Rustig begin, maar al snel onrustig projectiel.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Rustig begin, maar al snel onrustig projectiel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 22:32

Tja, de titel zegt het eigenlijk al...

Ik verzorg een 21 jarige angloarabier ruin. Ik verzorg hem al dik 2 jaar en ben de enige die wat met hem doet. Hij heeft artrose in zijn benen en ook zijn rug is sinds dit jaar niet al te best (osteopaat vindt niks maar paard is duidelijk), dus rijd ik hem niet meer.

Nu het probleem: het is een vrij temperamentvol paard dat door de vorige eigenaar jarenlang op rennen rennen en nog eens rennen getraind is. De eigenaar belde dan de stal om hem te zadelen, steeg op, reed in galop weg en kwam uren later in galop terug. (dit heb ik van de eigenaresse, ik was er niet bij). Hij staat 24/7 buiten.

We gaan vaker op wandeling, omdat hij het buiten lopen etc echt mist (hij komt aangedraaft en wil zijn neus door het halster duwen, ook als hij niet 'aan de beurt' is).

Als we op wandeling gaan, gaan de eerste 250-500 meter goed, en dan gaat er bijna letterlijk een knop om. Zijn hoofd schiet omhoog, hij hinnikt keihard en wil rennen, maakt niet uit waarheen. Het maakt hierbij ook niet uit of we slenteren of ook joggen (draven) en of ik hem bezig houd met grondwerk (vooruit, achteruit, naar de zijkant, tempo en richting wisselen...)

Hij zal ook niet uit zichzelf gaan draven ofzo, maar hij houdt met zijn lange benen gewoon een stevig tempo erin. Stilzetten, achteruit zetten, rondje draaien, andere kant uit, zweepje voor zijn borstkas, touw ronddraaien voor zijn neus, bit in (werk eigenlijk altijd bitloos maar wou het op zn minst proberen), hengstenketting, of zelfs een rake klap uitdelen als hij me letterlijk meezeult, het haalt níéts uit. Ook gebruikt hij het feit dat je, als je aan het halstertouw trekt/hangt omdat hij nou eenmaal sneller gaat en je hem niet bijgehouden krijgt, ook een beetje naar de zijkant trekt, tegen je. Hij draait dan die kant uit en blokkeert je of zelfs de hele weg.

Ik dacht dat het misschien kwam omdat ik niet 'sterk' genoeg corrigeerde, maar hij kreeg het zelfs voor elkaar om m'n vriend mee te trekken tot voor een tegemoetkomende fietser. Mn vriend kon hem nog net een rondje laten draaien en zo naar de berm in krijgen.

Of ik nou zacht corrigeer of hard (het leertje aan het halstertouw knalde laatst in mijn gezicht ipv tegen zijn borstkas en nu heb ik een mooi litteken op m'n wang..) het haalt niets uit. Ook of we alleen of met paarden (uit zijn kudde of een andere) gaan maakt niets uit.

Help? -O-
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-11-16 22:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Othilly

Re: Rustig begin, maar al snel paniekerig projectiel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 22:37

Phoeh dat is niet gemakkelijk en zo te zien doe je er al alles aan! Wat in mij opkomt is toch eens een poging te wagen met ketting over de neus zodat je echt even indruk kunt maken als je hem wil corrigeren! Lastig af te leren als een paard altijd heeft mogen rennen!
Heel veel succes!!

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 22:39

In de titel schrijf je paniekerig, maar dat lees ik in je verhaal eigenlijk niet terug. Vanwaar de term in je titel?

Ik denk dat dit paard geleerd is om buiten altijd hard te gaan en dat doet hij nu dan ook. Paniek lees ik niet terug, maar misschien mis ik iets?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 22:41

Paniek haal ik uit het feit dat het eerst heel goed gaat, en hij opeens keihard hinnikt, zijn hoofd omhoog gooit en nogal "oogkleppen" achtig wil rennen.

Hengstenketting en zelfs bit heb ik ook geprobeerd, heb het ff erbij gezet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 22:41

Ik ben bang dat zijn hoofd nog lang niet bejaard is.
Rustig wandelen doe je hem dan waarschijnlijk niet zo veel plezier mee.
Daar komt dan 21 jaar gebrek aan keurige opvoeding bij waarschijnlijk.
Kun je iets van agility doen met hem?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 22:44

Sizzle, dat is inderdaad precies het probleem. Zijn hoofd wil wél maar zijn lichaam kan gewoon niet meer. Een rondje (in vrijheid) draven in de bakte veel en hij gaat al minimaal een week kreupel.

Wat bedoel je precies met agility?

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 22:45

MorganeR schreef:
Paniek haal ik uit het feit dat het eerst heel goed gaat, en hij opeens keihard hinnikt, zijn hoofd omhoog gooit en nogal "oogkleppen" achtig wil rennen.

Hengstenketting en zelfs bit heb ik ook geprobeerd, heb het ff erbij gezet.

Gebeurt het altijd op hetzelfde punt of na dezelfde tijd? Zou het helpen om hem eerst zijn energie kwijt te laten raken dmv bijv longeren?

Overigens, als het echt paniek is (wat ik betwijfel) bedenk dan wel dat dat geen state of mind is waarin hij iets van jou kan leren. Steeds strengere optomingen of correcties hebben dan ook geen zin.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 22:47

Agility is zeg maar wat je met honden ook doet, soort parcours.
Maar dat zal dan al snel teveel zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 22:49

Het is nooit hetzelfde punt of tijd, het lijkt te gebeuren zodra hij snapt dat hij niet binnenkort (<15 minuten) weer 'thuis' is.

Ik denk dat onrust misschien beter past dan paniek als je het zo stelt inderdaad.

Vooraf longeren is moeilijk ivm zijn blessures, en lijkt hem alleen maar wakkerder te maken.

Temeraire

Re: Rustig begin, maar al snel onrustig projectiel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 23:49

En als je probeert hele korte stukjes te wandelen? Dat je weer thuis bent voordat hij druk wordt?
En als dat lukt, dan proberen uit te bouwen door steeds een klein stukje verder te gaan.
Het klinkt als een patroon dat doorbroken moet worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 23:53

Temeraire, helaas doet ook dat niet veel aangezien het niet echt te voorspellen is. Ik zou het wel kunnen proberen, maar heb dit ook (in combinatie met andere ideeën) al eens eerder geprobeerd.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 00:02

Klinkt miss een beetje cru maar omdat hij z'n gewicht in de strijd gooit door die nek erop te zetten zou je kunnen proberen iets om te doen waardoor hij zijn hoofd niet omhoog kan doen. Puur om hem te leren dat ie normaal naast je moet blijven. Dus niet voor altijd! Als hij zijn gewicht er niet in gooit kun jij hem makkelijker corrigeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 00:03

Heel eerlijk? Ik weet niet of je dit er nog uit krijgt (aan de hand)... Paard heeft dit zo te horen z'n hele leven al mogen doen (rennen), leer dat na 21 jaar nog maar is af :(:) Al helemaal omdat je er niet meer op kan (wat ik overigens echt top van je vind, dat je dat om die redenen niet meer doet) Maar denk wel goed om je eigen veiligheid als hij je dus alle kanten op duwt, voor je het weer lig je onder een auto/scooter of wat dan ook, klinkt allemaal niet veilig wat hij op de weg uitspookt..

Ik ben heel benieuwd naar ideeen van andere, en hoop uiteraard voor je dat de gouden tip er wel tussen zit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 00:09

Dreamer, daar vrees ik dus ook voor... Maar ik wil niet zeggen "kan niet" voordat ik echt alles geprobeerd heb. Ik denk ook vaak dat het gewoon zijn looptempo is als hij op gang komt. Als ik ga joggen is er bijvoorbeeld geen haar op zijn hoofd dat eraan denkt om me voorbij te gaan. Helaas ben ik gewoon niet zo snel in stap.

Wat betreft nek erop en gewicht erin gooien, dat doet hij dus niet. Als je niet uitkijkt en ook maar een beetje naar de zijkant trekt met het touw staat hij al dwars voor je. Hij zet zijn nek dus niet vast (vaak genoeg meegemaakt bij tinkers en fjorden die ik verzorg, en dat vond ik makkelijker eruit te krijgen hoor, haha!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 00:16

Rent hij in de wei niet? Omdat je zegt dat hij na een rondje teveel draven kreupel is.
Kun je in de bak hem misschien echt aan het werk zetten door spelletjes en trucjes?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 00:19

Hij rent in de wei nauwelijks. Hij staat ontzettend laag in rang dus zodra hij een strookje gras "mag hebben" van de rest van de kudde is hij daar te vinden. Een sprintje trekken met op/van de wei gaan kan hij wel gewoon.

In de bak is hij heel braaf maar ook snel verveeld, en ik raak ook langzaam door mijn ideeën voorraad heen haha.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 00:38

En heb je hem wel eens bijgezet met een longeersingeltje? Dan heb je vaak net iets meer te vertellen. En ik denk toch strenger zijn, een paard hoort je niet omver te lopen.

Waarschijnlijk zou je nooit een rustig paard aan de hand meer krijgen, daar doet hij dit al te lang voor..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 00:40

Dat het niet hoort weet ik ook, vandaar dit topic. Bijzetten heb ik nog niet geprobeerd, maar heb ik ook veel te weinig verstand van om zomaar even te proberen.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 00:48

snap ik, dan moet je dat ook zeker niet doen! :)
Misschien dat iemand je daar mee kan helpen?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 01:08

Wat mij even niet helemaal duidelijk is, in je OP heb je het over dat hij dus echt je mee trekt en versnelt, maar later zeg je dat je met klein beetje druk opzij hem wel kan laten omkeren.
Het klinkt alsof dit dier naast aangeleerd gedrag ook wat verlatingsangst heeft. Is het een optie om samen met een ander paardje te wandelen in eerste instantie? En anders inderdaad toch een vast klein stukje pakken. En dan niet als het goed gaat denken ow we doen nog even 100m verder. Sluit het positief af. Daarna kun je natuurlijk wel die afstand verder gaan uitbreiden. Denk dat je het niet zozeer in strenger moet zoeken, maar wel in consequentie en vooral timing van de hulpen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 02:18

Wandelen met behulp van de concordleader zou dit paard wel kunnen helpen denk ik.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 06:18

Begrijp ik nou god dat als jij harder zou gaan dan je looptempo, hij er niet zo gek vandoor wil gaan? Als dat zo is, waarom pas je jouw tempo dan niet aan? Fiets, of veiliger: step.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 08:05

Gamblerscup, dit doe ik niet omdat hij zo makkelijk van richting veranderd of zelfs blokkeert, als ik op wieltjes sta en hij trekt zoals bij mijn vriend naar een fietser oid heb ik nog minder in te brengen.

Darkadia, dat klopt ook, maar hij gaat niet langzamer na een rondje draaien of stoppen oid, hij gaat dan gewoon weer op hetzelfde tempo door.
Zoals al geschreven maakt het niet uit met hoeveel paarden we samen gaan, hij blijft dit doen.

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 08:52

Wat je ook nog kunt proberen is meenemen aan de hand met twee geleiders, ieder aan een kant, beiden een touw aan de zijkant van het halster (of bit). Als hij één kant op wil draaien, vraagt de geleider aan de andere kant aandacht en vice versa. Om het aan te leren kun je dit in de bak oefenen met obstakels erbij. Dus om pilonnen heen, over kriskras-balkjes e.d. Rustig tempo, hoofd zo laag als hij wil om de hindernissen te bekijken en na elke hindernis even stilstaan en belonen. Ook is het handig om hem te leren halthouden op stem, bijvoorbeeld een psssst-geluidje en voer erbij.
Dit werk is echt iets nieuws dat hij moet leren (veel belonen!) en je bent dus niet aan het afleren (dus niet straffen!). Als je op Linda Tellington Jones zoekt, kom je vast wel filmpjes tegen waarin deze aanpak ook te zien is.

Wel leuk dat je niet zo snel opgeeft, in zijn belang!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 09:05

Dit zou ik inderdaad kunnen proberen Wilma! Hij reageert gelukkig al op halthouden via stem (prrrr) maar gaat daarna niet langzamer of rustiger als we verder gaan.