Hulp nodig bij gebruik bijzettouw

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

woepsie90

Hulp nodig bij gebruik bijzettouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 18:11

Hi!

Mijn volbloed heeft een beetje een kippennek en is wat schraal op zijn rug. Ik rijd hem nog niet, ik heb hem pas gekocht en we zijn elkaar eerst vanaf de grond aan het leren kennen dmv vrijheidsdressuur, nh, etc. Hij is 7 en volledig zadelmak en doorgereden maar heeft afgelopen half jaar bij de vorige eigenaar alleen maar in de wei gestaan (daarvoor cross country en op de renbaan). Dus wil het rustig opbouwen. Ik heb hem nu twee maanden en longeer hem paar keer week met alleen een halster om eerst aan de commando's en lichaamstaal te werken. Dat zit nu goed dus wil een stapje verder.

Nu heb ik een BR bijzettouw met klipjes gekocht van 6,5 meter lang. Lekker simpel en daardoor flexibel, ik kan zelf bepalen hoe en hoelang. MAAR. Ik heb dit nog nooit gedaan :'). Kan iemand mij helpen, want ik wil zeker niet verkeerd longeren! Graag wil ik hem voorwaarts neerwaarts hebben, lekker strekken en kweken. Hoe zorg ik ervoor dat ik ze niet per ongeluk te strak doe? En kan ik deze ook met zadel gebruiken tijdens longeren want ik heb (nog) geen longeersingel...

Hoor het graag!

Afbeelding

Afbeelding

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 22:38

Niemand :o ?

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 22:59

Ik denk dat als je deze aan je singel vastmaakt tijdens het longeren met zadel, dan door de bitringen en vervolgens met de klipjes vast aan de ringetjes van je zadel, dat dat ook prima werkt :)

Hoewel een longeersingel denk ik wel gewoon praktischer is. Of een normale singel met een ringetje in het midden waaraan je de bijzet kunt bevestigen ^^

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 23:10

_Nynke schreef:
Ik denk dat als je deze aan je singel vastmaakt tijdens het longeren met zadel, dan door de bitringen en vervolgens met de klipjes vast aan de ringetjes van je zadel, dat dat ook prima werkt :)

Hoewel een longeersingel denk ik wel gewoon praktischer is. Of een normale singel met een ringetje in het midden waaraan je de bijzet kunt bevestigen ^^

Goeie!
Ja, longeersingel ik weet het... Maar pff, ik blijf spullen kopen, de lijst is oneindig haha :+. Ik dacht, eerst zonder proberen, als dat echt niet lukt koop ik die singel gewoon ;). Maar ik zal jouw idee is uitproberen!
Hoewel ik zonder bit werk, heb ik wel een bitloos sidepull hoofdstel met aan beide zijden dus een ringetje, werkt vast hetzelfde. En anders ga ik gewoon even knoeien, het is denk ik net een puzzel...

Iemand nog andere tips? Hoe test ik dat ze niet te strak zijn, bijvoorbeeld?

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 23:12

Kan prima met zadel. Wanneer je op internet 'Lammert Haanstra longeren met touwtjes' opzoekt krijg je veel afbeeldingen waarop je kunt zien hoe je de touwtjes kunt vast maken.

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 23:19

woepsie90 schreef:
_Nynke schreef:

Goeie!
Ja, longeersingel ik weet het... Maar pff, ik blijf spullen kopen, de lijst is oneindig haha :+. Ik dacht, eerst zonder proberen, als dat echt niet lukt koop ik die singel gewoon ;). Maar ik zal jouw idee is uitproberen!
Hoewel ik zonder bit werk, heb ik wel een bitloos sidepull hoofdstel met aan beide zijden dus een ringetje, werkt vast hetzelfde. En anders ga ik gewoon even knoeien, het is denk ik net een puzzel...

Iemand nog andere tips? Hoe test ik dat ze niet te strak zijn, bijvoorbeeld?

Haha, klopt helemaal hoor, ik heb dat ook :+

Longeersingel heb je opzich niet heel erg nodig hoor, het is zo ook prima op te lossen ^^

Met sidepull kan het natuurlijk net zo goed lijkt mij. En inderdaad, het is toch een kwestie van aankijken hoe je paard het doet. Ik weet niet of je je paard thuis hebt of op pension, maar misschien kun je iemand vragen om mee te kijken :)

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 23:54

_Nynke schreef:
Longeersingel heb je opzich niet heel erg nodig hoor, het is zo ook prima op te lossen ^^

Met sidepull kan het natuurlijk net zo goed lijkt mij. En inderdaad, het is toch een kwestie van aankijken hoe je paard het doet. Ik weet niet of je je paard thuis hebt of op pension, maar misschien kun je iemand vragen om mee te kijken :)

Staat op pension met 16 stallen maar ik ben hier altijd alleen in de ochtend, haha! Ik denk dat iedereen in de avond na bet werk komt of gewoon alleen checken of ze nog levend in de wei staan want dat laatste is hier heeeeel normaal. Raar vind ik dat, vooral in de zomer op een stalling met alleen buitenbak, dan ga je toch juist lekker rijden en doen :j ? Een vrouwtje heeft hier vier paarden, die komt 's ochtends heel vroeg, brengt eten naar de wei en gaat dan weer :'). Ik snap dat niet, haha!

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 23:55

_kajo_ schreef:
Kan prima met zadel. Wanneer je op internet 'Lammert Haanstra longeren met touwtjes' opzoekt krijg je veel afbeeldingen waarop je kunt zien hoe je de touwtjes kunt vast maken.

Bedankt!

Geryon

Re: Hulp nodig bij gebruik bijzettouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 00:47

Ik vind bijzets om het paard voorwaarts-neerwaartd te krijgen zelf niet zo fijn. De longeerhulp (EJ of fra) of stootteugel vind ik dan fijner. :) bij de longeerhulp heb je ook geen singel nodig.