steigeren

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

supertucky

steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-16 17:08

Heeyy :),
ik heb mijn shetlander al veel geleerd, compliment, liggen, spaanse pas etc.
Ik wil Tucker graag steigeren leren (al meer dan een half jaar), ik heb van alles geprobeerd maar hij wil maar niet met z'n voorbeentjes de lucht in gaan. Hebben jullie nog tips en tricks?

Celiien

Re: steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 17:09

Niet doen is mijn tip. Hoeveel shetjes etc ik we niet ken die t tegen je gaan gebruiken..

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 17:10

Wat heb je zoal al geprobeerd? Wellicht kun je bij iemand een les nemen? :)

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 17:13

Celiien schreef:
Niet doen is mijn tip. Hoeveel shetjes etc ik we niet ken die t tegen je gaan gebruiken..

Dezelfde mening, dé reden waarom ik zit mijn shet niet aanleer. Als ze gaan flemen terwijl je het niet wilt maakt dat niet uit, maar als ze zonder commando gaan steigeren is dat gevaarlijk.

En vooral niet leren vanuit het omhoog jagen.

supertucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-16 17:29

Celiien schreef:

Jaa, ik weet de gevolgen... Heb mijn verzorghaf het ook geleerd zij deed het heel makkelijk

supertucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-16 17:30

Captain schreef:
Wat heb je zoal al geprobeerd? Wellicht kun je bij iemand een les nemen? :)

Ik geef zelf vd les :P . Maar Tucker wil maar niet de hoogte in gaan :(

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 17:38

Hoe vaak en hoe lang oefen je? En doe je dit met regelmaat?

Je geeft aan zelf les te geven, nu ben je 13 jaar oud, en daarmee lijkt het me eigenlijk wel zo goed als zeker dat er instructeurs zijn die meer ervaring hebben en waar je dus zelf ook nog van kunt leren. Anky, Edward e.d. geven zelf ook les, maar dat betekend niet dat ze zelf geen les meer krijgen. Je bent nooit te goed om bij te leren.

Verder sluit ik me wel bij de anderen aan, het is niet verstandig om je shet dit te leren. Er zijn nog genoeg andere oefeningen om je op de te richten die een stuk veiliger zijn.

supertucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-16 17:54

Angela schreef:

Je geeft aan zelf les te geven, nu ben je 13 jaar oud, en daarmee lijkt het me eigenlijk wel zo goed als zeker dat er instructeurs zijn die meer ervaring hebben en waar je dus zelf ook nog van kunt leren. Anky, Edward e.d. geven zelf ook les, maar dat betekend niet dat ze zelf geen les meer krijgen. Je bent nooit te goed om bij te leren.

Verder sluit ik me wel bij de anderen aan, het is niet verstandig om je shet dit te leren. Er zijn nog genoeg andere oefeningen om je op de te richten die een stuk veiliger zijn.

jaa :), maar heb t geld daar echt niet voor :(.

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 19:03

Ik ga mee met het bovenstaande. Die van mij ga ik voorlopig nog geen steigeren leren aangezien hij uit enthousiasme nogal veel kusjes, jambettes enzo kan doen :') nu kan ik het nog negeren maar bij steigeren zou het niet zo goed zijn als dat gebeurd... Plus dat die van mij sowieso nooit steigert dus dan zal je net zien dat hij zodra ik t 'uitlok' hij t ook onder het rijden etc gaat doen ;)

En misschien kan je aan je ouders vragen als je bv een bepaald klusje thuis doet dat je dan per keer een les mag?

lievenamme

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 19:08

Is het wel handig om het te leren? Ik ben zelf ook 14 en heb een shet, mij werd er altijd al gezegt niet steigeren leren ze gaat er gebruik van maken (nou heb ik ook nog de meest eigenwijze shet ooit :D ) en eerst dacht ik het valt wel mee, maar uiteindelijk nooit geprobeert en heel erg blij mee! Ik zou met niet voor kunnen stellen wat er wel niet zo kunnen gebeuren als ze uit zich zelf gaan steigeren :oo en als je echt heel zeker weet dat je pony het niet tegen je gebruiken, neem dan les maar dat zijden ze hier boven al.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 19:19

supertucky schreef:
Angela schreef:

jaa :), maar heb t geld daar echt niet voor :(.

En geen tijd, want je zit ook in tijdnood! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 20:00

Las in een ander topic dat je tijdnood hebt? Misschien komt het daardoor. Het is heel belangerijk het rustig en met veel geduld aan te leren. Verder moet het komen uit een speelse steiger ofzo. Je moet hem niet omhoog jagen. Ik zou persoonlijk voor een ander trucje gaan. Genoeg leuke te vinden hoor!!

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 07:32

Niet ieder paard kan/wil leren steigeren. En helemaal wanneer je geen mogelijkheid hebt om er hulp bij te zoeken en je al een half jaar bezig bent, dan zou ik het laten. Op deze manier gaat het jullie beide alleen maar frustreren.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 07:38

supertucky schreef:
Jaa, ik weet de gevolgen... Heb mijn verzorghaf het ook geleerd zij deed het heel makkelijk

En wat vond de eigenaar daar van? Als ik een verzorgster had die zomaar steigeren aan zou leren aan mijn paard, dan zou het :evaw: verzorgster zijn!

Bovendien is het ene paard het andere niet.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 10:42

mairead schreef:
En wat vond de eigenaar daar van? Als ik een verzorgster had die zomaar steigeren aan zou leren aan mijn paard, dan zou het :evaw: verzorgster zijn!

Bovendien is het ene paard het andere niet.

Dit dus, we hebben hier een trainer gehad die paarden beleerde voor ons, heeft vd met een paard gedaan en toen we daar achter kwamen was het doeidoei en die heeft nooit meer een paard van ons beleerd. Paard nog altijd strondirritant. Vreselijk.

Ik zou not amused zijn.

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 10:50

Zelf zou ik je shet steigeren niet aanleren, de reden zijn ook al door andere genoemd.
Wil je het perse ondanks alle bezwaren doe het dan onder goede begeleiding in de les. Je zegt dat je zelf les geeft, maar dat betekend niet dat je bent uitgeleerd. Altijd kun je nog wat leren zeker omdat je nog maar 13 bent. Heb je het geld er niet voor dan heel simpel (maar hard) gewoon niet doen.

MallyOtaku

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 11:16

Op internet staan veel instructie filmpjes en sites waar het wordt uitgelegd.
Maar zoals hierboven wordt gezegd. is het verstandig het hem aan te leren?

EAST

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 09:43

Ik heb het mijn shet vanuit het lopen over een balkje geleerd. Klinkt heel gek maar het werkt wel. Dora wilde ook niet omhoog komen maar natuurlijk wel met het springen. Ik doe het dan ook op een hele andere manier dan je altijd ziet. Ze heeft een hulpmiddel nodig om pas te steigeren en dat is best fijn want dan doet ze het niet wanneer zij dat wilt. Als het ware laat je haar eerst zo dicht mogelijk voor de balk staan en dan moedig je haar aan om er over heen te springen. Ze hoeft nog niet op haar achterbeentjes te staan! Dat beloon je flink. Uiteindelijk kan je de hoogte in en vanzelf gaan ze op de achterbenen staan. Dit doe ik simpel weg enkel met een balkje.. Let wel op dat je aan de zijkant (nooit voor haar) van je paard staan en iets heb waar je contact mee kan houden. Dus een halster met een touwtje.. En beloon goed wanneer ze al een klein sprongetje maakt over de balk. Ik zal straks een foto toevoegen :).

Let wel op met wat mensen indd zeggen.. Er zit een stukje gevaar achter als je het niet goed doet. Wanneer je merkt dat je pony het tegen je gaat gebruiken moet je haar niet slaan of neer halen maar naar achter zetten zodat ze weer met vier benen op de grond staat!

PS: ik praat wel heel de tijd over een zij maar me misschien is je pony een hij :P.

BonooloverJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 07:57

Je hebt al veel antwoorden gekregen maar ook mijn ervaring is met mijn pony van vroeger dat ik hem heel makkelijk kon leren steigeren. Maar afleren is zga onmogelijk. Ze kunnen het gemakkelijk tegen je gebruiken.

Het is natuurlijk super leuk, maar denk er goed over na :) succes!

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 15:07

Grappig, ik doe er net alles aan dat hij het niet doet. Die steigert zodra hij iets moeilijk vindt. Echt mee oppassen. Er zijn voldoende andere vrijheidstrucjes, die moeilijk en leuk zijn, om hem aan te leren. Als les niet kan, koop een boek. Ik lees momenteel "Vrijheidsdressuur van apporteren tot zitten" zit bomvol uitleg en oefeningen :)

Livawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 15:22

dit vind ik altijd heel grappig om te lezen.
hoe mensen reageren als zij vraagt om het leren van stijgeren
het is duidelijk dat zij hier al een langere tijd mee bezig is en ik denk dat iedereen zich wel kan bedenken dat zoiets aanleren gevaarlijk is en je er goed over moet na denken maar om nou met zijn allen te gaan zeggen dat het gevaarlijk is en dat ze het niet aan moet leren enz vind ik een beetje overdreven
er was al iemand die het had gezegd en dan is het duidelijk

Horses_life2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 17:18

Als je zeker bent van dat je het wilt en dat hij het niet tegen je gaat gebruiken, kan je het wel aanleren. Mijn vriendin heeft het geleerd door (maakt niet veel uit, maar is misschien makkelijker) het linker voorbeen te pakken als voetje, en dan een soort van optillen/ omhoogduwen, zodat de pony zelf gaat staat op zijn achterbenen. Alleen is de kans groot dat hij heel erg gaat leunen/steunen op jouw. Ik heb er zelf niet extreem veel ervaring mee, maar ik weet dat zij het zo heeft aangeleerd.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 17:33

Als de mijne steigert mep ik hem naar beneden.
Ik vind steigeren absoluut niet acceptabel.

Het is je verzorgshet wat zeggen de eigenaren hiervan.

Eigenaren krijgen visite van kennissen met een kindje.
Kom we gaan even bij de shet kijken.
Wat leuk... kindje loopt naar shet geeft toevalig perongeluk het verkeerde commando.

Shet komt omhoog.. kindje wordt hierdoor geraakt.

O wat een lol hadden we toen we het hem leerde.

Dit kan vind ik alleen als je paard van jezelf is en als hij goed onder commando staat.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 17:47

Amable schreef:
Niet ieder paard kan/wil leren steigeren. En helemaal wanneer je geen mogelijkheid hebt om er hulp bij te zoeken en je al een half jaar bezig bent, dan zou ik het laten. Op deze manier gaat het jullie beide alleen maar frustreren.

Dit dus.
Je kunt dieren niet dwingen. Het is misschien toch tijd om te overwegen het steigeren lekker met rust te laten. Het moment dat je de druk ervan af haal is vaak het moment dat het wel lukt.
Dat is mijn tip.
Over het afraden ga ik verder niet beginnen, maar ik deel de mening met de rest :j

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 20:16

Ieder paard kan leren steigeren, maar stel je eens in de plaats van het paard. Zeker als dit gedaan wordt op de manier waarop de meesten het doen (het uitbreiden van een schrikreactie) lijkt dit proces me voor het paard niet leuk.
Over het feit dat het paard het tegen je kan gebruiken. Daar vind ik niet echt een juiste gedachtegang. Elk paard kan van nature steigeren. Dat hoeft die echt niet van ons te leren. Dus als het paard je wil pesten met steigeren zal die daar ook doen zonder dat je het als trucje leert.
Wat echter wel klopt is dat een paard dat leer steigeren, over het algemeen bewoond wordt voor elke keer dat die steigert. Het paard gaat dan makkelijk steigeren vereenzelvigen met een beloning en dus steigeren in de hoop beloond te worden. Dit gedrag vind echter plaats door kleine foutjes in de training. Dergelijke kunstjes aanleren raadt ik dan ook af voor degenen die niet veel ervaring met training hebben.
En als je goed kan trainen en het graag wil doen, doe het dan op een andere manier dan door middel van het laten schrikken van het paard om het aan te leren.