Ik verzorg een 21 jarige angloarabier ruin. Ik verzorg hem al dik 2 jaar en ben de enige die wat met hem doet. Hij heeft artrose in zijn benen en ook zijn rug is sinds dit jaar niet al te best (osteopaat vindt niks maar paard is duidelijk), dus rijd ik hem niet meer.
Nu het probleem: het is een vrij temperamentvol paard dat door de vorige eigenaar jarenlang op rennen rennen en nog eens rennen getraind is. De eigenaar belde dan de stal om hem te zadelen, steeg op, reed in galop weg en kwam uren later in galop terug. (dit heb ik van de eigenaresse, ik was er niet bij). Hij staat 24/7 buiten.
We gaan vaker op wandeling, omdat hij het buiten lopen etc echt mist (hij komt aangedraaft en wil zijn neus door het halster duwen, ook als hij niet 'aan de beurt' is).
Als we op wandeling gaan, gaan de eerste 250-500 meter goed, en dan gaat er bijna letterlijk een knop om. Zijn hoofd schiet omhoog, hij hinnikt keihard en wil rennen, maakt niet uit waarheen. Het maakt hierbij ook niet uit of we slenteren of ook joggen (draven) en of ik hem bezig houd met grondwerk (vooruit, achteruit, naar de zijkant, tempo en richting wisselen...)
Hij zal ook niet uit zichzelf gaan draven ofzo, maar hij houdt met zijn lange benen gewoon een stevig tempo erin. Stilzetten, achteruit zetten, rondje draaien, andere kant uit, zweepje voor zijn borstkas, touw ronddraaien voor zijn neus, bit in (werk eigenlijk altijd bitloos maar wou het op zn minst proberen), hengstenketting, of zelfs een rake klap uitdelen als hij me letterlijk meezeult, het haalt níéts uit. Ook gebruikt hij het feit dat je, als je aan het halstertouw trekt/hangt omdat hij nou eenmaal sneller gaat en je hem niet bijgehouden krijgt, ook een beetje naar de zijkant trekt, tegen je. Hij draait dan die kant uit en blokkeert je of zelfs de hele weg.
Ik dacht dat het misschien kwam omdat ik niet 'sterk' genoeg corrigeerde, maar hij kreeg het zelfs voor elkaar om m'n vriend mee te trekken tot voor een tegemoetkomende fietser. Mn vriend kon hem nog net een rondje laten draaien en zo naar de berm in krijgen.
Of ik nou zacht corrigeer of hard (het leertje aan het halstertouw knalde laatst in mijn gezicht ipv tegen zijn borstkas en nu heb ik een mooi litteken op m'n wang..) het haalt niets uit. Ook of we alleen of met paarden (uit zijn kudde of een andere) gaan maakt niets uit.
Help?