Hoe ga je je paard zijwaarts laten lopen terwijl je er naast

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

xhannaw

Hoe ga je je paard zijwaarts laten lopen terwijl je er naast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 14:43

Hoe ga je je paard zijwaartse gangen laten lopen terwijl je er naast loopt?

Ik mag mijn paard namelijk zondag weer oppakken maar dan moet ik er eerst naast lopen.
En hem zo zijwaarts laten lopen.
Als ik er op zit kan hij de prima zijwaarts lopen. Maar hoe doe je dit als je er naast staat? Ik kan wel aardig wat grondwerk met hem en hij vind het ook leuk om te doen.

xxdomiixx

Re: Hoe ga je je paard zijwaarts laten lopen terwijl je er naast

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 14:54

Zijwaarts als in: hij mag niet voorwaarts, alleen naar zijwaarts? Of bedoel je dat hij zowel voorwaarts als zijwaarts moet (meer het wijken).

xhannaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 14:55

xxdomiixx schreef:
Zijwaarts als in: hij mag niet voorwaarts, alleen naar zijwaarts? Of bedoel je dat hij zowel voorwaarts als zijwaarts moet (meer het wijken).

Ja het wijken. Hij mag nog wel voorwaarts lopen :)

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 15:41

RT-V --> TVG

Hartjeromy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 19:22

ik heb het mijn paardje aangeleerd door dr goed voorwaarts te laten lopen en dan met je zweep een beetje tegen haar buik aan te "duwen" en dan een beetje naar hun richting lopen. hele slechte uitleg maar ik hoop dat je het zo snapt.

amiraanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 16:47

Ik heb het mijn beide paardjes geleerd door te laten lopen en dan de zweep tegen de buik te duwen. Verder is het belangrijk dat je met je lichaam naast de buik staat, en niet de schouder, want dan wil je paard liever achterwaarts. Beloon je paard voor ieder klein stapje dat hij zijwaarts doet.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 16:53

Heb je ervaring met het werken aan de hand? Je staat bij het paard z'n schouder (of iets meer richting buik). Linker hand heb je touw/teugels vast, rechterhand heeft een zweepje. Je vraagt lichte stelling met links en met het zweepje (of je vinger) duw je waar je normaal je kuithulp zou geven. Uiteraard moet je paard voorwaarts zijn.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 10:57

Leer je paard wijken op niet fysieke druk.

Ik heb bijvoorbeeld mijn paard eerst geleerd alleen de voorhand of alleen de achterhand te verplaatsen. Vervolgens heb ik beide direct na elkaar gevraagd.

Je kunt op youtube wel filmpjes zoeken van bijvoorbeeld parelli: Sideways game level 1.

Hier is ook een uitleg in een filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=Zj2N59q4EPE

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 11:03

Ik heb mijn paard ook eerst aangeleerd om de achterhand te verplaatsen, dan de voorhand en nu kan hij het gecombineerd. :P Wel interessant dat het bij jou wel lukt van uit het zadel en niet van op de grond. Bij mijn paard is het net omgekeerd.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 11:04

Neem een paar lessen werken aan de hand, erg leuk en zo nuttig omdat je hiermee een extra dimensie aan je training kunt toevoegen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 11:19

MaritB schreef:
Leer je paard wijken op niet fysieke druk.

Ik heb bijvoorbeeld mijn paard eerst geleerd alleen de voorhand of alleen de achterhand te verplaatsen. Vervolgens heb ik beide direct na elkaar gevraagd.

Je kunt op youtube wel filmpjes zoeken van bijvoorbeeld parelli: Sideways game level 1.

Hier is ook een uitleg in een filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=Zj2N59q4EPE

Dat is ook mijn basis geweest. Leuk om mee te beginnen. Ik hoef maar naar de achterhand te wijzen en ze gaat opzij. Evenals de voorhand. Dat ben ik gaan combineren, dat ze helemaal zijwaarts gaat. Tegenwoordig hoef ik er alleen voor te staan en doet ze het vooral op commando.