Help! Ik wil ook longeren..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DeborahR

Help! Ik wil ook longeren..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 09:50

Hallo Allemaal,

Ik heb een dominante maar lieve merrie van 11 jaar.
Ze heeft zo der streken maar beseft ook dat als ik ''NEEEE'' zeg, zij moet indimmen.
Ik heb haar nu ongeveer 5,5 jaar.
Heb in die tijd een hoop periodes geprobeerd haar te longeren maar dit lukt maar niet..
Wij moeten longeren in een vierkante paddock en afzetten met lint, strobalen enzovoort vindt ze erg eng en dus maak ik geen stappen met het longeren.(het is nogal een meut dat wel.)
Naar mijn idee weet ze prima wat de bedoeling is maar heeft ze er gewoon geen zin in...maarja is dit wel zo?
Zo weigert ze meteen met lopen als ik ook maar de kant van de stapmolen op lijkt te gaan.. maar als ze er dan in staat loopt ze gewoon der rondje met der oortjes naar voren.. (Voor de duidelijkheid ze heeft in die 5,5 jaar letterlijk 2x een halfuur in de stapmolen gestaan, ik wandel altijd in het park)
Verder is ze totaal niet lui met rijden of wandelen.

Maar ik zou zo graag willen longeren..
De aantal keren in het begin dat ik haar had en haar longeerde ging dit eigenlijk altijd anders. Wel heeft zij altijd gerend aan de longeerlijn en nooit normaal een rondje gestapt, gedraafd of gegaloppeerd aan de lijn.
Na te hebben aangekeken wat zij doet bij andere kwam daar ook nog is steigeren richting mij bij..
Gelukkig ging dat steigeren weg toen ik ging oefenen met gewoon rondjes meelopen met der. Zo nu en dan liep ze dan ''los'' van mij een paard kleine rondjes in stap om mij heen.
Komt erop neer dat zodra ik die bak inloop zij gewoon stil gaat staan en niet vooruit te krijgen is en met mij mee draait zodat ik geen driehoek kan vormen..

Wat ik al heb geprobeerd is:
-Rondjes meelopen, zelfs dan staat ze 8 van de 10x gewoon stil.
-Zweep reageert ze niet op, wordt ze alleen bozer en dominanter van.
-Aandrijven met wat dan ook, ook niet..
-2 verschillende mensen ingehuurd, waar andere goede verhalen over hadden maar voor mij niks positiefs uit kwam
Bijv. omdat zij in mijn ogen hardhandig waren wat averechts werkte en de andere bracht wel wat teweeg maar verhuisde helaas naar Overijssel en deed geen trainingen meer in R'dam..
-2 stalgenootjes laten proberen, beiden met meer ervaring dan mij ook kunnen zij bieden mijn merrie goed. 1 is strenger en dominanter dan mij. Ander ligt ongeveer op hetzelfde niveau als mij.
De dominantere en strengere heeft kort gezegd eigenlijk alleen maar meer verpest.. en dus is hardere hand geen optie blijkbaar.

Tjaa.... Help? Ervaringen?

troi

Re: Help! Ik wil ook longeren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 09:52

Die dame is jou de baas.. Dus strenger en dominanter gaan worden of het opgeven. Een andere keuze is er niet. Door lief te aaien en wortels te voeren gaat je paard je echt niet respecteren.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 09:54

Tjah imo. Als ze met haar kont tegen de krib in gaat, sta ik daar niet zo van de kijken. Het moet eerst exproderen voordat het beter kan gaan. Consequent en strakke en duidelijk regels stellen is dat super belangrijk.

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 09:58

Heb je wel eens geprobeerd te longeren zonder lijn?
Of longeren als je erop zit?
Maak het uitdagender, leg eens een balkje neer?

Dominanter worden is naar mijn idee niet de oplossing, wel duidelijke lichaamstaal. Ik had haar graag eens willen zien gewoon om te kijken wat ze doet, helaas woon ik iets te ver weg

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 10:09

Heeft iemand je al een keer geholpen met dubbele longe? Ik zweer daarbij met moeilijke paarden en zet dat zelf ook altijd snel in met jonge paarden. Je stuurt ze dus net als dat je erop zit. Enigste is dat je het wel moet kunnen...staan klungelen levert gevaarlijke situaties op ( paard kan zich indraaien of je raakt zelf verstrikt in de lijn). Dus iemand erbij die het kan en jou onder begeleiding kan helpen leren.

Met de enkele longe komt ook vaak meer bij kijken. Sta je in driehoek verband (schouder paard voor jij in t midden/iets richting flank) van je paard en je longeerzweep achter het paard), sta je meer richting de flank/achterhand (drijfkant paard) of sta je op de schouderlijn (wat de remkant van het paard is).

En in jouw verhaal is je merrie je echt de baas.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 10:15

troi schreef:
Die dame is jou de baas.. Dus strenger en dominanter gaan worden of het opgeven. Een andere keuze is er niet. Door lief te aaien en wortels te voeren gaat je paard je echt niet respecteren.

Peelie schreef:
Tjah imo. Als ze met haar kont tegen de krib in gaat, sta ik daar niet zo van de kijken. Het moet eerst exproderen voordat het beter kan gaan. Consequent en strakke en duidelijk regels stellen is dat super belangrijk.

Hier sluit ik me bij aan. Longeren is voor een paard echt niet lastig, ze is je gewoon de baas.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 11:23

Nies_ schreef:
troi schreef:

Peelie schreef:

Hier sluit ik me bij aan. Longeren is voor een paard echt niet lastig, ze is je gewoon de baas.

Ik durf ook bijna te wedden dat ik hem wel aan het longeren krijg...

Kijk eens wat filmpjes van Annemarie vam der Toorn. Dan snap je precies wat ik bedoel.

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 11:37

Ik sluit me ook aan bij voorgaande reacties. Het wordt in mijn ogen een kwestie van zo lief als het kan maar zo hard als nodig. Ze is jou nu te baas en dat weet ze, paarden vechten dat onderling ook met elkaar uit en je zal dus heel duidelijk boven haar moeten gaan staan om het te laten werken. Dit vraagt een consequente, duidelijke, stapsgewijze aanpak en ook tijd.

Op welke stal sta je? Ik woon ook in Rotterdam, misschien kan ik je een keer helpen als je dat wilt?

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 15:45

Doordat je er nu al een tijdje mee bezig bent en het steeds opgeeft als het niet lukt, heeft jou paard inmiddels wel in de gaten dat de 'ik doe net of ik het niet snap'-methode werkt en dat ze als ze dat even volhoudt wel weer op de weide of op stal wordt gezet en dat is nou net wat ze wil. Door op te geven beloon je indirect haar foute gedrag en dat hebben paarden erg snel door. ;) Zij weet nu dat jij het op een gegeven moment op gaat geven, dus waarom zou zij dan haar best gaan doen of iets gaan doen waar ze op dat moment geen zin in heeft?

Ze is nu de baas over jou en zij bepaalt op dit moment wat er gebeurt en niet jij, dat is wat moet gaan veranderen. Dat betekent niet dat je haar maar moet gaan slaan of schoppen om haar zo ver te krijgen dat ze doet wat jij wil, maar je moet wel zorgen dat jij gaat bepalen wat er gebeurt en dat zij gaat doen wat jij van haar vraagt. Je moet stoppen haar foute gedrag indirect te belonen door het dan maar op te geven en haar weer terug te zetten in de weide of op stal, dat is namelijk wat zij liever heeft dan aan het werk moeten.

Mijn merrie kon eigenlijk nog helemaal niets toen ze bij mij terecht kwam en ze had bij longeren echt zoiets van 'wat is dit?!' Zij ging ook stilstaan of keihard rennen en als ik haar dan strafte deed ze echt helemaal niets meer en op een gegeven moment dacht ik van 'laat dat longeren maar lekker zitten, zoek het uit' en dat was net wat mijn pony op dat moment wilde.

Iedereen had commentaar, wist het beter of zou wel even voordoen hoe ik het moest aanpakken omdat ik te lief voor haar zou zijn, enz. maar dat resulteerde alleen maar in een pony die echt ging staken. Toen heb ik besloten het helemaal anders aan te gaan pakken en naar mijn gevoel te luisteren en het op mijn eigen manier te gaan doen: met liefde en geduld en samen met haar naar een oplossing te zoeken.

Wat ik heb gedaan is steeds hele kleine stapjes maken en niet meteen goed willen longeren. Ik ben in het begin naast haar mee gaan lopen en steeds iets verder bij haar vandaan gegaan. Als ze dan een paar rondjes goed liep op die afstand beloonde ik haar en hield ik op. De volgende keer ging ik dan weer een stapje verder, maar steeds als het goed is beloonde ik haar en hielden we op. Uiteindelijk ben ik uuuuuren bezig geweest, maar kan ze netjes aan de longe lopen.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat je koste wat het kost af moet sluiten met iets goede en je paard niet zijn zin moet geven en dus maar opgeven. Lukt het niet? Vraag dan iets van haar wat zij wel kan en als ze dat goed doet beloon je haar en is het klaar, dan mag ze naar stal. Ja, soms ben je dan een uur bezig met iets dat hooguit 15 minuten zou moeten kosten, maar ik wil ongehoorzaam gedrag niet belonen door te stoppen. Kunnen of begrijpen ze iets niet? Prima, maar dan voert mijn pony nog wel even iets uit dat ze wel kan en daarna mag ze lekker van haar vrijheid genieten.

Moch je meer willen weten mag je altijd even PB-en.

Kimmie1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 18:50

Strenger worden, want ze is met je voeten aan het spelen.
En misschien doorkloppen met de zweep. Alleen hoeft het niet op het paard zelf te zijn, je kan ook achter haar met de zweep tikken

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 00:24

Ze loopt rondjes mee waardoor je geen driehoek kunt vormen?
Stap 1 is je paard van je af sturen en daar komt geen driehoek bij kIjken en daar gaat het als ik het zo lees al mis.
Bekend probleem want mijn aap deed dat in t begin ook, als ik druk wilde zetten werd hij boos met stampen en uiteindelijk steigeren toe.

Oplossing: sneller zijn en veel grondwerk mbt wegsturen en uitnodigen. Op het moment dat mijn pony 1 stap zet draai ik al in waardoor ik hem met mijn lichaam verder van mij afstuur, 1 kant is open, de kant waar ik hem op wil hebben, en de andere kant gesloten.
Verder vroeg ik (als hij eindelijk liep :') ) ook geen grote volte od maar gewoon kleinere circels om mij heen. Door de kortere afstand tussen mij en pony is wanneer iets fout gaan het makkelijker te corrigeren dan met een langere lijn en dus langere tijd tot een correctie doorkomt. Bekende geintjes hier; stilstaan, racen en omdraaien.

Lastig om dit met woorden uit te leggen en waarschijnlijk voor jou je er een voorstelling van te maken.
Ik ben benieuwd wat voor type instructeurs je hebt laten komen?
Zelf zou ik het zoeken (heb ik zelf veel baat bij gehad) in iemand die vooral bekend is met grondwerk/NH. Veel ohz instructeurs geven ook longe lessen maar die zijn vaak imo minder handig met een touw dan goede grondwerkinstructeurs.

Met de reacties van toch harder zijn, een explosie is nodig tot aan flink met de zweep erbij zijn wat mij betreft totaal niet nodig. Met respect, geduld en behendigheid kom je er ook zonder een gefrustreerd paard of erger een paard wat het straks helemaal niet wilt.
Ik zeg niet dat ah lief paardje de methode is, een wel gemikte en getimede tik is niets mis mee maar het hoeft echt niet meteen de harde kant op :)

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 01:08

Idd gewoon iets strenger zijn en met de dubbele longe aan de slag.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 03:55

Iemand erbij halen en vanaf de basis beginnen met longeren. Jullie moeten het beide goed leren, en je dus niet laten inpakken door mevrouw

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 07:21

Level 1 van parelli legt dit heel mooi uit. :j

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 08:02

Kun je haar wel los een rondje laten lopen, dus dat ze om je heen loopt zonder lijn eraan?

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 09:55

Ik zou inderdaad beginnen met ofwel loswerken, dus geen touw eraan geklipt, geen longeerzweep in de hand, alleen iets van een klosje touw in je handen om mee te wapperen, en dan maar eens zien hoe jij in staat bent met je lichaam je paard te laten bewegen en sturen en stoppen. Als dat is gelukt, ben je al een heleboel stappen verder, bovendien is het erg leuk om te doen en kan je er eventueel ook iemand voor zoeken die jou hier een paar lessen in kan geven om je op weg te helpen.

Ofwel je gaat wat Parelli doen. In de Seven Games zit ook nummer 5: de Circling Game. Ik weet zeker dat als jij game 1 t/m 4 goed op orde krijgt, je die game 5 ook goed moet kunnen met je paard. En als je de Circling Game kan, is longeren een fluitje van een cent. Ook hier kan je vast en zeker hulp bij vinden in je omgeving, en het internet staat bomvol met uitleg over hoe je dit aanpakt.

Bedenk wel dat als je je hier eenmaal in verdiept hebt, je ook begrijpt hoe dodelijk saai longeren meestal is voor paarden. Het is puur fysiek werk en het is dus ook aan de trainer om het interessant te houden mentaal, door vaak een release in te voegen op het goede moment, of door positieve beloning, waardoor het paard gemotiveerd blijft.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 13:56

Lesje vrijwerken nemen... Longeren is niks anders dan vrijwerken, maar dan met een touwtje er bij :Y)