Longeren aanleren

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

D_M_L

Longeren aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-16 23:25

Hoihoi!

Ik ben mijn verzorgshet het longeren aan het aanleren en heb het al een paar keer gedaan.
Eerst liep iemand met hem mee aan het halstertouw terwijl hij rondjes om degene in het midden liep, daarna zonder halstertouw terwijl die persoon nog wel meeliep, vervogens helemaal zonder.

Hij snapt het redelijk, reageert alleen nog een beetje heftig op commando's en aanwijzingen met de zweep. Hij rent na een paar keer klakken met je tong bijvoorbeeld meteen een stuk door.
Is dit normaal aan het begin? Gewoon langzaam doorgaan zodat hij het niet meer zo eng vindt?
Heeft iemand verder nog tips die handig zijn met het aanleren van longeren? Hoe hebben jullie eventueel jullie pony's/paarden het longeren geleerd?

Alvast bedankt!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: Longeren aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 08:39

Ik verplaats dit topic van BEH naar TVG omdat het daar thuishoort.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 12:30

In mijn ogen is rondjes leren lopen om een persoon niet echt de bedoeling van jongeren.
Normaal begin je met grondwerk vlakbij het paard je commando's aan te leren, door het paard te leren wijken voor druk op alle manieren. Dan ga je langzaam steeds grotere afstanden aanleren een het paard op afstand zonder dat je hem aanraakt ook leren wijken op ditzelfde signaal. Maar het paard moet het signaal wel begrijpen op korte afstand voordat je op grotere afstand gaat werken. Ook aan het longeertouw moet je paard op alle manieren kunnen wijken. Gewoon wat rondjes lopen is niet bepaald heel nuttig. Enkel voor conditie of hevige paarden heeft dit wat nut, maar verder is longeren vooral om het wijken voor druk in verschillende richtingen op grotere afstand of hogere snelheid te kunnen.

Begin dus met werken voor lichte druk aan de hand, leer het paard dan met voorbereidende commando's de geluiden of lichaamstaal aan die je wil gaan gebruiken bij longeren en bouw dan de afstand tussen jou en het paard geleidelijk aan op.

amiraanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 12:31

Ik wilde het mijn Shet ook aanleren. Heeft ie een hoofdstel met bit? Ga dan eerst langeteugelen, zodat je m bij kan sturen. Op een gegeven moment zal die begrijpen dat hij rondjes moet blijven lopen en gaat het zonder twee teugels.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 09:55

Als je paard goed met jou kan lopen, kun je zelf steeds meer op de plek blijven staan en je paard vragen verder te lopen.

Niet direct aan het einde van het touw pakken maar beginnen met kleine cirkels.
Elke keer steeds meer ruimte tussen jou en het paard maken en goed belonen als hij het doet.

Als je vragen hebt hoor ik het natuurlijk graag, ik kan het je ook laten zien door middel van een filmpje :)

D_M_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 20:56

Bedankt!!