanne83 schreef:
Wat bedoel je precies met "mak"?

Wat wil je verbeteren of wat is het verschil met de paarden waarmee je vergelijkt?

Makkelijk zeggen dat je gewoon je eigen ding moet doen, maar weet uit ervaring dat het op sommige stallen echt heel lastig is :)


Vooral de kleine dingen zoals de aandacht bij je houden terwijl ze los staat e.d. Zo was vorig jaar bij de clinic van Warwick Shiller een meisje die af kon stappen, naar de wc kon gaan en paardlief bleef braaf op zijn plekje staan. Volgens hem zit dat echt in de volledige training en niet als truucje.

Ik sta op een stal met voornamelijk dressuurruiters, dus wordt vaak genoeg raar aangekeken als ik iets van grondwerk doe :')

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 17:38

Ik kan me er wel wat bij voorstellen dat je je ongemakkelijk voelt, bij mensen die er niks van snappen.

Maar ik vraag me wel af hoe jij corrigeert en in welke situatie.
Wat doe jij/ zou jij dan het liefste doen?

Met je vraag op 100% mak krijgen, als je dat al kan verwachten.
Je zou ook eens kunnen kijken naar instructrices die meer op contact werken.
Dus dat je een iets andere stroming binnen het NH gaat zien wat zij voor je kunnen doen.
Het zijn vaak nuance verschillen op welke ingang je neemt.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 17:45

Een paard krijg je Mak door het te beleren, niet door het moe te maken. Loswerken is niet hetzelfde als het paard beleren.
Goed loswerken kan de ruiter toch pas doen als het paard beleerd is. Als het dier weet wat de ruiter ongeveer wenst.
Even ,voordat men met het 'onbeleerde' dier begint te werken, het even uit laten dollen , zodat de 'overmoed' weg is, kan zeker geen kwaad. MAAR dat is geen 'loswerken'.
'MAK' moet het paard zijn door de opvoeding.
Als uw paard gehoorzaam is door uw manier van werken, dan moet u door blijven gaan op die weg. EN ZICH VOORAL NIETS AANTREKKEN VAN WAT ANDEREN ZEGGEN
Laatst bijgewerkt door Kadankovitch op 04-01-17 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Spekkie01

Berichten: 663
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: In de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 17:47

Ik zweer erbij, vooral voor een jong paard. Ik was ook altijd van de ik vind het raar. Ik ben 25 jaar in de paarden doorgekomen zonder grondwerk.

Zo'n 4 jaar geleden ben ik met grondwerklessen begonnen met mijn toenmalige jonkie en ik heb de halve stal die me eerst uitlachte besmet. Gewoon stug volhouden en de resultaten spreken voor zichzelf.

Nu met mijn huidige jonkie ven ik er weer mee bezig en sta ik 1e reserve voorals er iemand uitvalt in de huidige 3 grondwerk lessen :') .

Een fijne manier om met je paard bezig te zijn, soepel te maken en de communicatie te verbeteren.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 17:56

sanne83 schreef:
Wat bedoel je precies met "mak"?

Wat wil je verbeteren of wat is het verschil met de paarden waarmee je vergelijkt?

Makkelijk zeggen dat je gewoon je eigen ding moet doen, maar weet uit ervaring dat het op sommige stallen echt heel lastig is :)


Kan zeker lastig zijn op bepaalde stallen! Het is dan ook geen heel slecht idee om misschien op een stal te staan waar de neuzen enigzins dezelfde kant opstaan!

senna21

Berichten: 11857
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 17:58

elf ruiters, twaalf meningen... :+

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 18:08

Persoonlijk vind ik dat loswerken of grondwerken of vrijwerken gewoon een verlengde van de opvoeding is en daarnaast werk voor het paard.
Al het werk dat er op de grond gebeurd is in mijn ogen grondwerk en daarnaast ook onderdeel van gehoorzaamheid en opvoeding.
Ik denk alleen dat je een groot kan verschil zien op stallen waar mensen die bewust bezig zijn met grondwerk een goed opgevoed paard hebben, want paardlief wordt geregelmatig herinnerd aan die opvoeding. Tegenover ruiters die problemen hebben in de basisopvoeding (zoals op een normale manier uit de paddock meelopen ivm stuiterend) en dit ook niet corrigeren.
En dan heb je nog de groep 'boerenverstand' en dat zijn de mensen die hun paard correct opgevoed hebben of 'mak' gemaakt hebben omdat zij consequent de opvoeding op blijven volgen, maar het dan geen grondwerk noemen.

Oftewel, naar mijn mening is/wordt een paard mak als de mensen die er mee omgaan consequent zijn in de opvoeding, of dit nu wel of niet in een longeercircel gebeurd.

(Ik werk ook vrij/los in een circeltje hoor, maar daarbuiten is het werk niet plots afgelopen ;) )

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 18:27

Grondwerk is imo niet alleen opvoeding.
Loswerken is imo niet alleen daar een verlengde van.

Imo is grondwerk een combinatie van, de tijd nemen: hoe loop jij er bij?
Hoe loop ik erbij?
Contact maken, de puntjes op de i zetten, zijn we samen?
Een stukje lichamelijk loswerken,dus warm worden, gecontroleerde bewegingen.

Een moment om te kijken: ben ik wel duidelijk in wat ik vraag, hoe gaat het met mijn grondwerk?
Scannen, hoe gaat het met mij en ben ik zo duidelijk of vraag ik tegenstrijdige dingen?

Stukje rechtrichten.

Door zacht in mijn hoofd te worden, worden we telepatisch.
Een gedeelte is leiderschap, maar een groot deel is volgens mij partnerschap.
En dat ik toevallig weet hoe het plaatje eruit moet zien, als ik dat al weet, is meer toeval.
Voor hetzelfde geld was ik als paard, hond of varken geboren.
Maar mijn positie maakt dat ik verantwoordelijk ben voor het paard.
En net zo min als kinderen, in de grond, ongehoorzaam of stout zijn. Ze doen dingen omdat ze het geheel niet kunnen overzien.
Zo is het bij paarden ook, als ik ze iets niet duidelijk kan maken, moet ik iets aan mezelf doen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 18:43

Ik ben ook nog van de oude garde die nog steeds niet kan wennen aan het woord grondwerk.

Netjes meelopen, braaf zijn op de wasplaats, voetjes geven, is normaal opvoeden.
Longeren blijft longeren.

Ja dat daar je lichaamshouding belangrijk is was al zo en zal altijd zo blijven.
Dat is geen grondwerk. vroeger niet en in mijn beleving nu nog niet.
Dat als er toch gecorrigeerd moet worden timing belangrijk is zal altijd zo blijven.
Dat ook vaak daar met houding of een kleine bewening meer bereikt zal worden dan met een gigantische mep is ook zo. Wat niet wegneemt dat een tik ook kan werken. Meestal nodig bij een paard dat je in handen gedrukt krijgt van een ander :P

Maar als mensen wel willen gaan grondwerken, prima lekker doen.
Jou paard, jou ding en jou tijdsindeling toch :)

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 19:11

Ik vraag me ook steeds af wat je dan extra doet, ben ook van de oude school. Wij voeden onze paarden goed op. Dat begint met basisgehoorzaamheid voor veulens, de jonge paarden komen 's winters een paar maanden thuis en dan wordt de opvoeding verder ter hand genomen :-). Als ze drie zijn komen de puntjes op de i.
Ik noem dat geen grondwerk, maar als ik zie wat sommigen onder grondwerk verstaan doe ik het wel.
Ik vind opvoeding wel enorm belangrijk. Schroom ook niet om een vreselijke lel uit te delen als het moet, maar vind dat sommige mensen keer op keer paarden toestaan grenzen te overschrijden. Dat zijn sneue klappen voor een paard..... Dus als grondwerk mensen er van bewust maakt dat je paard gehoorzaam moet zijn en dat kleine aanwijzingen vaak voldoende zijn vind ik dat helemaal geweldig _/-\o_ .

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 19:20

Ik vind dat ook geen grondwerk.
Overigens wat de oude school onder longeren verstaat, is ook niet wat ik onder grondwerk versta.

Longeren kan wel een onderdeeltje van het grondwerk zijn.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 19:26

Grondwerk is in eerste instantie en prilste basis het aanleren van een gemeenschappelijke 'taal' om te communiceren. Dus druk op dat punt = dat doen, op een ander punt = dit doen.
Misschien dat dit vroeger anders was, maar tegenwoordig zie ik veel zogenaamd koppige, dominante of zelfs onhandelbare paarden die eigenlijk gewoon nog altijd na vele jaren niet WETEN wat een bepaalde druk betekent. Ze gissen maar wat, maar door te weinig uitleg (timing in druk lossen en het echte aanleren van het begrijpen van de signalen in plaats van ze het zelf maar te laten uitzoeken) zijn ze nog altijd niet zeker of wat ze doen juist is.
Heel veel problemen die ik tot nu toe gezien heb zijn er aan te wijten dat het paard niet 100% begrijpt wat hij moet doen bij bepaalde handelingen. Die problemen zijn op zeer korte tijd (vaak veel minder dan een uur) op te lossen door het paard dit wel uit te leggen.

Het kan zijn dat ze daar vroeger wel hun tijd voor namen om het paard met lichte druk dingen uit te leggen in plaats van de hulpen gewoon sterker te maken en het paard zelf te laten uitvinden wat bepaalde hulpen betekenen. Maar tegenwoordig is dat hoe langer hoe meer een probleem.
Veel paarden die 'beleerd' zijn kunnen enkel reageren op harde druk en weten niet goed wat ze juist moeten doen.

Als dat vroeger algemeen wel het geval was, ben ik heel blij dat te horen.
En als LEREN wijken voor druk en leren longeren (dus niet gedachteloos rondjes draaien) inderdaad vroeger gewoon opvoeding noemde, is dat des te beter.
Maar tegenwoordig wordt dat vaak niet meer gezien als (onderdeel van) opvoeding. Dat is denk ik de reden voor het ontstaan van het woord grondwerk dan.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 19:35

Vaak is druk niet eens nodig.
Als ik op de poetsplaats sta en ik sta bij de flank en ik zeg om dan gaat mijn paard zijn kont opzij.
Doet hij dat niet is met mijn wijsvinger naar zijn flank wijzen voldoende.
Een paard die nog jong is en dat niet begrijpt druk ik daar en gebruik het woord om, en beloon ik met de stem als hij het doet.

Net zo als terug.
Ik sta voor hem, met mijn lichaam geef ik eigenlijk al aan dat hij terug moet, maar hij wacht nog even af dat wil ik ook want ik wil geen terug vliegers, dan zeg ik terug en hij stapt terug. Doet hij dat niet wijs ik weer met de hand en hij stapt terug.
Zo niet druk ik met mijn vinger in de overgang borst hals en hij stapt terug.

Longeren ik doe het met een halster.
Ik heb een hekel aan touwtjes.
Ja sommige vinden dat niks.
Maar hij kan dan net zo goed actief ondertreden.
De hals vanuit een aangespannen buikspier laten zakken.
En ook nog in de zelfde buiging lopen als de buiging van de volte.
Tja, meer hoeft van mij niet. Ja soms wat balkjes.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Is loswerken onmisbaar om een paard 100% mak te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 19:50

Lichaamsdruk is inderdaad vaak niet nodig als het paard goed opgeleerd is. Bij het opleren zelf natuurijk wel.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 19:57

Dus, is opvoeden zoveel anders als wat nu grondwerk genoemd wordt?

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Is loswerken onmisbaar om een paard 100% mak te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 20:05

In mijn ogen niet. In de ogen van heel wat mensen wel blijkbaar. Als je tegen mensen zegt hun paard op te voeden zeggen ze meestal dat ze dat doen (op verontwaardigde toon) of denken ze dat ze het paard meer klappen moeten geven. Als je ze zegt te gaan grondwerken is de kans daar ze het proberen groter.

Maar grondwerk is inderdaad basisopvoeding.

hwn
Berichten: 4699
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 20:06

Zelf vind ik loswerken het eerlijkste onderdeel van het grondwerk, ik vind het gewoon zalig als een paard je na een loswerksessie als een hondje volgt en zijn vriendjes of het gras plots niet meer zo interessant vindt. Je kan gaan Parelli-en of whatever tot je groen ziet, en een paard hebben dat netjes alle "kunstjes" uitvoert, maar zodra je het touw loslaat, gaat ie je bijvoorbeeld negeren.

Zelf ben ik ook geen voorstander van extreem makke paarden die niet aantonen wat ze wel of niet leuk vinden. Dat komt wss omdat ik er eentje heb dat erg introvert was, maar door haar rugpijn kon ze het plots niet meer verbergen, en is toen agressief geworden (gelukkig nu weer ok, al blijft het er eentje met een handleiding). Dan vind ik een boze blik als waarschuwing fijner.

Ze mogen gerust aangeven als ze ergens geen zin in hebben. Dan moeten ze het toch doen, maar dan ga ik het bijvoorbeeld maar 1 of 2 keer vragen, ipv 5 keer, en uitbundiger belonen als het toch goed gaat.