Pony loopt met neus op grond met longeren

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

KyaraMyBest

Pony loopt met neus op grond met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 21:30

Hoi bokkers,

Ik ben benieuwd of jullie mij advies kunnen geven. Ik ben de laatste tijd een beetje op zoek naar een fijne en goede manier om mijn shetlander te trainen door middel van longeren.

Nu valt me op dat mijn pony als ik haar aan de enkele longe longeer, maar ook als ik er bijzettouwtjes (die ik bewust lang laat, zodat ze niet in een houding getrokken wordt, maar ze toch een beetje richting geven) aan heb, ze het liefst met haar neus op de grond loopt (dus echt tegen het zand aan). Is dit slecht of juist goed? Aan de ene kant hoor ik dat het goed is, omdat ze dan goed haar rugspieren strekt, aan de andere kant hoor ik dat het slecht is, omdat ze te veel op de voorhand hangt. Ik ben benieuwd naar jullie mening hierover.

En als het niet goed is, hoe kan ik dit dan het beste oplossen?

Groetjes,
Annemarie

Foreverkliek

Re: Pony loopt met neus op grond met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 21:59

In principe is dit heel goed! Mocht de pony echt teveel op de voorhand vallen kan je dit oplossen door veel overgangen en tempowisselingen te vragen. Probeer zeker te oefenen met langzaam draven daarin is het makkelijker om het bekken te kantelen en de achterhand wat meer onder te zetten. Ook een paar keer volte verkleinen en weer openen is goed voor het achterbeen gebruik.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:02

Dat ligt eraan hoe ze voor de rest loopt. Het kan heel goed zijn, maar ook niets toevoegen of juist slecht zijn. Kun je een filmpje maken? :)

puck12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:04

Ze ontspant zich wel, dus dat is wel goed! Maar als ze echt te veel op de voorhand loopt (dat kun je zelf het beste zien als je longeert) dan kun je zoals hier boven ook al werd gezegd veel tempowisselingen zodat ze haar aandacht op jou richt.

KyaraMyBest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 22:10

Bedankt voor de reacties, hier kan ik wat mee! Ik zal de volgende keer even kijken of ik een filmpje kan maken.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:41

Ik heb altijd geleerd dat het het beste is als je paard met zijn neus ter hoogte van de knieën loopt. Dan draagt hij zijn hals en is de rug los... (Mits je paard goed voorwaarts is)
Maar de mijne loopt ook vaak met de neus op de grond..

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 23:00

In principe is het prima zolang je het tempo er goed in houd en de pony goed blijft ondertreden. Komt de afdruk van de achterhoef in of voor die van de voorhoef? Dan loopt ze niet op de voorhand. Ik gok dat als je die regel van de afdrukken aanhoud het tempo wel hoger gaat en de hoofdhouding ook. Dan wordt het namelijk moeilijker om zo laag te houden.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 23:00

Ligt een beetje aan de precieze houding, gespannen naar beneden drukken kan pijn betekenen. Als het ontspannen naar beneden is zou ik een kleine ophouding naar boven geven en een beetje vooruit vragen, maar opzich is het geen probleem :)

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 22:26

Juist goed vind ik, de rugspieren worden gerekt, buikspieren aangespannen. Mits ze natuurlijk niet op de voorhand hangt :) Je kunt op youtube eens zoeken naar Yvon Hoogervorst. Zij traint haar paard ook lang en laag neusje het liefst over het zand en legt goed uit waarom ze dat doet en waarom het goed is :)

KyaraMyBest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-16 23:41

Jentecats schreef:
Juist goed vind ik, de rugspieren worden gerekt, buikspieren aangespannen. Mits ze natuurlijk niet op de voorhand hangt :) Je kunt op youtube eens zoeken naar Yvon Hoogervorst. Zij traint haar paard ook lang en laag neusje het liefst over het zand en legt goed uit waarom ze dat doet en waarom het goed is :)

Bedankt voor je reactie! Ik heb onlangs de filmpjes van Yvon bekeken en dat zette me eigenlijk juist aan het denken hierover ;). Zij geeft inderdaad duidelijk het nut er van aan, i.t.t. wat ik eerder hoorde, vandaar dat ik twijfelde. Ik merkte de laatste keer met het longeren duidelijk dat ze pas echt met haar hoofd naar beneden ging als ze ontspande, dus dat lijkt me een goed teken.
Verder heb ik ook gewerkt met tempowisselingen en voltes vergroten/verkleinen, wat hier genoemd werd. Deed ze erg goed en heb zo fijn met haar kunnen werken. Helaas nog geen filmpje kunnen maken.

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 11:41

Citaat:
Bedankt voor je reactie! Ik heb onlangs de filmpjes van Yvon bekeken en dat zette me eigenlijk juist aan het denken hierover ;). Zij geeft inderdaad duidelijk het nut er van aan, i.t.t. wat ik eerder hoorde, vandaar dat ik twijfelde. Ik merkte de laatste keer met het longeren duidelijk dat ze pas echt met haar hoofd naar beneden ging als ze ontspande, dus dat lijkt me een goed teken.
Verder heb ik ook gewerkt met tempowisselingen en voltes vergroten/verkleinen, wat hier genoemd werd. Deed ze erg goed en heb zo fijn met haar kunnen werken. Helaas nog geen filmpje kunnen maken.

klinkt goed! succes! :D

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 11:43

Mijn pony mag zo niet lopen omdat zijn rug niks doet dan. Hij mag tot kniehoogte zakken en niet lager. In die houding valt hij namelijk op de voorhand. Als ik hem actiever maak, komt hij sowieso wat hoger.
Ik maak hem dus gewoon al erg actief zodat hij niet zo laag zakt.

Livawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 18:36

is opzich denk ik wel goed hoor zo loopt hij lekker ontspannen en is goed voor de rug

wech

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 20:52

Vaak is dat juist goed! Dan ontspant ze. :)

ClassyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 01:22

Mijn pony mag ook niet te laag met haar hoofd vanwege het voorhand probleem. Als ze met haar neus naar de grond zakt, vraag ik haar met de longeerlijn om weer ophoog te komen (door mijn arm omhoog te brengen). Wanneer ze dat doet, haal ik de druk weer weg. Zeker met een shetlander is dat goed te doen. Succes!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 01:35

Ik zie 95% van de paarden op enorm de voorhand kieperen aan de bijzet.
Klinkt misschien hard maar ik kan me haast niet voorstellen dat je pony actief loopt nav wat ik gemiddeld om mij heen zie gebeuren.
Standaard is de achterhand er niet genoeg bij.
Overgangen en tempowisselingen zijn hier fijn voor.
Ik doe zelf veel wisseling naar langzaam joggen, met actieve achterhand naar ineens een middendraf of normale draf.
En daar mee spelen, veel schakelen.
Mijn pony heb ik ook geleerd om op commando zijn achterhand erbij te zetten.
Daar heb ik het commando 'benen' voor, ik heb rustig in stap hem geactiveerd, en bij de niet gewenste reactie met de longeerzweep bij zijn achterbenen gepriegeld.
Bij de gewenste reactie, dus bekken kantelen en actief achterbeen uitbundig belonen.
Alles wel met rust en niet over de zeik jagen uiteraard.
Ik kan hem letterlijk aan de longe omzetten van sloffen naar actief met een commando.
Mensen die het zien staan altijd wel verbaasd, maar met mennen is het wel ideaal. :D