schrikkerig paard

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

d4rkhorse

schrikkerig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 15:41

hallo allemaal,
ik hoop dat deze topic juist staat :o
ik heb al 3 maanden 2 verzorgspaarden, eentje van 12 jaar en eentje van 4 jaar.

het 4 jarig paard verschiet bijna van alles, wat misschien normaal is bij zo'n jong paard.
maar als ik wil longeren begint hij voor het minste te crossen bokken steigeren,...
als ik met hem bezig ben in de paddock en er vliegt een vogel voorbij begint hij terug te steigeren bokken crossen,...
zelfs van een gewone auto of een paard dat voorbijloopt..
heeft iemand hier ervaring mee en weet hoe ik dit kan oplossen?
ik dacht zelf aan schriktraining maar heb daar totaal geen ervaring mee en weet niet hoe te beginnen :P

Alvast bedankt voor de mensen die me helpen! :D

mrie

Re: schrikkerig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 16:23

Dat paard is pas vier en dus nog te vergelijken met een kleuter. Hij heeft nog niks meegemaakt en wat hij nu meemaakt is eng. Je moet veel langzamer aan doen. Beetje wandelen aan een touwtje, op de weg, in het bos, door verkeer, langs het spoor. En het is dan jouw job om te zorgen dat hij voorbereid is en gewend raakt aan wat er allemaal om hem heen gebeurt.
Hij weer gewoon niet hoe hij dat moet doen longeren, leer hem dat, stapje voor stapje. Die kant op, dat geeft druk op het bit, dit bedoel ik met stap, draf, galop. stil staan, changeer...
Echt honderd stappen terug en rustig aan.

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 16:27

mrie schreef:
Dat paard is pas vier en dus nog te vergelijken met een kleuter. Hij heeft nog niks meegemaakt en wat hij nu meemaakt is eng. Je moet veel langzamer aan doen. Beetje wandelen aan een touwtje, op de weg, in het bos, door verkeer, langs het spoor. En het is dan jouw job om te zorgen dat hij voorbereid is en gewend raakt aan wat er allemaal om hem heen gebeurt.
Hij weer gewoon niet hoe hij dat moet doen longeren, leer hem dat, stapje voor stapje. Die kant op, dat geeft druk op het bit, dit bedoel ik met stap, draf, galop. stil staan, changeer...
Echt honderd stappen terug en rustig aan.

longeren kan ie wel hoor ;) binnen is dit zeker geen probleem maar eens ik hem buiten longeer verschiet hij heel veel wat wel normaal..
als ik buiten ga stappen heb ik schrik als ie vershiet dat hij touw lostrekt uit m'n handen en er vandoor gaat,... want meestal crost hij gewoon weg ..

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 16:38

Nee longeren kan hij niet, niet zonder zich af te laten leiden door vanalles en overal van de schrikken.
Als jullie samen aan de wandeling gaan zorg dan dat je een vrij lang touw hebt zodat hij een beetje weg kan bewegen maar je hem vervolgens weer naar binnen weet te hengelen. Desnoods ga je met tweeën ieder aan een kant met een touw zodat hij leert niet weg te rennen als hij weer eens ergens van schrikt. Geef hem een overdosis schrik, tractoren, treinen, paaltjes koeien. Hij moet wat harder worden.

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 16:40

mrie schreef:
Nee longeren kan hij niet, niet zonder zich af te laten leiden door vanalles en overal van de schrikken.
Als jullie samen aan de wandeling gaan zorg dan dat je een vrij lang touw hebt zodat hij een beetje weg kan bewegen maar je hem vervolgens weer naar binnen weet te hengelen. Desnoods ga jemet tweeen ieder aan een kant met een touw zodat hij leert niet weg te rennen als hij weer een sergens van schrikt. Geef hem een overdosis schrik, tractoren, treinen, paaltjes koeien. Hij moet wat harder worden.

oke bedankt :) ik ga dat deze week eens proberen.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 23:11

hoeveel komt ze buiten? Klinkt als veel te veel energie

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 23:13

Misschien de eigenaar het probleem eens voorleggen? :)

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 23:31

Schriktraining lijkt me erg verstandig. Aangezien het een jong dier is, is het handig een programma te maken zodat er een leuke opbouw in zit, en het dier niet ineens te veel te verwerken krijgt.
Je kunt beginnen met simpele dingen, zeiltjes, ballonnen, een plastic zak aan een stokje, wat wapperende plastic zakken aan prikpaaltjes, platgetrapte petflessen, een verkeersbord...wees creatief en laat het dier alles onderzoeken, en beloon als hij het onderzoekt. Ook met verzorgen niet te voorzichtig zijn en de borstel naast hem laten vallen, een emmer omver schoppen. Dat soort dingen.
[TVG] Schriktraining oefeningen.
en even googlen. Er zijn leuke dingen genoeg. Ook met van die zwembadnoedels. Ook erg leuk.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 23:35

Mrie: Ik vind het nogal een gevaarlijk tip. Als TS het paard in de buitenbak nog niet voldoende onder controle heeft, dan moet ze zeker niet met het dier op de openbare weg gaan. Dat is vragen om ongelukken.

TS: het is je verzorgpaard zeg je? Hoe reageert het dier bij de eigenaar/ wat zegt de eigenaar er van?
Schriktraining is mooi om te doen ,maar dan wel stap voor stap en onder begeleiding. Het klinkt namelijk een beetje alsof dit paard op dit moment nog iets te veel paard is voor je, en dan moet je niet in je eentje blijven aanrommelen, dat gaat dan niet goed komen. Kortom: zoek begeleiding/hulp!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 23:52

Hoe reageer je zelf op het paard? Ben je afwachtend, een beetje angstig of neem je de leiding? Dat lijkt me ook erg van belang.

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-16 11:57

quickie schreef:
hoeveel komt ze buiten? Klinkt als veel te veel energie

deze week wat minder omdat de eigenaar zelf op vakantie is, dus ik sta er alleen voor om hun te verzorgen ik moet nog een paard verzorgen, ze gaan maandag woensdag en vrijdag een halve dag op wei, en ik heb ze dinsdag en gisteren gelongeerd, op maandag en woensdag en vandaag ga ik grondwerk doen of andere dingen in de paddock, ik mag ze momenteel nog niet rijden zonder dat de eigenaar er bij is :o
ik denk wel dat ze veel buiten gaan haha maar hij is 1 maand geleden voor het eerst geschoren misschien staat hij daarom wat fris?
noox schreef:
Misschien de eigenaar het probleem eens voorleggen? :)

hoe bedoel je? :)
Floortz schreef:
Schriktraining lijkt me erg verstandig. Aangezien het een jong dier is, is het handig een programma te maken zodat er een leuke opbouw in zit, en het dier niet ineens te veel te verwerken krijgt.
Je kunt beginnen met simpele dingen, zeiltjes, ballonnen, een plastic zak aan een stokje, wat wapperende plastic zakken aan prikpaaltjes, platgetrapte petflessen, een verkeersbord...wees creatief en laat het dier alles onderzoeken, en beloon als hij het onderzoekt. Ook met verzorgen niet te voorzichtig zijn en de borstel naast hem laten vallen, een emmer omver schoppen. Dat soort dingen.
[TVG] Schriktraining oefeningen.
en even googlen. Er zijn leuke dingen genoeg. Ook met van die zwembadnoedels. Ook erg leuk.

oke dankjewel :) misschien een domme vraag maar moet ik hem dan vast houden? want als hij verschiet crost hij meestal weg,... ik dacht misschien aan een longeertouw om hem de ruimte te kunnen geven?
Punz schreef:
Mrie: Ik vind het nogal een gevaarlijk tip. Als TS het paard in de buitenbak nog niet voldoende onder controle heeft, dan moet ze zeker niet met het dier op de openbare weg gaan. Dat is vragen om ongelukken.

TS: het is je verzorgpaard zeg je? Hoe reageert het dier bij de eigenaar/ wat zegt de eigenaar er van?
Schriktraining is mooi om te doen ,maar dan wel stap voor stap en onder begeleiding. Het klinkt namelijk een beetje alsof dit paard op dit moment nog iets te veel paard is voor je, en dan moet je niet in je eentje blijven aanrommelen, dat gaat dan niet goed komen. Kortom: zoek begeleiding/hulp!

ja het is idd men verzorgpaard, bij de eigenaar aan de longe doet het paard dit ook dan begint hij te crossen maar dan zegt de eigenaar dat je hem gewoon moet laten doen en dat negeren alsof er niks aan de hand is.. ik heb eigenlijk geen idee waar ik die hulp kan vinden haha
Joolien schreef:
Hoe reageer je zelf op het paard? Ben je afwachtend, een beetje angstig of neem je de leiding? Dat lijkt me ook erg van belang.

meestal ben ik afwachtend, maar als het zo goed ging als gisteren tijdens het longeren (hij is maar 1 keer verschoten het was rustig op stal) ik verschoot wel 1 keer toen er niks was en hij ineens begon te crossen :P ik weet dat dit niet juist is :)

Fenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 12:11

Ik zou afraden om nu al de weg op te gaan als hij in de buitenbak al niet goed te houden is. Als een paard echt in paniek raakt, ga je hem echt niet tegenhouden, ook al is je touw nog zo lang. Zorg er voor dat het paard je gaat vertrouwen, ga in de bak kleine oefeningen toen met bijvoorbeeld slingers, paraplu's, zeilen enzovoort. Doe niet te veel in een keer, hierdoor kan hij overprikkeld worden en zich dan helemaal af gaan sluiten. Ik herken mijn 13 jarige KWPN'er hier ook wel wat in, hij vind ook alles spannend en zoekt duidelijke leiding anders neemt hij zijn eigen keuzes. Het heeft veel tijd en werk gekost, maar nu hij mij vertrouwd is hij een stuk minder kijkerig en wacht hij mijn reactie bij nieuwe dingen eerst af, als ik hem het vertrouwen geef, vind hij het ook een stuk minder eng. Wel moet ik altijd bij dit paard op blijven letten, want het blijft een heethoofd die regelmatig dingen spannend vind en schrikt, ik kan dan ook niet zomaar de weg uitgaan met hem.
Probeer zelf echt kalm en rustig te blijven. Zodra jij ook gaat schrikken of angst toont, zal het paard je nooit volledig gaan vertrouwen en zal hij zo blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 17:18

Ik denk dat jouw houding al een groot probleem is. Bij dit soort paarden moet je niet afwachtend zijn, van o jeej wat gaat ie nu weer doen, maar de leiding nemen. Denken 'we gaan dit doen'. Als jij gaat afwachten wat je paard doet, geef je de leiding aan hem. Hij moet dus jou leiden, dus ook opletten dat er geen gevaar is. Daardoor worden dit soort paarden soms nog schrikkeriger, of onzekerder. Er is niemand die hem tijdens het werk stabiliteit biedt.

Dus, ik zou goede begeleiding gaan zoeken. Iemand die je kan helpen met jouw houding naar het paard toe en jou ook het paard leert lezen. Iemand die je helpt de leiding weer over te nemen, zodat het paard jou gaat vertrouwen.

xdandelion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 22:33

Mijn shetje was vroeger ook zo schrikachtig. Bij mij heeft grondwerken heel erg geholpen. Ik heb hem geleerd de focus meer op mij te houden. Uiteindelijk ben ik langzaam aan wat schriktrainingen gaan doen. Hij schrikt nog weleens van onverwachte dingen, of als hij iets niet zag en plots wel, maar het is iig een stuk minder geworden! :)
Ik heb vooral hulp gehad via vrijheidsdressuur.nl . Als het zelf niet beter gaat is een instructeur/instructrice misschien handig?