Bitloos longeren om rugspieren te trainen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Lumkea

Bitloos longeren om rugspieren te trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-16 09:17

Ik ben op zoek naar een manier om mijn jonge merrie van 3,5 wat (rug)spieren te laten ontwikkelen van op de grond vooraleer ik er echt op ga. Nu ben ik bezig met grondwerk en ik merk dat ze dit erg goed oppikt en bovendien erg goed reageert op de druk van het touwhalster dus zou ik indien mogelijk haar graag beginnen longeren aan het touwhalster.
Ze loopt al flink haar rondjes maar ik zou dit graag nog wat gerichter aanpakken en haar rugspieren wat concreter gaan trainen. Hebben jullie tips hoe ik dit best aanpak? Kan dit met de traditionele hulpmiddelen zoals pessoa etc?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 09:21

Ik heb gelongeerd met een hulpteugel aan het halster. Dat gaat prima. Een touwhalster heb ik wel bekleed met een bontje. Dat vind ik te scherp om aanleuning op te verwachten.
Ik heb met een gewoon touwtje gewerkt en met deze: https://www.agradi.nl/harrys-horse-long ... 0wodeEUNAw

Azmay

Re: Bitloos longeren om rugspieren te trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 09:39

Ik zou met een goede kaptoom werken en les nemen. Passoa vind ik omslachtig en longeren is een kunst.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 10:04

Een touwhalster zou ik ook niet zo gauw gaan combineren met een pessoa, zo'n halster is niet bedoeld om druk op te zetten. Als je graag bitloos met de pessoa wil werken zou ik dan eerder naar een sidepull gaan.

Is er een specifieke reden waarom je bitloos wil werken met dit paard? :)

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 10:36

Laat het idee los dat er sprake moet zijn van "aanleuning". Het gaat er om dat jouw idee (aangespannen buikspieren, met een losgelaten bovenlijn van rug en hals) zijn idee ("dit loopt fijn!") wordt.
Dan zal trainen overgaan in welness. Bekijk maar eens hoe Karen Rohlf dit benaderd:
https://www.youtube.com/watch?v=iSqKcMt5uq0
Zo kun je prima met een touwhalster maar zonder allerlei andere kunstmatige hulpmiddelen je paard sterker maken.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 10:39

Waarom meteen met hulpteugels gaan rommelen? Ik zie 9/10 paarden aan de hulpteugel in een ontzettend geforceerde houding lopen. Dat heeft niets met trainen van de spieren te maken. Persoonlijk werk ik liever vrijer zodat het paard zelf ook aan kan geven wat het op dat moment aankan.

Ik longeer die van mij gewoon aan een halster (alhoewel ik graag over wil op een kaptoom). Ben veel bezig met vragen van buiging, ruggebruik en nu langzaam wat oprichten. Gaat nog niet zo lekker dat laatste, maar dat moet ze ook leren en ze moet zich gaan ontwikkelen qua spieren: ze kan dat nu nog niet consequent vasthouden. Maar ik ben allang blij dat ze actief en ontspannen loopt en nu ook hele mooie stukjes heeft waarin ze een nette houding heeft en zelfs kauwt. Alleen dus maar een paar pasjes, maar die uitbreiding komt vanzelf.

Ik ben met grondwerk begonnen en heb haar toen o.a. geleerd op stemcommando haar hoofd omlaag te brengen. Eerst stilstaand, later in beweging. Dat bouw ik nu steeds verder uit.

Zoek anders eens een instructeur op die je hier wat ondersteuning in kan geven. Lesjes op de grond zijn zeker de moeite waard!

Lumkea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-16 10:45

@eline91 ik zou dit gewoon willen proberen omdat ze goed reageert op druk en nog geen grote fan is van een bit. Op termijn wil ik wel met bit gaan werken maar het lijkt mij allemaal wel heel veel voor een jong paard. En een zadel en een bit en een ruiter en voorwaarts blijven..

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 10:57

Juist longeren zonder bijzet vind ik ideaal om je paard mee bitwijs te maken. Ik gebruik altijd een lage neusriem of Micklem, die hebben vlak naast het bit een ringetje zitten op de neusriem. Ik klip de longeerlijn dan aan het bit en dat ringetje, zodat je indien gewenst een klein beetje stelling kan vragen, zonder dat je gelijk vol aan het bit hangt.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 10:59

Investeer het geld voor een hulpteugel in een paar goede longeerlessen

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 11:00

Caira schreef:
Investeer het geld voor een hulpteugel in een paar goede longeerlessen

Waar de rijkunst ophoud verdient de zadelmaker was het toch, zoiets?
Je kan een paard prima de rug laten gebruiken zonder extra materiaal, voorkomt ook dat je gaat forceren overigens.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 11:02

Ik zou geen touwhalster gebruiken voor het bijgezet longeren (vanwege de scherpe inwerking) maar een kaptoom of sidepull.

Rijden doe ik met het kaakgekruiste systeem, als ik bijgezet longeer doe ik dat met een sidepull, werkt prima :)

Lumkea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-16 11:18

Ik wil wel even verduidelijk dat het van mij niet hoeft met een hulpteugel.. Denk dat sommigen dit een beetje verkeerd begrepen hebben in mijn post.
Daarnaast wil ik gerust investeren in longeerlessen maar vraag ik mij gewoon af hoe jullie mijn vraag zien. Maar ik wil toch even het volgende zeggen ook, ik vraag mij soms een beetje af hoe jullie de training van jullie paard zien want ik weet niet goed wat het gigantische verschil is tussen een los bijzetje en de hand van de ruiter die contact neemt wanneer het paard niet correct loopt? (dit is een vraag, geen aanval voor alle duidelijkheid)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 11:19

Ik zou ook voor een kaptoom kiezen. Of misschien leuk om wat rechtricht lessen te nemen? Werkt ook super voor de spieren, soepelheid en balans en is leuk om te doen! :j

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 11:34

Met kaptoom en longeerlijn kom je al zo ver! Juist Door met enkel kaptoom te longeren leer je het paard op eigen benen en in correcte zelfhouding te lopen. Als je goed wil starten zou ik persoonlijk wel even een lesje nemen. Het is een vak opzich

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 18:26

Ik longeer zowel aan de kaptoom als aan het touwhalster, zonder hulpteugels uiteraard. Mijn advies is ook om te investeren in een aantal goede longeerlessen. Als je weet hoe je de voorhand/achterhand moet aanspreken en weet hoe je daar 1 geheel van kunt maken, kun je al een heleboel.
Het is inderdaad zaak dat je paard gaat begrijpen dat zijn gewicht verplaatst gaat worden naar achter en het gewicht van de binnenschouder af gaat. Dan zal hij zijn buikspieren gaan gebruiken komt het nagevelijk zijn als vanzelf, zodra hij daar sterk genoeg voor is.
Hulpteugels werken dan alleen maar averechts.

Sissie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 20:17

Misschien heb je hier iets aan: ik rij ook een pony van vier jaar die het bit probeert te ontwijken bij het nageven. Toen mijn lerares haar een elastiekje om deed, van hoofd naar de buitenzijdes van de schouder, gaf ze heel makkelijk na en probeerde ze het bit ook niet meer te ontwijken.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 21:00

Ik ga mee in wat er al meer zeiden: je bereikt geen lossigheid in je paard door hem vast te zetten in een houding die hij blijkbaar zelf niet comfortabel aan kan nemen.
Ik longeer daarom nooit met hulpteugel of wat voor bijzet dan ook. Soms een dubbele longe, maar meestal gewoon los in de roundpen. Resultaten zijn echt beter dan wanneer ik hem vast zou knopen ergens mee.