paard stampt en loopt weg aan de longeerlijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ineke2

Berichten: 33132
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: paard stampt en loopt weg aan de longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 18:06

Heb je de beschikking over een roundpenn?
Anders kun je er wellicht 1 maken die ook te verkleinen en te vergroten is.

Het kan zijn dat je paard niet tegen druk aan zijn hoofd / mond kan.
Heb je al eens terwijl je er naast staat gevraagd om rustig zijn hoofd te laten zakken?
Zoniet begin daar eerst eens mee zodat je ten alle tijden zijn hoofd kunt laten zakken.

Een laag hoofd betekend namelijk ook van nature voor je paard meer ontspanning :)

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 18:07

Ts lastig en ook gevaarlijk probleem! Als je paard bang is is dat heel vervelend echter over het algemeen als paarden bang zijn gaan zij in de vluchtmodus en gaan ze meestal niet heel gericht trappen..Dus daar heb ik zo mijn bedenkingen over! Wil je dat probleem oplossen zul je heel gericht grondwerk moeten gaan doen! Dat kost heel veel tijd je dat eigen te maken en zul je als je hier geen ervaring mee hebt lessen moeten volgen! En gericht slaan Ts mag gewoon never nooit dan zit er toch echt iets niet goed in jullie verhouding! Waarom neem je hem niet aan de longe in de longeerton ( als ie dat los wel goed doet)..

Winde_b
Berichten: 58
Geregistreerd: 27-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-16 18:51

pol1 schreef:
Ts lastig en ook gevaarlijk probleem! Als je paard bang is is dat heel vervelend echter over het algemeen als paarden bang zijn gaan zij in de vluchtmodus en gaan ze meestal niet heel gericht trappen..Dus daar heb ik zo mijn bedenkingen over! Wil je dat probleem oplossen zul je heel gericht grondwerk moeten gaan doen! Dat kost heel veel tijd je dat eigen te maken en zul je als je hier geen ervaring mee hebt lessen moeten volgen! En gericht slaan Ts mag gewoon never nooit dan zit er toch echt iets niet goed in jullie verhouding! Waarom neem je hem niet aan de longe in de longeerton ( als ie dat los wel goed doet)..


hij schopte vroeger ook gewoon ergens naar maar heeft per toeval door gekregen dat mij om trappen wel effect heeft. en hij doet de basis van grondwerk. hij doet los eigenlikk alles goed en aan een touw als ik in de buurt blijft draait hij ook gewoon. hij gaat weg van druk, hij gaat voor me achteruit, hij komt naar me toe als ik me van hem weg draai hij loopt los achter me aan kan hem in een cirkel laten lopen of in een rechthoek dan gaat hij gewoon iets verder weg. En het is niet dat hij me niet moet ofzo durf gerust in zijn wei te gaan zitten , desnoods liggen ... hij zal eens komen kijken dan wat ik doe en tegen me duwen voor aandacht maar meer ook niet en hij loopt naar de draad als ik aan kom dus ... ik snap ook niet dat hij naar me schopt aan een longe. als het niet is dat hij er bang van is weet ik het helemaal niet meer.
en in de longeercirkel als ik die ter beschikking heb doet hij eigenlijk niks hij kijkt wel boos en wil naar me toe maar als ik hem met de zweep wegstuur (hij kan daar toch niet te ver weg) gaat hij ook weer naar buiten.
heb ook al eens geprobeert gewoon niet te reageren als hij naar me toe wou in zo'n cirkel en dan komt hij gewoon langs me staan lijk een schaap.
het probleem is dat hij niet op die cirkel wil blijven ... of bij mij of weg ... als hij niet bij mij mag is het dus wel en hoe dat intereseert hem dan niet veel als ik val en niks schreeuw komt hij ook gewoon terug kijken wat ik toch maar op de grond doe ... en als ik kwaad om m schreeuw gaat hij ergens in een hoek staan zo ver mogelijk weg. Dus ik heb altijd het idee dat hij het eng vind om daar te lopen aan de lijn. kan me niet voorstellen dat hij niet wil longeren en wel wil rijden en los lopen

Phoebert schreef:
Dublinlove8 schreef:
Als hij jou een trap geeft geef je maar een flinke trap terug,
Verder zelfverzekerd zijn en goeie hulp zoeken


Hoe wil je een paard een trap geven? :')
Nee, gewoon goed straffen. Een trap geven? Ho maar! Dat mag niet!
Begeleiding zoeken is inderdaad een goed idee. Heb je enig idee waarom hij het doet? Vindt hij misschien de ondergrond niet fijn en wil hij er daarom niet op lopen of heeft hij gewoon geen zin?


sorry met al die snelle reacties denk ik dat ik over die van jou had gelezen.

idd als ik op de grond lig kan ik hem niet trappen. zoizo niet eigenlijk zo lenig ben ik gewoon niet om tot aan zijn buik te raken :) maar ik denk dat ze een mep bedoelen, maar ja van op de grond is dit ook onmogelijk. Hij heeft redelijk veel problemen gehad in het begin kon hij ook niet vast staan (aan een touw in de trailer, in een stal, aan de hand ... . dus ik denkt dat hij een beetje schrik heeft van het idee "vast". zeker ben ik daar natuurlijk niet van. Maar geen zin lijkt me raar want rijden doet hij bijvoorbeeld wel heel graag als ik wil gaan trainen loopt hij nu zo zijn trailer in enzo. maar ik heb in dat longeren nooit meer tijd gestoken omdat ik ten eerste niet wist hoe ik daar veiling bij bleef en ten tweede ik het ook niet zo nodig vond eens ik hem kon rijden en los laten lopen.
de stal enzo heeft hij rustig geleerd eten in de stal, paard in de stal eten op paard weer uit de stal. en steeds wat langer. vast staan aan de hand ook paard roepen paard vast, paard een koekje paard weer los en dat allemaal steeds iets langer en met minder beloning gewoon wat praten tegen hem of onder zijn hals aaien wat hij heel leuk vind. maar ik kan zo moeilijk hem aan een longe snel los en vast maken of eten geven ofzo
Ineke2 schreef:
Heb je de beschikking over een roundpenn?
Anders kun je er wellicht 1 maken die ook te verkleinen en te vergroten is.

Het kan zijn dat je paard niet tegen druk aan zijn hoofd / mond kan.
Heb je al eens terwijl je er naast staat gevraagd om rustig zijn hoofd te laten zakken?
Zoniet begin daar eerst eens mee zodat je ten alle tijden zijn hoofd kunt laten zakken.

Een laag hoofd betekend namelijk ook van nature voor je paard meer ontspanning :)


Ineke2 schreef:
Heb je de beschikking over een roundpenn?
Anders kun je er wellicht 1 maken die ook te verkleinen en te vergroten is.

Het kan zijn dat je paard niet tegen druk aan zijn hoofd / mond kan.
Heb je al eens terwijl je er naast staat gevraagd om rustig zijn hoofd te laten zakken?
Zoniet begin daar eerst eens mee zodat je ten alle tijden zijn hoofd kunt laten zakken.

Een laag hoofd betekend namelijk ook van nature voor je paard meer ontspanning :)


hij doet zijn hooft op comando omlaag (omdat hij te groot is om het tegoei de poetsen anders. als ik kietel aan de onderkant van zijn kin doet hij dat maar dan heeft hij uiteraard gewoon een halsterje aan. deed het net met zijn hoofdstel om te proberen dan doet hij het ook maar ik kan hem niet buiten door door de vragen aan zijn teurgels met zijn hoofdstel of halster hem naar beneden "trekken"

hij doet wel ook altijd moeilijk met zijn hoofdstel aan doen dus het zou bes kunnen dat hij daar niet zo van druk houd ... . Eenmaal dat hij is aan het rijden komt ik eigenlijk zo min mogelijk aan mijn teugels. Altijd geleerd met mijn benen te rijden. maar ik merk dat hij ook wel onrustig word als iemand te fel zit te werken met zijn teugels. als er iemand anders op zit. maar ik kan hem toch moeilijk ergens anders als aan zijn hoofd vast maken om te longeren ?

en ik kan dat idd maken me wat paaltjes maar ik heb het idee dat ik hem dan "dwing" iets te doen wat hij eng vind ipv er voor zorg dat hij op een veilige manier over zijn angsts heen komt.

jasmijn16

Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Re: paard stampt en loopt weg aan de longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 22:11

Wat je ook kunt proberen is de cirkel veranderen, dus als hij naar je toe komt zelf de cirkel veranderen. Komt hij naar binnen? Zet jij 3 stappen naar achter, maar hij moet dan wel door blijven lopen in het zelfde tempo. 'dwing' hem eens naar buiten en loop 3 passen naar hem toe. Laat hem maar lopen.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: paard stampt en loopt weg aan de longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 22:23

En als je hem onder het zadel op een volte zet, dan is er geen enkel probleem.

Daarbij longeer ik altijd met een hulpteugel. Zonder zie ik het nut niet zo van in, ik zie het als een andere manier van trainen. Onbelast, maar hij moet dan toch goed over de rug van achter maar voren met de juiste Stelling. Maar dat terrible.

cissy

Berichten: 19833
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: paard stampt en loopt weg aan de longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 22:35

Mijn eerste gedachte was ook dubbele lijnen maar dan moet hij eerst leren dat die lijn achter zn bips langs komt anders krijg je paniek. Dat kun je hem leren door grondwerk te doen.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 22:37

Het lijkt wel alsof hij bijvoorbeeld een probleem met het bit, de frontriem of iets dergelijks heeft aan de buitenkant. Je schrijft dat hij verder best goed opgevoed is. En bij herhaling op hetzelfde onderdeel zo ondeugend worden is bestwel raar. Zou hij hetzelfde reageren als je hem eens aan het halster rondstuurt?
Ik ben eigenlijk wel benieuwd.

Probeer het eerst eens met minder in plaats van meer. Dan spoor e misschien de oorzaak op in plaats van meteen oplossingen in te zetten

Kcinarual
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-07-15

Re: paard stampt en loopt weg aan de longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 22:49

Ik had een soortgelijk probleem. Mijn shetlander snapte het longeren écht niet, maar ik bleek hem met mijn lichaamstaal 'weg te sturen'. Hij had dus druk van de lijn, maar ondertussen ook druk vanuit mij. Dit uitte zich in behoorlijk wat skipartijen door het weiland. Het is uiteindelijk allemaal goed gekomen toen ik wat meer op mijn lichaamstaal ging letten. Straffen heb ik niet gedaan en daar ben ik blij om, het was immers niet zijn fout. Trappen is een ander verhaal waar ik geen ervaring mee heb, maar dat kan het uiten van frustratie zijn, omdat hij het simpelweg niet snapt.

Winde_b
Berichten: 58
Geregistreerd: 27-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-16 23:02

jasmijn16 schreef:
Wat je ook kunt proberen is de cirkel veranderen, dus als hij naar je toe komt zelf de cirkel veranderen. Komt hij naar binnen? Zet jij 3 stappen naar achter, maar hij moet dan wel door blijven lopen in het zelfde tempo. 'dwing' hem eens naar buiten en loop 3 passen naar hem toe. Laat hem maar lopen.


kan ik idd eens proberen als hij naar binnen komt achteruit te gaan. maar als ik hem zonder omheining weg dwing gaat hij ook echt weg, hoofd naar de buiten kant longe over zijn rug en weg ...

Winde_b
Berichten: 58
Geregistreerd: 27-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-16 23:04

alice0cullen schreef:
En als je hem onder het zadel op een volte zet, dan is er geen enkel probleem.

Daarbij longeer ik altijd met een hulpteugel. Zonder zie ik het nut niet zo van in, ik zie het als een andere manier van trainen. Onbelast, maar hij moet dan toch goed over de rug van achter maar voren met de juiste Stelling. Maar dat terrible.


nee onder het zadel doet hij niks .. kleine voltes, slangevoltes, grote voltes, stellingen , wijken, shouderbinnewaarts. maar hang hem aan een lijn en hij is stout

Winde_b
Berichten: 58
Geregistreerd: 27-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-16 23:07

cissy schreef:
Mijn eerste gedachte was ook dubbele lijnen maar dan moet hij eerst leren dat die lijn achter zn bips langs komt anders krijg je paniek. Dat kun je hem leren door grondwerk te doen.


ja ... ik denk dat ik dat wel geleerd krijgt maar ik heb dit met een dubbele lijn nog nooit gedaan wel mijn trainer bij haar paarden zien doen. kunnen ze wss hun hoofd niet zo makkelijk weg draaien maar hun kont kan denk ik wel nog steeds naar de gene in het midden toe toch? Ik vind het er altijd eng uitzien zelf zou ik wss in de knoop geraken als hij rare dingen gaat doen

Winde_b
Berichten: 58
Geregistreerd: 27-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-16 23:11

mrie schreef:
Het lijkt wel alsof hij bijvoorbeeld een probleem met het bit, de frontriem of iets dergelijks heeft aan de buitenkant. Je schrijft dat hij verder best goed opgevoed is. En bij herhaling op hetzelfde onderdeel zo ondeugend worden is bestwel raar. Zou hij hetzelfde reageren als je hem eens aan het halster rondstuurt?
Ik ben eigenlijk wel benieuwd.

Probeer het eerst eens met minder in plaats van meer. Dan spoor e misschien de oorzaak op in plaats van meteen oplossingen in te zetten


hij is best een moeilijk paard, als het op uitrrusting aan komt ander hoofdstel moet hij echt 4 weken aan wennen dus ik kan er inkomen dat het van het hoofdstel is maar dat heb ik ook aan met rijden... en met zo n halster met een ring op zijn neus doet hij het ook. misschien kan ik echt zijn wei halster eens proberen dat heeft hij altijd aan maar ik heb schik dat ik met alleen een halster helemaal niks aan hem te zeggen heb.

hwn
Berichten: 4720
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 23:13

De truuk tegen het uitbreken (niet tegen trappen natuurlijk) is om te voorkomen dat ie zijn hoofd naar buiten draait en zich sterk maakt, dus tijdig voldoende binnenstelling vragen. Persoonlijk vind ik een kaptoom hierin wel duidelijker dan een halster, hoofdstel of touwhalster.

Ik zou stelling vragen (met kaptoom) eerst oefenen aan de hand, daarna aan de longe in een roundpen, en de cirkel eens wat verkleinen en zien of ie dat netjes met een (desnoods overdreven) binnenstelling doet, en pas dan op groter terrein gaan, en rustig opbouwen, desnoods de eerste sessies enkel in stap. Maar hulp inroepen lijkt me zeker geen overbodige luxe, alleen al voor je eigen veiligheid.

Maar persoonlijk zou ik ook niet gaan longeren als het paard er overduidelijk een hekel aan heeft. Je kan ook opbouwen aan de hand, gezonder dan cirkels, alleen iets lastiger voor jezelf. :)

Kendra

Berichten: 8739
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 23:13

Dubbele lijnen is niet eng, maar je moet het leren met een braaf paard. De buitenlijn kan trouwens ook over de rug, hoeft niet achterlangs.
Maar niet geschikt voor dit paard.

Ineke2

Berichten: 33132
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 23:18

Geen gewoon halster gebruiken. Ik zou een touwhalster gaan gebruiken en dan dus werken aan het feit dat hij het niet eng vind als je druk op het hoofd zet. Wat ik lees is dát namelijk wat hij eng vind.

Niet op commando het hoofd naar beneden vragen maar met lichte druk.
Vraag eerst met lichte druk iets wat hij makkelijk vind. Beloon hem daar direct de druk weg te halen en hem te aaien.
Ga daar de komende tijd eens mee aan de slag.

Winde_b
Berichten: 58
Geregistreerd: 27-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-16 23:27

Kendra schreef:
Dubbele lijnen is niet eng, maar je moet het leren met een braaf paard. De buitenlijn kan trouwens ook over de rug, hoeft niet achterlangs.
Maar niet geschikt voor dit paard.


ja ik kan altijd de pony dit laten leren die doet alles ... dan weet ik hoe het moet. en misschien als ik dit aan mn trainer vraag dat ze het wel ziet zitten om het paard zo te longeren? Morgen heb ik zoizo dressuur les en dan is zij normaal ook daar kan het eens vragen wat zij er van vind.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 23:30

Als je geen ervaring met dubbele lijnen hebt dan zou ik dat niet doen ts..Kan echt gevaarlijk zijn! Ik zou er iemand bijhalen die daar meer ervaring mee heeft! Werkt super!

zebra89
Berichten: 759
Geregistreerd: 20-11-14
Woonplaats: Overijssel

Re: paard stampt en loopt weg aan de longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 23:34

Even op een rijtje: je hebt een instructeur voor het rijden, die helpt je goed mar qua longeren kom je niet verder.
Je kan het probleem zelf niet aan op dit moment en vraagt daarom hulp

Waarom geld investeren in hulpmiddelen (zoals passoa) als je ook 1 of 2 longeerlessen kan nemen bij iemand die daar verstand van heeft. Die kan je wss uitleggen wat het probleem is en je de oplossing bieden. Is goedkoper en effectiever als symptoom bestrijding met hulpmiddelen.

Winde_b
Berichten: 58
Geregistreerd: 27-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-16 23:44

pol1 schreef:
Als je geen ervaring met dubbele lijnen hebt dan zou ik dat niet doen ts..Kan echt gevaarlijk zijn! Ik zou er iemand bijhalen die daar meer ervaring mee heeft! Werkt super!


mijn trainer kan dit maar ze heeft hem eigenlijk al opgegeven met longeren. ze zegt dat zowel hij als ik schrik hebben van die longe en dat zij er ook niks meer mee gedaan krijgt als hij al opgejaagd is als hij dat ding nog maar ziet. Maar ik vind het echt eng als ik het zie bij andere paarden. denk dat dit met een rustig paard een super training is maar niet als hij al moeilijk is aan een gewone longe

zebra89
Berichten: 759
Geregistreerd: 20-11-14
Woonplaats: Overijssel

Re: paard stampt en loopt weg aan de longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 23:52

Maar in een longeercirkel doet hij het niet? Maar als je daar wel de longe aan doet? Gebeurd er dan niks? Kan me voorstellen dat hij zich in een grote bak of wei te weinig begrenst voelt en een loopje met je neemt. MAar beginnen met trainen in een longeercirkel en dan uitbouwen?

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 23:59

Winde_b schreef:
mrie schreef:
Het lijkt wel alsof hij bijvoorbeeld een probleem met het bit, de frontriem of iets dergelijks heeft aan de buitenkant. Je schrijft dat hij verder best goed opgevoed is. En bij herhaling op hetzelfde onderdeel zo ondeugend worden is bestwel raar. Zou hij hetzelfde reageren als je hem eens aan het halster rondstuurt?
Ik ben eigenlijk wel benieuwd.

Probeer het eerst eens met minder in plaats van meer. Dan spoor e misschien de oorzaak op in plaats van meteen oplossingen in te zetten


hij is best een moeilijk paard, als het op uitrrusting aan komt ander hoofdstel moet hij echt 4 weken aan wennen dus ik kan er inkomen dat het van het hoofdstel is maar dat heb ik ook aan met rijden... en met zo n halster met een ring op zijn neus doet hij het ook. misschien kan ik echt zijn wei halster eens proberen dat heeft hij altijd aan maar ik heb schik dat ik met alleen een halster helemaal niks aan hem te zeggen heb.


Dan laat je toch los.. hij kan nergens heen.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 06:46

zebra89 schreef:
Maar in een longeercirkel doet hij het niet? Maar als je daar wel de longe aan doet? Gebeurd er dan niks? Kan me voorstellen dat hij zich in een grote bak of wei te weinig begrenst voelt en een loopje met je neemt. MAar beginnen met trainen in een longeercirkel en dan uitbouwen?


Dit had ik ook al voorgesteld!

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 06:50

Winde_b schreef:
pol1 schreef:
Als je geen ervaring met dubbele lijnen hebt dan zou ik dat niet doen ts..Kan echt gevaarlijk zijn! Ik zou er iemand bijhalen die daar meer ervaring mee heeft! Werkt super!


mijn trainer kan dit maar ze heeft hem eigenlijk al opgegeven met longeren. ze zegt dat zowel hij als ik schrik hebben van die longe en dat zij er ook niks meer mee gedaan krijgt als hij al opgejaagd is als hij dat ding nog maar ziet. Maar ik vind het echt eng als ik het zie bij andere paarden. denk dat dit met een rustig paard een super training is maar niet als hij al moeilijk is aan een gewone longe


Er is op zich niks engs aan de dubbele longe maar de longeur moet echt goed weten wat te doen..Je hebt wel echt een goede coördinatie nodig! Is er niemand bij jullie op stal die zich bezig houdt met horsemanship? Deze mensen hebben vaak net iets andere inzichten en technieken.
De angst die zowel jij als trainer inmiddels hebben aan de longe gaat dit paard niet helpen!

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 21:16

Paard heeft moeite met longeen, dus doen we er een dubbele lijn aan :o?

Ineke2

Berichten: 33132
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 21:31

mrie schreef:
Paard heeft moeite met longeen, dus doen we er een dubbele lijn aan :o?

Deze opmerking snap ik niet?
Zeker niet omdat je met een dubbele longe als je weet hoe er mee om te gaan meer controle hebt dan met een enkele longe.

Je kunt daar ook veel beter mee werken met stelling, buiging en rechtrichten.