paard stampt en loopt weg aan de longeerlijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hutcherson

Berichten: 7363
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: paard stampt en loopt weg aan de longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 17:54

Ik heb er ook 1 getraind die op gegeven moment door had dat als hij gewoon keihard de andere kant op rende als hij geen zin meer had, dat ik het touw dan los moest laten. Uiteraard was ie daarna nog lang niet klaar met me. Met een strenge toespraak moest ie gewoon weer lopen. Maar totdat hij het wel weer genoeg vond en dan was ie weer weg. Moest ik hem weer pakken, weer lopen etc.

Op gegeven moment heb ik met prikpaaltjes een kleine longeercirkel afgezet in de bak. Gelukkig had ie wel veel respect voor lijnen en touwtjes. Dus met wat geknutsel had ik een longeercirkel in de bak. En verrek hij draaide niet meer zomaar om.
Steeds de cirkel iets groter gemaakt elke keer dat ik hem trainde. Uiteindelijk alleen nog maar prikpaaltjes neer gezet. Zonder touwtje. ging prima. Toen steeds verder afgebouwd tot hij gewoon znder kon. Daarna nooit meer gedonder mee gehad.

Anna79

Berichten: 3381
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 18:04

Met een stukje lint en weidepaaltjes heb je zo een cirkeltje afgezet. Zo deed ik het altijd, anders ging ik ook niet longeren want dan liep ik het risico mijn schouder uit de kom getrokken te krijgen als paardlief fris was :+

Ik verbaas me er trouwens over hoeveel mensen er zonder afgezette cirkel longeren aan de enkele longe, het is zo slecht voor je paard, ze gaan er constant scheef door lopen, trainen doe je ze er in elk geval niet mee, eerder het tegenovergestelde.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 18:13

Natuurlijk gaan ze er niet scheef door lopen.
Dat ligt toch echt aan je longeer kunsten hoor :)

En ja je kunt ze lekker laag met ontspannen rug en actieve achterhand laten lopen aan een enkele longe zonder touwtjes. Zonder dat ze aan de lijn trekken, zonder dat ze over de schouder vallen.
Geen touwtjes aan je paard en ook geen touwtjes om je paard. :+

Maar bij een jong paard begin ik wel altijd met een afgezette bak, dat wel.
Daar maak ik geen rondje van, dat vind ik teveel werk. Maar een stuk afzetten zodat je niet de hele bak door getrokken kunt worden.

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 19:10

Ik heb je even een pb gestuurd :) .

Foetsji
Berichten: 196
Geregistreerd: 16-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 19:21

Portugese Kaptoom ! En op de juiste manier (V vorm ) het paard opsluiten tussen longe en zweep. Paard moet gelongeerd kunnen worden op een open vlakte. Roundpen geeft een fictief idee van controle. Gewoon in de bak aan een kaptoom ( met neusketting ) en ze kunnen niet meer weg. Tenminste als je weet hoe je klassiek moet longeren. Succes!

AnnemiekeJL
Berichten: 67
Geregistreerd: 22-04-13

Re: paard stampt en loopt weg aan de longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 19:39

Hoi, ik heb je een pb gestuurd.

Anna79

Berichten: 3381
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 21:43

De meningen zijn daarover dan sterk verdeeld. Een Lammert Haanstra bijvoorbeeld is er op tegen en ook Monty Roberts adviseert om nooit zonder aanleuning te longeren aan de enkele longe. Toch niet de minste paardenmensen...

Anna79

Berichten: 3381
Geregistreerd: 30-11-15

Re: paard stampt en loopt weg aan de longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 21:53

@Bruintje hoe je het ook wendt of keert je trekt altijd in meer of mindere mate aan het hoofd waardoor het paard geneigd zal zijn over het schouder te gaan. Als je helemaal geen contact hebt ben je wat mij betreft niet aan het longeren maar doe je blijkbaar iets anders wat vast ook heel knap is :D

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 22:35

Wat jij Wilt.

Winde_b
Berichten: 58
Geregistreerd: 27-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-16 14:25

RoyceMack schreef:
Ik heb er ook 1 getraind die op gegeven moment door had dat als hij gewoon keihard de andere kant op rende als hij geen zin meer had, dat ik het touw dan los moest laten. Uiteraard was ie daarna nog lang niet klaar met me. Met een strenge toespraak moest ie gewoon weer lopen. Maar totdat hij het wel weer genoeg vond en dan was ie weer weg. Moest ik hem weer pakken, weer lopen etc.

Op gegeven moment heb ik met prikpaaltjes een kleine longeercirkel afgezet in de bak. Gelukkig had ie wel veel respect voor lijnen en touwtjes. Dus met wat geknutsel had ik een longeercirkel in de bak. En verrek hij draaide niet meer zomaar om.
Steeds de cirkel iets groter gemaakt elke keer dat ik hem trainde. Uiteindelijk alleen nog maar prikpaaltjes neer gezet. Zonder touwtje. ging prima. Toen steeds verder afgebouwd tot hij gewoon znder kon. Daarna nooit meer gedonder mee gehad.


haha miss dat idd het afbouwen van de omheining wel werkt ... mijn cirkel in de wei is vast met vaste palen maar kan wel al eens beginnen met hier bv de ingang open te laten en idd wat draad uit halen (heeft nu 3 draden lijk de wei misschien de bovenste er al eens uit laten. maar dat moet dan voorlopig wel als het licht is

Winde_b
Berichten: 58
Geregistreerd: 27-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-16 14:29

Anna79 schreef:
Met een stukje lint en weidepaaltjes heb je zo een cirkeltje afgezet. Zo deed ik het altijd, anders ging ik ook niet longeren want dan liep ik het risico mijn schouder uit de kom getrokken te krijgen als paardlief fris was :+

Ik verbaas me er trouwens over hoeveel mensen er zonder afgezette cirkel longeren aan de enkele longe, het is zo slecht voor je paard, ze gaan er constant scheef door lopen, trainen doe je ze er in elk geval niet mee, eerder het tegenovergestelde.


Ik snap wat je bedoeld hoor van het over de schouder weglopen, doet mijn paard ook.
Maar eigenlijk is dat ook een soort van verzet mijn pony bv corigeer ik door even aan zijn touw te komen en loopt dan weer zonder spanning op zijn touw gewoon met de juiste stelling maar hij zwaait niet uit.
Dat kunnen ze onder het zadel trouwens ook doen en daar maak je ook gewoon je voltes toch?
En wat jammer van je schouder! hoop dat je hier niet te vaak last van hebt !!!

Winde_b
Berichten: 58
Geregistreerd: 27-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-16 14:32

Foetsji schreef:
Portugese Kaptoom ! En op de juiste manier (V vorm ) het paard opsluiten tussen longe en zweep. Paard moet gelongeerd kunnen worden op een open vlakte. Roundpen geeft een fictief idee van controle. Gewoon in de bak aan een kaptoom ( met neusketting ) en ze kunnen niet meer weg. Tenminste als je weet hoe je klassiek moet longeren. Succes!


dankje doe mijn best!
Maar het loopt al vast met de Portugese kaptoom.
een kaptoom weet ik wat dat is maar een Portugese heb ik persies nog niet van gehoord

claffdifs
Berichten: 49
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 23:52

Winde_b schreef:
RoyceMack schreef:
Ik heb er ook 1 getraind die op gegeven moment door had dat als hij gewoon keihard de andere kant op rende als hij geen zin meer had, dat ik het touw dan los moest laten. Uiteraard was ie daarna nog lang niet klaar met me. Met een strenge toespraak moest ie gewoon weer lopen. Maar totdat hij het wel weer genoeg vond en dan was ie weer weg. Moest ik hem weer pakken, weer lopen etc.

Op gegeven moment heb ik met prikpaaltjes een kleine longeercirkel afgezet in de bak. Gelukkig had ie wel veel respect voor lijnen en touwtjes. Dus met wat geknutsel had ik een longeercirkel in de bak. En verrek hij draaide niet meer zomaar om.
Steeds de cirkel iets groter gemaakt elke keer dat ik hem trainde. Uiteindelijk alleen nog maar prikpaaltjes neer gezet. Zonder touwtje. ging prima. Toen steeds verder afgebouwd tot hij gewoon znder kon. Daarna nooit meer gedonder mee gehad.


haha miss dat idd het afbouwen van de omheining wel werkt ... mijn cirkel in de wei is vast met vaste palen maar kan wel al eens beginnen met hier bv de ingang open te laten en idd wat draad uit halen (heeft nu 3 draden lijk de wei misschien de bovenste er al eens uit laten. maar dat moet dan voorlopig wel als het licht is


Niet alleen de ingang open laten! Als het paard dan opeens naar buiten probeert te rennen en zich op zon paaltje bezeert heb je een groter probleem. Helemaal met vaste palen kan hij bijvoorbeeld z'n borst of voorbenen eraan open halen.

judithh

Berichten: 3348
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 11:16

Winde_b schreef:
judithh schreef:
Zoals ik het lees doet hij exact hetzelfde als wat mijn paard een tijd gedaan heeft..in de longeercirkel of paddock longeren was geen enkel probleem..ga ik de bak in..ene ronde (als ik het al redde) en hop, haaks omdraaien en gas erop.
Op een gegeven moment ben ik opgehouden met uberhaubt proberen om hem tegen te houden, zodra hij haaks omdraaide liet ik de lijn los aangezien eraan hangen totaal geen enkel nut heeft behalve dat ik pijn in mijn handen, nek en schouders kreeg of kon krijgen..
Mag ik vragen hoe je jouw longeerlijn bevestigt hebt als je met hoofdstel longeert? Misschien heb je het al ergens vermeld en lees ik er overheen..


aan mijn hoofdstel doe ik dat met een een bitstukje. Zo een klein ding met 3 haakjes 2 voor de bit ringen en een voor het touw.
Heeft je paard het afgeleerd ??


Die van mij doet het idd niet meer..ik longeerde ook met zo'n tussenstukje en ben op een gegeven moment de longeerlijn rechtstreeks vast gaan klikken aan 1 bitring...eerste keer dat hij omdraaide vloog het bit door zijn bakkes maar sindsdien nooit geen problemen meer.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 06:36

Anna79 schreef:
De meningen zijn daarover dan sterk verdeeld. Een Lammert Haanstra bijvoorbeeld is er op tegen en ook Monty Roberts adviseert om nooit zonder aanleuning te longeren aan de enkele longe. Toch niet de minste paardenmensen...


En waarom adviseren ze dat?? Omdat de meeste mensen hun paard niet fatsoenlijk kunnen longeren! De rechtrichtgoeroe's bijvoorbeeld een marijke de Jong maar ook een mireilla Den Hoed, monique de Rijk ( toch zeker niet de eerste de beste adviseren juist wel om aan een enkele longe in een normale bak te longeren. Weliswaar begint elke opleiding qua longeren met een jong paard aan de dubbele longe ( in mijn ogen de beste rechtrichtarbeid die er is) naarmate het paard steeds evenwichtiger begint te lopen kun je je paard gaan laten wennen aan de enkele longe. Een paard wat goed getraind is heeft dan geleerd om op zijn eigen lijn te blijven en kan dan met minimale Hulp in de voorwaarts neerwaartse tendens komen! Ik ben het eens met bruintje!

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: paard stampt en loopt weg aan de longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 17:40

Deed je paard dit voor de blessure ook?
Zoek achter de reden dat het paard dit doet. Een paard dat op elk vlak een braaf paard is en het gevraagde uitvoert, en op 1 bepaald punt altijd zo heftig reageert, is iets mis mee.
Dat paard is niet aan het uittesten of aan het proberen dominant te zijn. Het probeert iets duidelijk te maken. Zoek uit wat.
Het geeft mij sterk de indruk van pijn. Het best is dat ook uit te sluiten voor je iets anders probeert. Haal er wat mensen bij (tandarts, ostheo, laat desnoods foto's nemen). Eerst de oorzaak zoeken, dan kan je de oorzaak aanpakken en het probleem oplossen.

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 13:41

jensvl schreef:
Deed je paard dit voor de blessure ook?
Zoek achter de reden dat het paard dit doet. Een paard dat op elk vlak een braaf paard is en het gevraagde uitvoert, en op 1 bepaald punt altijd zo heftig reageert, is iets mis mee.
Dat paard is niet aan het uittesten of aan het proberen dominant te zijn. Het probeert iets duidelijk te maken. Zoek uit wat.
Het geeft mij sterk de indruk van pijn. Het best is dat ook uit te sluiten voor je iets anders probeert. Haal er wat mensen bij (tandarts, ostheo, laat desnoods foto's nemen). Eerst de oorzaak zoeken, dan kan je de oorzaak aanpakken en het probleem oplossen.



Mee eens, hij vertelt je iets! aan jou de taak om het uit te zoeken

Charaz

Berichten: 24306
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 21:37

judithh schreef:
Die van mij doet het idd niet meer..ik longeerde ook met zo'n tussenstukje en ben op een gegeven moment de longeerlijn rechtstreeks vast gaan klikken aan 1 bitring...eerste keer dat hij omdraaide vloog het bit door zijn bakkes maar sindsdien nooit geen problemen meer.


Ik zie het voor me :D (heb ook zo'n exemplaar)

Winde_b
Berichten: 58
Geregistreerd: 27-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-16 00:07

Ik heb blijkbaar klierkoorts en dus weinig tijd en energie om alles te lezen. Maar wil even mee geven hoe het met het paard gaat voor mensen die zijn verhaal volgen.

Hij staat op de wei en kan niet lang met hem bezig zijn. Maar hij doet zijn hoofd mooi omlaag ondertussen als hij druk voelt. Ook opzij lukt goed.
Heb hem zelfs 10 minuutjes gelongeert zonder gekke dingen hij was braaf maar had dan ook geen zweep vast omdat hij nu vanzelf snel genoeg is doordat hij niet gereden wordt.
Hij was volledig in orde volgens de dierenarts maar wel erg gestrest.

Maar ik kan nu echt niet rijden of lang grondwerk doen dus hij krijgt een beetje rust.
Er gaat vanaf morgen een ruiter komen kijken of het klikt dan mag ze hem rijden. Maar zij is eigenlijk spring ruiter dus gaat hem wat meer recreatief rijden.
Zodat het paard zonder te veel spieren te verliezen ook een beetje tot rust kan komen.

Volgens de dokter zou ik best niets doen waar ik moe of gestrest van wordt dus jullie gaan niet al te veel horen van mij

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: paard stampt en loopt weg aan de longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 10:52

Klierkoorts. Dat is echt heftig. Heb ik zelf ook gehad jaren geleden dus ik weet ongeveer wat je doormaakt. Veel sterkte en beterschap. En neem je rust inderdaad. Dat is van enorm belang.

Shenavallie
Berichten: 11581
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 11:09

Zelf ben ik net als jij, TS, tegen op hulpmiddelen. Die zijn eigenlijk helemaal niet nodig, maar zijn symptoombestrijding of onmacht in mijn ogen. Bovendien kun je door verkeerd gebruik veel meer schade aanrichten dan goed doen. Dus ik snap dat je op zoek bent naar een zo mild mogelijke manier om het longeren voor alle partijen vriendelijk en leuk te houden.

1. Longeren is dodelijk saai voor een paard en wordt vaak op een te kleine cirkel gedaan.
- Maak de cirkel groter en maak veel overgangen. Maak een extra rondje op de kant die hij moeilijk vindt. Stop als het goed gaat, overvraag niet. Dat kan al met 5 minuten zijn.

2. Het kan zijn dat je iets van hem vraagt dat even te moeilijk is en dat hij daarvoor wilt vluchten.
- Ga een stapje terug en laat de moeilijkere opdracht voor wat het is. Dat komt wel als de rest bevestigd is.

3. Het kan zijn dat je onbewust jouw lichaamshouding verandert, waar het paard op reageert.
- Emiel Voest werkt met Freestyle-training. Daarbij loopt een paard niet aan de longeerlijn, maar vrij. Hij reageert alleen op jouw lichaamstaal. Dit is een prachtige oefening om zelfbewust te worden en heel duidelijk voor een paard.

4. Het kan zijn dat je paard lichamelijk ongemak ervaart en voor de pijn wilt vluchten.
- Laat je paard voor alle zekerheid eens helemaal nakijken. Echt van zijn voortanden tot zijn staartwortel en van zijn maantop, schoft en kroep tot aan de hoeven. Kijk goed of je veranderingen ziet bij het stappen, draven of de galop. Rij een paar keer zonder zadel, zodat je de kleine veranderingen eerder opmerkt.

5. Een paard doet iets nooit expres. Dat zijn menselijke invullingen, want paarden leven in het nu.
- Probeer zelf ook in het nu te zijn en niet bezig te zijn met wat hij vorige week heeft gedaan of mogelijk eens zou kunnen gaan doen. Hiermee maak je jezelf onzeker en dat ziet een paard terug in jouw onbewuste lichaamstaal. Tegenwoordig heeft een een stickertje gekregen, namelijk 'mindfullness', maar het is niet meer of minder dan bewust zijn van jouw eigen handelen.

6. Niemand is te oud om te leren.
- Ook al zit je honderd jaar in het vak, zelfs de beste ruiters leren nog elke dag. Iemand die zegt alles al te weten, weet eigenlijk niets en staat niet open voor verbeteringen. Op Internet vind je ongetwijfeld mensen in jouw omgeving die goede ervaring met longeerinstructeurs hebben. Er zijn instructeurs die aan huis komen. Je kunt ook met je paard op locatie gaan. Ik benadruk nog eens punt 3: zoek eens op Internet naar instructeurs die werken volgens het Emiel Voest-systeem (www.emielvoest.nl). Je zult versteld staan! ;)

Heel veel succes, TS, en vooral: twijfel niet aan jezelf en blijf vooral bezig in het nu.

Winde_b
Berichten: 58
Geregistreerd: 27-11-16

Re: paard stampt en loopt weg aan de longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-16 13:21

Mijn paard heeft me gisteren versteld doen staan! Hij word nu gereden door een meisje wat ik ken die met hem vooral is gaan wandelen en wat balkes draven enzo, Het meisje is geen dressuur ruiten en mijn Paard heeft geen notie van wat hij bij een sprong moet aanvangen. Maar ze had geen tijd dus ging ik zelf proberen hem aan de longe te hangen aangezien dat rijden nog steeds niet lukt.

Hij stond te steigeren in de wei toen hij mijn auto zag dus ik dacht dat word weer eens niets. Maar hij is nog nooit zo braaf geweest aan de logeerlijn. Heeft 20 minutjes gelopen en is maar een keer in het begin gaan bokken maar niet richting mij gewoon van hevigheid .
heb hem gewoon zo veel mogelijk gevraagd om zich niet te gaan vervelen hij was duidelijk blij dat ik nog eens iets anders kwam doen als voeren.
Uiteraard wel geen zweep in de buurt gehad, hij was zo al snel genoeg zonder dat ding!
Misschien had hij wel wat nood aan afwisseling ipv altijd maar te hameren op die dressuur en kan hij nu ergens anders als aan de longe zijn frustratie kwijt, rennen in het bos en eens wat balkjes draven.