Lange lijnen, pony heeft geen stuur?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

mukkes

Lange lijnen, pony heeft geen stuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 16:08

Allereerst de pony word pas voor de kar gezet, als ze de lange lijnen goed doorheeft en word verder beleerd met en door een ervaren persoon.!

Ondertussen ben ik begonnen met onze shetland merrie te beleren in de lange lijnen, echter gaat ze hevig in protest als ik haar wil sturen! Ze wil wel rechtdoor, maar links of rechts wil ze niet.

Ik heb op dit moment een gewoon hoofdstelletje om zonder oogkleppen, en een enkel gebroken bitje.

Misschien dat jullie tips hebben waar ik mee verder kan!

Maflinger_S

Re: Lange lijnen, pony heeft geen stuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 16:11

Is er al eerder iets met de shet gedaan, bijvoorbeeld gereden of gelongeerd? Het kan natuurlijk zo zijn dat dit helemaal nieuw is voor de shet. Sommige paarden/ponies moeten eraan wennen dat je ineens niet meer dichtbij of zichtbaar aanwijzingen geeft.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 16:13

Heb je haar geleerd wat ze moet doen als je aan de teugels trekt?
Mijn paard had wel even nodig voordat ze begreep wat precies de bedoeling was.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 16:15

Inderdaad. Wat kan het paard al wel?
Begrijpt ze zeker de druk bij links en rechts gaan?
Het kan zijn dat ze je bij het leiden gewoon volgt zonder direct veel aandacht te schenken aan de druk daarbij (die als het goed is bij gewoon leiden zelfs niet meer aanwezig is).

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 16:19

Als er hiervoor nog niks mee is gedaan heb je grote kans dat ze niet snapt wat je bedoelt en probeert van de druk af te komen door er tegen in te gaan. Reageert ze aan een halster wel als je haar naar links of rechts beweegt? Anders eerst dit bevestigen en daarna pas uitbreiden met het hoofdstel en lange lijnen. Het sturen + hoofdstel is misschien een te grote stap voor haar.

mukkes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 16:21

jensvl schreef:
Inderdaad. Wat kan het paard al wel?
Begrijpt ze zeker de druk bij links en rechts gaan?
Het kan zijn dat ze je bij het leiden gewoon volgt zonder direct veel aandacht te schenken aan de druk daarbij (die als het goed is bij gewoon leiden zelfs niet meer aanwezig is).

Ze is 3 jaar dus veel kent ze natuurlijk niet,

Ze is dus niet beleerd onder het zadel.

Met wandelen volgt ze goed, ook naar links en naar rechts,heb het touwtje amper nodig!

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 16:53

Dat klinkt op zich goed. Maar het kan zijn dat ze te weinig zelfvertrouwen heeft om zonder dat je in het zicht bent (dus op druk alleen) te doen wat je vraagt.
Om dat te testen kan je voor je paard gaan staan met je gezicht er naar toe en dan druk naar links of rechts zetten op het leidtouw. Als ze dan moeilijk doet is het waarschijnlijk omdat ze het niet begrijpt.
Dan is het eerst zaak van dat beter aan te leren.

mukkes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 17:08

Bedankt voor de tip, ik zal het eens proberen, we hebben gelukkig geen haast!

Pauline2cv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 17:16

Op het moment ben ik ook met mijn Shetlander en de lange lijnen bezig. Als eerst heb ik hem leren volgen aan een enkel touwtje, daarna heb ik teugels links en rechts aan het halster gemaakt en hem terwijl ik ervoor stond links en rechts geleerd. Hij hoeft dan enkel op lichte druk zijn nek te buigen. Daarna ben ik naast zijn schouder gaan lopen en heb zo om pionnen (maakt het extra duidelijk) bochtjes gelopen. Je kan dan ook nog met je lichaam sturen.

Met lange lijnen wennen we nu op twee verschillende manieren: aan de dubbellonge went hij aan druk op twee teugels. Met lange lijnen lopen (dus erachter) laat ik ook iemand naast zijn hoofdje lopen. Deze geeft ook de bochten aan (met lichaam) en ik geef dezelfde bochten aan maar dan met teugeldruk.

Het is belangrijk om met hele kleine stapjes te werken en niet te lang. Soms doe ik maar 10 minuten, maar dan sluit ik wel positief af.

Eerst deed ik alles met halster, nu doe ik het bit eronder en dan haak ik de longeerlijn aan het bit en aan het halster. Zo heb je weinig druk op het bit en zorg je dat je paardje licht in de mond blijft.

Hopelijk heb je er wat aan! Succes en vooral veel plezier met je poown

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 19:23

Ik verplaats je topic van AR naar TVG. Daar past het beter.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 21:56

Zoals Pauline het omschrijft begin ik deels ook.

Loop eerst mee op schouderhoogte, en ga dan langzamer zeker verder naar achter.
Snapt ze het niet, ga je weer terug meer naar voren en geeft je duidelijk steun, niet teveel in een keer willen.
Ernaast heb je zicht op elkaar en zie je beter hoe je pony reargeert op jou.
En meesten vinden het terecht wat eng als je achter hun zicht verdwijnt.

Met shet makkelijker want daar kijk je overheen :j
Hou de lijnen niet te hoog, bij het aanleren paard begin je met lijnen op zijkant buik en langs kont hoogte en dat bouw je uit naar hoger richting rug.
Hou het voor luchtig, je wilt nl niet dat ze alleen voor inbuigen en met recht lijf de volte opgaan, maar juist ook dat ze leren inbuigen net als ohz.
Ik leer zelf het links en rechts op stem aan door een van de achterbenen meer te activeren , dan moeten ze wel inbuigen en de volte op zonder dat je voor veel doet, hoogstens binnenlijn wat van lijf af en buitenlijn tegen lijf aan.
De druk op de mond blijft daarbij zo luchtig mogelijk.
Je doel is ondertreden achterbeen natuurlijk in die voltes.

Fijne oefeningen aan de lijnen zijn alle zijwaartse bewegingen, en bv travers omgekeerd (hoofd naar bakrand) ietwat overdreven, zodat ze echt voor moeten overstappen (schaatsers *\o/* ) worden ze lekker los van in lijf.
Niet te lang doen , zijn pittige oefeningen.

Ik herken bij mennen de fijne combi's die lekker met ingebogen paard de voltes doorrijden, ipv plankie lijf dan zie je terug dat er fijn dressuur matig wordt getraind.

Succes.